Oletatko, että kuulemasi asia on julkista tietoa, ellei ystävä/tuttu erikseen mainitse, ettei saa kertoa muille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Turre"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Turre"

Vieras
Mä kerroin yhdelle ystävälle syömishäiriöstäni. Nyt siitä tietää kaikki. Ystävä on pahoillaan, mutta samalla ihmettelee minua. Mun olisi pitänyt kuulemma erikseen mainita, etten halua asiaa leviteltävän.

Itse en oleta. Mä en kerro muiden asioita eteenpäin. Vaikka olisi kyseessä joku ihan "perujuttu", kuten vaikkapa että Terttu ja Kalevi lähtevät Kanarialle. Ihmiset saavat itse kertoa haluamansa asiat haluamilleen henkilöille.

Mutta olen todennut, että monille pitää erikseen hokea useaan otteeseen "tätä ei sitten kerrota kellekkään "voinhan luotttamuksella kertoa "älä nyt sitten kerro kenellekään" ja näinkin menee vaan osalle jakeluun, ettei asiaa kerrota.

[QUOTE="Turre";28242352]Mä kerroin yhdelle ystävälle syömishäiriöstäni. Nyt siitä tietää kaikki. Ystävä on pahoillaan, mutta samalla ihmettelee minua. Mun olisi pitänyt kuulemma erikseen mainita, etten halua asiaa leviteltävän.[/QUOTE]

Niin että hän olisi voinut kuitenkin kertoessaan sanoa, älä sitten kerro kenellekään, mutta "Marjalla" on syömishäiriö... eli lopputulos olisi ollut ihan sama.

En koe tarvetta puhua muiden asioista. Koskaanhan ei voi olla varma, mikä on "julkista" ja mikä ei. Itse toivon, että lähipiirini ei minunkaan asioista puhu yleisesti.

Riippuu asiasta, esim. ap:n tapauksessa en olisi "juoruillut" asiaa eteenpäin. Jos taas joku kertoo vaikkapa lähtevänsä matkalle tai vaihtavansa työpaikkaa, niin saatan asiasta mainita, jos tulee jonkun kanssa kyseisestä ihmisestä puhetta. Itse olen oppinut, että tietyille ihmisille ei kannata kertoa yhtään mitään, jos ei halua, että pian asiasta tietää kaikki. Ei auta vaikka sanoisi, ettei asiasta saa kertoa muille, juoruavat silti.

No tämänkin riippuu vähän asiasta. Kyllä sitä omaa harkintaa käyttää, että mitä asiaa voi edes mainita. Kai nyt jokainen aikuinen ymmärtää, mitkä asiat voivat olla sellaisia joita ei haluta yleiseen tietoon. Esim. kaverin lasten syntymäpäivistä keskustelu on mielestäni aika arkipäiväinen keskustelu, mutta esim. syömishäiriö ei ole.

Jos haluan jonkin asian pysyvän salassa, niin en kerro siitä kenellekään. ;) Vaikka luotan ystäviini, niin saattaa se salaisuus lipsahtaa.

Riippuu asiasta. Jos joku kertoisi mulle, että hänellä on syömishäiriö, en näkisi siinä mitään reposteltavaa kaikille vastaantulijoille. Mutta jos ap olisi vaikka kertonut, että vaihtaa työpaikkaa, en välttämättä ymmärtäisi pitää sitä omana tietonani, jos joku multa hänen kuulumisiaan kyselisi eikä mulle olis erikseen sanottu, että tästä ei sitten saa vielä puhua. Eli riippuu ihan asiasta.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
Riippuu asiasta. Mä en kerro oikein yhtään mitään muiden asioita, koska mä en itse tykkää yhtään, että joku kertoo mun juttuja eteenpäin.
Monet asiat (kuten tuo AP:n esimerkki) ovat sellaisia, että pitäisi jokaisella raksuttaa, ettei kerrota kellekään.

Mun anoppi on maailman pahin juoruämmä. Isossa tehtaassa töissä ja juoraa sielä KAIKESTAK AIKEN. Siis nuorimman tyttärensä kuukautiskierrosta alkaen.

Mä taas en tykkää oikein antaa itsestäni muille (paitsi läheisille) mitään. Mun piti ekat kaksi vuotta kouluttaa miestäni, että TÄTÄ ET KERRO KENELLEKÄÄN ja yleensä piti vielä erikseen mainita nimeltä kaikki tutut (etenkin äitinsä) että tälle ja tälle et kerro. Seuraavana aamuna piti vielä kaksi kertaa muistuttaa, että ethänk erro.

Minäkin olen joissakin tapauksissa oppinut pitämään suuni kiinni joidenkin omien asioideni suhteen eli määrätyssä seurassa, vaikka kovin avoin olenkin. Muiden uskon luottavan minuun monissa asioissa niin, että en levitä heiltä kuulemiani asioita, koska oletan heidän automaattisesti luottavan minuun.

No, minä olen oikein painottanut ystävälleni joidenkin asioiden olevan salassapidettäviä, mutta "ystäväni" mielestä on ollut ok kertoa minun juttujani hänen tuttavilleen, sillä en ole kovin paljon tekemisissä hänen tuttavapiirinsä kanssa... Tämä ei todellakaan ole minusta ok, & mainitaan vielä, että tunnen hänen tuttavansa sen verran kuitenkin, että hänen kauttaan heitä joskus tapaan.

[QUOTE="vieras";28242578]Omista ystävistään/tuttavistaan kannattaa valita uskotuikseen sellaiset, joilta et kuule tarinoita muiden asioista.[/QUOTE]

Juuri näin! Muiden ihan perusasioitakaan ei kerrota, jokainen kertookoon itse omat asiansa niille joille haluavat !

Yhteistyössä