Hei ap, en ole synnyttänyt kotona, mutta suunnitellut olen. Lisäksi tunnen sekä kotiloita (kotisynnytyksiä hoitavia kotiloita) että kotona synnyttäneitä.
Kotisynnytys ei ole, vastoin yleistä oletusta, sen vaarallisempaa kuin sairaalasynnytys, kunhan tietyt reunaehdot täyttyvät. Jos olet toista tai useampaa kertaa synnyttämässä, rvko 38-42, normaali yksisikiöinen raskaus, aiemmat normaalit synnytykset, olet normaalipainoinen ja valmistautunut, ja sinulla on kotilo, synnnyttämien kotona on hyvinkin turvallista. Kotilo tuo yleensä mukanaa tarvikkeet, kirjoittaa syntymätodistuksen jolla lapsi rekisteröidään maistraatissa ja hoitaa verinäytteiden oton. Perhe itse hankkii lastenlääkärin tarkistuksen 2 vrk iässä. Jos haluaa ammetta, TENS-laitetta, kynttilöitä, tuoksulamppuja, jumppapalloja, mitä vaan, ne perhe huolehtii itse.
Lisää tietoa kotiloista löytyy Aktiivinen Synnytys Ry:n sivuilta. Hinta vaihtelee 1000-200e välillä, KELAkorvausta ei saa. Kotiloita löytyy pääkaupunkiseudulta, Porvoon suunnasta ja Tre+n. 200km alueelta.
Toinen mahdollisuus on saada "transitio-kätilö", kätilö joka hoitaa sinua kotona avautumisvaiheen ajan (kuuntelee vauvan sydänäänet ja tekee tarvittaessa sisätutkimuksen), ja lähtee tukihenkilöksi mukaan sairaalaan kun sen aika on. Tämän palvelun hinta on 400-600e, sitä saa ainakin Helsingissä ja syksyllä myös Tampereella.
Synnytys ei ole pelkkää kipua ja sotkua, äidin sisällä on ihan oma kivunhoitojärjestelmä oksitosiinin ja endorfiinin avulla. Lisäksi monet "vaihtoehtohoidot" auttavat- vyöhyketerapia, akupunktio, homeopatia jne. Kotona voi synnyttää vaikka ammeessa tai lakanalla- toinen huuhdellaan, toisen voi heittää pyykkikoneeseen.
Jos haluat lisätietoja, tee itsellesi nimimerkki niin voin lähettää sinulle yksityisviestiä.
Loppuun suomalainen videopätkä kotisynnytyspäivältä (sisältää kuvia suomalaisista kotisynnytyksistä ja tutkimustietoa: http://www.youtube.com/watch?v=P2ESr5y7MvQ
Ihanaa odotusta ja synnytystä <3