Oletko koskaan jounut huijauksen/petoksen kohteeksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras vaan...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras vaan...

Vieras
Itse en ole, paitsi muutaman kerran suhteellisen pienissä asioissa. Lainasin pari kertaa jonkin verran rahaa eräälle puolitutulle, ja enpä sitten nähnyt niitä rahoja enää koskaan (enkä sitä ihmistäkään)

Sinänsä pidän kyllä varsinaisena ihmeenä, että on joutunut minkään suuremman petoksen ja huijauksen uhriksi, niin naiivi olin nuorempana. Nuokin rahanlainaukset tapahtuivat, kun se ihminen vakuutteli olevansa aivan pulassa ja rahattomana ja suunnilleen ilman ruokaa, ja allekirjoittaneen mieli ei edes ajatellut, että kyseessä olisi pelkkä valehtelu, ja tuntui vain siltä, että täytyyhän nyt vaikeuksissa olevaa ihmistä auttaa ja väärältä ja pahalta jos en auttaisi. Etenkin kun kyseessä ei ollut mikään täysin tuntematon ihminen.

Nyt sentään onneksi tiedän paremmin, ja kyseenalaistan kaikki (rahallisen) avun pyynnöt.

Eräässä ihmissuhteessa.
Vaisto varoitteli pidemmän aikaa mutta sydän halusi uskoa hyvään. Olisi pitänyt sitä vaistoa uskoa. Kysymyksessä oli ystävyyssuhde.
Jälkikäteen ajateltuna minä olin ilmainen terapeutti, merkittävänä apuna eräässä "ystävän" ongelmassa/projektissa ja vieraanvarainen emäntä meidän kodissa ilmaiselle lomailulle.
Puukko tuli selkään niin että heilahti kuitenkin ja en usko että minulla oli mitään merkitystä hänelle oikeasti.
Tuon tapauksen jälkeen silmäni avautui siitä millaista kaksinaamaisuutta ja pahuutta maailmassa todella on. En usko enää kenenkään sanaan jota edes hieman vaistoni epäilee pohjimmiltaan kieroksi.

Huutonetissä ja juttu tutkittiin mutta tekijät olivat sitten niin pahaa luokkaa olevia ihmisiä etten korvausvaatimusta laittanut ulosottoon, en heihin halua olla minkäänlaisessa kontaktissa, edes ulosoton kautta.

JEP. Olen innokas käytettyjen tavaroiden ostaja. Löysin mukavan ja sopuhintaisen ulkoiliasun lapselleni ja maksoin. Enkä saanutkaan asua. Seli-seli selitysten jälkeen käännyin poliisin puoleen. Poliisi soitti ko myyjälle ja KA kumma, rahat palautuivat minulle. Myyjä oli poliisin tuttu huijari. Tämän jälkeen olen siirtynyt käyttämään Huuto.netin palveluja tai ihan paikallista palvelua, jossa tavara ja raha vaihtuvat kasvotusten.

Taloudellisia vedätyksiä voi varmaan aika pitkälti väistellä ihan omalla toiminnallaan (en esim. ikinä osta yksityisiltä mitään, mikä pitää maksaa etukäteen), mutta ihmissuhteissa noita on varmaan vaikeampi välttää.

Jokusen kerran nuorempa on ystävyyssuhteissa tullut pettymyksiä, eli olen ollut vain käyttöesine, jonka voi heittää pois, kun musta ei enää ole hyötyä. Vanhemmiten näitäkin on oppinut välttelemään.

Lainasin kerran ystäväni miehelle, joka oli kotikaupungissani käymässä ja tupsahti työpaikalleni selittämään kuinka on joutunut pulaan rahojensa kanssa. Selitti pitkään ja hartaasti, joten annoin 200. Ystäväni soitti samana päivänä ja varoitti miehestään, että oli taas häippässyt kotoota ja pyysi etten lainaisi rahaa. Sinne meni ne rahat.

Nykyään en lainaa kellekään, en vaikka olisi kuinka hyvä ystävä. Voin antaa muutaman kympin, joka yleensä painaa toisen omatuntoa enemmän kuin laina.

Yhteistyössä