Oletko rehellinen?

Horuksen silmä

Aktiivinen jäsen
21.11.2008
10 741
-1
36
Tampere
Eli miten toimisit jos huomaisit kirpparilta poistuessasi että sulla olisi rattaiden kuomun välissä maksamattomia vaatteita?
Liukenisitko vähin äänin paikalta vai palaisitko kiltisti takaisin maksamaan?
Terveisin eräs jolle tänään kävi niin....

Mun tekis mieli kamalasti vaan liueta paikalta, mutta sit mie alkaisin miettiä, että joku äiti on ehkä vienyt vaatteet myyntiin saadakseen lapselle talveksi kengät, tai vielä ahdistavampaa, seuraavalle viikolle ruokaa.
Mie näkisin silmissäni sen lapsen, joka kyynel silmäkulmassa sanoo, äiti nälkä... tai sit seisoo pakkasessa kumisaappaissa, varpaat kylmästä kankeina, nenä vuotaen... ja palaisin takaisin maksamaan.

Kirpparille varmaan palaisin maksamaan, mutta kauppaan en välttämättä jos olisin jo kauemmas ehtinyt ennen kun huomaan. Väärinhän sekin olisi muttei tuntuisi niin väärältä...

En ole aina rehellinen. Mutta varastamista en kannata. Menisin aivan saletisti takaisin ja maksaisin! Nehän on vielä kaikenlisäksi jonkun yksityisen tavallisen ihmisen vaatteita, joista tämä toivoo saavan luultavasti lastensa tulevia vaatehankintoja varten muutaman euron irti...!

Jaa. No luultavasti palaisin maksamaan.. tosin riippuen vähän siitä, mitä ja minkä arvoisia tavaroita mulla siellä kuomun alla olisi. Jos olisin jo kaukana kirpputorista kotinurkkia kolkutellen kakarakatraani kanssa ja kuomun alla parin euron vaateinvestoinnit, voisi mukavuudenhaluni ajaa rehellisyyden ohi.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Mun tekis mieli kamalasti vaan liueta paikalta, mutta sit mie alkaisin miettiä, että joku äiti on ehkä vienyt vaatteet myyntiin saadakseen lapselle talveksi kengät, tai vielä ahdistavampaa, seuraavalle viikolle ruokaa.
Mie näkisin silmissäni sen lapsen, joka kyynel silmäkulmassa sanoo, äiti nälkä... tai sit seisoo pakkasessa kumisaappaissa, varpaat kylmästä kankeina, nenä vuotaen... ja palaisin takaisin maksamaan.

hahaha joo sen lapsen naamakin sinertäis kun ne keskustan kadulla polot kerjäis päivän ruokarahaa, äidillä vain ohut mekko ja pakkasta 30 astetta. talokin meni niiden muutaman euron lumppujen takia."lapseni, meillä olisi nyt kaikkea jos joku ei olisi vienyt kirppisvaatteitamme."
niin liikuttavaa.

No viimeks ku mä ostin kirpputorilta, niin ostin lapselle puvun. Jossa oli housut ja takki. Myyjä pyysi vaan takin hinnan, ei huomannut et housuissakin oli hinta lappu. Ystävällisesti huomautuin, vaikka oisin saanut housut ilmaseks. Oli pakko! :D

Yhteistyössä