Oletko tehnyt abortin?

en ole.. ja mielestäni se ei ol murha.. jokaisen tuleew se päätös tehdä "järjellä" jos ei ole rahkeita kasvattaa lasta niin siihen ei kannata lähteä.. raiskauksien uhrit.. yms.. hyvä että on sallittua sitä tarvitsevillej a sama kuin aiemmin jo näkyi niin ehkäsykeinona en sallisi..

En ole.

En tiedä onko murha... Toisaalta ajattelen että jos on niin tyhmä että ei osaa käyttää ehkäisyä niin silloin tulisi antaa lapsi pois adoptiolla. Se on raskasta mutta omaa tyhmyyttään ei ole osannut käyttää ehkäisyä niin kyllä se raskas odotusaika ja lapsen luovutus synnytyksen jälkeen tulisi kestää. Miettisi sitten seuraavan kerran tarkemmin kun haluaa suojatonta seksiä.
Sitten toisaalta on tilantenteita, joissa abortti on mielestäni hyvä vaihtoehto. Esim. raiskaus, äidin henki vaarassa, lapsi tulisi todennäkösesti olemaan täysvihannes....

En ole.

En tiedä onko murha... Toisaalta ajattelen että jos on niin tyhmä että ei osaa käyttää ehkäisyä niin silloin tulisi antaa lapsi pois adoptiolla. Se on raskasta mutta omaa tyhmyyttään ei ole osannut käyttää ehkäisyä niin kyllä se raskas odotusaika ja lapsen luovutus synnytyksen jälkeen tulisi kestää. Miettisi sitten seuraavan kerran tarkemmin kun haluaa suojatonta seksiä.
Sitten toisaalta on tilantenteita, joissa abortti on mielestäni hyvä vaihtoehto. Esim. raiskaus, äidin henki vaarassa, lapsi tulisi todennäkösesti olemaan täysvihannes....

Kun mikään ehkäisy ei ole sen 100%, että jopa siitä huolehtiessa voi tapahtua vahinko jaadajaada.
Toisaalta ajattelen hieman, jos on tarpeeksi kypsä harrastamaan seksiä, on tarpeeksi kypsä kestämään seuraukset. Oli se lapsi, abortti, sukupuolitauti tms.

En ole tehnyt aborttia, enkä pidä sitä murhana tai muutenkaan vääryytenä.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kun mikään ehkäisy ei ole sen 100%, että jopa siitä huolehtiessa voi tapahtua vahinko jaadajaada.
Toisaalta ajattelen hieman, jos on tarpeeksi kypsä harrastamaan seksiä, on tarpeeksi kypsä kestämään seuraukset. Oli se lapsi, abortti, sukupuolitauti tms.

En ole tehnyt aborttia, enkä pidä sitä murhana tai muutenkaan vääryytenä.

Tuotakin oon miettiny et mitä jos onkin käyttäny ihan oikein ehkäisyä mutta silti tulee paksuksi... En tiiä :D Jotenkin silti ajattelen että mieluummin adoptio ku abortti. Jokainen tehköön niin kuin parhaakseen näkee :)

En oo onneks tehny, koska nykyään pidän sitä nimenomaan tappona. Murhana sitä on vaikea pitää, koska suurin osa ihmisistä ei tunnu edes tietävän mitä ovat olleet tappamassa. En myöskään pidä itseäni fanaattisena sen tähden, että olen jostain eri mieltä jonkun toisen kanssa, varsinkin jos hänen mielipiteensä on näin heikolla pohjalla kuin tässä asiassa aina on.

Mua huvittaa tietää mitä nämä abortin vastustajat on geneettisestä keskeytyksestä? Siis jos sikiö on siinä kunnossa että hädin tuskin eletään synnytyksen jälkeen / ollaan vihannes koneissa lopun elämää. Pitäisikö abortti kieltää siinäkin?

En sanoisi että olen tehnyt abortin, olen kyllä keskeyttänyt raskauden. Vauvani oli vakavasti sairas, joten jouduin päätöksen eteen. Vauva oli kuitenkin kovasti toivottu ja rakas.

En pidä aborttia murhana. Toki koen syyllisyyttä hieman omasta keskeytyksestäni, mutta toisaalta säästin lapseni pahemmalta kärsimykseltä.

En sanoisi että olen tehnyt abortin, olen kyllä keskeyttänyt raskauden. Vauvani oli vakavasti sairas, joten jouduin päätöksen eteen. Vauva oli kuitenkin kovasti toivottu ja rakas.

En pidä aborttia murhana. Toki koen syyllisyyttä hieman omasta keskeytyksestäni, mutta toisaalta säästin lapseni pahemmalta kärsimykseltä.

Ei, kyllä sä olet tehnyt abortin ja siinä ei ole mitään hävettävää tunnustaa sitä tai puhua siitä oikealla nimellään.

Teit varmasti täysin oikean päätöksen ja toivon että pääset tuosta syyllisyydentunnosta eroon tai saat edes soviteltua sen niin itsesi kanssa, jotta se ei paina jatkuvasti hartioilla.

En ole vaikka nuorena painostettiin. Raskaus keskeytyi itsekseen ja olen ollut kiitollinen etten tehnyt aborttia vaan pidin pääni.

Murha on raju sana, mutta onhan se alkaneen elämän keskeytys tappamista, joka tapauksessa.

Mua huvittaa tietää mitä nämä abortin vastustajat on geneettisestä keskeytyksestä? Siis jos sikiö on siinä kunnossa että hädin tuskin eletään synnytyksen jälkeen / ollaan vihannes koneissa lopun elämää. Pitäisikö abortti kieltää siinäkin?

Siis ainakin minun pointti on seuraava. Koska ihminen on hedelmöityksestä alkaen elävä ihminen, on sen elämä saman arvoinen jo silloin kuin isommiksi ehtineiden. Ei ole olemassa mitään aikarajaa jolloin ihmisestä tulisi enemmän ihminen.

Tämä on hyvin mustavalkoista ja täysin luovuttamaton arvo. Jos tästä luovutaan, tarkoittaa se, että hylätään tieteelliset tosiasiat ja ruvetaan eri maailmankatsomuksellisista seikoista arvioimaan ihmisen elämän arvoa. Jokaisella olkoon tämä oikeus itsellään, koskien omaa elämäänsä. Toisen elämää pitää kunnioittaa olipa tämä miten kyvytön sitä itse puolustamaan.

Kun tämän muistan totean itselleni seuraavaa: minulla ei ole oikeutta tappaa toista ihmistä sen takia, että minun mielestäni hänen elämänsä ei tule olemaan elämisen arvoista. Minulla ei ole oikeutta tappaa toista ihmistä, sen takia, että minut on raiskattu. Minulla ei ole oikeutta tappaa toista ihmistä sen takia, että olen itse kuolemanvaarassa.

Geneettinen keskeytys. Minä uskon luonnolliseen kuolemaan. Minä en lähde tappamaan ketään sen takia, että hän ehkä ei eläisi kauaa tai ehkä kärsisi tai ehkä eläisi liian kauan.

Abortin puolustajillekin varmaan saa esittää kysymyksiä. Onko abortti oikein vain sen takia, että äiti ei halua lasta, esim. taloudellisen tilanteen vuoksi? Onko abortti oikein, jos äiti toivoo, saavansa pojan, mutta tyttö on tulossa? Onko abortti oikein, jos isä haluaa pitää ja hoitaa lapsen, mutta äiti ei halua? Perusteluja vastauksiin toivon tietysti.

Siis ainakin minun pointti on seuraava. Koska ihminen on hedelmöityksestä alkaen elävä ihminen, on sen elämä saman arvoinen jo silloin kuin isommiksi ehtineiden. Ei ole olemassa mitään aikarajaa jolloin ihmisestä tulisi enemmän ihminen.

Tämä on hyvin mustavalkoista ja täysin luovuttamaton arvo. Jos tästä luovutaan, tarkoittaa se, että hylätään tieteelliset tosiasiat ja ruvetaan eri maailmankatsomuksellisista seikoista arvioimaan ihmisen elämän arvoa. Jokaisella olkoon tämä oikeus itsellään, koskien omaa elämäänsä. Toisen elämää pitää kunnioittaa olipa tämä miten kyvytön sitä itse puolustamaan.

Kun tämän muistan totean itselleni seuraavaa: minulla ei ole oikeutta tappaa toista ihmistä sen takia, että minun mielestäni hänen elämänsä ei tule olemaan elämisen arvoista. Minulla ei ole oikeutta tappaa toista ihmistä, sen takia, että minut on raiskattu. Minulla ei ole oikeutta tappaa toista ihmistä sen takia, että olen itse kuolemanvaarassa.

Geneettinen keskeytys. Minä uskon luonnolliseen kuolemaan. Minä en lähde tappamaan ketään sen takia, että hän ehkä ei eläisi kauaa tai ehkä kärsisi tai ehkä eläisi liian kauan.

Abortin puolustajillekin varmaan saa esittää kysymyksiä. Onko abortti oikein vain sen takia, että äiti ei halua lasta, esim. taloudellisen tilanteen vuoksi? Onko abortti oikein, jos äiti toivoo, saavansa pojan, mutta tyttö on tulossa? Onko abortti oikein, jos isä haluaa pitää ja hoitaa lapsen, mutta äiti ei halua? Perusteluja vastauksiin toivon tietysti.

Villi veikkaus että et oo joutunut tilanteeseen, jossa lääkäri kertoo että lapsesi ei tule ikinä ymmärtämään elämästään mitään, on täysin riippuvainen koneista jotta saisi edes happea/sydän toimisi tms. Helppo se on sanoa että pitäisi lapsen kaikesta huolimatta, jos ei ole ollut ks. tilanteessa. Asiasta vähän sivuun, olen sanonut miehelleni että jos joskus joudun jostain syystä, vaikkapa onnettomuuden takia, koneisiin kiinni ja vihannekseksi, haluan ja vaadin että mut päästetään siitä pois. En halua olla kenenkään taakkana eikä se ole oikeata elämää.

• Tykkää
Reactions: purjosipuli
Villi veikkaus että et oo joutunut tilanteeseen, jossa lääkäri kertoo että lapsesi ei tule ikinä ymmärtämään elämästään mitään, on täysin riippuvainen koneista jotta saisi edes happea/sydän toimisi tms. Helppo se on sanoa että pitäisi lapsen kaikesta huolimatta, jos ei ole ollut ks. tilanteessa. Asiasta vähän sivuun, olen sanonut miehelleni että jos joskus joudun jostain syystä, vaikkapa onnettomuuden takia, koneisiin kiinni ja vihannekseksi, haluan ja vaadin että mut päästetään siitä pois. En halua olla kenenkään taakkana eikä se ole oikeata elämää.

Arvasit kyllä oikein. Mutta onko sillä oikeasti kauheasti väliä, kirjoittaako tätä minä vai ystäväni, joka oli tuossa tilanteessa, eikä suostunut keskeytykseen? Selvennykseksi: hän on aivan samaa mieltä kuin minä ja todisti sen myös teoin! Raiskattua lapsen pitänyttä en sitten tunnekaan, enkä kuolemanvaaran kohdanneita synnyttäjiä.

Ihmettelen mikä siinä on niin vaikea uskoa, että jotkut voi olla tätä mieltä ja sitä myös ihmettelen miten se tosiasiat muuttais, vaikka sitten oltaiski päinvastaista mieltä. Minä ainakin uskon ihan kybällä, että minusta olis väärintekijäksikin tai että voin olla väärässä. Biologiaa vastaan vaan on vähän vaikee käydä väittää ja tän sortin arvosta vaikee lähtee tinkiin (itsekkäistäkin syistä, jos pidemmälle ajattelee..)

Se on helppo sanoa kun ei itse ole ollut siinä tilanteessa. Ajattelin itsekin ennen, että jos tilanne tulisi minulle, etten varmasti tekisi keskeytystä (siis ketään tuomitsematta kuitenkaan, joka sen on tehnyt). Kun se oikeasti tapahtui minulle, huomasin ajattelevani ihan toisin. Tätä ei oikeasti voi mitenkään ymmärtää ihminen ellei sitä ole itse kokenut.

Minä tiedän tehneeni oikean päätöksen kaikesta huolimatta.

Koska syntyneen ja syntymättömän edut ovat tässä asiassa ristiriidassa, on välttämätöntä tehdä valinta sen suhteen, kumman etua ajetaan toisen kustannuksella. Itse ajattelen syntyneen ihmisen edun ja elämän menevän syntymättömän edelle etenkin tapauksissa, joissa syntyneen ihmisen elämä on vaarassa raskauden vuoksi.

Ajattelen, että jokaisella on oikeus syntyä toivottuna. Jos nainen kokee taloudellisen tilanteensa niin kestämättömäksi, ettei mielestään kykene elättämään lasta, mutta kuitenkin haluaisi jatkaa raskautta toisenlaisessa tilanteessa, on tietenkin kaikkien etujen mukaista että naista autetaan ja raskaus saa jatkua, mikäli nainen näin toivoo. Muussa tapauksessa keskeytys; ydinkysymys on se, tahtooko nainen pitää lapsen vai ei.

Jos sikiön on voitu todeta olevan äidin kannalta ei-toivottua sukupuolta, raskaus on jo niin pitkällä että keskeytys on moraalisesti melko kyseenalainen. Keskeytyksen syy on eettisesti kestämätön, mutta tässäkin tapauksessa kannatan keskeyttämisen mahdollisuutta, ellei äiti sitten näe adoptioon antamista mahdollisuutena. Joka tapauksessa nainen, joka näkee abortin vaihtoehtona mikäli lapsi on väärää sukupuolta, ei mielestäni vaikuta järin sopivalta vanhemmaksi.

Isän tahto raskauden suhteen ei saa käydä yli äidin tahdon. Raskaus on prosessi, joka tapahtuu äidin kehossa ja on loogista, että äidillä on sen suhteen täysi veto-oikeus.

Mitä sitten, jos se on helppo sanoa? Ei se muuta asiaa.

Olen silti sitä mieltä, että jos abortti kielletään kaikissa muissa tapauksissa ja säädetään tuo ennakoiva eutanasia, niin sekin on parempi tilanne kuin nyt. Paljon parempi.

Onko sinusta mitään tilannetta, jossa abortti ei olisi sallittu? Miksi?

Yhteistyössä