Oletko rasisti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp-:

Tämä vastaus miellyttää minua paljon enemmän kuin se yleisempi: "en ole, mutta..."

Se on havaittu ilmiö se. Jos joku sanoo, että "En ole rasisti, mutta" niin voi olla varma siitä, että mutta-sanan jälkeen tulee varsin rasistista tekstiä. Sama juttu jos riidan aikana sanoo, että "Olen pahoillani, mutta" niin seuraava teksti osoittaa, että henkilö ei ole lainkaan pahoillaan eikä varmastikaan myönnä olevansa väärässä.

Wikipediasta: "Rasismi eli rotusyrjintä tai rotusorto on aate tai toiminta, jossa ihmisten väitetyn rotuluonteen ja siihen liittyvien fyysisten piirteiden erilaisuudella perustellaan eriarvoista kohtelua eli syrjintää.[1] Rasismiksi voidaan kutsua myös toimintatapoja ja yhteiskunnallisia rakenteita, jotka johtavat näihin seikkoihin perustuvaan eriarvoisuuteen"

Rasisti on sitten tämän aatteen kannattaja. Tuon luokituksen mukaan en ole rasisti, vaikka tiukkapipoisimmat suvaitsevaiset varmaan muuta väittävät. Pyrin ensisijaisesti kohtelemaan kaikkia ihmisiä yksilöinä alkuperästä riippumatta, mutta tiettyjä ennakkoluuloja löytyy, kuten varmaan isolta osalta meistä. En kuitenkaan leimaa koko porukkaa yhden pahan ihmisen vuoksi, enkä tämän yhden ihmisen vuoksi syrji koko ryhmää. Suhtaudun ehkä varovaisesti, mutta eihän sitä voi ketään tuomita ellei tunne ihmistä.

Norjassa ollessani moni ulkosuomalainen meni alkuasukkaan kanssa naimisiin. Minä olin sen verran rasistinen, etten olisi huolinut sellaista norjatarta, joka olisi hengaillut minunkaltaiseni kirotun ulkomaalaisrentun kanssa.

Harvempi rasisti lukee itsensä halveksimaansa kansanosaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Turbojurpo:
Norjassa ollessani moni ulkosuomalainen meni alkuasukkaan kanssa naimisiin. Minä olin sen verran rasistinen, etten olisi huolinut sellaista norjatarta, joka olisi hengaillut minunkaltaiseni kirotun ulkomaalaisrentun kanssa.

Harvempi rasisti lukee itsensä halveksimaansa kansanosaan.

Vaikka kuinka luen, en ymmärrä mitä tarkoitat :)

Yhteistyössä