L
Liikennekäyttäytymisen tutkija
Vieras
Mulle on kerran käynyt näin. Yritin pitkällä suoralla ohittaa autoa, joka 80 km/h -alueella oli ajellut 50-60 km/h jo useamman kilometrin. Kun lähdin ohi, ohitettavan auton äijä painoi kaasun pohjaan ja ajoimme molemmmat lopulta melkein 120 km/h rinnakkain. Päätin luovuttaa, koska vastaan oli tulossa auto ja hidastin, jotta olisin päässyt takaisin kyseisen ukkelin taakse. No eiköhän kyseinen äijäkin hidastanut, niin että olimme koko ajan rinta rinnan. Äijä ei siis meinannut päästää mua ohi, muttei myöskään takaisin taakseen. Autoni kiihtyi nopeammin kuin hänen, joten tein äkkikiihdytyksen ja pääsin lopulta ukon eteen. Vastaantulija joutui kuitenkin menemään osin pientareelle, koska ohitustilanne meni pitkäksi. Kun episodi oli ohi ja jatkoin matkaa 80 km/h, ukko jäi taas kauas taakse.
Mä en tajua tuollasia dorkia. Pahinta ehkä oli se, etten tiedä, tekikö se sen ihan tahallaan. Mulle tuo ainakin oli todella karmiva kokemus.
Yllättävän paljon noita tapauksia sattuu ihan oikeasti vahingossa ja usein tilanne on sellainen, että hitaammassa autossa kuljettajana on vanhus joka ajatuksissaan ajelee "alinopeutta". Kun huomaa jonkun ohittavan, niin vilkaisee mittaria ja tajuaa ajavansa niinkin hiljaa. Hätiköiden painaa kaasun pohjaan, että saavuttaa taas normaalin nopeuden.
Kun vielä vastaan tulee auto ohitustilanteessa, niin vanhus hidastaa jotta ohittaja pääsisi ohitse. Saman aikaisesti myös ohittaja hidastaa ja tulee pattitilanne, että kumpiko nyt painaa kaasua ja kumpi jarrua.