Olenko täysin kohtuuton keskenkasvuinen? (Joulu narsisti-isän kanssa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jouluenkeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jouluenkeli

Vieras
Toivoisin aikuisen asiallista mielipidettä ongelmaani.

Koko kuusitoistavuotisen elämäni narsisti-isäni on terrorisoinut elämääni henkisen -ja fyysisen väkivallan, alkoholismin ja itsetunnon murskaamisen voimin. Äitini erosi isästäni vuoden puolessa välissä, jolloin muutimme äitini ja pikkuveljeni kanssa omaan asuntoon ja isäni omaansa.
Erosta huolimatta äitini käy hyysäämässä isäni luona, hoitaa tätä edelleen kuin pientä lasta, välillä "jotta hän ei käy hankalaksi" ja välillä koska "ovat olleet 30 vuotta yhdessä", välillä muista syistä. Tämähän ei minulle kuulu enkä ota asiaan kantaa, sillä aikuinen ihminen on vastuussa omista päätöksistään.

Välillä äitini muistuttaa, että muutettu on minun vuokseni ja että en osaa olla mistään tyytyväinen kun kaikki on laitettu viimeisen päälle (materiaalisesti tämä kyllä totta)

Isäni soittelee lähes päivittäin kännissä kotiimme ja käyttäytyy edelleen sairaasti. Kärsin jatkuvasti painajaisista, ahdistuksesta ja itsetuntoni on murskana - isäni käytöksen vuoksi. Äitini mielestä olen vain teatraalinen, välillä ymmärtää minua, välillä tiuskii että ylireagoin ja että kaikki on kuitenkin niin hyvin, nyt kun olemme muuttaneetkin.

Nyt hän on tulossa jouluksi tänne syömään ja saunomaan, ja itse ilmoitin että en yksinkertaisesti voi viettää joulua hänen kanssaan joten lähden ystäväni luokse vierailun ajaksi, joka on hänellekin erittäin ok. Äitini mielestä olen täysin sydämetön kun en ajattele isääni, häntä tai veljeäni, jälleen koska he ovat olleet 30 vuotta naimisissa ja koska hän on isäni, kaikesta huolimatta.

En tänäkään vuonna toivonut lahjaksi mitään muuta kuin rauhaa ja sitä ettei tarvitsisi jännittää kuten joka joulu - mutta taas saan monella tuhannella eurolla täysin merkityksettömiä lahjoja.

Olenko siis täysin kylmä ja kamala ihminen kun ajattelen että minulla on oikeus rauhalliseen jouluun tulen kotiin vasta illaksi juhlimaan joulua kun isäni on lähtenyt?

Olen pahoillani jos luulette provoksi. Aina olen kirjoittanut näin, mahdollisesti olen ikäistäni vanhempi. Hyvää joulumieltä kumminkin jokaiselle. Ystäväni jonka luokse lähden tietää tilanteestamme ja olemme keskustelleet ennenkin.

[QUOTE="vierastus";27747663]Hieno provo. Kotona asuva lapsi ei osaa kirjoittaa tuollaista tekstiä eikä lähde tuosta vaan kavereiden luokse joulunviettoon.[/QUOTE]

Luultavasti monet 16-vuotiaat ovat melko kypsiä kirjoittamaan hyvinkin korketasoista tekstiä....mutta en nyt sen kummemmin ota kantaa siihen onko tämä provo tai ei.

Joko tämä on provo tai sitten kirjoitat erityisen hyvin verrattuna siihen miten teinit yleensä kirjoittavat.
Vastaanpa silti.
Et ole kylmä ihminen, sinulla on oikeus valita seurasi eikä kenenkään kusipäisen kanssa pidä olla tekemisissä vain siksi että hän on isäsi/äitisi/serkkusi tai mikä vain.
Jos äitisikin kanssa on noin hankalaa, oletko ajatellut kotoa muuttamista? Tietenkään sitä ei kannata tehdä jos kotona on edes siedettävää eikä ole taloudellisia tai henkisiä edellytyksiä pärjätä yksin.

[QUOTE="rrrr";27747772]Tässä tilanteessa. Yleisesti taidat kysyä useinkin muilta apuja omaan epävarmuuteen?[/QUOTE]

Olet osittain oikeassa, sillä olen vasta vanhempana alkanut puhua tilanteestani mm. ystävilleni ja uskaltanut hakea apua ahdistukseeni.

Edelleen, olen 16v. nuori tyttö, enemmän tai vähemmän palossa, mutta aina ollut kielellisesti lahjakas.

Jos vastaisit tähän itse: "Olenko siis täysin kylmä ja kamala ihminen kun ajattelen että minulla on oikeus rauhalliseen jouluun tulen kotiin vasta illaksi juhlimaan joulua kun isäni on lähtenyt? "

Entä jos ystäväsi kysyisi samaa samassa tilanteessa?

Taidat tietää järjellä vastauksen, mutta haluat ikään kuin "varmistuksen".

[QUOTE="rrrr";27747786]Jos vastaisit tähän itse: "Olenko siis täysin kylmä ja kamala ihminen kun ajattelen että minulla on oikeus rauhalliseen jouluun tulen kotiin vasta illaksi juhlimaan joulua kun isäni on lähtenyt? "

Entä jos ystäväsi kysyisi samaa samassa tilanteessa?

Taidat tietää järjellä vastauksen, mutta haluat ikään kuin "varmistuksen".[/QUOTE]

Tiesin että joku auttaisi. Olet jälleen oikeassa ja kiitos siitä, sait ajattelemaan.

Ihmeellistä v*ttuilua taas suurin osa vastauksista.

Et ole kylmä, etkä sydämetön. Elät turvattomassa kodissa ja vaikuttaa siltä, ettei äitisikään sitä turvaa kykene sinulle tarjoamaan. Olet fiksu, kun hakeudut pois ahdistavasta ja kuormittavasta tilanteesta. Äitisi syyllistävä asenne on todella outo. Olen siis sitä mieltä, että isäsi on varmasti tuhoava, mutta ei äitisikään kovin turvalliselta vaikuta.

Jos mahdollista, hae ulkopuolista keskusteluapua koulun tai vaikka perheneuvolan kautta. Myös auttavasta puhelimesta tms. voisit saada tietoa siitä, mikä taho sinua voisi jeesata. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että tarvitset jonkunlaisen luotettavan aikuisen tahon, joka sinua voisi tuossa tilanteessa tukea. Äidistäsikään ei nyt taida olla auttajaksi.

Toivottavasti pääset viettämään rauhallista joulua ja elämä perheessä tasoittuu myös. Muista, että sinä olet oikeutettu kaikkiin tunteisiisi, sanoivat vanhempasi mitä tahansa. Vaikka tilanne huonona jatkuisikin, olet onneksi parin vuoden päästä täysi-ikäinen ja voit aloitella omaa itsenäistä elämääsi vanhemmistasi riippumatta.

Pidä huolta itsestäsi ja usko omiin tunteisiisi! Älä anna kenenkään nujertaa itseäsi. Iso halaus.

Itse taas kirjoitin 16-vuotiaana juurikin tuollaista tekstiä. :D Nykyään taas huomattavasti rennommin ja virheellisemmin.

Mutta asiaan, et ole kylmä ja itsekäs. Pidä puolesi ja tee kuten itsestä tuntuu parhaalta. Tsemppiä viimeisiin vuosiin perhehelvetissä, elämä helpottaa kun pääset muuttamaan omaan kotiin!

Yhteistyössä