Oletko mielestäsi älykäs?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kertokaas...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kertokaas...

Vieras
Tätä olen miettinyt. Ihmisillä vaikuttaa olevan niin monenlaisia käsityksiä siitä, mikä on älykkyys. Joten:

Mistä tuntee älykkään ihmisen? Miten hän puhuu, käyttäytyy jne.? Entä kulkeeko koulutus ja älykkyys käsi kädessä?

Mikä ylipäänsä on älykkyyttä?

Ja oletko sinä mielestäsi älykäs? Entä älykkäämpi kuin keskivertotallaaja?

Uteliaisuuttani kyselen. Ja tätä ei tarvi ottaa sitten hirveän vakavasti, olisi mukava pohdiskella tätäkin aihetta. :)

no en kyllä taida edes tuntea erityisen älykkäitä ihmisiä

- en ole älykäs, korkeakoulututkinto on, mutta siihen ei juuri älykkyyttä tarvita. nopea lukemaan ja omaksumaan lukemani
- sosiaalisesti vähä-älyinen olen. tuntemattomien ihmisten kanssa tutustelu stressaa jne.
- seuraan maailman menoa vain siltä osin, jos se koskettaa omaa elämääni

Mielestäni olen erittäin älykäs. Aina, kun kohtaan jonkin ongelman (parisuhde, lastenhoito, palkanmaksu, perunoiden keittäminen, KELA-korvaukset, joulun vietto, matkustelu, verotus, ostokset, kauppojen aukioloajat, jne), osaan tulla tälle palstalle kysymään neuvoa.

• Tykkää
Reactions: Morrigan
No, joo, olen mielestäni keskivertotallaajaa älykkäämpi. Akateeminen jatkotutkinto on, mutta siihen ei kyllä älliä tarvita. Minulla on mielestäni hyvä ihmistuntemus ja nopea kyky yhdistellä asioita loogisesti. Nämä yhdistettynä tietoon auttavat myös osoittamaan toisille helposti, että olen älykäs. Ja en kyllä koskaan naamatusten kenellekään sano olevani älykäs, osa älykkyyttä sekin.

taidan olla ihan keskiverto.
On yksi korkeakoulututkinto, koulu ja kaikki aineet menneet kiitettävästi, mutta en ole mihinkään paneutunut syvemmälle, joten enpä osaa paljon paskaakaan mistään.
netin älykkyystesteistä saanut hyviä pisteitä, mutta niinhän kaikki muutkin vastaajat. ne tuskin mitään kertovat. oikeaa mensan testiä harkinnut.

Onhan sitä kaikenlaista erilaista. Joku perinteisen testin mukaan todella älykäs ei tajua mitään ihmisten käyttäytymisestä, ei osaa lukea ilmeitä, ei asettua muiden asemaan. Joku ei osaa tehdä mitään käsillään, ei osaa korvata puuttuvaa ainetta toisella ruuanlaitossa eikä ilman seikkaperäisiä ohjeita kykene tekemään mitään.

En tiedä olenko itse älykäs, mutta osaan tehdä käsillä, osaan piirtää ja olen luova ja osaan soveltaa.

Älykkyysosamääräni on 142, mutta en silti pidä itseäni älykkäänä. Uuden opetteluun menee joskus paljon aikaa enkä aina keksi johonkin fysiikan/matematiikan ongelmaan riittävän nopeasti ratkaisua. Ja tuo ÄO ei mittaa sosiaalista älykkyyttä, siinä olen varmaan keskivertoa heikompi.

olen, enkä vain omasta mielestäni. päällepäin käyttäydyn kuin pieni apina ja ihmisillä on taipumusta pitää hämäränä ja monesti typeränäkin, mutta kykenen hahmottamaan ja virittelemään juttuja jotka muilta menee yli käsityskyvyn. ei riitä aika ja mielenkiinto normaalilta vaikuttamiseen.

ja joissain asioissa olen aikas tonttu. jos on yhdellä tapaa erikoinen vaikka nyt erikoisen älykäs, niin vallan mahdollisesti on sitten hiukan erikoinen jossain muussakin asiassa

Olen varmaan ihan keskitasoa älykkyyttä mitattaessa. Matikka oli aina helppoa, mutta kielet hankalia koulussa. Osaan ratkaista pulmatilanteita nopeasti. Koulussa opettajat kehuivat maalaisjärkeäni, olikos sitten sen vuoksi, kun ei muuta kehuttavaa ollut :whistle:

Tätä olen miettinyt. Ihmisillä vaikuttaa olevan niin monenlaisia käsityksiä siitä, mikä on älykkyys. Joten:

Mistä tuntee älykkään ihmisen? Miten hän puhuu, käyttäytyy jne.? Entä kulkeeko koulutus ja älykkyys käsi kädessä?

Mikä ylipäänsä on älykkyyttä?

Ja oletko sinä mielestäsi älykäs? Entä älykkäämpi kuin keskivertotallaaja?

Uteliaisuuttani kyselen. Ja tätä ei tarvi ottaa sitten hirveän vakavasti, olisi mukava pohdiskella tätäkin aihetta. :)

otan huomioon muiden ideat! kelpaako! sinä aina olet oikeassa kunhan se ei satuta minua! saa mutta...siitä kiistellään!

Olen, ja olen sellaisessa työssä missä ilman sitä ei pärjää - minkä seurauksena tunnen useita erittäin älykkäitä ihmisiä. Työympäristössä älykkyys näkyy kykynä ajatella nopeasti ja jotenkin hahmottaa asioita muutaman shakkisiirron eteenpäin. Älykäs pistelee nopeasti langanpäät yhteen, kaivaa oleellisen tiedon sekamelskasta ja kykenee myös syntetisoimaan uusia ajatuksia levällään olevista palikoista. Älyn osa-alueilla on sitten vahvuutensa itse kullakin, kenellä matemaattisempaa ja kenellä hahmotuksellisempaa esimerkiksi. Persoonina ovat persoonia siinä kuin muutkin; osa empaattisia, osa huumorintajuisia, osa k***päitä, ekstroverttejä, introverttejä...ette te niistä Prisman jonossa mitenkään huomaisi että ovat huippuälykkäitä :).

Tunnen pari erittäin kirjaviisasta ihmistä, ollaan proffaa päälle parikymppisenä -tasoa. Sosiaalinen älykkyys.. no, ei niin päätähuimaavaa.

Tunnen myös pari erittäin (tämä vain subjektiivinen mielipide) aidosti älykästä ihmistä. Empaattisia ja sosiaalisesti kyvykkäitä, elämästä ja ihmisyydestä paljon ymmärtäviä ihmisiä jotka osaavat jotenkin nähdä asiat aina monelta kantilta ja tilanteen vaatiessa perustella kannat muillekin :D

Itse en pidä itseäni ihan älyttömänä. Tai tyhmänä. Keskivertoa keskimäärin, ehkä, varmaan joissain asioissa huonompi, joissain ehkä parempi? Haluaisin olla älykkäämpi, erityisesti sosiaalisesti ja yhteiskunnallisesti.

Tunnen pari erittäin kirjaviisasta ihmistä, ollaan proffaa päälle parikymppisenä -tasoa. Sosiaalinen älykkyys.. no, ei niin päätähuimaavaa.

Tunnen myös pari erittäin (tämä vain subjektiivinen mielipide) aidosti älykästä ihmistä. Empaattisia ja sosiaalisesti kyvykkäitä, elämästä ja ihmisyydestä paljon ymmärtäviä ihmisiä jotka osaavat jotenkin nähdä asiat aina monelta kantilta ja tilanteen vaatiessa perustella kannat muillekin :D

Itse en pidä itseäni ihan älyttömänä. Tai tyhmänä. Keskivertoa keskimäärin, ehkä, varmaan joissain asioissa huonompi, joissain ehkä parempi? Haluaisin olla älykkäämpi, erityisesti sosiaalisesti ja yhteiskunnallisesti.
ne jotka on nörttejä!

Olen nopea älyinen, mutten mikään mensa älykäs.

Opin nopeasti vain katsomalla ja koulussa aineet sujuvat jos vain jaksan kiinnostua. Siinä se että yleensä motivaationi on este älykkyyden lisäämiselle ;)

Mutta arkipäivässä tunnen itseni keskivertoa älykkäämäksi.

Tuo aidosti älykäs särähtää silmään. Älykkyyttä on monta lajia, enkä hämmästyisi kauheasti jos jonain päivänä todetaan, että äärimmäinen älykkyys yhdessä lajissa on jossain määrin ristiriidassa yleisälykkyyden kanssa. Enpä siksi menisi vihjailemaan, että se yksi älykkyyden laji on jotenkin epäaito. Viisaus on sitten paremminkin taitolaji kuin kapasiteetti tai ominaisuus.

Nykypäivänä tiedettä mielellään mollataan, mielestäni se ei ole oikein älykästä eikä ainakaan viisasta. Etenkään kun sen kaksikymppisen professorin odotetaan keksivän lääkkeet maailman pelastamiseen, mutta pilkallisen ilmapiirin takia rahoitusta ei heru tai tuloksia ei kuunnella.

[QUOTE="majakka";27848037]Tuo aidosti älykäs särähtää silmään. Älykkyyttä on monta lajia, enkä hämmästyisi kauheasti jos jonain päivänä todetaan, että äärimmäinen älykkyys yhdessä lajissa on jossain määrin ristiriidassa yleisälykkyyden kanssa. Enpä siksi menisi vihjailemaan, että se yksi älykkyyden laji on jotenkin epäaito. Viisaus on sitten paremminkin taitolaji kuin kapasiteetti tai ominaisuus.

Nykypäivänä tiedettä mielellään mollataan, mielestäni se ei ole oikein älykästä eikä ainakaan viisasta. Etenkään kun sen kaksikymppisen professorin odotetaan keksivän lääkkeet maailman pelastamiseen, mutta pilkallisen ilmapiirin takia rahoitusta ei heru tai tuloksia ei kuunnella.[/QUOTE]

kokenut lapsen tulla sanomaa mitään! Nörtit ei ole nähnyt edes lasta!

Uskon olevani keskivertoälykäs. Matemaattinen päättelykyky ja ongelmanratkaisutaito ovat vahvuuksiani, mutta toisaalta taas en ole niissä kovin nopea, koska en kestä, jos teenkin virheen :D Kielissä olen aina ollut keskivertoa huonompi, koska minulla on huono muisti. Kielioppisäännöt on helppoja, mutta sanasto on suppea. Sosiaalisesti olen varmaan keskiverto tapaus. Taiteellisesti ja musiikillisesti olen myöskin varmaan hyvinkin keskiverto.

Uskon olevani keskivertoälykäs. Matemaattinen päättelykyky ja ongelmanratkaisutaito ovat vahvuuksiani, mutta toisaalta taas en ole niissä kovin nopea, koska en kestä, jos teenkin virheen :D Kielissä olen aina ollut keskivertoa huonompi, koska minulla on huono muisti. Kielioppisäännöt on helppoja, mutta sanasto on suppea. Sosiaalisesti olen varmaan keskiverto tapaus. Taiteellisesti ja musiikillisesti olen myöskin varmaan hyvinkin keskiverto.

tietää mutta aivot ei pysy mukana!

Joissain asioissa olen, toisissa en. Mulla on päättelykykyä, kielellistä älykkyyttä ja kykyä olla toisten ihmisten kanssa ja ymmärtää heitä. Mä ymmärrän myös luontoa ja eläimiä.
Matemaattis-loogista älykkyyttä mulla ei ole lainkaan.