Olenko tehnyt emämokan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raksmaitaks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

raksmaitaks

Aktiivinen jäsen
15.05.2007
1 783
1
36
Mä tykkään laittaa ruokaa ja jotain jälkiruokaakin aina kun pojalla on joku kaveri kylässä. Viime viikolla eräs poika oli meillä ensimmäistä kertaa. Ruokaa tehdessäni tää kaveri sanoi heti ettei sitten syö (siis haettiin pojat suoraan eskarista meille, joten nälkä oli varmasti). Autossa hän kuitenkin aiemmin sanoi että tykkää kovasti spaghetista ja jauhelihakastikkeesta ja sovittiin että sitä sitten teen. No,tarjosin kuitenkin leipää ja sitä hän söi.

Kerroin siinä syödessä että jälkkäriksi ajattelin tehdä vohveleita hillon ja jäätelön kera. Kaveri oli tosi innoissaan, mutta sitten kun aloin vohveleita tekemään, niin tää poika alkoi miettimään tyyliin: "syön, en syö, syön sittenkin, en ehkä syö". Kun sitten kerroin pojille, että vohvelit on valmiita, niin tää kaveri tuli kuitenkin syömään.

Nyt vaan mietin, että onkohan tälle kaverille sanottu kotona että mitään ei saa syödä tai vastaavaa? Kun jotenkin se syöminen oli niin kovin vaikeaa. Ja ei voinut olla siitä kiinni ettei tykkäisi, kun niin kyselin ennakkoonkin että mistä pitää jne. Ja olisi varmaan kuitenkin maistanut ja sitten kertonut ettei tykkää.

Olinko siis aivan typerä moukka kun tälle pojalle ruokaa tarjosin?? Mites teillä, saako lapsenne syödä vieraassa paikassa? Kysyin muuten vielä tältä kaverilta allergioista eikä niitä ollut. En saanut palautetta tän pojan vanhemmilta, mutta nyt aloin miettimään että onko ne kironneet mut alimpaan helvettiin kotona :ashamed: ?

Alkuperäinen kirjoittaja tiu tau tulkku:
No ei kai kukaan tuollaisestahuonoa tykkää, että lapselle tarjotaan sapuskaa? :o Kun ei mitään allergiaakaan ollut. Et tosiaankaan ollut typerä moukka vaan mukava, kun tarjosit kaverillekin :)

No mun mielestäni oli vaan itsestäänselvää että poika meillä syö, mutta jäin vaan miettimään että miksi se oli niin vaikeaa. Jotenkin tuntui niiden vohveleidenkin kanssa että himo otti voiton vaikka ei olis saanut syödä :| . No, ehkä olen vaan vainoharhainen :whistle: .

Mun mielestä taas kysymys kuuluu, eikö pojalle ollu opetettu miten kylässä käyttäydytään. Totakai koulusta/eskarista suoraan kyläilemään mennessä myös syödään kylässä ja kiitetäänkauniisti ruuasta eikä aleta mihinkään "voi olla että syön, mutta ehkä ei" pelleilyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Mun mielestä taas kysymys kuuluu, eikö pojalle ollu opetettu miten kylässä käyttäydytään. Totakai koulusta/eskarista suoraan kyläilemään mennessä myös syödään kylässä ja kiitetäänkauniisti ruuasta eikä aleta mihinkään "voi olla että syön, mutta ehkä ei" pelleilyyn.

En mä ajatellut että olis ollut huonoa käytöstä. Mun mielestäni hän lähinnä mietti että saako hän syödä tai muuta. Tai ehkä häntä vaan ujostutti...niin tai sitten epäilytti mun pöperöt :whistle: .

No, pääasia on, etten sentään ihan tökerösti tehnyt. Kerran nimittäin eräs naapurin äiti oli toiselle naapurille valittanut siitä kun olin antanut hänen lapselleen ruokaa. Tästä vaan ajattelin että onko se nykyisin ihan valtava moka jos menee ruokkimaan vieraita suita :) .

Eikös näistä hommista voisi puhua etukäteen lapsen vanhempien kanssa, jotta lapsi ei hämmenny? Ilmeisesti kyläily oli tässäkin tapauksessa etukäteen sovittu, joten ruokailustakin olisi voinut puhua etukäteen.

Mulle tuli miellen, että olikohan pojalla joku allergia jonka takia ei voinut syödä. Mutta sanoit, kysyneesi vanhemmilta ettei niin ollut. Aika omituista käytöstä. Itse kysyn kanssa aina lapsen uusilta kavereilta/vanhemmilta mahdolliset allergiat ja, että saako tarjota esim. välipalana lettuja tai viiliä jne. Puhuitko lapsen vanhemmille jälestäpäin käytöksestä? Minä olisin varmaan kysynyt, että onko teillä sovittu että vieraissa ei syödä tms.? :)

No mä ainakin sanon aina pojalle ettei saa kerjätä mitään syömisiä eikä vieraille mennä syömään ja varmaan sen on joskus vaikea päättää onko tilanne ok vai sellainen jossa kieltäydytään ym. ja siksi olen kieltänyt syömästä kun poika on hyvinkin epäkohteliaasti mennyt joskus pyytelemään herkkuja ym. ja sanonut vaikka ettei oo kotona saanu mitään syötävää saanko teillä ym. (mikä ei siis ole ollut totta ) mutta en minä tietenkään siitä suuttuisi jos joku tarjoisi .

Joo mä mokasin kyllä tuossa etten ennakkoon kysynyt vanhemmilta tuosta ruoasta. Ja siis pojalta itseltään kyselin noista allergioista.

En mä vaan tullut ajatelleeksi, tai siis kun musta on niin päivänselvää että tottakai myös vieraat syö meillä ja etenkin noin kun pitkän eskari&päiväkotipäivän päätteeksi tullaan kyläilemään.

Jotenkin vaan itsestä tuntuisi niin hemmetin typerältä syödä kaksistaan pojan kanssa (mies oli muualla) keittiössä ja kaveri olis odottanut toisessa huoneessa sen aikaa.

Hitsi vie, ens kerralla pitää sopia noista syömisistä myös *kirjaa etikettisääntökirjaansa*.

Yhteistyössä