Oli muuten sen verran karu lastenkirja, että oli pakko pistää sensuuri päälle :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
lapset tykkää Mikko Mallikkaasta. Yhdessä kirjassa hirviö syö ihmislihaa, lasten ihmislihaa. Siinä oli pakko sensuroida ja hirviö lähti Hesburgeriin.

kamalin on kuitenkin lastenlaulu Pikku Maalari, jossa lauletaan että "isä hivelee takapuolta" Siis yök!!

Onhan sitä kaikkea...eikös Jörö-Jukaltakin nipsaistu sormenpäät vallan poikki? Minulla oli lapsena sellainen satukirja jossa oli paljon lyhyitä tarinoita. Eräs niistä on jostain syystä jäänyt mieleen. Se kertoi pojasta, joka ei tahtonut syödä velliä, ja siinä oli sitten kivan kuvituksen avulla näytetty kuinka poika laihtui ja laihtui, ja lopulta sitten kuoli :) Viimeisessä kuvassa oli hautakivi. Nice!

Auts! Vaikka onhan esim. tulitikkutyttö aivan mielettömän surullinen satu. Pääsi itku kun luin sen esikoiselle jokunen vuosi sitten :(.

Mulla ei ole jäänyt lapsuudesta mieleen yhtä satua lukuunottamatta yhtäkään. Tässä kyseisessä sadussa äiti varoitteli poikansa muuttuvan itsekin kananmunaksi, ellei vähennä munien syöntiä. Lopussa poika sitten muuttui kananmunaksi. Kuva oli aivan hulvaton, pojan vaatteet (lippis ja sinivalkoraitaiset housut) oli kananmunan päällä. Jostain syystä tuo kuva on syöpynyt mieleen :D :D

Mun lempparikirjoja lapsena oli Poika joka söi kilpaa peikon kanssa. Siinä peikko terrorisoi metsää, ja joku puunhakkaajapoika sitten haastoi peikon syömiskilpailuun. Poika laittoi puuroa reppuunsa aina kun peikon silmä vältti, ja lopulta peikko kysyi että miten ihmeessä poikaan mahtuu puuroa niin paljon, kun häntä paljon suurempi peikko on jo ihan täynnä. Poika viilsi puukolla reppunsa (piti siis sitä edessä) auki ja sanoi että hän tekee näin aina kun alkaa tulla täyteen. Sitten peikko viilsi vatsansa auki ja kuoli.

Sen pituinen se :xmas:. Rento loppuratkaisu.
oi tän mä muistan kanssa. Mun lempisatuni oli lapsensa Anni Swanin Tyttö ja kuolema, jossa tyttö lähtee tansseihin ?? ja jättää sairaan äitinsä yksin ja joutuu sitten kuljettmaaan pientä vapisevaa kynttilälyhtyä pimeässä tuulisessa yössä, kun kuolema on kannoilla. Kynttilän pieni liekki edustaa äidin elämää. Dramaattinen ja ihana. Oli lapsena. Omilleni en ole lukenut.

Mahtoikohan tuo insestiä huudahdus olla nanny Mcphee vai mikä hitsi se nyt olikaan?

Mutta joo, meillä lapset kyllä hoksas mitä sillä tarkoitetaanm pienempi sillon arviolta vajaa 5v.

Onko se kirja se Gulla, huutolaistyttö? Luin niitä itse lapsena, taitavat olla vielä vanhempia kuin -86. Mutta siis sen ikäisenä että osasin jo itse lukea. Olivat tosi surullisia, mutta sitten sarjalla semmoinen vaikeuksien kautta voittoon -päätös.

[QUOTE="Tia";26160052]Mahtoikohan tuo insestiä huudahdus olla nanny Mcphee vai mikä hitsi se nyt olikaan?

Mutta joo, meillä lapset kyllä hoksas mitä sillä tarkoitetaanm pienempi sillon arviolta vajaa 5v.[/QUOTE]
Joo, taisi olla just se.

Käydään kuopuksen kanssa kerran viikossa kirjastossa ja poika saa itse valita itselleen iltasaduksi luettavan kirjan. No, tällä kertaa hän valitsi kirjan nimeltään "Lastenkodin tyttö".

Kirja kertoo haaksirikkoutuneesta laivasta pelastetusta tyttövauvasta, joka päätyy lastenkotiin. Tytöstä kasvaa hiljainen ja kiltti lapsi, jolle täytyy vain harvoin antamaan risua tai panemaan nurkkaan häpeämään. Hiukset hänellä on mahdottomat ja siksi palmikoita tehdessä pitää kiskoa niin että tytöllä valuu kyyneleet. Lastenkodissa lapset joutuvat tekemään rankasti töitä, kuusivuotiaina pestään, siivotaan, kuurataan, keitetään pyykkiä ja huuhdellaan kylmällä vedellä. Yksi tytöistä saa keuhkokuumeen kun on pessyt pyykkiä talvipakkasilla.

Jäätyään kiinni salakuljetetusta kissasta, lapset saavat rangaistukseksi vitsaa ja tukkapöllyä, sekä joutuvat pesemään ison tuvan lattian kaksistaan. (Päähenkilöinä siis Lotta ja Gulla). Seitsemänvuotiaina he ovat kyllin isoja töihin, joten heidät viedään huutokauppaan. Jokainen joka haluaa halpaa työvoimaa, voi huutaa itselleen tytön tai pojan. Tytöt on suositumpia, sillä he eivät syö niin paljoa. Sekä Lotta että Gulla huutokaupataan, mutta eri perheisiin.

Kirjan lopussa nuo tytöt sitten vilkattuvat ja itkevät. Kirja päättyy seuraaviin sanoihin: "Gulla katseli kauan lastenkodin leikkitoveria. Tapaisivatko he enää koskaan?".

Jep. Ei ehkä ihan paras mahdollinen kirja meidän alle 4-vuotiaalle. Enkä kyllä ihan heti keksi minkä ikäisille lapsille kirja on kohdistettu??

Paitsi en minä kun kiistelen muurahaisen kanssa! En ole hölmö mutta näitä riittää!

Alkuperäinen kirjoittaja Meillä;26160043:
lapset tykkää Mikko Mallikkaasta. Yhdessä kirjassa hirviö syö ihmislihaa, lasten ihmislihaa. Siinä oli pakko sensuroida ja hirviö lähti Hesburgeriin.

kamalin on kuitenkin lastenlaulu Pikku Maalari, jossa lauletaan että "isä hivelee takapuolta" Siis yök!!

Kannibalismi Pielisjärven käräjillä v. 1699 tuomittiin kuolemaan talonpojan leski Margareta Pärttylintytär, Vaikon kylästä. Margareta oli surmannut 6-vuotiaan Lastikka-nimisen tyttärensä lyömällä häntä rautakangella päähän. Kolme päivää tätä ennen perheen vanhin poika Kaarle oli surmannut 7-vuotiaan Paavali-nimisen veljensä rautakangella päähän lyömällä. Kummankin surmatun pää ja sisäelimet kaivettiin maahan, ruumiit paloiteltiin ja paistettiin uunissa, minkä jälkeen ne syötiin. Margaretan miehen kuoltua kahden viikon päästä vanhin poika Kaarle ja Margareta lähtivät kulkemaan, ravintoa etsiäkseen. Matkatessaan he kohtasivat samassa tarkoituksessa liikkuneen Juhana Tapaninen -nimisen pojan, jonka Kaarle surmasi iskemällä kirveen kumaralla päähän, vaikka Juhana oli pyytänyt, ettei häntä surmattaisi. Tämän jälkeen he tekivät nuotion ja paistoivat yhden reiden ja söivät sen, muut ruumiin osat he ottivat mukaansa.[7]

Onko se kirja se Gulla, huutolaistyttö? Luin niitä itse lapsena, taitavat olla vielä vanhempia kuin -86. Mutta siis sen ikäisenä että osasin jo itse lukea. Olivat tosi surullisia, mutta sitten sarjalla semmoinen vaikeuksien kautta voittoon -päätös.

Tämän nimi on tosiaan Lastenkodin tyttö, mutta oliskohan kirjasarja? Jotenkin tuo loppuikin niin oudosti. Tässäkin tosiaan Gulla- niminen tyttö, joka päätyy huutolaiseksi. Pakko olla kirjasarja (mitä ei tosin kirjassa mainita)

siitä on muuten tosi monta versiota, mutta niissä raaemmissa aina äitipuoli haluaa hylätä lapset kuolemaan.

Juu, sitä muistelen lämmöllä :heart:

Tänään kuuntelin autossa näitä valistusajan lastenlauluja. On se kiva kissalaulu, missä on Misu, Kisu Sisu ja joku vielä. Sitten ne menee jäälle vaikka kiellettiin ja lauletaan "miu mau, miu mau, auttakaa oi miu mau, auttakaa oi miu mau, mirrit vaikertaa... miks äidin neuvoja me emme totelleet... on kuolo siitä seuraus ja äidin kyyneleet..." :D Loppu on kyllä onnellinen :xmas:

[QUOTE="vieras";26160091]ei homoja kasvateta! Se on omassa mielessä ![/QUOTE]

Miten sua ei oo vieläkään saatu jonnekin suljetulle. Sulla on ihan sekojutut, etkö yhtään itse ymmärrä sitä. Olikohan nekään jutut edes totta joissa selitit että sulla on lapsia mutta ne on huostaanotettu.

[QUOTE="Tia";26160052]Mahtoikohan tuo insestiä huudahdus olla nanny Mcphee vai mikä hitsi se nyt olikaan?

Mutta joo, meillä lapset kyllä hoksas mitä sillä tarkoitetaanm pienempi sillon arviolta vajaa 5v.[/QUOTE]

Nanny McPheessä on myös se hauska kohta, kun vauva on vaarassa joutua pataan. :saint:

Itse syyllistyin tänään vajaavaiseen kysymykseen vastaamisen. Tytöt katselivat vähän aikaa tätä Voice of U.S. A ( vai mikä sen nimi siellä onkaan ) ohjelmaa, jossa yksi kilpailijoista kertoi tulleensa 16-vuotiaana kaapista ulos. Esikoinenkaan ei yllätyksekseni tiennyt, mitä sanonalla tarkoitettiin ja kysyi mitä se tarkoittaa.. kuopus tarttui kysymykseen, esittämällä kysymyksen " mitä järkeä on mennä vaatekaapiin"?. Ja sanoin, ettei sillä tarkoitettu vaatekaappia, että se on vaan sellainen sanonta. Kuopus tyytyi selitykseen, esikoinen ei. Ei sillä, ettenkö olisi asiasta voinut kuopuksellekin kertoa, mutta en jaksanut siinä vaiheessa aiheesta seuraavaa kysymystulvaa.
Esikoiselle selvensin asiaa hivenen myöhemmin.

Kyllä nuo vanhat lastensadut ja -kirjat ovat lopulta aika kammottavia. Grimmin sadut vaikkapa.. Ja onhan jo Punahilkassakin se susi, jonka maha leikataan auki ja sitten täytetään kivillä. En nyt kyllä muista onko se kansansatu vai muu.

Tänään kuuntelin autossa näitä valistusajan lastenlauluja. On se kiva kissalaulu, missä on Misu, Kisu Sisu ja joku vielä. Sitten ne menee jäälle vaikka kiellettiin ja lauletaan "miu mau, miu mau, auttakaa oi miu mau, auttakaa oi miu mau, mirrit vaikertaa... miks äidin neuvoja me emme totelleet... on kuolo siitä seuraus ja äidin kyyneleet..." :D Loppu on kyllä onnellinen :xmas:

Huippulaulu. Mitäs menivät sinne jäälle. Idioottikissat. Kuolohan siinä tulee, vähintäänki. :D

Se on aika liikkis laulu.:D

Mää muistan lapsena hakeneeni kicksejä noista surullisista kirjoista. Luin ja nyyhkytin huutolaislasten ja orpojen ja hylättyjen prinssien surullisia kohtaloita. Joskus ihan tahallaan lainasin samat kirjat että saa kunnolla pillittää.

80-luvun lapsella ei ollu internettiä eikä oikein tv-ohjelmiakaan, fiilarit piti hakee muualta...

Itse syyllistyin tänään vajaavaiseen kysymykseen vastaamisen. Tytöt katselivat vähän aikaa tätä Voice of U.S. A ( vai mikä sen nimi siellä onkaan ) ohjelmaa, jossa yksi kilpailijoista kertoi tulleensa 16-vuotiaana kaapista ulos. Esikoinenkaan ei yllätyksekseni tiennyt, mitä sanonalla tarkoitettiin ja kysyi mitä se tarkoittaa.. kuopus tarttui kysymykseen, esittämällä kysymyksen " mitä järkeä on mennä vaatekaapiin"?. Ja sanoin, ettei sillä tarkoitettu vaatekaappia, että se on vaan sellainen sanonta. Kuopus tyytyi selitykseen, esikoinen ei. Ei sillä, ettenkö olisi asiasta voinut kuopuksellekin kertoa, mutta en jaksanut siinä vaiheessa aiheesta seuraavaa kysymystulvaa.
Esikoiselle selvensin asiaa hivenen myöhemmin.

"Kulta se tarkoittaa sitä, että hän on mielestään riittävästi siivonnut vaatekaappeja ja haluaa nyt ryhtyä laulamaan. Eli tulla kaapista ulos" :xmas:

• Tykkää
Reactions: Ultramariini

Yhteistyössä