Oliko liikaa pyydetty?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 1204994
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Veikkaan, että ap on mies. Avopuoliso ostaa ruokatarvikkeet ja myiös valmistaa ne miehelle, joka varmasti syö kaksi kertaa enemmän kuin nainen ja kaiken lisäksi vaatii vielä kalliita ruokia. Ap ei tainnut kertoa meille ihan kaikkea. Lisäksi uskon aloittajan tienaavan vähintään kaksinkertaisen summan avopuolisoonsa verrattuna. Käytönnössä puoliso joutuu laskemaan senttejä (mahdollisesti elättääkseen myös lapsensa).

Kerropa ap meille myös loput tarinasta. Kuinka paljon avokkisi tienaa ja kuinka paljon itse tienaat. Onko sinulla jotain perintöjä ja muuta omaisuutta.

Ei todellakaan ole liikaa pyydetty! Ja sen nyt tietää jokainen, joka on ok-talossa edes joskus asunut. ;)
Työtönkin jos maksaa tuon 250e kuussa asumiskuluja kyllä pärjää hemmetin paljon paremmin toisen kanssa asuessa. Miten tuo voi olla liikaa kun pelkällä sähköllä lämmittäessä isohko ok-talo vie tuon summan tuplana lähes kuussa talviaikaan ja meilläpäin nuo vesimaksutkin ovat pilvissä nykyään. Jätevesi kun maksetaan vaikka oma kaivokin olisi pihassa.. :D
Toki aloittajan kannalta olisi edullisempaa puolittaa kulut mikäli avokki näin vaatii.. jää siinä meinaan toisinaan tappiolle ja pahasti kuin suostuisi tuohon 250e kuussa.
Meillä mun työttömyys- ja sairausaikoina maksoin huoletta tuon 250-400e (kesä-talviaika) kuussa yhteiselle tilille asumisestani. Halpaa se asuminen on jos 250e kattaa sähkön, veden, uuden ok-talon tilat, vakuutukset, jätemaksut ym!! Vaikka olisi kuinka pienipalkkainen tahansa..

Vaikka tuo avokki olisi nainen niin helpolla pääsee noin halvalla! Jos ei sitten maksa esim.auton kuluja bensoineen kokonaan + vakuutukset, kaikki ruuat ja pesuaineet ym.. :)

Veikkaan, että ap on mies. Avopuoliso ostaa ruokatarvikkeet ja myiös valmistaa ne miehelle, joka varmasti syö kaksi kertaa enemmän kuin nainen ja kaiken lisäksi vaatii vielä kalliita ruokia. Ap ei tainnut kertoa meille ihan kaikkea. Lisäksi uskon aloittajan tienaavan vähintään kaksinkertaisen summan avopuolisoonsa verrattuna. Käytönnössä puoliso joutuu laskemaan senttejä (mahdollisesti elättääkseen myös lapsensa).

Kerropa ap meille myös loput tarinasta. Kuinka paljon avokkisi tienaa ja kuinka paljon itse tienaat. Onko sinulla jotain perintöjä ja muuta omaisuutta.

Jotain tällaista mullekin tuli mieleen. Osallistuttava on, mutta kaikki muuttujat huomioiden.

Aikamoisia oletuksia :D

Ihan sama tienaako avopuoliso vähemmän, onko lapsia ja kuka ostaa ruoat - 250 e on joka tapauksessa varsin kohtuullinen summa, kun muuten saa asua ilmaiseksi. Jos mun avopuolisolla olisi paremmat tulot ja asuttaisiin sen omistamassa kämpässä, haluaisin ehdottomasti maksaa puolet laskuista jne. En tajua, miten kukaan kehtaa elää siivellä.

Minulla brutto 2000 eur. Meillä kaksi lasta. Maksamme aviomieheni kanssa kaiken puoliksi. Minun osuus vuokrasta on N. 390 eur, sähkö noin 30 eur ja netti 20 eur, eli yhteensä enemmän kuin 250 eur. Ei kukaan asu ilmaiseksi missään.

Ihan sama tienaako avopuoliso vähemmän, onko lapsia ja kuka ostaa ruoat - 250 e on joka tapauksessa varsin kohtuullinen summa, kun muuten saa asua ilmaiseksi.

En tiedä miten ap:n perheessä muut kulut jakautuu, mutta jos toinen esimerkiksi maksaa kaikki ruokaostokset, ulkona syömiset, hygieniatarvikkeet, bensat, auton huollot, yhteisten lemmikkien kulut ym. mihin kelläkin nyt rahaa menee, niin loisimisesta ei mun mielestä välttämättä voi puhua, vaikka toinen maksaisi kaikki asumiskulut - noihin muihin kuluihin saattaa upota isokin summa tietyllä elämäntyylillä.

Mutta siis ei mielestäni ole liikaa pyydetty, että kumpikin maksaa oman osuutensa asumisesta. Jos muuttaisi vuokralle, joutuisi noiden juoksevien kulujen lisäksi vielä kartuttamaan vuokranantajan omaisutta, joten halvallahan nyt pääsee. Jos se tuntuu toisesta epäreilulta, niin saa aika hyvin perustella, miksei hänen mielestään aikuisena ihmisenä kuulu maksaa asumisestaan.

Jos on itse aikaisemmin asunut vain esim työsuhdeasunnossa tai vvo:lla, niin on todellakin vaikea hahnottaa mistä 50/50 osuudet eli 500 € kuussa muka koostuu. Minunkin on vaikea hahmottaa vaikka asutaa rivitalossa.
Ja olen minäkin vihainen miehelleni joka valittaa kalliista sähkölaskusta, mkun jättää aina kaikki valot päälle ja sauna voi seistä tyhjillää 45minuuttiakin jos vaan "peli on vielä kesken". Tai vesilasku, kun mies pesee koneessa kahdet farkut ja kauluspaidan ja käy joka päivä kaks kertaa päivässä suihkussa n.puolituntia aamuisinkin..

Mksei niitä kuitteja voi näyttää? Miten ne muut kulut? Asuuko hän sielä, vai onko omakin asunto. Rakensit "teille" mutta silti teillä tuntuu olevan sinun ja minun elämä? Rakensit teille vai itsellesi? Saiko hän osallistua millää tapaa tähän rakentamiseen, suunnitteluun.
Kumpi teillä siivoaa? Sinä?-koska on sinun koti? Vai hän - ajattelee tekevänsä oman osuutensa arjen kustannuksista "korvaamalla käytänössä" ?

En tiiä..ehkä vähän tökerösti hoidettu tilanne... tuo nyt kuullostaa vähän siltä että "te" ette ole asiasta keskustelleet, vaan olet "ilmoittanut" vaadittavan summan.

Kukahan ne petivaatteet, lakanat, verhot, kattilat, matot ja kipot ja kapot yleensä ostaa. Kyllä se on luultavasti poikkeuksetta nainen. Yhtään astiaa, pussilakanaa, tyynyä tai verhokankaan reunaakaan ei ainakaan meillä ole mies ostanut...

[QUOTE="lolo";29468922]Kyllä sitten harmittaa, kun tulee ero. Kämppä kokonaan miehen nimissä.[/QUOTE]

Joo ei näin. Oma selusta kannattaa varmistaa jos asuu miehen hallinnoimassa asunnossa, sillä muuten käy takuulla köpelösti, mahdollisen eron sattuessa. Mies saattaa vaikka kuolla tai loukkaantua.

Yhteistyössä