Kaverin vauvan ruokaasiaa ihmettelen suolasta ja mausteet...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muumuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No nakit on vähän...vaan poikkeustapuksessa, mutta muuten, kyllä noi meidän muksut on kaiki syöny ihan tavallista ruokaa sillai vähän valikoiden. Ranskalaisen on saanu käteen kun on muutkin syöny ja ihan samaa perunaa ja kalaa on syöny kun muutkin, ei ehkä kastiketta...vähän tilanteen mukaan. En mä ole vauvanruokaa erikseen koskaan tehny.

Alkuperäinen kirjoittaja muumuu:
Vieläki huvittais tietää mielipiteitä, et jos on tehty ruoka aikuisille ja maustettu se suolalla+ mitä nyt ikinä johonki uunilohee, pippurikermakastikkeesee ja muusii laitatte kun itellenne teette ni annatteko sitä 7kk ikäiselle vauvalle? Nii tai makkaraa ja ranskiksia?

Eka kyssäri; riippuu suolan ja pippurin määrästä, muuten kyllä voisin antaa. Tavallista ruokaahan se on. Ja aloituksessahan ei mainittu, oliko vauva saanut esimerkiksi vain teelusikallisen ruuan seassa tuota kastiketta. Valotan vähän vastaukseni taustaa; mä olen aina tehnyt lastemme soseet itse (3 lasta). Perunamuusin teemme usein perunoiden keitinliemeen, loraus maitoa joukkoon. Lohifileen maustan yleensä sitruunamehulla, ripauksella suolaa ja sitruunapippuria, päälle tilliä. Uuniin paistopussissa niin ei kuivu. Pippurikermakastiketta en ole koskaan tehnyt.

Toka kyssäri; en antaisi. Yleensä ranskalaisissa on suolaa enemmän kuin tarpeeksi ja makkaraa en ole syöttänyt ennen vuoden ikää sen nitraattipitoisuuden tähden.

Outoa tosiaan! Mä oisin luullut tätä provoksi. Siis vähän päälle puolvuotiaalle antaa ranskanperunoita! Eikö nykysuositusten mukaan tossa iässä hätinä vasta maistella perunaa ja lihaa alotellaan... Kai se vauva syö jos sille antaa.

Meillä aloiteltiin lihat jo 5kk iässä. Ja yks kaks ranskalaista 7kk ikäiselle ole mikään maailmanloppu. Meidän neiti sai samaa maustettua ruokaa kuin mekin pitkästi alle vuoden ikäisenä. Osa ruoista tehtiin kuitenkin niin ettei lisäilty suolaa jne. Leivässäkin on suolaa ja meidän neiti veti leipää kaksin käsin jo n. 8kk iästä alkaen.

huhhuh,, muksun makunystyrät saa aikamoista kohtelua jo pienestä pitäen
kyllähä ne itsetehdyt ruuat voittaa purkkiruuan
ja vielä tuohon äidin ikään, mitä pirua se tähän liittyy ..voi sitä vanhempikin äiti olla yhtä tietämätön

Kyllähän tääkin vajaat 7kk katsoo mitä muut syövät ja haluaa samaa, mutta ei se tarkota sitä että voisi antaa kaikkea jos toinen suruissaan katsoo. Ei kyllä makkara+ranksikset ole 7kk ruokaa...

Vieläki huvittais tietää mielipiteitä, et jos on tehty ruoka aikuisille ja maustettu se suolalla+ mitä nyt ikinä johonki uunilohee, pippurikermakastikkeesee ja muusii laitatte kun itellenne teette ni annatteko sitä 7kk ikäiselle vauvalle? Nii tai makkaraa ja ranskiksia?

Muusia ja lohta voisin antaa maistella ja muutaman ranskiksenkin. Eikai se kuiten jokapäiväistä ole...

Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Alkuperäinen kirjoittaja SmellyCat:
Leivässäkin on suolaa ja meidän neiti veti leipää kaksin käsin jo n. 8kk iästä alkaen.

No johan on äidillä ylpeilyn aihe!

Tottakai oon tyttärestäni ylpeä asiassa kuin asiassa mut mistä sait päähän et ylpeilen nyt tällä leipäasialla? Tiedän et ois voinut pidempään odottaa mut eipä se leipä niin paha oo, varsinkin jos on vähäsuolaista. Leipähän on viljaa ja sitäkin saa antaa jo 5kk alkaen. :headwall: Leipä on terveellistä. Vai voitko väittää vastaa, varsinkin se tumma leipä ;)

Meillä aloiteltiin lihat jo 5kk iässä. Ja yks kaks ranskalaista 7kk ikäiselle ole mikään maailmanloppu. Meidän neiti sai samaa maustettua ruokaa kuin mekin pitkästi alle vuoden ikäisenä. Osa ruoista tehtiin kuitenkin niin ettei lisäilty suolaa jne. Leivässäkin on suolaa ja meidän neiti veti leipää kaksin käsin jo n. 8kk iästä alkaen.

sama täällä tosin ne pari ranskalaista maistoi mäkkärillä 8kk ikäisenä..
ja leivän maistelu oli noille arvostelijoille ihan terkkarin suositus(tosin sanoi että kunhan syöpi "vähä suolaista" ) ja mausteita(pippureita ym ) kehoitti käyttämään jo siinä vaiheessa kun aloitti lihasoseet ja teki ite soseita (about 5-6kk iässä mutta ilman suolaa).

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:

sama täällä tosin ne pari ranskalaista maistoi mäkkärillä 8kk ikäisenä..
ja leivän maistelu oli noille arvostelijoille ihan terkkarin suositus(tosin sanoi että kunhan syöpi "vähä suolaista" ) ja mausteita(pippureita ym ) kehoitti käyttämään jo siinä vaiheessa kun aloitti lihasoseet ja teki ite soseita (about 5-6kk iässä mutta ilman suolaa).

Aivan. Noissa vauvan lihapurkkiruoissahan tosiaan on pippureita ja muita mausteita. Ihan niissä 5kk alkaenkin jo, eli se suolahan se pahin on, suolaa on lisätty vauvanruokiin purkeissa 1veestä mut en mä kotona oo niin tarkka ollu. Pitää sitä vähän oppia jo. Nämä on taas niitä asioita joita jotkut ymmärtää ja jotkut ei :D Mut onpa meidän neiti ainakin nyt kohta puoltoistavuotiaana aikalailla kaikkiruokainen kun on saanut aikaisin alkaa maistelemaan eri makuja. =)

Miten mulle tulee tästä mieleen, että jos lapsi olis 7-vuotta, olis kauhee märinä siitä, kun seei suostu syömään mitään oikeeta ruokaa, kalaa ja perunaa, kun vaan jotain mautonta pastamössöä.
Aikuiset ne lapset opettaa semmosiksi, ettei ne muka tykkää mausteista ja voimakkaista mauista. Esikoinen akasti aurajuustovalkosipuliperunoita 8-kuisena, keskimmäisen eikoisuus ja himon kohde oli hillosipulit ja tää nuorin, 2,5 vuotias, rakastaa makeita chilikastikkeita.

Kyl meillä on vauvat saaneet maistella myös suolaisia ruokia, mutta pääosa ruoasta on koostunut ihan soseutetuista kasviksista ja lihasta (kala,kana). Eli vaikka vauva olisi saanut ranskanpotun käteen ja sitä pureskellut, on hänen ruokansa ollut kuitenkin jokin muu pöperö.

Ei se syöny m itään maistiasperunoita, se ei ois musta kovin outoo jos vähä maistais. Äiti syötti sille vauvalle ihan tollsen lautas annoksen ranskiksia ja makkaraa. Ja sen perusteella mitä kehui vauvan kaikkiruokaisuudesta syö aina ihan tavallista aikuisten ruokaa suolat ja muut mausteet päälle. Raakaa sipuliakin tykkää syödä ja raakaa paprikaa. Siis näitä syöttää ruokana sille hieman päälle puolivuotiaalle. Eikä oo provo, kun ihan tosi juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Miten mulle tulee tästä mieleen, että jos lapsi olis 7-vuotta, olis kauhee märinä siitä, kun seei suostu syömään mitään oikeeta ruokaa, kalaa ja perunaa, kun vaan jotain mautonta pastamössöä.
Aikuiset ne lapset opettaa semmosiksi, ettei ne muka tykkää mausteista ja voimakkaista mauista. Esikoinen akasti aurajuustovalkosipuliperunoita 8-kuisena, keskimmäisen eikoisuus ja himon kohde oli hillosipulit ja tää nuorin, 2,5 vuotias, rakastaa makeita chilikastikkeita.

Onko sama asia olla totuttamatta kun tunkea jo vauvan kouraan jotain ranskiksia? Eikä se tykkääminen ole vaan totutusjuttu, omani hylkii heti rintaa jos olen syönyt kovin mausteista/valkosipulia. Samaa mitä jo odotusaikana söin. Ikää tuolla on se vajat 7kk eikä kelpaa maustemaito. Pitääkö mun syöttää sille sitä makkaraa ettei kasva nirsoksi? Ei tietty voi olla makueroja riippumatta siitä mitä tarjotaan...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Itsellä kans 7kk vauva ja hurjalta kuulostaa. Ihmettelen myös että kuinka paljon sillä vauvalla on hampaita jos se ranskalaisia syö?! Kun meidän poika ainakin kakoo jos yhtään on "klimppisempää" ruokaa, eikä hampaitakaan ole kuin 2.

Suolaa ei suositella alle 1v. mausteet sinällään ei taida haitallisia olla, paitsi että monissa mausteseoksissa on suolaa. Mut esim. yrtit on ok vauvankin ruokien maustamiseen.

Mitenkään teiniäitejä mollamatta, arvasin jo otsikosta että kyseessä taitaa olla aika nuori äiti kyseessä... :(

Ei tuolla ollu kuin pari ylhäällä ja alhaalla, mut hyvin se mutusti. Ite oon alottanu vasta jotaa maissinaksuja antamaan tuon ikäiselle, että vähän siis ihmettelin.

Ja pointti oli myös se että onko se jotenkin loistava tai ihailtava juttu jos vauvat ei syö vauvanruokaa? Kun se hänen mielestään oli.

Mä voisin silti tässä kohtaa ihmetellä miks teillä on lapsilla ruokana ranskikset yms. oli ikä sitten mikä tahansa? Ja itse en ymmärrä (eikä hammashoitolan väkikään) maissilastujen syöttämistä, miks opettaa lapsella ns. laiduntamissyömistä ja napostelua?

Mutta älä ota mua niin vakavasti kuitenkaan B) :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:

Onko sama asia olla totuttamatta kun tunkea jo vauvan kouraan jotain ranskiksia? Eikä se tykkääminen ole vaan totutusjuttu, omani hylkii heti rintaa jos olen syönyt kovin mausteista/valkosipulia. Samaa mitä jo odotusaikana söin. Ikää tuolla on se vajat 7kk eikä kelpaa maustemaito. Pitääkö mun syöttää sille sitä makkaraa ettei kasva nirsoksi? Ei tietty voi olla makueroja riippumatta siitä mitä tarjotaan...

osittain on kyllä siis ihan tottumiskysymys. esim. aasian maissa vauvat ja pikkulapset jo tosiaan raskausajasta ja äidinmaidosta lähtien syövät hurjia maustemääriä.
mulla tuttu sri lankalainen, jonka pienet lapset kyllä syö ihan uskomattomia ruokia uskomattomilla mausteilla.
mut tää vaan sivuhuomautuksena. kukin tavallaan ja ruuillaan. :xmas:

No onhan niissä vauvan purkkiruuissakin rasvat ja kermat! EIkä vauvan tarvii syödä nimenomaan purkkiruokia, ei meilläkään niitä käytetä vaan tehdään ite ruuat. En käytä suolaa esim muusseissa, risotoissa, kalassa, puurossa, en oikeastaan muussa kuin sianlihassa, joten meilläkin 7kk voi saada tavisruokaa, eihän niissä mausteissa mitään pahaa ole jos lapsi niitä kestää! Eikä laps kuole siihen että saa joskus harvoin suolaa, ja esim ruisleivässä (vai annatteko te edes kuivia leivänkantteja vauvoille???) on suolaa monesti enemmän kuin miedosti suolatussa kotiruuassa. MAALAISJÄRKEÄ KEHIIN -vai voiko sitä odottaa kaupunkilaisilta?

Juu kyllä näin minäkin teen lapsille ruokaa. Suolaa vähän ja ovat aika pienestä maistelleet kaikkea. Pintti oli se että tämä 7kk ikäinen syö heillä omassa kodissa normaali suolaista ruokaa. Hiellä ei tehdä vauvaruokaa vaan vauva saa "oikeaa" ruokaa niinkuin äiti kovasti mainosti. Kyse ei siis ole maistelusta, vaan siitä mitä päivittäin syö.

mun kaveri syötti (tai ei SYÖTTÄNYT mutta antoi syödä ku poika kävi kaapista hakee... )omalle alle vuosikkaalleen (oisko ollu 8-10kk) sipsiä ja karkkia, ei sovi minun pirtaan ihan sekään...

Alkuperäinen kirjoittaja Ippu:
mun kaveri syötti (tai ei SYÖTTÄNYT mutta antoi syödä ku poika kävi kaapista hakee... )omalle alle vuosikkaalleen (oisko ollu 8-10kk) sipsiä ja karkkia, ei sovi minun pirtaan ihan sekään...

No joo, tossa yhdessä ketjussa pohditaan pitkän imetyksen lisäävän allergia riskiä - sipsit ja makkarat ei varmaan sitä tee :)

Yhteistyössä