Oletko rasisti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tuo toinen ketju poiki lopulta aiheen viereen ja päätyi keskusteluun ulkomaalaiset vastaan suomalaiset.

Kysyisinkin oletko rasisti? Suhtaudutko ulkomaalaisiin epäilevämmin kuin suomalaisiin tai toisinpäin?

Kyllä, olen varmaankin rasisti. En karta ulkomaalaisia, teen töitä heidän kanssaaan samalla tavalla kuin suomalaisten kollegoiden, annan lasteni leikkiä ulkomaalaisten kanssa, en puhu heistä yleisesti pahaa, MUTTA.. olen niin paljon kyyninen ihminen, että en usko kaikkia sinisilmäisesti, olipa sitten ulkomaalainen tai suomalainen. Pakolaiset joutuvat vakuuttamaan minut tarkoitus peristään huomattavasti enemmän kun suomalaiset, mutta olen noihin suomalaisiin satuilijoihinkin törmännyt.

Tässäkin asiassa pätee paljon sama, että jos yksi porukasta on varas, joutuu toiset teemään enemmän töitä vakuuttaakseen, että loput on kyllä kunnollisia.

Samoilla linjoilla kuten edelliset vastaajat. Saatan olla epäluuloisempi tummaihoisten miesten kohdalla, syystä että mulla on muutamia epämiellyttäviä kohtaamisia niiden kanssa.

En ole, paitsi romaniakerjäläiset vois ajaa Suomesta pois. Meinasin tänäänkin kompastua yhden päälle, kun kökötti polvillaan kadun kulmassa.

Muoks: ja yks romaniankerjäläinen tyrkkäs mun kasvoihin ruusun muutama päivä sitten, että ne osaa olla ahdistavia

Alkuperäinen kirjoittaja pinkee:
manneja kohtaan kyllä! Meidän yritytys ryöstetty kahdesti niiden toimesta. Ja lukuisia muita kertoja ovat varastaneet minkä ehtivät.

Mulla on taas mustalaisista tosi hyviä kokemuksia ja tuttuja. Silti tiedän, että joukkoon mahtuu niitä surkeitakin eli en koko "rotua" tuomitse paskaksi porukaksi, mutta en niiden ylemmiksi ystäviksikään alkaisi.

En tiedä, olenko.
Tunnen paljon ulkomaalaisia, vuosia seurustelinkin miehen kanssa jonka syntyperä on ihan eri mantereelta. Lyhyempiäkin suhteita on elämäni aikana ollut ulkkiksiin.
Siitä huolimatta suhtaudun tiettyihin ryhmiin varauksella.. Tai ehkä jopa sen takia.. :snotty:

Ja voin myöntää senkin, että manneja kohtaan olen suoraansanottuna epäluuloinen. Tunnen toki muutaman kunnollisenkin.

Vaikea asia. Itse olen puoliksi ulkomainen ja vaikka oon lähes koko ikäni asunut suomessa, niin vaikeaa se on silti. Taustani jos tuntee, siitä voisi vetää aika monenlaisia johtopäätöksiä ja moni rasistiksi tunnustautuva voisi ajatella tosi rumastikin.

Itse oon noista pakolaisista sitä mieltä, kuten monet tutkimuksetkin osoittaa, että ensimmäinen ja toinenkin sukupolvi eivät vielä kotoudu tänne että tarvitaan siihen tosiaan se kolmas sukupolvi joka sitten jo elää "meikäläisittäin". Ja ymmärrän sen kyllä kun tiedän miten erilaisesta kulttuurista ja elämästä he tulevat- ei se pakottamalla onnistu se kotouttaminen mitenkään kun kulttuurit on niin ristiriidassa.

Romaneja kohtaan kyllä, johtuen henkilökohtaisista kokemuksista. Liian läheltä nähty sitä :(

Muuten oon suorastaan innoissani ulkomaalaisista :D Valtavan innostunut eri kulttuureista jne ja on mukavaa nähdä katukuvassa niinkin monia kansalaisuuksia mitä täällä näkyy :)

Alkuperäinen kirjoittaja iiris-77:
Vaikea asia. Itse olen puoliksi ulkomainen ja vaikka oon lähes koko ikäni asunut suomessa, niin vaikeaa se on silti. Taustani jos tuntee, siitä voisi vetää aika monenlaisia johtopäätöksiä ja moni rasistiksi tunnustautuva voisi ajatella tosi rumastikin.

Itse oon noista pakolaisista sitä mieltä, kuten monet tutkimuksetkin osoittaa, että ensimmäinen ja toinenkin sukupolvi eivät vielä kotoudu tänne että tarvitaan siihen tosiaan se kolmas sukupolvi joka sitten jo elää "meikäläisittäin". Ja ymmärrän sen kyllä kun tiedän miten erilaisesta kulttuurista ja elämästä he tulevat- ei se pakottamalla onnistu se kotouttaminen mitenkään kun kulttuurit on niin ristiriidassa.

Ongelmahan onkin se, että nuo jotka eivät vielä ole "sopeutuneet" tekevät kaiken näköistä sallittua ja laitonta. Niitä pitäisi vaan ymmärtää kun niillä on niin vaikeaa. Ei se ihan niin mene, ei kaikkea tarvitse sietää ja heidänkin pitää vain hyväksyä yhteiskunnan säännöt. Sopeutuminen on vaikeaa, mutta ei ne sitä itsekään tee itselleen kovin helpoksi.

Kulttuurit sinälläänhan on rikastuttavia, jos siihen antaa mahdollisuuden.

En ole.
Mutta jos puhutaan kokonaisista kansoista ja kulttuureista, niin monia en voi sietää. Esim islamilaisia maita :x . Aasiakin on aikalailla perseestä.

Mutta yksi ihminen on aina yksilö eikä koskaan huonompi esim ihonvärinsa takia.

En ole rasisti.
En pidä joistain tietyistä asioista tai piirteistä jotka kuuluvat joihinkin kulttuureihin. Ihmisiin suhtaudun kuitenkin aina yksilöinä, enkä ainoastaan jonkun kulttuurin edustajana.
Mun mies on romani ja varmasti tullaan aina saamaan ennakkoluuloista osamme.

Yhteistyössä