oletteko sairaanhoitajat, tai muut terv.huollon ammattilaiset kokeneet tätä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huh"

Vieras
Olin sairaalassa itse potilaana, joten puhuttiin tyyliin: niin ku sä oot ite hoitaja, kyl sä tiiät pläplää ja voisit ite kattoo tota sun tippaa, et vaihat vaikka ton pussin sit, ku loppuu ym. :O

Päiväkodissa: joo, siis oot sh, no sithän sulle on tuttua nää kuviot(ai jaa?) ja tää vaatteiden nimikoinnit ym. et hyvä hyvä.

Neuvolassa: niin kuin sä tiiät nää asiat, niin katotaan se paino jne. Tosin se hyvä puoli kyllä oli, et heti kun huomautin lapseni ongelmista, päästiin jatkotutkimuksiin ja terapiaan.

Olen oppinut, että missään ei saa tuoda julki ammattiaan noissa yhteyksissä. Meillä kaiken lisäks mies lääkäri, niin olivat sitä mieltä synnärillä, että kotiin vaan, että jos tulee ulos yhtä nopeaa, kun esikoinen niin mies voi hoitaa synnytyksen (mun mies on tasan tehnyt pakolliset harjoittelut synnärillä vuonna käki).
Ainoastaan päiväkodissa ei ole tullut mulle vastaan, kuin että kysellään, mikä pikku-Petterillä saattais olla jne...

Tuttua on joo, lääkärillä käydessä oon monesti kuullut että niin sähän varmasti tiedätkin nää hommat jo, että tässä sulle vaan resepti. Se on välillä tosi raivostuttavaa. Vaikka tiedänkin asioista niin haluan lääkäriltä tietoa, mistä syystä nyt käynkin siellä.

Mutta toi että tippapussi pitäisi itse vaihtaa "kun kerta osaa" niin on jo törkeää :O Sehän on sua hoitavan sairaanhoitajan tehtävä, ei potilaan.

Lääkiksen toisella vuosikurssilla ehdotin pitkäaikaiselle tk-lääkärilleni kauan hyvässä tasapainossa olleen astmani lääkeannoksen tarkistamista. Tämä pitkän uran tehnyt omalääkärini sitten pajautti (puhelinaika), että "ok, minkä lääkkeen haluat ja millä annoksella?"

Tuli siinä vähän orpo olo.

Olen oppinut, että missään ei saa tuoda julki ammattiaan noissa yhteyksissä. Meillä kaiken lisäks mies lääkäri, niin olivat sitä mieltä synnärillä, että kotiin vaan, että jos tulee ulos yhtä nopeaa, kun esikoinen niin mies voi hoitaa synnytyksen (mun mies on tasan tehnyt pakolliset harjoittelut synnärillä vuonna käki).
Ainoastaan päiväkodissa ei ole tullut mulle vastaan, kuin että kysellään, mikä pikku-Petterillä saattais olla jne...

Joo,olen myös oppinut. Toi päiväkoti oli kyllä paras, ihanku olisin ollut siellä töissä :D Ei tosiaan kuulu työnkuvaan. Synnytys meni kans juu hauskasti, kun kotiin meinasvat pistää ekan kanssa samana päivänä, kun "osastolla täyttä ja sinä olet sh" voi v*ttu!

No en kyllä sairaalassa ole tuollaiseen törmännyt :O Eikä mulla itellä ainakaan ole tapana sanoa potilaalle joka on myös hoitoalalla, että vaiha ite tippapussis! :O Ja vaikka on joskus lääkäreitäkin ollut potilaana, niin ei mulle tulis mieleenkään, että ne tietää kaikesta kaiken. Vaan kyllä he ovat myös samallla tavalla potilaita kuin muutkin ihmiset ja samalla tavalla kerrotaan toimenpiteistä ja jatkohoidoista yms. Kyllä sairaalassa potilas on potilas ja hoitaja on se joka ne työt tekee ja vastuun ottaa!

Mutta neuvolassa olen tuohon törmännyt juu. "sähän jo tiedätkin nämä asiat ja tämäkin taitaa olla sulle tuttua?" Odotin siis tuolloin esikoistani EIKÄ MIKÄÄN asia siinä odotuksessa ollu mulle tuttua enkä myöskään tiennyt etukäteen mitään. Tuo on kyllä tosi ärsyttävää.

Jokaisen ihmisen pitäis saada sama kohtelu ammatista huolimatta.

Alkuperäinen kirjoittaja SH myöskin;25960936:
No en kyllä sairaalassa ole tuollaiseen törmännyt :O Eikä mulla itellä ainakaan ole tapana sanoa potilaalle joka on myös hoitoalalla, että vaiha ite tippapussis! :O Ja vaikka on joskus lääkäreitäkin ollut potilaana, niin ei mulle tulis mieleenkään, että ne tietää kaikesta kaiken. Vaan kyllä he ovat myös samallla tavalla potilaita kuin muutkin ihmiset ja samalla tavalla kerrotaan toimenpiteistä ja jatkohoidoista yms. Kyllä sairaalassa potilas on potilas ja hoitaja on se joka ne työt tekee ja vastuun ottaa!

Mutta neuvolassa olen tuohon törmännyt juu. "sähän jo tiedätkin nämä asiat ja tämäkin taitaa olla sulle tuttua?" Odotin siis tuolloin esikoistani EIKÄ MIKÄÄN asia siinä odotuksessa ollu mulle tuttua enkä myöskään tiennyt etukäteen mitään. Tuo on kyllä tosi ärsyttävää.

Jokaisen ihmisen pitäis saada sama kohtelu ammatista huolimatta.

Joo, en mäkään voisi toimia noin epäammattimaisesti. Uskomatonta jotenkin. Ja joo, vaihdoin sitä pussia, kunnes yks yö ymmärsin, et hei mitä hittoa mä teen. Olen potilas! Ja vastuu ei ole mun.

Kyllä vain! Äitiysneuvolassakin vastaanottokäynneilä terveydenhoitaja puhui vain oma työnsä rasittavuudesta, kuin kollegalleen konsanaan. Ei siinä paljon tilaa omille kysymyksille jäänyt. Mittaukset ym. muu tuintui olevan tälle terkalle sivuseikka, pääasia että pääsi omia ajatuksiaan hän tuulettamaan!!

Sanoin ensimmäisen raskauden ensimmäistä käyntiä varatessani, kun ammatti tuli esille, että en ole neuvolassa töissä ja asiat ovat aika vieraita kuitenkin, että toivon itseni ja mieheni takia että asiat käydään läpi kuten kenellä tahansa (tunsin terkan työkuvioista ja se muisti heti mut.) Lupasi sitten että joo, onhan ne asiat miehellekin kaikki uusia.
Kun mentiin neuvolakäynnille, niin terkka aloitti sanoilla: vaimollesihan nämä asiat eivät ole uusia mutta käydään nyt pääpiirteittäin lyhyesti läpi niin tiedät sinäkin isänä vähän asioista.
Olin ihan raivona! Ja olisin just halunnut mennä sinne kuin kuka tahansa muukin.