Olenko täysin kauhea, kun aion lopettaa kanssakäymisen anopin kanssa:/?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miniä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miniä

Vieras
Kyseinen ihminen on aina arvostellut minua ja äitiyttäni paljon. Esimerkkinä mainittakoon pari asiaa, jotka kuvaavat anopin suhtautumista minuun.

Kun lihosin raskausaikana, hän naljaili minulle jatkuvasti raskauskiloista, ja kertoi minulle tarinoita kuulemma tuntemistaan naisista sekä tietysti itsestään, jotka olivat niin langanlaihoja ja hyväkroppaisia heti synnytyksen jälkeen. Anoppi hakeutui tilanteisiin, joissa mieheni tai appi ei kuule piikittelyä, ja esim. kesälomalla yhteisellä mökillä huomautteli useasti päivässä ilkeästi vartalostani n. kahden viikon ajan. Tämä oli kova paikka, koska olen aina ollut hoikka, urheilullinen ja ihan hyvännäköiseksi kehuttu. Nyt kun olen laihtunut 20 kg (5 jäljellä, laihis menossa) anoppi naljailee yhä. Vaikka hänellä on itsellään kauhea maha ja leveä takalisto. Hän kehuu kokoajan terveitä elämäntapojaan ja sitä, kuinka on aina (myöskin kuulemma nyt) ollut niin hoikka.

Anoppi on narahtanut monta kertaa valehtelusta, ts. hän keksii lastenhoito-ohjeita, joita tuputtaa hyökkäävästi ja määräilemällä. Kerran jopa menin niin pitkälle, että soiton viranomaiselle, jolta anoppi kertoi saaneensa valheellisesti erään aivan absurdinkuuloisen lastenhoito-ohjeen. ja paljastui, että anoppi oli -yllätys yllätys- valehdellut. Oli kyllä aika pitkälle vietyä minultakin,mutta halusin saada ihmisen todella selkä seinää vasten, koska ei voinut enää puhua itseään ulos valehtelusta tuossa tilanteessa.

Nyt anopin käytös on muuttunut entistä pahemmaksi, ts. hän on häiritsevän hyökkäävä, jopa aggressiivinen ja käyttää vihaa ja ivaa uhkuvissa ylimielisissä puheissaan alatyylistä kieltä. Hän myös on alkanut arvostelemaan 2 -vuotiaan lapsemme ihan normaalia käytöstä huonoksi jne.

Ilmoitin miehelle ( jonka mielestä minun pitää niellä anopin käytös, koskaanoppia pitää ymmärtää) että en aio enää mennä hänen vanhemilleen kylään. Ilmoitin, että saavat tullameille (eivättule) mutta minä en aioenää vapaaehtoisesti matkustaa solvauksia kuuntelemaan ja mieltäni pahoittamaan.

Itse en tuollaista kuuntelisi, joten mielestäni teit oikean ratkaisun. Mutta jos anoppisi käy teillä kylässä kerro pelisäännöt ettei teillä kuunnella samaa mäkätystä yms.

Jospa ei pidä sinusta? Oli pojalle joku muu miniäehdokas.....toisaalta voi olla luonteeltaan ilkeä, mutta silloin olisi varmaan muillekkin. Minä sanoisin suoraan päin näköä, mitä mieltä olen hänen neuvoistaan ja mielipiteistään. Syteen tai saveen....en kuuntelisi tollasta.

Tiedän, että mies ei purematta niele päätöstäni, mutta onko minulla velvollisuutta miehen takia kuunnella solvaamista vuodesta toiseen anopin taholta?

Päätökseni tulee katkaisemaan aika tehokkaasti myös lapsemme välit toisiin isovanhempiinsa, uumoilen. Anoppi kunei tunnu haluavan lasta kylään ilman minua,koska tykkää antaa neuvoja muttei niinkään raataa lastenhoidon parissa.

Säälin appea, joka todella puitää lapsenlapsestaan. Mutta aion olla nyt päätökseni takana, koska eihän kenellekään tee hyvää kuunnella jatkuvaa haukkumista! Eikä lapsikaan voi nauttia siitä, että yksi aikuinen on niin vihamielinen lapsen äitiä kohtaan.

Mä taas olen harkinnut katkaista välit appeen ja itse asiassa puhunkin mahdollisimman niukasti hänen kanssa ja jos on pakkotapaamisia niin oleilen mahdollisimman paljon muiden ihmisten seurassa.

Ikävä vain lasten kannalta mutta toisaalta lasten kuullen puhun papasta hyvin neutraaliin sävyyn jotta heidän suhteensa pappaan kärsisi mahdollisimman vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jospa ei pidä sinusta? Oli pojalle joku muu miniäehdokas.....toisaalta voi olla luonteeltaan ilkeä, mutta silloin olisi varmaan muillekkin. Minä sanoisin suoraan päin näköä, mitä mieltä olen hänen neuvoistaan ja mielipiteistään. Syteen tai saveen....en kuuntelisi tollasta.

Ei kun tuollaiset ihmiset ottaa jonkun silmätikuikseen. Nyt siihen on joutunut miniä ja ilmeisesti seuraavana vuorossa lapsenlapset, koska on jo alkanut arvostella heitä. Miettikää miten kiusaajat toimivat, eivät ole välttämättä ilkeitä kuin yhdelle ja muille mukavia. Ja kiusaamistahan tuo on.

Ei tuollaista tarvitse kenenkään kuunnella. Voihan appi tulla teillä käymään, ja ehkä anoppikin vähän korjaa käytöstään kun huomaa että äänestät jaloillasi.

Alkuperäinen kirjoittaja oikein teet:
En ole anopin kanssa tekemissä eikä ole lapsenikaan. Hän piikittelee ja arvostelee lapsia. Sunkin kannattaa suojella tuollaiselta mummolta lapsiasi.

Näin minäkin olen sen ajatellut. Oma järki sanoo, että anopin touhun katseleminen ei voi tehdä lapselle (tai itselleni) kovin hyvää.

Mies on todella kiinni äidissään,voi jopa olla, että meille tulee tämän takia ero, mutta en siltuikään aio pyörtää päätöstäni...:/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tiedän, että mies ei purematta niele päätöstäni, mutta onko minulla velvollisuutta miehen takia kuunnella solvaamista vuodesta toiseen anopin taholta?

Päätökseni tulee katkaisemaan aika tehokkaasti myös lapsemme välit toisiin isovanhempiinsa, uumoilen. Anoppi kunei tunnu haluavan lasta kylään ilman minua,koska tykkää antaa neuvoja muttei niinkään raataa lastenhoidon parissa.

Säälin appea, joka todella puitää lapsenlapsestaan. Mutta aion olla nyt päätökseni takana, koska eihän kenellekään tee hyvää kuunnella jatkuvaa haukkumista! Eikä lapsikaan voi nauttia siitä, että yksi aikuinen on niin vihamielinen lapsen äitiä kohtaan.

Kerro tänne miten asia edistyy. Miten miehesi suhtautui päätökseesi ja miten anoppi reaogoi muuttuneeseen tilanteeseen. Olisi mielenkiintoista tietää.

Ei missään nimessä ole velvollisuutta miehen vuoksi kuunnella tollaista solvausta - enkä voi kuvitella, että miehesikään sitä haluaa?!

Jos sitten välit anopin ja lapsesi välillä katkeaa, uskon, että se on anoppisi häviö. Sun tehtävä on tosiaan suojella lastasi tuollaiselta vihamieliseltä käytökseltä. Mun ystävälläni oli samankaltainen tilanne, hän sai aika paljon p*skaa niskaansa anopiltaan, kunnes kerran otti asian puheeksi anoppinsa kanssa. Anoppi veti aikamoiset herneen ensin nenään, ja vähäksi aikaa välit katkesivatkin. Sitten anoppi jotenkin alkoi kokoamaan itseään (hänellä oli henkilökohtaisia ongelmia) ja rauhoittui, välitkin paranivat.

Mä taas olen harkinnut katkaista välit appeen ja itse asiassa puhunkin mahdollisimman niukasti hänen kanssa ja jos on pakkotapaamisia niin oleilen mahdollisimman paljon muiden ihmisten seurassa.

Ikävä vain lasten kannalta mutta toisaalta lasten kuullen puhun papasta hyvin neutraaliin sävyyn jotta heidän suhteensa pappaan kärsisi mahdollisimman vähän.

Minäkin yritin tuota mahdollisimman vähän juttelua ja toistenseurassa pysyttelyä. Mutta seei onnistunut meillätarpeeksihyvin, niitä piikittelymahdollisuuksia tuntuu aina vain löytyvän:/ Ja vaikeaahan se on esim. 2 viikon lomalla mökillä kokoajan ihmisen kahdenkeskeistä seuraa vältellä...

Kurjaa, että sinulla on appesi kanssa huonot välit. On todella raskasta, jos sellainen ihminen, jonka pitäisi olla jollaintapaa osa perhettä/ enemminkin voimavara, tekee lähinnä vain pahaakäytöksellään:(

Miehesi on tässä avainasemassa, hänen äidistään kun on kyse. Varatkaa aikaa keskustelulle.

Jos vaikka naapurisi kohtelisi sinua noin, mitä miehesi sanoisi? Sallisiko hän jonkun kohdella vaimoaan tuolla tavalla? Eipä tietenkään. Miksi hän sallii äitinsä kohdella sinua noin? Jos äitiänsä pitää ymmärtää, niin haluaako hän sinusta mieluummin itselleen vaimon vai äidilleen pahan-olon-oksennusastian.

Olisiko miehelläsi jotain sitä vastaan jos sinä rupeaisit käyttäytymään noin vaikkapa miehen siskoa tai muuta naispuolista tuttua kohtaan? Sanoisiko hän sinulle että hillitse hyvä ihminen suusi ja koita olla asiallinen.

Miehesi pitää pitää sinun puoliasi. Hänen tehtävänsä on sanoa äidilleen että "Minun vaimoani ja lapsiani ei kohdella noin." Ja jos sillä ei ole vaikutusta, niin sitten sinä ja lapset ette enää käy anopin luona laisinkaan.

Minäkin yritin tuota mahdollisimman vähän juttelua ja toistenseurassa pysyttelyä. Mutta seei onnistunut meillätarpeeksihyvin, niitä piikittelymahdollisuuksia tuntuu aina vain löytyvän:/ Ja vaikeaahan se on esim. 2 viikon lomalla mökillä kokoajan ihmisen kahdenkeskeistä seuraa vältellä...

Kurjaa, että sinulla on appesi kanssa huonot välit. On todella raskasta, jos sellainen ihminen, jonka pitäisi olla jollaintapaa osa perhettä/ enemminkin voimavara, tekee lähinnä vain pahaakäytöksellään:(

Aivan, tsemppiä meille kummallekin, ei ole oikein joutua kärsimään liikoja toisen jatkuvasta huonosta käytöksestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Onnea!:

Kerro tänne miten asia edistyy. Miten miehesi suhtautui päätökseesi ja miten anoppi reaogoi muuttuneeseen tilanteeseen. Olisi mielenkiintoista tietää.

Voin kyllä kertoillakintilanteen kehittymisestä! Asian purkaminen kun on aika terapeuttista,on raskas vaan itseksieen asiaa märehtiä:/ Tällaisesta jutusta kun ei oikeen kavereillekaan viitsi hirveästi hihkua, kun kyseessä kuitenkin on miehen äiti...

Mäkin mietein että voisko sillä olla vaikka dementian alkua tai jotain...mun mummuni on muuttunut ihan oudoksi ja ihmeen negatiiviseksi tässä n. 5vuoden sisällä, ei hän nyt niin unohtele asioita, mutta juttelee asioita mitä väittää jonkun perheestämme sanoneen, eikä kukaan niin ole kuitenkaan sanonut. (hän käy lääkärissä, joten kai pian selviää)
Tai jos anoppi on vaan niin kateellinen sulle, olet nuorempi kuin hän ja nyt vielä kun olet laihtunut. Tulee vaan tuosta mieleen, kun sanoit että haluaa aina sinutkin sinne, että saa antaa kasvatusohjeita, ehkä hän yrittää päteä jollain.
Mä sanoisin varmaan tuossa tilanteessa suoraan anopille, etten halua kuulla hänen neuvojaan tai naljailua ja en olisi ainakaan hetkeen tekemisissä. Meitä ihmisiä on niin moneen junaan, välttämättä hän ei edes tajua loukkaavansa sua, jos on vaan tuollainen kaikille. Typerää käytöstä, mutta näinkin voi olla...

pakkoko siellä mökillä on olla 2 viikkoa.. kyllä siinä ajassa rupeaa toisen pärstä jo ärsyttämään vaikka olis kuinka mukava anoppi/miniä.

Yhteistyössä