Oletko ollut laparoskopiassa? Tarvitsen tsemppiä, paljon, apua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras

Apua? Itseä kalvaa pitkittynyt alavatsakipu ja jo pidempään on ehdoteltu josko tehtäisiin mulle laparoskopia. En ole vielä suostunut koska kaikki lääketieteelliset operaatiot saavat minut ihan kauhun valtaan jo ajatuksen tasollakin mutta pitäisi tsempata kun ei sitä tiedä mikä syöpä sielläkin voi olla. :(

Lykkään ja lykkään ja lykkään... Pelkään...

Lykkään asiaa siitäkin syystä että olen nyt työtön ja tekee tosi tiukaa ihan saada ruokaa pöytään. Miten mä ikinä selviytyisin jostain huimista sairaalalaskuista? Kauanko siellä sairaalassa pitää olla? Mitä ne operaatiot maksavat? MIllaiset ovat kulut?

Ja kaikki tieto itse leikkaukseta auttaisi. Ihan kaikki. Sattuiko, kauanko olit kipeä, jaakö kauheat viillot mahaan sinne tänne (mun ihossa kaikki pikkuarvetkin näkyy ja loistaa ja parantuu huonosti), miksi se sinulle tehtiin ja auttoiko... Ihan kaikki! Nyt auttakaa. Tästä on tullut mulle ihan kamala asia.

Laparoskopia on aika pikku juttu. Tähystyksenä tehtävä operaatio, tuosta mahan päältä tehdään pari pientä reikää, ei siis leikata kokonaan auki. Kotiin pääsee jo yleensä samana iltana jos oma olo sallii. Suostu ihmeessä, ei se nykyistä olotilaa kamalampaa voi olla :)

minulta poistettu toinen munasarja, ja siinä ollut iso kysta. 3 pientä viiltoa tekivät. Olihan sitä kipeä pari päivää mutta ihan perussärkylääkkeillä selvisi siitä. Ei yhtään paha juttu, mene vaan reippain mielin :)

Täällä kanssa vuosia kestäneet alavatsakivut, nyt leikkausjonossa laparoskopiaan. Pelottaa kuitenkin. Ehkä lähinnä se, ettei mitään löydykään..
Päiväkirurgisena tosiaan hoidetaan, ja lapussa taisi lukea että tulee maksamaan n. 90e.

Nukutettiin ja nukutus oli vaan lyhyt humaus.Kotiin pääsee samana päivänä ja maksaa polikäynnin verran.
Ainoa miinus siinä oli se että hartiat särki tajuttomasti hetken kun kaasulla oli pumpattu suolet kurkkuun =)

Pienen pieni arpi on minulla navan alapuolella, ei sitä edes erota ellei oikein tihrusta. Samana päivänä pääsin kotiin, vähän oli huono olo sen päivän. Itseäni huimasi seuraavana päivänä, kunnes tajusin että se johtui liian vahvoista särkylääkkeistä. Tavallinen särkylääke riitti minulle vallan mainiosti.

Leikkauksen auttamisesta on vaikea sanoa, koska jokaiselle tehdään leikkaus omista syistä. Itselläni epäiltiin endometrioosia, jota ei sitten ollutkaan.

Lasku ei päätä huimannut :)

Multa leikattiin endometriooma laparoskopiassa pari vuotta sitten. Yksi viilto ihan navan alapuolelle ja yksi ihan alavatsalle karvoituksen rajoille ja yksi alavasemmalle. Ihan pikkureikiä. Mulla sit löytyi endopesäkkeitä joten leikkaus kestikin kauemmin kuin oli suunniteltu niin olin sit yön. Muuten olisin päässyt samana päivänä kotiin. Hartiapistoa oli jonkun verran, mikä johtuu siitä hiilidioksidistä millä pullistetaan maha niin et saadaan näkyvyys. Lasku alle satasen ja sairaslomaa viikko. Teen fyysisesti raskasta työtä, mut olin työkykyinen viikon päästä. Haavat niin pieniä.
Kannattaa mennä. Ei ole paha leikkaus. Multa on leikattu umppari jotain 7 vuotta sitten ja viime marraskuussa syntyi tyttö sektiolla ja kyllä noi molemmat oli paljo kovempia leikkauksia lapaan verraten.

Leikattiin kohdunulkoinen raskaus.

3 pientä arpea on mahassa. Jano oli aivan järjetön vaikka kuinka kauan ja dreenin(?) poistaminen sattui aivan s*tanasti. Illalla oli leikkaus ja kotiin pääsin seuraava aamuna, koska välttämättä halusin ja tingin kotiinlähtöä, muuten olisivat pitäneet yhden vuorokauden. Maha oli muutaman päivän tosi kipeä. Ei niinkään arvet, vaan ihan sisuskalut oli tosi arat, en voinut seisoa suorana.

3 pientä arpea,yksi navan kohdalla,yksi nivusessa ja yksi tuossa häpykarvoituksen yläkohdilla.
Nivusissa oleva "viilteli" kumartuessa jne,muuten ei vaivanneet.Viikko sairaslomaa,koska ei saa nostella mitään.
Aamulla tehtiin ja illalla kotiin.

Ja jos ihan taloudelliselta kantilta mietit, niin riippuen kunnasta sossuun kun varaat ajan mahd. pian ja siellä käyt juttelemassa, niin voivat tod.näk. jonkin verran ainakin maksuissa auttaa.

Kiitos kovasti vastauksista. Ette tiedä miten arvostan... Olen niinkauan tätä stressannut.

Kysyisin vielä siitä toimenpiteestä. Miten se niinkuin tapahtuu oikeasti? Siinähän nukutetaan joten laitetaanko joku hengitysputki? Luin jostain että siinä voidaan katetroidakin? Eli jotain letkuja laitetaan virtsaputkiin? ONko ne siellä vielä herättyäkin? Maataanko siinä vaan pöydällä vai onko se sänky sellainen niinkuin gynen pöytä jalkapaikkoineen jne?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos kovasti vastauksista. Ette tiedä miten arvostan... Olen niinkauan tätä stressannut.

Kysyisin vielä siitä toimenpiteestä. Miten se niinkuin tapahtuu oikeasti? Siinähän nukutetaan joten laitetaanko joku hengitysputki? Luin jostain että siinä voidaan katetroidakin? Eli jotain letkuja laitetaan virtsaputkiin? ONko ne siellä vielä herättyäkin? Maataanko siinä vaan pöydällä vai onko se sänky sellainen niinkuin gynen pöytä jalkapaikkoineen jne?

-Ei ollut hengitysputkea. Tietääkseni.
-Ei katetroitu, kävin pissalla ennen toimenpidettä. Sen jälkeen sanoi hoitaja, että pitää heti kertoa jos ei tule pissa, voidaan katetroida jos on tarve. Minulla ei ollut.
-Herätessäni oli tippaletku ja mahassa dreeni. Käsittääkseni dreeniä ei normisti tule, mutta mulla oli kun leikattiin kohdunulkoinen ja oli riski, että valuu mahaan verta.
-Leikkauspöytä oli sellainen gynen pöydän tapainen, jalat jalustimissa ja alaruho paljaana.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mulla leikattiin kohdunulkoinen laparoskopiana. Ensin laitettiin tippa käteen ja sitten annettiin siitä esilääkitys. Olin jo tuosta hieman pihalla. Vietiin leikkaussaliin sängyllä ja siellä siirryin pöydälle. Sitten nukutetiin ja herätessä oli suu todella kuiva, tuntui todella lyhyeltä nykahtamiselta. Minulle oli laitettu katetri nukkuessa ja se poistettiin seuraavana päivänä.

Tilanne oli varmasti perustähystystä raskaampi, koska syy oli niin surullinen että olin muutenkin pihalla.

Alkuperäinen kirjoittaja moi:
Alkuperäinen kirjoittaja :
jos se tehdään julkisella, ei kai sairaalalaskut ole suuria?

menee vain se vuorokausimaksu, alle 30euroa. ja jos samana iltana kotiudut niin menee vain1, jos seuraavana päivänä niin 2 päivän maksu.

Riippuu otetaanko osastolle vai tehdäänkö päiväkirurgisena toimenpiteenä. Päiväkirurginen toimenpiden on jotain n- 80-90e paikkeilla ja jos otetaan osastolle niin sen suunnilleen 30e/vrk. Mutta jos on tosiaan ihan perus laparoskopia, niin normaalisti tehdään päiväkirurgisena.

Ehkä mä nyt rohkaistun ottamaan asian puheeksi kun menen torstaina lääkärille. Onhan kivulle löydettävä syy jossain vaiheessa. Tähän asti olen vain ajatellut että kun se ei siitä pahene eikä muutu ja olen tähän asti sen kestänyt niin miksen tulevaisuudessakin mutta tosiasiassa murehdin jatkuvasti että siellä on joku oikeasti paha juttu meneillään.

Inhottaa vaan toimenpidekammo, tosissaan tuntuu etten selviä :( Jo kaikki se että makoilet siellä haarat levällään alastomana kun ympärillä pörrää ties mitä tuntemattomia miehiä ja naisia... On ongelmat :(

Kiitos kaikille vastaneille nyt

Mulle tehtiin laparoskopia nukutuksessa (munasarjasta poistettiin isohko kasvain, onneksi oli hyvänlaat), heräsin dreenin kera ja katetroitiin, koska en saanut pissattua. Olin kaksi yötä sairaalassa, koska olin niin tokkurainen nukutuksesta. Ensin annettiin esilääkitys, salissa nukutettiin, heräsin heräämössä aika tukkoisena. Kipeä olin noin viikon verran, pikkuarvet jäi muistoksi, yksi niistä muodostanut kiinnikkeitä (kipuilee aika ajoin). Mulla myös kova arven muodostus, siitä johtunee tuo arpikipu. Mut on operoitu myös kädestä, ja arven muodostus on aiheuttanut mulle leikkauskohtaan kroonisen kiputilan arpikudoksen kasvun takia.

Selviät toimenpiteestä oikein hyvin, siellä on ammattilaiset asialla! Olin ihan paniikissa itsekin, mutta jälkikäteen voin sanoa, että toimenpide ei ollut pelottava.

Kyllä noissa tulee putki kurkkuun kun nukutetaan, mutta se otetaan pois jo siinä vaiheessa kun potilas on tokkurassa, joten sitä ei ite muista. Kurkku voi olla sit kyllä kipeä sen jälkeen.

Laparoskopiaa varten nukutetaan potilas aina "kunnolla", ei siis mitään humautuksia. Intubaatioputki laitetaan kurkkuun, mutta nukut jo silloin etkä itse tiedä asiasta mitään. Kurkku tosin voi tuntua kipeältä heräämisen jälkeen tuon putken takia. Leikkausasento määräytyy pitkälti sen mukaan, tehdäänkö sulle gynen vai gastron puolesta tää toimenpide. Aika usein kuitenkin fertiili-iässä olevat (siis sellaiset joilla on vielä mahdollisuus raskautua) naiset leikataan gynen asennossa tai ainakin niin, että on valmius vaihtaa tähän asentoon toimenpiteen aikana. Ainakin meillä kuitenkin potilaat nukutetaan ihan normaalissa selinmakuuasennossa, ja vasta kun nukutus on "valmis", laitetaan potilas leikkausasentoon.
Haavaviiltojen määräkin määräytyy aika paljon sen mukaan, mistä syystä (gyne/gastro) toimenpide tehdään ja mitä muuta toimenpiteessä joudutaan tekemään kuin vain katsomaan ns. tilanne. Gynen toimenpiteissä pääsääntöisesti tulee vähemmän viiltoja, kuin muissa vatsanalueen tähystyksissä.

Katetrointi suoritetaan aina vasta siinä vaiheessa, kun potilas nukkuu. Jos siis on tarvis. Joskus riittää kertakaterointi (ei siis jää mitään "letkuja"), mutta joskus voidaan joutua jättämään pissakatetri vähän pitemmäksi aikaa. Kun pääset osastolle, sulla on tippakanyyli ja nestettä sitä kautta. Joskus voidaan jättää dreeni, mutta nykyään se on suhteellisen harvinaista.

Toimenpide on yleinen ja "helppo", joten voit olla luottavaisin mielin.

Yhteistyössä