Oliko tää nyt ihan väärin tehty? Lapsen yökyläkaverin ruokailuista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hansu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hansu"

Vieras
Meillä oli lapsen kaveri kylässä, kyseessä on erittäin vilkas ja keskittymiskyvytön lapsi. Meillä oli päivällinen tarjolla, joi puoli lasia maitoa ja söi ehkä kaksi haarukallista ruokaa. Iltapalalla söi yhden hapankorpun ja puoli lasia maitoa. Illalla tuli sanomaan, että on nälkäinen, siis pari tuntia sen nukkumaanmenon jälkeen. Sanoin, että iltapala oli ja meni jo, nyt nukkumaan, aamupala on seuraavaksi. Kaikki ruokailut olivat ihan hirveä show, vaikka moneen kertaan sanottiin, joten siksi en enää ottanut syömään nukkumaanmenon jälkeen. (Samoin hirveä show oli nukkumaanmeno, hampaiden pesu, yleensä iltapesujen suorittaminen, aamupesut, jne). Aamulla tarjosin aamupalaa, haukkasi yhden kerran ruisleivästä ja joi puoli lasia maitoa. Ihan varmasti on nälkäinen kun menee kotiin.

Mitä te olisitte tehneet, antaneet yöllä syödä? Omille lapsille on samat säännöt, iltapala on silloin kun se on tarjolla, ja silloin syödään se mitä syödään, pöydässä ei temppuilla eikä juosta edestakaisin.

Vielä pienemmän lapsen vanhempana sanoisin, että ihan oikein toimit. Tosin ehkä olisi voinut iltapalalla mainita jo etukäteen, että tämän jälkeen ei saa enää ruokaa.

Todennäköisesti vanhemmat tuskailevat saman asian kanssa, mutta oppi saattaa tehota paremmin, kun joku toinen kuin omat vanhemmat sen antavat.

[QUOTE="vieras";24068210]Vielä pienemmän lapsen vanhempana sanoisin, että ihan oikein toimit. Tosin ehkä olisi voinut iltapalalla mainita jo etukäteen, että tämän jälkeen ei saa enää ruokaa.

Todennäköisesti vanhemmat tuskailevat saman asian kanssa, mutta oppi saattaa tehota paremmin, kun joku toinen kuin omat vanhemmat sen antavat.[/QUOTE]

Mainittiin kyllä iltapalalla, että tämä on iltapala ja tämän varassa pitää jaksaa aamupalaan asti :)

Kyseessä siis tuleva ekaluokkalainen, eli pitäisi kyllä vähän ymmärtääkin jo.

[QUOTE="myö";24068217]Varmaan teit oikein, mutta toisaalta meillä kyllä yökyläkaverin kanssa saa herkutella :).[/QUOTE]

Aiemmin, ennen iltapalaa, olisi ollut tarjolla herkkuja, ei syönyt niitäkään kun ei ollut hänen mieleisiään :) (Olisi kuulemma pitänyt olla nimenomaan popcornia)

No olisin antanut syödä nälkäänsä. Uusi tilanne ja toinen on vielä lapsi.

Toivottavasti vaaditte itseltänne samanlaista täydellisyyttä elämässä, kuin vaaditte lapsilta.

[QUOTE="hansu";24068228]Aiemmin, ennen iltapalaa, olisi ollut tarjolla herkkuja, ei syönyt niitäkään kun ei ollut hänen mieleisiään :) (Olisi kuulemma pitänyt olla nimenomaan popcornia)[/QUOTE]

Sitten jos ei kelpaa mikään niin teit ihan oikein. Nykyaikana ilmeisesti lapset saa poukkoilla ruokapöydästä pois ja syödä sen jälkeen. Lähteä välillä leikkimään ja sitten syödä uudestaan.

Meillä syödään ruoka-aikoina ja välillä ei syödä. Riippuen tilanteesta esim jos on sairaana.

Mäkin olisin antanut syödä sen mitä aikaisemmin jätti syömättä, vieras lapsi vieraassa paikassa. Lapsi on kumminkin lapsi, ja jos hänelle esim. kotona ei tälläistä ole opetettu niin on minusta vähän kohtuutonta sitten pitää nälässä.

Omien en olisi antanut yöllä, mutta ne on omia ja tietää säännöt. Tosin kyllä meidänkin lapset ruokaa päivisin saa vaikka ruokailulla ei olisi maistunut. Sit vaan tarjoon sen ruoan uudelleen.

[QUOTE="vieras";24068245]No olisin antanut syödä nälkäänsä. Uusi tilanne ja toinen on vielä lapsi.

Toivottavasti vaaditte itseltänne samanlaista täydellisyyttä elämässä, kuin vaaditte lapsilta.[/QUOTE]

Eipä tässä oltu täydellisyyttä vaadittu, mutta sellaista riehumista ja riekkumista ja vääntämistä oli jokainen asia, että kyllä ihan selvät säännöt oli pakko olla. Eikä se lapsi kovin nälkäinen sitten voinut olla, kun ei aamupalaakaan syönyt.

[QUOTE="vieras";24068245]No olisin antanut syödä nälkäänsä. Uusi tilanne ja toinen on vielä lapsi.

Toivottavasti vaaditte itseltänne samanlaista täydellisyyttä elämässä, kuin vaaditte lapsilta.[/QUOTE]

Kysymys ei liene täydellisyydestä vaan sääntöjen noudattamisesta ja käytöstavoista. Ja kyllä, noudatan itse niitä juuri niin kuin vaadin lapsiltakin.

meillä ei tule tuollaista ongelmaa. meillä saa syödä silloin kun on nälkä. lämmin ruoka on toki kaksi kertaa päivässä, ja meidän omat lapset sen tietää, ja vieraillekin kerrotaan, että kannattaa syödä välipaloja sen verran, että sitten oikea ruoka maistuu. omat aina syö lämpimän ruuan, ja yleensä vieraatkin, ja jos ei niin sitten ei syö. syövät sitten kun on nälkä.
ei ole kyllä ollut noiden iltahommienkaan kanssa ongelmaa. jos ei ole halunneet vieraat iltapesulle, niin olkoon menemättä. samoin jos eivät halua pestä hampaitaan, niin omansahan ne on. omat tekee nämä rutiinit käskemättä. mutta miksi vaivautuisin yövieraan takia repimään pelihousuja. ei se vieras kuole, jos ne pesut jää kerran tekemättä.

Ei ole sun tehtävä alkaa kasvattaa lasten kavereita. Olisin antanut jotain pientä, en kehtaisi toisen lapselle sanoa että et saa ruokaa jos lapsi nälkäänsä sitä pyytää. Tottakai kavereiltakin voidaan vaatia käytöstapoja ettei saa riehua tai sotkea, mutta en mä ruokaa kieltäisi jos tietäisin että lapsi ei ole syönyt oikein mitään ja vielä kehtaisin laittaa lapsen nälkäisenä kotiin.

[QUOTE="nuunuu";24068344]Ei ole sun tehtävä alkaa kasvattaa lasten kavereita. Olisin antanut jotain pientä, en kehtaisi toisen lapselle sanoa että et saa ruokaa jos lapsi nälkäänsä sitä pyytää. Tottakai kavereiltakin voidaan vaatia käytöstapoja ettei saa riehua tai sotkea, mutta en mä ruokaa kieltäisi jos tietäisin että lapsi ei ole syönyt oikein mitään ja vielä kehtaisin laittaa lapsen nälkäisenä kotiin.[/QUOTE]

Jos mä olisin antanut sen nousta syömään, niin mun olisi samalla pitänyt päästää omat lapset syömään.

Pesuihin en pakottanut, tietenkään, ei ole minun ongelmani jos perheessä ei ole tapana käyttää hammastahnaa eikä hampaita tarvitse pestä muuta kuin silloin kun huvittaa. Mutta meillä se nyt on vaan rutiini. Enkä pakottanut vaihtamaan yövaatteita pois, koska väitti että kotonakin aina pukee päivävaatteet yövaatteiden päälle. Ruokaa oli tarjolla monenlaista, eikä niistä mikään kelvannut, ja yksi syy etten ruokaa antanut, oli se että sängystä oli juostu jo monta kertaa ja milloin milläkin tekosyyllä. Juotavaa sai silloin kun pyysi.

Tuo iltasyömisen evääminen ei olis tarkoittanut nälkäisenä kotiin menemistä, jos lapsi olisi syönyt aamupalaa. Ei syönyt.

[QUOTE="hansu";24068311]Eipä tässä oltu täydellisyyttä vaadittu, mutta sellaista riehumista ja riekkumista ja vääntämistä oli jokainen asia, että kyllä ihan selvät säännöt oli pakko olla. Eikä se lapsi kovin nälkäinen sitten voinut olla, kun ei aamupalaakaan syönyt.[/QUOTE]

Kysyit, teitkö väärin, ja kun jotkut sitten ovat sitä mieltä, että teit, et kestäkään. Eli mielestäsi teit oikein ja halusit vaan vahvistusta teollesi. Kyllä mä ainakin oisin antanut sille lapselle syötävää. Ei oo mun asia kasvattaa vieraita lapsia, ja nälkäselle lapselle en voisi sanoa ei.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24068338:
meillä ei tule tuollaista ongelmaa. meillä saa syödä silloin kun on nälkä. lämmin ruoka on toki kaksi kertaa päivässä, ja meidän omat lapset sen tietää, ja vieraillekin kerrotaan, että kannattaa syödä välipaloja sen verran, että sitten oikea ruoka maistuu. omat aina syö lämpimän ruuan, ja yleensä vieraatkin, ja jos ei niin sitten ei syö. syövät sitten kun on nälkä.
ei ole kyllä ollut noiden iltahommienkaan kanssa ongelmaa. jos ei ole halunneet vieraat iltapesulle, niin olkoon menemättä. samoin jos eivät halua pestä hampaitaan, niin omansahan ne on. omat tekee nämä rutiinit käskemättä. mutta miksi vaivautuisin yövieraan takia repimään pelihousuja. ei se vieras kuole, jos ne pesut jää kerran tekemättä.

Mä olen kyllä samaa mieltä. Mikä pakko on alkaa sitä vierasta lasta pomputtamaan hiki otsassa omien sääntöjen mukaan, jos kyse on niinkin pienistä asioista ja yhdestä illasta? Se on lapsen omien vanhempien asia ja tehtävä.

Olisin antanut jotain pientä esim. banaanin tms. Kurjaa mennä nukkumaan, jos on masu tyhjä. Aamulla on tilanne voinut olla se, että verensokeri on ollut jo niin alhaalla, ettei ruoka enää maistunutkaan (tuttu tilanne omasta lapsuudesta). Varmaan osa tuon lapsen keskittymiskyvyttömyydestä voisi korjaantua, jos hän söisi paremmin (=aivot saisivat enemmän ravintoa, jolloin jaksaisi paremmin). Ei tietysti ole vieraan homma häntä tästä "parantaa". Mutta kannattaa muistaa, että usein lempeydellä ja ongelman syvemmällä ymmärtämisellä pääsee pidemmälle, kuin kurilla.

[QUOTE="hansu";24068372]Jos mä olisin antanut sen nousta syömään, niin mun olisi samalla pitänyt päästää omat lapset syömään.

Pesuihin en pakottanut, tietenkään, ei ole minun ongelmani jos perheessä ei ole tapana käyttää hammastahnaa eikä hampaita tarvitse pestä muuta kuin silloin kun huvittaa. Mutta meillä se nyt on vaan rutiini. Enkä pakottanut vaihtamaan yövaatteita pois, koska väitti että kotonakin aina pukee päivävaatteet yövaatteiden päälle. Ruokaa oli tarjolla monenlaista, eikä niistä mikään kelvannut, ja yksi syy etten ruokaa antanut, oli se että sängystä oli juostu jo monta kertaa ja milloin milläkin tekosyyllä. Juotavaa sai silloin kun pyysi.

Tuo iltasyömisen evääminen ei olis tarkoittanut nälkäisenä kotiin menemistä, jos lapsi olisi syönyt aamupalaa. Ei syönyt.[/QUOTE]

Ovatko sun lapses sitten niin huonosti kasvatettuja, etteivät kestä sitä, jos joku toinen saa erikoistilanteessa jotain ekstraa? Että heidänkin pitää saada?

Kyllä mun lapset pysyisivät tuossa tilanteessa sängyissään.

Alkuperäinen kirjoittaja väärin teit;24068389:
Kysyit, teitkö väärin, ja kun jotkut sitten ovat sitä mieltä, että teit, et kestäkään. Eli mielestäsi teit oikein ja halusit vaan vahvistusta teollesi. Kyllä mä ainakin oisin antanut sille lapselle syötävää. Ei oo mun asia kasvattaa vieraita lapsia, ja nälkäselle lapselle en voisi sanoa ei.

Miten niin en kestä? :D Kyse ei ollut kuitenkaan täydellisyyden vaatimisesta, vaan siitä etten antanut enää yöllä nousta syömään. Lapsilla oli kyllä muuten ihan vapauksia olla ja mennä. Lapsella oli myös aamupalalla mahdollisuus syödä, muttei syönyt.

[QUOTE="hansu";24068372]Jos mä olisin antanut sen nousta syömään, niin mun olisi samalla pitänyt päästää omat lapset syömään.

Tuo iltasyömisen evääminen ei olis tarkoittanut nälkäisenä kotiin menemistä, jos lapsi olisi syönyt aamupalaa. Ei syönyt.[/QUOTE]

Miksi kysyt täällä teitkö väärin, jos itse olet vakuuttunut tehneesi oikein? Ja nyt sä alat kertoilemaan sellaisia asioita mistä et aloitusviestissä puhunut ollenkaan, sellaisia asioita jotka muuttaa ensin kuvailemaasi tilannetta aika paljon.

[QUOTE="hansu";24068409]Miten niin en kestä? :D Kyse ei ollut kuitenkaan täydellisyyden vaatimisesta, vaan siitä etten antanut enää yöllä nousta syömään. Lapsilla oli kyllä muuten ihan vapauksia olla ja mennä. Lapsella oli myös aamupalalla mahdollisuus syödä, muttei syönyt.[/QUOTE]

Tuossa aiemmin joku jo kirjoittikin, miksi lapsella tod.näk. ei aamulla ollut nälkä. Itsekin laihdutusaikoinani totesin sen, että jos menin nälkäisenä nukkumaan, aamulla ei pystynytkään syödä mitään.

Älä ihmettele, jos et saa kyseistä lasta enää luoksenne kyläilemään...