olin kirpparilla ja yhdessä pöydässä oli ihania ja hyväkuntoisia vauvanvaatteita..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kierrättäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä en itselleni osta käytettyjä vaatteita, enkä osta lapsillenikaan. Enkä suoraan sanottuna haluaisi, että kukaan muukaan ostaisi.

eli et piittaa kierrätyksestä? ok,se on sinun valintasi.
mä en vaan tajua mitä eroa on uudenveroisella kirpparilta ostetulla vaatteella ja kaupasta ostetulta. muutakuin se hinta...
ehkä se on jokin ylpeys tai eko-kysymys en tiedä.

Pakko myöntää, etten ole niitä ekologisimpia henkilöitä maan päällä. Lajitellaan roskat, teen paljon vaatteita itse, mutta käytettyjä en osta. En vain pidä siitä ajatustasollakaan. Tutuilta saatuja käytän, koen sen eri asiaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Cassy:
Mä en laita lasteni päälle semmoisia vaatteita, joista en itse tykkää. Mitä väärää siinä on? En mä tosin valita jos saadaan lahjaksi jotain sellaista, annan vain "vahingossa" niiden jäädä kaappiin. Voi kyynel kun mä oonkin kiittämätön.

tässä nyt oli ennemminkin kyse siitä että tämä rouva mietti ostaako kun tyttärensä ei huoli kirppareilta eikä h&m:stä ostettuja vaatteita.mä luulen,että oli vaate kuinka hieno tai mieleinen hyvänsä,tärkeintä on se että se ei vahingossakaan ole käytettynä ostettu!

Minusta on outoa että joku mummi tai kummi tai vastaava ostaa muutaman vaatteen vuodessa KIRPPARILTA?! Eikö sen vertaa raaski ostaa uutena siistiä ja hyvää kampetta.

ohhoh.
meillä kyllä on jokaisella perheenjäsenellä jotain kirpparilta tai kaverilta hankittua..
ja mä arvostan esim. sitä että tuleva anoppi tekee mun tytölle vaatteita itse, vaikkei verisukua olekaan, ihan omasta alotteestaan.. mä ainakin otan kaiken innolla vastaan jos joku tuo vaatteita lapsille, oli ne käytettyjä tai ei. tietenkin kunto ratkasee, maalaisjärjellä pääsee pitkälle.

Alkuperäinen kirjoittaja äåäå:
Minusta on outoa että joku mummi tai kummi tai vastaava ostaa muutaman vaatteen vuodessa KIRPPARILTA?! Eikö sen vertaa raaski ostaa uutena siistiä ja hyvää kampetta.

No joo tätähän se ny sit just tarkottiki :headwall:

No, minä olen niin tarkka lapseni vaatteista, ettei sukulaiset (mummit, ym) enää ostele meille lasten vaatteita. Ja olen ihan tyytyväinen. H&M:stä en ole koskaan ostanut mitään. Lindexistä ja KappAhlistakin vain muutaman vaatteen, mutta aina olen saanut laatuun pettyä. Haluan lapsillani olevat pehmeitä ja ihoystävällisiä, varmasti myrkyttömiä vaatteita, joita ei tosiaan saa kuin valikoimalla tarkkaan. Hinta ei ole niin tärkeä, mutta ainakin tähän asti se on kulkenut käsikädessä laadun kanssa.

Meille kyllä tulee ostettua vaatteita kirppareilta ja kavereilta saatuna ym. Mutta täytyy myöntää että olis voinut olla vaik meidän mummo kyseessä sen puoleen, että esikoisen kohdalla vaatteita tuli kaikilta älyttömät kasta. Koon 68 bodyja oli niin paljon, ettei kaikkia ehtinyt pitää edes yhtä kertaa päällä. Olenkin nyt sitten kauniisti vihjaissut että jos tällä kertaa kirppiksiä kiertelevä mummo ei ostaisi vaatteita varastoon, vaan katsottaisiin ensin koon mukaan, mitä tarvitaan. Juuri kannoin itse neljä laatikollista vaatetta kirppikselle ennen tämän kuopuksen syntymää ja silti on vaatteita "liikaa" ennemmin sitten otan kirppikseltä tai muualta sitä mitä kulloinkin tarvitaan esim. nyt esikoiselle isompia vaatteita tai muuta mitä tiedän et vauva tarvitsee. EI aina tarvii vaan kiittää ja hymyillä, varsinkin jos on omista vanhemmista kyse... Tosin en osaa ajatellakaan tilannetta et nyrpistäisin nenää vaatteille vaan sen takia et ne on kirppikseltä.

Mä en laita lasteni päälle semmoisia vaatteita, joista en itse tykkää. Mitä väärää siinä on? En mä tosin valita jos saadaan lahjaksi jotain sellaista, annan vain "vahingossa" niiden jäädä kaappiin. Voi kyynel kun mä oonkin kiittämätön.

tässä nyt oli ennemminkin kyse siitä että tämä rouva mietti ostaako kun tyttärensä ei huoli kirppareilta eikä h&m:stä ostettuja vaatteita.mä luulen,että oli vaate kuinka hieno tai mieleinen hyvänsä,tärkeintä on se että se ei vahingossakaan ole käytettynä ostettu!

Mitä sitten? Jokaisella on kai oikeus valita että haluaako käytettyä vaatetta vai ei. Itse en osta lapselle mitään kirpparilta ja itsellenikin vaan lähinnä kenkiä ja hattuja. En voisi kuvitella käyttäväni jonkun vanhaa paitaa mihin on hiottu,ihottu ja ties missä se on pyörinyt. En tod. ole kultalusikka suussa syntynyt ja kierrätän kyllä esim. huonekaluja ja lajittelen kiltisti jätteeni. Niissä käytetyissä vaatteissa on vaan jotain joka saa mun selkäpiin karmimaan.Mä varmaan olen nyt todella paha ihminen.

Mä olen kova kirpputorikiertelijä ja ostan lapsilleni paljon vaatteita kirpparilta. Olisihan se kauheaa jos kaikki käytetyt vaatteet menisivät roskiin... olen kyllä tosi tarkka eli ehkä yöpuvuksi ja ulkopuuhiin voin ostaa käytön jälkiä omaavan vaatteen, mutta en voi ostaa niitä nukkaantuneita paitoja, ne ei oo mun mielestä euronkaan arvoisia. Tosin ollaan saatu kasa vanhoja vaatteita ilmaiseksi ja niitä oon kyllä käyttänyt meidän lapsilla.

Anopilta en toivo vaatteita, kesällä oli ostanut jonkun jättisuuren vaatteen meidän parivuotiaalle pojalle. Ja vaate oli SELKEÄSTI tyttöjen vaate.... en tiedä mitä sille teen. Meidän tyttö on vasta vauva eli ehkä sitten viisvuotiaana se sopii..... myyn sen varmaan kirpputorilla. Olen lahjoitellut anopin ostamia vaatteita pois. Olen kauhea ja kiiittämätön ( eikö niin ) , mutta haluan ostaa itse lapsieni vaatteet, koska mulla on aika selkeä maku. Oma äitini ja sisko aina kysyvät luvan jos löytävät jotain ostettavaa ja se toimii hyvin, koska näen netistä Hm, Lindex, POP, KappAhl, Reima, Tutta yms merkkien vaatteet ja voin heti antaa vastauksen vaatteen ostoon. Ja yleensä heidän valitsemansa vaatteet ovat hienoja!

Mun äiti on ostanut lapsilleni paljon vaatteita kirpparilta, ja oikeastaan on sanottava että en oikein siitä tykkää. Soisin paljon mieluummin että ostais samalla rahalla yhden uuden vaatteen kuin kassillisen 90-luvun alun virttyneitä ei niin muodikkaita kirppisvaatteita.

Ja tässä ei ole kyse siitä ettenkö pitäisi kierrätyksestä. Ostan paljon kirpparilta, käytetään kestovaippoja jne. Mutta ihan mitä tahansa en lasten päälle halua laittaa, vaan vaatteiden pitää siitä huolimatta että ovat käytettyjä olla suht kivannäköisiä ja hyväkuntoisia.

En ole kehdannut äidille sanoa asiasta, enkä varmaan sano. H&M uudet vaatteet olisi enemmän kuin tervetulleita. Kirppareita kierrän paljon itsekin, ja silloin voin ostaa haluamani kirppisjutut itse.

No niitä mä en vahingossakaan laita lasteni päälle. :whistle: :ashamed:

no mä ainakin olen tarkka siitä, mitä lapselle puen. Anoppi kantaa kirppikseltä vaatetta vähän väliä. Siinä ei ois mitään pahaa, jos ne olisivat edes tällä vuosikymmenellä ostettuja, mutta kun ne ovat 80-90-lukujen neonkammotuksia ja muita hirvityksiä. Mulle ei riitä, että vaate on ehjä. Sen täytyy myös olla nätti eikä kulahtanut ja tosi nukkanen.

Mielestäni eroa on siinä kuka niitä käytettyjä vaatteita ostaa/antaa. Jos saan kaverilta tai siskolta käytettyjä vaatteita, otan ne kyllä käyttöön, mutta mun mielestä MUMMO voisi ostaa muutaman vaikka sitten edullisenkin, vaatteen uutena. Eikä kantaa kirpparilta ostamiaan ties kenen käytössä olleita kulahtaneita potkuhousuja.

En minäkään ostele toisten lapsille lahjaksi kirpputorilta tavaraa. Omilleni voin ostaa, ja siinä on iso ero.

Alkuperäinen kirjoittaja tt:
Mielestäni eroa on siinä kuka niitä käytettyjä vaatteita ostaa/antaa. Jos saan kaverilta tai siskolta käytettyjä vaatteita, otan ne kyllä käyttöön, mutta mun mielestä MUMMO voisi ostaa muutaman vaikka sitten edullisenkin, vaatteen uutena. Eikä kantaa kirpparilta ostamiaan ties kenen käytössä olleita kulahtaneita potkuhousuja.

En minäkään ostele toisten lapsille lahjaksi kirpputorilta tavaraa. Omilleni voin ostaa, ja siinä on iso ero.

Nyt meni yli ja ohi ja lujaa.

Mikä toiselle on roskaa voi se toiselle olla oikea aarre.

Näin taas kävi minulle kerran kun kävin kirppiksellä,eräs mummeli kovaan ääneen katseli vauvan vaatteita ja kiinnitin vain huomioni kun kovaan ääneen puhuivat.Mummeli myös valitti että täytyy olla tarkka mitä ostaa ja sen on oltava halpa että uuden veroinen,vaan kassalla tapasin mummelit uudestaan ja oli ottanut erään vauvaan potkupuvun mukaan,kehui kuinka se oli hyväkuntoinen ja todella nätti...olisi todellakin tehnyt mieli näyttää sille mummelille mikä on siisti ja mikä ei:(
Sääliksi kävi sitä, oliko lie tyttärensä/ poikansa vai miniä joka tuon on ottanut vastaan,on siinä naurussa ollut pitämistä sillä saman tasoinen vaate olisi minulla päätynyt korkeintaan lattiarätiksi.

Olisko muuten vähän itsetuntoasioita? Jos on epävarma itsestään ja haluaa sit pönkittää jotain ulkoisilla tekijöillä? Mun lähipiirissä on ainakin sellaisia ihmisiä (mun sukulaisia), jotka mieheni on aika osuvasti nimennyt B-lenkkimakkaroiksi. Näillä pitää lastenvaatteet olla jotain tähtitieteellisen erinomaista, niin uusia, että niitä ei ole oikeastaan vielä valmistettukaan jne. Kaikille, jotka ovat lahjanostovastuussa, kerrotaan merkki ja ostopaikka etukäteen. Ja jotta voisin omaa häntääni nostaa, soittelen toisinaan tuon sukulaisperheen äidin kanssa ja kehaisen vaikkapa, kuinka hyvin on meidän lapsen seitsemällä eurolla ostettu talvihaalari palvellut. Tää ihminen ei voi ymmärtää, miksi me hyvätuloiset ihmiset ei osteta parinsadan euron talvitamineita.

Sörhis, se vaan että mummo nyt vois ostaa lapselle jotain uuttakin, jos kerran haluaa jotakin ostaa. Ei sen tarvii olla kallista. Miksi pitää ostaa kasakaupalla käytettyä ja kulunutta?

Siskolla/kaverilla jne ne tavarat on jo kaapeissa jonkun lapsen jäljiltä, eikä he kierrä kirpparilta niitä minulle etsimässä (siis ilman että olen pyytänyt!).

Minä ostan paljon itsetehtyjä vaatteita lapsille:)
Anoppi joka asuu toisella puolen Suomea lähettelee meille monesti todella vähän käytettyjä itsetehtyjä vaatteita,
eli joku tekee ihan urakalla lapsilleen vaatteita ja ei sitten kerkeä käyttämään,
no meille kyllä kelpaa:)

Mun on vaikea ymmärtää miksi ostais käytettyä jollekin tavaraa lahjaksi, jos ei olla sellaisesta käytännöstä sovittu?

Erikseen se jos on jäänyt omiilta lapsilta vaatetta tai leluja, jotka haluaa antaa. Mutta miksi ostaa niitä?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun on vaikea ymmärtää miksi ostais käytettyä jollekin tavaraa lahjaksi, jos ei olla sellaisesta käytännöstä sovittu?

Erikseen se jos on jäänyt omiilta lapsilta vaatetta tai leluja, jotka haluaa antaa. Mutta miksi ostaa niitä?

Minä en miellä mummojen ja kummien ja tuttavien tuomia kirppisvaatteita ym. lahjoiksi ihan siinä mielessä, kun perinteisesti lahjasta ajatellaan. Yleensä ihminen näkee kirpparilla jotain, jonka ajattelisi käyvän meille. Esim. eilen ystäväni toi lapselleni Travallen toppahousut, oli nähnyt ne edullisesti kirpparilla. Olin todella tyytyväinen. Joskus annan näistä löydöistä tuojalle rahaa, joskus en.

Hyvinhän ihmisten asiat ovat, jos ei maksutta saatu tavara kelpaa.

Mä olen tosi, tosi huono ostamaan kirpparilta mitään, en tiedä, miksi :/ Ei johdu mistään pöpökammosta tms.
Mutta kyllä meille vaatetta ostella saa ja kaikki ostetut vaatteet on aina tulleet pidetyiksi.

Tähän vähän sellainenkin juttu että vaikka rahaa olis vähän, niin onko silloin pakko huolia ihan kenen tahansa kumminkaiman serkunvaimon vanhat lastenvaunut vuodelta 1989? Tai anoppilan kahvinkeitin jossa tippalukko ei pelitä mutta kyllä se kahvinkeitin vielä toimii. Imuri, joka haisee oksennukselle?

Vaikka tiukoilla ollaan niin ei me nyt mikään romuvarasto silti olla. Rikkinäinen ja puhkikulunut joutaa roskikseen, ei sellaista tarvii kenellekään lahjaksi tuoda. Ja vielä olettaa että saaja on ikikiitollinen saamastaan almusta.

Että mua sapettaa välillä tällainen toiminta. Pienillä rahoilla ostan kirppareilta ihan kivoja vaatteita, kun katson mitä ostan. Mutta en mä nyt jokaista rättiä mitä siellä myydään olis valmis lapselleni päälle laittamaan, eikä varmaan moni muukaan täällä palstailevista.

Täytyy olla todella paljon aatteen paloa jos mikä tahansa vaate käy. Ei se nyt köyhällekään tarvii rikkinäisten ja kuluneiden olla ainoa vaihtoehto.

Tähän vähän sellainenkin juttu että vaikka rahaa olis vähän, niin onko silloin pakko huolia ihan kenen tahansa kumminkaiman serkunvaimon vanhat lastenvaunut vuodelta 1989? Tai anoppilan kahvinkeitin jossa tippalukko ei pelitä mutta kyllä se kahvinkeitin vielä toimii. Imuri, joka haisee oksennukselle?

Vaikka tiukoilla ollaan niin ei me nyt mikään romuvarasto silti olla. Rikkinäinen ja puhkikulunut joutaa roskikseen, ei sellaista tarvii kenellekään lahjaksi tuoda. Ja vielä olettaa että saaja on ikikiitollinen saamastaan almusta.

Että mua sapettaa välillä tällainen toiminta. Pienillä rahoilla ostan kirppareilta ihan kivoja vaatteita, kun katson mitä ostan. Mutta en mä nyt jokaista rättiä mitä siellä myydään olis valmis lapselleni päälle laittamaan, eikä varmaan moni muukaan täällä palstailevista.

Täytyy olla todella paljon aatteen paloa jos mikä tahansa vaate käy. Ei se nyt köyhällekään tarvii rikkinäisten ja kuluneiden olla ainoa vaihtoehto.

Yhteistyössä