Oliko se sen arvoista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niinpäniin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Tripod; isättä kasvaneena, tai ainakin ilman kelvollista isää kasvaneena, ja silti suht normiksi ja kykeneväksi varttuneena, en kehottaisi ketään (en miestä, enkä naista) jatkamaan suhteessa, mikä ei tunnu jatkamisen arvoiselta.
peesi.
samoin olen ollut perheessä jossa äidin ja isäpuolen välit oli niin jäiset ja tulehtuneet että oikeasti odotti koska ne eroais.

ja tripod, raamatussa on 10 käskyä, yksi niistä on: ÄLÄ PETÄ. voiko sen enää selvemmin ja vakaammin sanoa???

Alkuperäinen kirjoittaja tripod:
Tripod; isättä kasvaneena, tai ainakin ilman kelvollista isää kasvaneena, ja silti suht normiksi ja kykeneväksi varttuneena, en kehottaisi ketään (en miestä, enkä naista) jatkamaan suhteessa, mikä ei tunnu jatkamisen arvoiselta.

Poikien kehitykselle ero on useammin haitallinen kuin tytöille. En väitä että ero aina ja väistämättä aiheuttaa ongelmia pojillekaan, vaan väitän että tämä on hyvin yleistä. Erityisesti tilanteissa joissa vanhemmat ovat sillä henkisellä tasolla että eivät pysty ajattelemaan oman suuttumuksensa pidemmälle.

Mä olen katsonut sen toisen puolen.
Sen, kun toinen päättää pysyä yhdessä, vaikkei se enää ole hyvästä.

Ja silloin tulee niitä hetkiä kun ei pystytä ajattelemaan järkevästi ja siitäkin syntyy ongelmia.

(henkilökohtaisesti toivon etten olisi kuullut isäni uhkaavan äitiäni kirveellä, ero aiemmin olisi ollut miellyttävämpi)

Eli kun nyt luen tuon Tripodin kirjoituksia, niin tulen tuhoamaan kolmen poikani elämäni. Laitoin juuri äsken asuntohakemuksen menemään, koska en jaksa katsoa juopottelevaa ukkoa, joka pyynnöistä huolimatta ei muuta alkoholi tottumuksiaan. Kumpi on isompi/pienempi paha; juovaa isäänsä itkevät pojat vai avioero?
Ja juu, tiedän että alunperin puhuttiin pettämisestä, mutta milloin on hyväksyttävää erota?

Alkuperäinen kirjoittaja VT:
Ei se pidemmän päälle ole kenenkään kannalta järkevää tukahduttaa tunteitaan. Tuskin lapsen on hyvä olla onnettomassa kodissa tai elää kulisseissa.

Minulle on silti vaikeata kuvitella että parisuhde olisi kovin vakavalla pohjalla, jos tämä yksittäinen teko riittää pyyhkimään kaiken hyvän ja muuttamaan ilmapiirin sietämättömäksi vielä vuosienkin päästä. Kovin pienestä on kiinni jos koko perheen elämä perustuu siihen että mies ei koskaan fyysisesti koske toiseen naiseen.

Ihmismieli selviää pahemmastakin kolahduksesta - sen tietää kun on kokenut lähimmäisen kuoleman. Ei sitä usko silloin kun sattuu, mutta jälkeenpäin on kyllä tyytyväinen että itse jaksoi jatkaa elämää.

Alkuperäinen kirjoittaja Minä vaan:
Eli kun nyt luen tuon Tripodin kirjoituksia, niin tulen tuhoamaan kolmen poikani elämäni. Laitoin juuri äsken asuntohakemuksen menemään, koska en jaksa katsoa juopottelevaa ukkoa, joka pyynnöistä huolimatta ei muuta alkoholi tottumuksiaan. Kumpi on isompi/pienempi paha; juovaa isäänsä itkevät pojat vai avioero?
Ja juu, tiedän että alunperin puhuttiin pettämisestä, mutta milloin on hyväksyttävää erota?

Eroa vaan. mies on pettänyt odotuksesi ja sinut tuolla juomisellaan.

Kyllä kai minäkin toivon että jos mies pettäis niin osaisin ajatella järjellä ja ottaa kaikki asiat huomioon tehden sitten sen järkevimmän ratkaisun, mutta kun ei se vaan mene niin. Jotain siinä ihmisessä olisi muuttunut niin että rakkaus ei olisi enää samanlaista ja jos vanhemmat eivät rakasta toisiaan vaan ovat ihan vaan lasten takia yhdessä ja tappavat samalla itsestään jotain, niin ei se ole sen arvoista.
Ja kymmeniä eroja olen minäkin nähnyt samoin kuin sitä tuskaa mitä se lapsille tuottaa, mutta se antaa aikuisille ja sitä kautta myös lapsille uuden mahdollisuuden onneen ja ainakin joissain tapauksissa se uusi ihminen ja uusi onni on niille lapsillekin hyväksi.

Kumpi on isompi/pienempi paha; juovaa isäänsä itkevät pojat vai avioero?

No minusta tuo on ihan pätevä syy erota, olettaen että juomisesta on ihan konkreettista haittaa perheen arjelle (eli ei vain sitä että et tykkää oluen hajusta kuten joku eilisessä ketjussaan). Konkreettiset haitat ovat helpompia verrata keskenään kuin tämä uusi ja varsin vaikeasti määriteltävä naisen kunnia.

No minusta tuo on ihan pätevä syy erota, olettaen että juomisesta on ihan konkreettista haittaa perheen arjelle (eli ei vain sitä että et tykkää oluen hajusta kuten joku eilisessä ketjussaan). Konkreettiset haitat ovat helpompia verrata keskenään kuin tämä uusi ja varsin vaikeasti määriteltävä naisen kunnia.

:o

Ei se mikään kunniakysymys ole, ellei enää pysty luottamaan!

Höh. :|

Alkuperäinen kirjoittaja VT:
Ei se pidemmän päälle ole kenenkään kannalta järkevää tukahduttaa tunteitaan. Tuskin lapsen on hyvä olla onnettomassa kodissa tai elää kulisseissa.

Minulle on silti vaikeata kuvitella että parisuhde olisi kovin vakavalla pohjalla, jos tämä yksittäinen teko riittää pyyhkimään kaiken hyvän ja muuttamaan ilmapiirin sietämättömäksi vielä vuosienkin päästä. Kovin pienestä on kiinni jos koko perheen elämä perustuu siihen että mies ei koskaan fyysisesti koske toiseen naiseen.

Ihmismieli selviää pahemmastakin kolahduksesta - sen tietää kun on kokenut lähimmäisen kuoleman. Ei sitä usko silloin kun sattuu, mutta jälkeenpäin on kyllä tyytyväinen että itse jaksoi jatkaa elämää.

Minun on vaikea kuvitella, että suhde on kovin vakavalla pohjalla, jos pettää. Pitkässä parisuhteessa tulee varmasti tilanteita, että tekisi mieli seksiä muiden kanssa, mutta se on itsestä ja omasta päätöksestä kiinni tekeekö niin. Jos tekee, asettaa omat halunsa parisuhteen ja perheen edelle. Se ei minusta ole mitenkään pieni asia.

Toki suhteen voi saada toimimaan pettämisen jälkeen, jos riittää halua mutta kyllä se varmasti vaikeaa on.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
uusi ja varsin vaikeasti määriteltävä naisen kunnia.

Eihän siinä sen takia erota, että kunnia olisi mennyt, vaan luottamus.

Vai, olisiko se kuitenkin kunniakysymys, kysymys itsekunnioituksesta?

ja mitä vikaa kunniassa on? miehillä on ollut se kunniansa jo hamasta muinaisuudesta.

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Eikö sen yhden illan panon voisi antaa anteeksi miehelle ja jatkaa sitä onnea. Ei tuollaisen pitäisi antaa rikkoa suhdetta :heart:

Eikö sen yhden illan panon voisi jättää panematta, eikä sen takia rikkoa sitä onnea? :)

Heetkinen, Rukoilijasirkka.

Ei totisesti ole naisen kunniasta kysymys ellei puoliso pysty pitäytymään avioliiton sisäisessä seksissä. Eihän?

*tipahtaa*
Mulle se ainakin on kyse itsekunnioituksesta. vaikka minun kunnia ei ole miehen uskollisuus, niin en voisi ITSE kunnioittaa itseäni, jos jäisin suhteeseen, jossa minua on petetty. Näin sen tarkoitin.

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Eikö sen yhden illan panon voisi antaa anteeksi miehelle ja jatkaa sitä onnea. Ei tuollaisen pitäisi antaa rikkoa suhdetta :heart:

Mitä onnea?

Niinpä, tuohan se pointti just on että kun se onni katoaa sen pettämisen myötä, tilalle tulee inho, viha ja lopulta välinpitämättömyys. En ainakaan usko että oma rakkaus vois koskaan tuollaisen jälkeen palautua ennalleen, jotain olisi rikki eikä sitä voisi korjata.

:o

Höh. :|

ei olekaan ja mitä tuohon konkreettisuuteen tulee, se pettäminenkin aiheuttaa usein ihan konkreettista haittaa. mä luulen että aika monen mielestä olisi kamalaa jatkaa liitossa missä ei voi sietää enää toisen kosketusta ja aina kun toinen häipyy saa pelätä että pettämiset tapahtuu uusiksi. se vaikuttaa käyttäytymiseen ja omaantuntoon. kun omatunto on alhaalla se näkyy ja kuuluu koko perheelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

Eikö sen yhden illan panon voisi jättää panematta, eikä sen takia rikkoa sitä onnea? :)

Ihmiset tekee virheitä. Jokainen omanlaisiaan. Mun mielestä pahempi moka on esim. salailla jotain laskuja ( jotkut shoppailee tai saa sakkoja ja ei kerro puolisolle sitä ). Jokaisen mielestä eri rikkeet on eri arvoisia. Itse näen seksirikkeessä ainoana pahana sen että se on sukupuolitautien takia ja raskaustumisriskin takia vaarallista miehelle jolla jo perhe ennestään. Mutta jos tautia ei tulisi niin asian voisi antaa anteeksi.
Toinen pahempi teko suhteessa olisi että "muuttuu alkuajoista". Eli esittäisi pari vuotta kilttiä ja seurallista.. ja sitten muuttuisi kylmäksi. Silti monikaan ei eroaisi tms. Mä eroaisin silloin miehestä.

ÄitiysLomalainen; Etkös sitten voisi antaa anteeksi sen muuttumisen ja jatkaa onnea?

=) (ei pahalla)

Taitaa olla niin, että jokainen kokee asiat omalla tavallaan ja paha siihen on toisten sanoa tai ehdotella.

No sana kunnia tuli muilta naisilta tässä ketjussa, kun kysyin syitä siihen että juuri pettäminen on niin anteeksiantamatonta.

Mutta en kyllä voi sanoa että myöskään ymmärtäisin miksi juuri tästä teosta seuraisi se totaalinen ja palauttamaton luottamuksen menetys, varsinkaan silloin kun mitään muuta vahinkoa ei ole tapahtunut. Ihminen on erehtyväinen, ja saa olla ihmeellinen ihminen ettei koskaan sorru valkoiseen valheeseen kun yrittää peittää virhettään.

Minusta esim. se että jompi kumpi on pelannut tai muuten hävittänyt perheen yhteiset rahat olisi huomattavasti pahempi kolahdus luottamukselle. Tämä on pidemmälle mietitty ja salattu juttu, josta lisäksi seuraa konkreettista haittaa. Mutta tämäkään ei automaattisesti lopettaisi suhteen, koska ihminen voi oppia virheistään.

ÄitiysLomalainen; Etkös sitten voisi antaa anteeksi sen muuttumisen ja jatkaa onnea?

=) (ei pahalla)

Taitaa olla niin, että jokainen kokee asiat omalla tavallaan ja paha siihen on toisten sanoa tai ehdotella.

No kun sitä ei voi.. kun se pysyy. Yhden illan suhde on yhden illan suhde ja se jää jälkeen jos mies pyytäisi anteeksi ja ei toistaisi ( usein heheh ) samaa. Mua ei ole ikinä petetty ( lue: kukaan ei oo tainnu jäädä kiinni ) . Mutta mulle on tehty noita laskusalailuja ja muututtu. Niitä ei ole saatu nyhdettyä miehestä pois vaan mun on pitänyt jatkaa erillään.

Yhteistyössä