Olenko sekoamassa vai jyllääkö hormonit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmeissään

Vieras
Hei, olen 44v nainen, ja minulle vaihdettiin kuparikierukka hormonikierukkaan pari kk sitten erittäin runsaiden vuotojen vuoksi.
Nyt olen pari kk saanut raivareita, potenut masennusta ja kuristavaa stressin tunnetta ja elämässä on kyllä stressiä, mutta käytös on muuttunut vieraaksi itselleni. En halua seksiä ja vaikka haluaisinkin, olen kuiva.
Eilen illalla kaverini mainitsi, että kuulostaa ihan hormonikierukan aiheuttamilta kilareilta ja itkupotkuraivareilta. En ollut osannut yhdistää näitä... voiko se todella tehdä tälläisiä oireita vai onko mentaalipuolella menossa kuppi nurin? Kertokaa kokemuksianne ja mikä voisi olla mulle sopiva ehkäisy, jos kumpikaan kierukka ei käy. En vielä haluaisi sterilisaatiotakaan, vaikka perheenlisäyksen hankkiminen ei sekään oikein vaihtoehdolta tunnu... toisaalta se on kuitenkin sellainen salainen pieni haave.. että jos vielä... en tiedä, olen niin hämmentynyt kaikesta, etten osaa tehdä edes järkeviä päätöksiä mistään.

Ei kai 44 vuotiaan kannata enää edes miettiä lisääntymistä :o. Otata vaan se kierukka pois ja hommaa sterilaatio. Jos tarvitset hormonikierukkaa vuotojen pienentämiseen, niin kysäise gyneltä voitko kokeilla estrogeenikorvaushoitoa kierukan rinnalle. Vaihdevuodet + hormonikierukka yhdessä ovat melkoinen "estrogeenin tappaja", ts, ne molemmat vähentävät sen määrää ja voivat aiheuttaa moisia oireita.

Kuumimmat

Yhteistyössä