Oletko liian kiltti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja xoxo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

xoxo

Vieras
- Liian kiltti kokee itsensä riittämättömäksi ja kelpaamattomaksi, ja siksi häntä vaivaa jatkuva suorittamisen pakko. Tekemällä paljon hän yrittää ansaita oman paikkansa. Hän ei tarvitse toisten apua, hänhän on olemassa toisia varten, heitä auttaakseen

- Kiltti haluaa miellyttää toisia. Hän on tunteeton ja tahdoton, sillä hän ei uskalla näyttää tunteitaan eikä hänellä ole omaa tahtoa.

- Oikeanlainen motiivi tehdä paljon on se, että rakastaa toisia. Sen sijaan liian kiltti tekee kaiken sen mitä tekee siksi, että häntä rakastettaisiin.

- Kiltin tahto on toisten taskussa, se voi olla esimerkiksi naapurin, opettajan, työkaverin, esimiehen, puolison tai varsinkin vanhemman taskussa. Moni toteuttaa sokeasti esimerkiksi äitinsä tahtoa senkin jälkeen, kun tämä on kuollut. Pahinta on se, että liian kiltillä on sisäinen pakko toimia niin kuin hän toimii, hänellä ei ole muuta vaihtoehtoa.

Olen ollut, en tiedä olenko enää. Taidan olla, ainakin uskon ihmisistä joskus sitä mitä he itse kertovat olevansa, enkä mieti motiiveja aina. Kai sekin on liian kilttiä?

Hyvänä esimerkkinä se, että pidin erästä kaveria todella itsenäisenä, suht hyväitsetuntoisena ja pärjäävänä, mutta mieheni näkökulmasta kaverini taas on huonoitsetuntoinen, läheisriippuvainen, ei siis niin itsenäinen, sillä hän on huonosti kohtelevan, alkoholistin kanssa, vähän väliä eroamassa siitä, mutta ei sitten kuitenkaan. Eli tavallaan olen höynäytettävissä, vaikka ei se niin yksinkertaista tietysti ole, olihan mullakin omat epäilyni, mutta noin pääpiirteittäin.

"Kiltin tytön syndrooma" taitaa olla aika yleistäkin Suomessa. Nykyaikana varmaan yhä harvempi enää kasvatetaan niin, että sitä syntyy...ainakin vähenevään päin, luulisin.

Listan mukaan en ole enää kiltti yhtään, vaan oman tieni kulkija enemmänkin. Mutta mikään ei tietysti ole niin yksioikoista.

Tuon listan perusteella: vastakohta kiltille! :snotty:

Näytän melko kiltiltä ja vaarattomalta, mutta olen laiska, laitan muut tekemään asioita puolestani (paitsi silloin, kun en luota heidän kykyihinsä - ja sitä tapahtuu usein! :ashamed: ), hoidan velvollisuuksiani (laskujen maksu, veroilmoitusten tekeminen jne) miten sattuu... Minussa on kilttiä ainoastaan rehellisyyteni ja uskollisuuteni, ja sekin on omiaan herättämään muissa ihmisissä lähinnä vain pelkoa ja kauhua; varsinkin, jos selviää heille liian myöhään.

Olisikohan missään kiltteyskoulua (vähän koirakoulun tapaan)? :saint:

miten se onnistuu? ajan ja lasten myötä hieman itsetuntemus kasvanut mutta liika peruskiltteys on j pysyy....vaikea päästä eroon.tuntuu että siihen kun on lapsesta asti kasvanut niin vaikeaa oppia semmoista tervettäkään itsekkyyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja olen:
miten se onnistuu? ajan ja lasten myötä hieman itsetuntemus kasvanut mutta liika peruskiltteys on j pysyy....vaikea päästä eroon.tuntuu että siihen kun on lapsesta asti kasvanut niin vaikeaa oppia semmoista tervettäkään itsekkyyttä.

Itseensä tutustumalla perinpohjin, henkistä kasvua, tietoisuutta tietoisuutta... lue vaikka kirjoja, jos avaisi uusia näkökulmia.

Voi voi BEEP, onko sua höynäytetty todellakin? Koetko olevasi oikein liian kiltti, kun pohdit kaverisi asioita (joita hän on luottamuksella kertonut?) miehesi kanssa? Mun mielestä se ei ole ollenkaan kilttiä sitä kaveria kohtaan. Onko kaverisi väittänyt olevansa itsenäinen, hyvän itsetunnon omaava ja pärjäävä? Ihmistuntemuksesta ja luetun ymmärtämisestä tässä on kyse, eikä kiltteydestä!

Alkuperäinen kirjoittaja ex-kaveri:
Voi voi BEEP, onko sua höynäytetty todellakin? Koetko olevasi oikein liian kiltti, kun pohdit kaverisi asioita (joita hän on luottamuksella kertonut?) miehesi kanssa? Mun mielestä se ei ole ollenkaan kilttiä sitä kaveria kohtaan. Onko kaverisi väittänyt olevansa itsenäinen, hyvän itsetunnon omaava ja pärjäävä? Ihmistuntemuksesta ja luetun ymmärtämisestä tässä on kyse, eikä kiltteydestä!

Mitä sä oikein sekoilet? Missä kohtaa olen sanonut olevani liian kiltti? Hyväuskoinen toisinaan, niin taisin kirjoittaa. Voi voi vaan itsellesi! :D

Itse sä olet ongelmasi luonut, älä syyttele niistä muita. :attn: Katkeruus ei johda mihinkään.

Tottakai kumppanin kanssa keskustellaan avoimesti kaikista asioista ja ihmisistä jotka läheisesti elämään vaikuttaa, miten se kiltteyteen liittyy mitenkään?

Laita vaikka yksityisviestiä kuka lie oletkaan, jos näin paljon otan sua pannuun, että täytyy julkisella palstalla sekoilla.

no juu kyllä varmaan. pakko suorittaa hullun lailla korkeakoulututkintoja ja loistaa ja päteä ja pärjätä. ja en edes muista millon olisin keneltäkään kysynyt mihinkään koskaan apua...

Olen ollut hölmön kiltti, sen myönnän. Apua en juurikaan meinaa osata pyytää, onneksi mies on se jolla on enemmän suhteellisuuden tajua. Enää en jaksakkaan, olen enemmänkin sillä mentaliteetilla jos en kelpaa niin en sitten kelpaa.

Joskus noin 10 vuotta sitten vielä olin. Ja sitten lakkasin olemasta ja se on helpottanut elämää tuhannella tavalla. Paljon simppelimpää olla se veemäinen ämmä, jonka kanssa pitää olla vähän varppeellaan.

Ja minun kohdalla muutos alkoi siitä kun tajusin miten paljon se mihinkään johtamaton kilttiys vie energiaa, jolle olisi muutakin käyttöä kun jokamatin ja -maijan miellyttäminen.

miks sää hyökkäät beepin kimppuun tuolleen?

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Joskus noin 10 vuotta sitten vielä olin. Ja sitten lakkasin olemasta ja se on helpottanut elämää tuhannella tavalla. Paljon simppelimpää olla se veemäinen ämmä, jonka kanssa pitää olla vähän varppeellaan.

Ja minun kohdalla muutos alkoi siitä kun tajusin miten paljon se mihinkään johtamaton kilttiys vie energiaa, jolle olisi muutakin käyttöä kun jokamatin ja -maijan miellyttäminen.

Mä varmaan olen tossa enempi välimallissa, olen vain oma itseni, eli jos en jostain asiasta tykkää, sanon siitä suht suoraan, mulla on siihen oikeus, kuten kaikilla on. Veemäinen en suostu olemaan, paitsi moni ottaa huumorini varmaan niinkin, en tiedä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja josefine:

miks sää hyökkäät beepin kimppuun tuolleen?

Mulla on näköjään kyttääjä, stalkkeri! :D

Joo, mulla nyt vaan sattuu olemaan syyni, usko pois. Voit ihan vapaasti pitää mua kyttääjänä, stalkkerina, tai vaikka p...apökäleenä, jos se tuo sun elämääs edes vähän jännitystä...Enkä edes hyökännyt beepin kimppuun, olen vain oman tieni kulkija, kuten beep itsekin... ;) piip piip piip ;)