Raha-ongelmat isän kanssa äidin perinnön jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja valehteleeko isäni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

valehteleeko isäni

Vieras
Äh, nyt vähän ahdistaa. Äitini kuoli jonkinaikaa sitten, sain perinnön ja nyt isäni, joka on noin kolmekymmentä vuotta sitten lähtenyt äitini luota (toisen naisen matkaan) keksi jostain, että äitini on jäänyt hänelle velkaa sen aikaisesta asunnon myynnistä. Äitini ja isäni eivät olleet naimisissa.

Äitini vielä ennen kuolemaansa painokkaasti sanoi, että hänellä EI ole mitään velkoja mun isälle, tai muillekkaan ihmisille ja kertoi, että isäni on jättänyt elatusmaksut maksamatta lähtönsä jälkeen mun lapsuudessani ja syyttänyt sitten häntä kun niitä on pitänyt periä. Ja äitini näytti vielä kirjeen, jonka isän joku 'ystävä' oli hänelle lähettänyt, että jos äitini maksaisi saamistaan elatusmaksuista pois jotain lainoja, joita isäni oli pyytänyt tätä 'ystävää' takaamaan, jättänyt maksamatta (lainoja, joista äitini ei ollut tiennyt ja ne oli otettu pian isäni lähdön jälkeen) ja lainat nyt kaatuneet tämän isän 'ystävän' maksettaviksi. Elatusmaksuista! Eli isäni talous ei ikinä ole ollut kovin 'tasapainossa'.

Äitini oli tunnollinen raha-asioissa, ja jos jotain maksettavia on ollut äikoinaan (silloin 30 vuotta sitten) niin uskoisin hänen hoitaneen ne pois ja että näistä olisi ollut varmasti jotain puhetta jos äitini olisi hänelle edelleen ollut velkaa. Äitini sanoi että isäni myös haki elatusmaksuista vapauttamista ja sai sen vähävaraisuutensa takia kun olin teini-ikäinen.

Nyt sitten isäni kysyy minulta, että maksaisin hänelle perinnöstäni jotain 30tuhannen markan velkaa (n5000e), mikä muka silloin kolmekymmentä vuotta sitten asuntokaupoista jäi roikkumaan kun hän ei sitä koskaan oikeusteitse ryhtynyt perimään.

Haluaisin olla isäni kanssa hyvissä väleissä, varsinkin kun hän on ainoa vanhempi joka minulla enää on, mutta mua loukkaa todella paljon tällainen rahan takia valehtelu ja tuntuu pahalta. Isäni kanssa meillä on hyvät mutta tavallaan etäiset välit, ja tiedän, että hän on aika köyhä (ja välillä ryyppää myös). Vaikea tilanne.

Rakastan häntä omalla tavallani, ja jos hän kysyisi suoraan että jos voisin auttaa jossain, niin varmasti auttaisin, mutta tällainen huijaaminen tuntuu todella pahalta. Ja kun en ihan varmasti pysty sanomaan että miten tilanne on mennyt silloin. Enkä kehtaisi jotenkin muille sukulaisillekaan kertoa ja kysyä kun olen aika varma että hän valehtelee.

Ja tiedän, että edesmennyttä äitiäni loukkaisi jos alkaisin hänen vaivalla keräämistään perinnöksi jättämistään varoista makselemaan perättömiä maksuja häntä pettäneelle ja jättäneelle isälleni. Ja vielä kun soitin toivottaakseni hyvät isänpäivät, isä alkoi näistä rahoista kysellä. (Tätä ennen hän on kysellyt niistä vain kun on ollut humalassa)

Ajattelin, että kirjoittaisn isälleni kirjeen, jossa kerron kaikki nämä asiat ja tunteeni ja että en ala mitään maksamaan. Onko se hyvä idea?
Ja voisiko oikeasti olla jotain 30vuoden takaisia maksja edes olla maksamatta, ja olisiko minulla niitä joku velvollisuus sitten hoitaa? Perinnonjako yms on jo tehty, olisihan ne siinä tulleet esiin?

Kiitos kun jaksoit lukea pitkän vuodatukseni.

Jos velasta ei ole olemassa mitään virallista paperia, niin velkaa ei ole olemassakaan...näin mä asiaan suhtautuisin.

Ja isälle sanoisin suoraan mutta kohteliaasti sen, ettei perunkirjoituksessa/perinnönjaossa/mikähittoseoikeasanaon tullut mitään tällaisia asioita esille, joten en maksa mitään.

Kurjia asioita tällaiset...ihan kuin vanhemman menetyksessä ei olisi tarpeeksi.

Kirje voi olla ihan ok, se ainakin olisi konkreettisesti isälläsi aina luettavissa jos ei humalapäissään vaikka muistaisi että olette jo asian suullisesti käynyt läpi.

Ja velat ei periydy, sä et ole isällesi mitään velkaa.

Pyydä nähtäväksi jokin tosite, jos ei löydy et todellakaan maksa penniäkään!!! Rahanahne ihminen kyl keksii keinon!

Sanot että mitä ei hoitanu asioitaan kunton äitisi eläessä, se on nyt myöhäistä. Rahat on sinun ja saat käyttää ne itseesi! Toiseksi jos nyt maksat tuon 30 000 ni kohta isäs ilmenee jonku muun summan kanssa vaatimaan vain lisää rahaa!

Et todellakaan maksa, et edes myötätunnosta mikäli kuittia maksamatta jääneestä rahasta ei löydy ja jos löytyy näytä se teidän kuolinpesää hoitaneelle tuomarilla

Pyydät isääsi esittämään paperit siitä, vaikka kuinka loukkaantuisi. Selität, että verottja on sinun kimpussasi, joudut maksamaan verot kaikesta saamasta perinnöstäsi, että voit sinne verottajalle ilmoitella nuo velat. Jos vielä isällesi niitä lahjoittelet tuollaisia summia, niin sen päälle vielä tulee lahjaverot.

Ja nuo velat olisi pitänyt jo perunkirjoituksessa ilmoitella...

1. 30 vuotta vanha perimättä jätetty velka on vanhentunut.
2. Pahoitteluni, mutta isäsi valehtelee aivan saletisti.

Jos minun isäni pakottaisi minut ostamaan hyvissä väleissä pysymisen ja rakastamisen siten, että antaisin hänen huijata minulta 5 000 euroa, tajuaisin kyllä, että sellainen isä ei minua oikeasti rakasta. En antaisi rahoja. Voisin antaa (jos olisi ylimääräistä), jos isäni rehellisesti pyytäisi rahapulaansa varoja.

Isäni sanoo kyllä puhelimessa, että hänellä on joku asianajotoimiston paperi, jossa todetaan että äitini on hänelle velkaa. Mutta muita papereita ei ole ja onhan äitini sen voinut maksaa, onhan maksumääräys silti olemassa, vaikka olisi maksettukin. Ja olisihan varmaan siinä isäni 'ystävän' takausperintä-paperissa mainittu, jos äitini olisi ollut vielä isälleni velkaa, mutta siinä puhutaan vain siitä kuinka isäni 'kaikki' rahat menevät muka elatusmaksuihin.

Isä ei varsinaisesti tinkaa rahojansa, kyselee vain vähän 'kauttarantain' että olisikohan hänelle jotain varoja tulossa... Ja uskon kyllä että saadaan tämä asia jotenkin selvitettyä ja sovittua, mutta samalla myös tiedän että hän saattaa siitä alkaa (ja varmasti alkaakin) kyselemään jonkun kännissä soitetun puhelun aikana. Kun en edes jaksaisi niitä kännipuheluita yhtään, saatikka sitten tätä. Äh.

Mä olen liian kiltti, enkä osaa sanoa isälleni pahasti tai edes tiukasti. Haluan vain että kaikilla olisi hyvä mieli.
Välillä toivon ettei olisi enää sukulaisia ollenkaan, onnistuvat vain tuomaan pahan mielen ja ahdistuksen.

Ja tiedän, että isäni varmaan valehtelee, mua vain loukkaa niin kovin että hän edes viitsii yrittää. Kolmenkymmenen vuoden takaisia asioita! ÄH.

Ota joku oikeusavustaja auttamaan joka pystyy sanomaan suoraan miten asia on tai sitten joku täyspäinen järkevä sukulainen jos on , esim. täti , setä .
Isäsi yrittää lypsää sulta vaan rahaa :( sympatiat sulle .

[QUOTE="mä";25019089]Ota joku oikeusavustaja auttamaan joka pystyy sanomaan suoraan miten asia on tai sitten joku täyspäinen järkevä sukulainen jos on , esim. täti , setä .
Isäsi yrittää lypsää sulta vaan rahaa :( sympatiat sulle .[/QUOTE]

Sanoinkin joskus aiemmin isälle, että hänen pitää olla tästä asiasta yhteydessä perukirjat ym. hoitaneeseen sukulaiseeni (topakka asianajajatäti äitini puolelta sukua) mutta eipä ole ollut. Ja tämäkin mielestäni todistaa juuri sitä, ettei velka ole oikea, vaan ihan vaan pummausyritys.

Luokkaa ja suututtaa.

Kiitos hei kaikille vastanneille, tuntuu hyvältä päästä avautumaan tästä jollekin. Saa vähän perspekstiiviä asiaan, eikä vaan vello omassa mielessä. Kiitos!

Alkuperäinen kirjoittaja valehteleeko isäni;25019065:
Isäni sanoo kyllä puhelimessa, että hänellä on joku asianajotoimiston paperi, jossa todetaan että äitini on hänelle velkaa. Mutta muita papereita ei ole ja onhan äitini sen voinut maksaa, onhan maksumääräys silti olemassa, vaikka olisi maksettukin. Ja olisihan varmaan siinä isäni 'ystävän' takausperintä-paperissa mainittu, jos äitini olisi ollut vielä isälleni velkaa, mutta siinä puhutaan vain siitä kuinka isäni 'kaikki' rahat menevät muka elatusmaksuihin.

Isä ei varsinaisesti tinkaa rahojansa, kyselee vain vähän 'kauttarantain' että olisikohan hänelle jotain varoja tulossa... Ja uskon kyllä että saadaan tämä asia jotenkin selvitettyä ja sovittua, mutta samalla myös tiedän että hän saattaa siitä alkaa (ja varmasti alkaakin) kyselemään jonkun kännissä soitetun puhelun aikana. Kun en edes jaksaisi niitä kännipuheluita yhtään, saatikka sitten tätä. Äh.

Mä olen liian kiltti, enkä osaa sanoa isälleni pahasti tai edes tiukasti. Haluan vain että kaikilla olisi hyvä mieli.
Välillä toivon ettei olisi enää sukulaisia ollenkaan, onnistuvat vain tuomaan pahan mielen ja ahdistuksen.

Ja tiedän, että isäni varmaan valehtelee, mua vain loukkaa niin kovin että hän edes viitsii yrittää. Kolmenkymmenen vuoden takaisia asioita! ÄH.

Ne velat olisi tosiaan pitänyt jo perunkirjoitusten aikaan tuoda esille, jos perunkirjoitukset on tehty ja olet perinnön saanut (ja mahdolliset perintöverot maksanut) et ole isällesi mitään velkaa, vaikaa äitisi olisi ollutkin.
Kirjoita ihmeessä kirje jossa asian selität, sinä et ole hänelle rahaa velkaa. Inhottavaa jos yrittää hyväksikäyttää toisen isänrakkautta tuolla tapaa.

Minun isäni sanoi myös ennen kuolemaansa ettei äidille saa antaa mitään tavaroita, hän oli antanut kuulemma jo oman äitinsä tavaroita erossa jne.
No, kun äiti ilmoitti isän kuoleman jälkeen että tuo- ja tuo esine on oikeasti hänen, kiikutin ne kiltisti äidille. Ei se ollut sittenkään sen arvoista. Nyt äidin kuoltua voin vaikka lahjoittaa ne kodittomille eläimille....

Yhteistyössä