Oletko köyhä vai varakas?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mediaanimimmi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mediaanimimmi

Vieras
Miellätkö itsesi (ja perheesi) köyhäksi, keskituloiseksi, varakkaaksi tai jopa rikkaaksi. Mitä sinä ja miehesi (tai vaimosi) tienaatte? Miten muuten talous on tolallaan.

Jos olet köyhä, onko se sinun mielestäsi oma vikasi? Ja jos ei ole, niin kenen vika? Ja jos olet varakkaampi, niin onko se omaa ansiotasi?

Miellätkö itsesi (ja perheesi) köyhäksi, keskituloiseksi, varakkaaksi tai jopa rikkaaksi. Mitä sinä ja miehesi (tai vaimosi) tienaatte? Miten muuten talous on tolallaan.

Jos olet köyhä, onko se sinun mielestäsi oma vikasi? Ja jos ei ole, niin kenen vika? Ja jos olet varakkaampi, niin onko se omaa ansiotasi?

Mielestäni olemme aika keskituloisia tällä hetkellä. Toinen meistä tienaa ok, mutta toinen on vain osa-aikatyössä. Meillä on tällä bruttotulot 5200e/kk.

Omaisuutta on kertynyt noin 180 000e. Talous on kunnossa, mutta eipä näillä tuloilla oikaeasti juhlita, koska asuminen Helsingissä ja pakollinen auto maksaa niin paljon.
Asumme tosi ahtaasti, koska ei ole varaa isompaan.

Miehen ja mun tuloista käteen jää kokanaisuudessaan 2500 euroa. Tuossa on lapsilisät mukana, Tosta pitää sitten maksaa kaikki, alkaen 700 euron vuokrasta, Kai sitä köyhäksi voi sanoa. Ei tartte ulkomaanreissuista haaveilla.

Ja mun mielestä ei oo oma vika vaan päättäjien vika kun noin paskaa palkkaa saa ees maksaa ja silti ei saa MITÄÄN tukia. Pitäis olla näillä tuloilla vähän tukeekin esim. vuokraan. Että jonkun herran kuukausipalkka on saakeli sama kun meiäin koko vuoden tulot. Meille jo 200 euroo kuussa lisää tekis helkkaristi, mutta tää on aika tuskaa...

Köyhä, molemmat miehen kanssa olemme työttöminä ja "tienaamme" yhteensä n.1400 e/kk työttömyystukea.
Osittain on omaa syytä, osittain myös johtuu huonosta työllisyystilanteesta kun niitä töitä ei vaan ole.

Tienaamme ansiotuloja yhteensä nettona 4000 euroa käteen. Eli aika keskituloisesti. Mies on kuitenkin sijoittanut rahojaan (pääosin isovanhemmilta saamansa pienen perinnön + omat säästöt) taitavasti. Pienistä puroista on tullut yli 100 000 euron potti. Mies sijoittaa osingoista osan ja osan saamme käyttöön. Vuodessa tulee lisäbonusta jotain 2000 euroa. Sillä teemme matkan.

Talon arvo lienee jotain 200 000 (ostaessa oli sama. Ensin nousi, sitten varmaan laskenut). Siitä maksetty neljäsosa.

Omaa ansiota silleen, että omia valintoja. Toisaalta onko se sitten omaa ansioita, että osaamme olla säästäväisiä ja että mies osaa sijoitella? Vaikea sanoa...

Miehen ja mun tuloista käteen jää kokanaisuudessaan 2500 euroa. Tuossa on lapsilisät mukana, Tosta pitää sitten maksaa kaikki, alkaen 700 euron vuokrasta, Kai sitä köyhäksi voi sanoa. Ei tartte ulkomaanreissuista haaveilla.

Ja mun mielestä ei oo oma vika vaan päättäjien vika kun noin paskaa palkkaa saa ees maksaa ja silti ei saa MITÄÄN tukia. Pitäis olla näillä tuloilla vähän tukeekin esim. vuokraan. Että jonkun herran kuukausipalkka on saakeli sama kun meiäin koko vuoden tulot. Meille jo 200 euroo kuussa lisää tekis helkkaristi, mutta tää on aika tuskaa...

No ei tuota nyt köyhäksi voi sanoa missään muodossa, jäähän teille vuokranmaksun jälkeen käteen 1800 euroa/kk käytettäväksi laskuihin,ruokaan,vaatteisiin jne. :eek:
Pienituloinen ehkä!
Meillä 3 ihmistä ja tosiaan vuokranmaksun jälkeen jää käytettäväksi n. 800 euroa/kk ja ihan ok pärjätään.

Ollaan jostakin köyhän ja keskituloisen välistä. Mun nettotulot on n.1100€/kk. Kerron nettotulot koska mulla menee osa tuloista ulosottoon ja saa paremman kuvan meidän tilanteesta. Brutto on n. 2300€. Miehen brutosta en tiedä, nettona saa n.1900€.

Asumme omassa (pankin) omakotitalossa joten ei meitä voi varmaan sen perusteella laskea köyhiksi. Auto on neljä vuotta vanha ja miehen nimissä. Myös talo ja sitä varten otettu laina ovat miehen nimissä mun luottotiedottomuuden takia, mun tulot kuitenkin huomioitiin lainaa haettaessa. Talossa on kaukolämpö, neliöitä 140 ja 1900 neliön tontti. Mä maksan asumiskuluja yhtälailla kuin mies.

Ihan hyvin me pärjätään. On ruokaa, vaatteita yms. ja saadaan laskut maksettua. Lapsia on kaksi, 11- ja 18-vuotiaat. Yhteisen lapsen aika alkaa olla ja olemme miettineet ehkäisyn pois jättämistä.

Varmaan hyvätuloisia? Yhteensä n. 250 000€/v omaisuutta on jonkinverran kertynyt. Kodin lisäksi meillä on myös miehen työn vuoksi toisessa kaupungissa asunto omassa käytössä. 2 autoa, vene. Molemmt ollaan töissä, mutta mies tienaa paljon paremmin. Työtä tekemällä siis omaisuus hankittu.

Yhteistyössä