Olin tänään sellaisessa lapsiperheessä vierailulla, että huhhuh...!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
En kertakaikkiaan käsitä, miten kahden pikkulapsen ja koirien perheessä voi koti näyttää siltä.
Lattiat puhtaita, ei mitään pisarajälkiä tai karvoja lattioilla. Räsymatot suorassa. Lastenhuoneessa kaikki tavarat paikoillaan, pedit pedattu, pehmolelut sotilaallisessa järjestyksessä hyllyn päällä.

Ikkunat hohtivat puhtauttaan, eteisessä ei sannan muruakaan. MITEN joku pystyy tuohon? :/

Itsellä ainakin, kun jonkun paikan saa puhtaaksi, toinen rehottaa...En ilennyt kysyä emännältä, että kuinka tekee sen, kyseessä kuitenkin iso talo 2 kerrosta...

Meillä 6 henkeä ja kissa joka käy ulkona, ja lähes joka päivä lasten kavereita ja meidänkin kamuja käy kylässä. Meillä on aina siistiä ja puhdasta, ei pykkiä ei tiskejä ei leluja lojumassa ja kolme kerrosta talossa, puulämmityskin vielä. Me ollaan miehen kanssa vaan niin ahkeria! :) Ja inhotaan molemmat epäsiisteyttä..

meillä on ainaki aina perussiistiä, mutta arvostan myös sen verran vieraita, että imuroin aina ennen vieraiden tuloa. :) Eihän tällä kelillä kuraa ja hiekkaa voi välttää, mut onneks on imuri! :)

Veikkaisin, että perheen äiti oli teitoinen, millainen nipottaja ja muiden elämän arvostelija on tulossa vieraaksi ja ajatteli pistää paikat kuntoon. Ap olisi varmaan samalla tavalla kauhistellut, jos koiran karvoja, tahroja, pölyä, kakkoja ja vaatekasoja olisi ollut nurkat täynnä.

Meillä on aina kohtuu puhdasta, tykkään että niin on. Meillä ei kylläkään ole kuin 4 henkeä perheessä eikä lemmikkieläimiä. Mutta pidän kohteliaanan vierasta kohtaan että ollaan edes vähän järkätty paikkoja ennen kyläilyä. Imuroin, siivoan keittiön ja laitan tavarat paikalleen. Toki isoa taloa on helpompi pitää puhtaana kun on tavaroille paikka ja huh näkisitte meidän yläkerran (on miehen romut siellä), se ei ole niin siisti kuin tämä käyntikerros

Jotkut vaan pitää kaiken järjestyksessä ja kaikelle on paikkansa (se on homman a ja o!!). Meillä on pieni asunto ja ollaan järjestetty kaikelle oma paikka ja säilytystila. Asunto on avara ja siisti ja meillä imuroidaan lähes joka päivä. Mieskin on innokas siivoomaan ja putsaa esim. pölyt kaikilta pinnoilta, irrottaa koristetyynyjen päälliset pesuun tietyin väliajoin, samoin koiran pedin päällisen. Jonkinlainen tehtävänjako meillä näyttäisi olevan eli osa on toisen tehtäviä, osa toisen....

Joka päivä on tehtävä jotain eikä seistävä tumput suorassa. Tänään pesen etupihan ikkunat ja pesen ne pellit ikkunoiden alta (ovat tosi pölyiset talven jäljiltä). Naapurissa moista ei ole varmaan vuosikausiin harrastettu kun siinä ikkunalaudalla kasvaa jo jotain jäkälää tai leväkasvustoa :D Koneessa pyörii parhaillaan talvivaatteita, jotka laitetaan puhtaana säilöön kesän ajaksi. Sitten aion viedä viherkasvit suihkuun ja suihkutella lehdistöt puhtaiksi pölyistä.

Toiset on semmoisia. Ja myös jotkut kodit on helpompia siivottavia ja järjestettäviä kuin toiset (esim. tavaroille on omat paikat, keskuspölynimuri, uudet pinnat jne..).
Toiset tykkää pitää järjestystä, toisilta se sujuu automaattisesti ja toiset siivoaa hulluna ennen vieraita.

Mulla on myös lähes tuollainen tuttava. Osa selitystä on kyllä se, että heillä on niin minimalistinen sisustus, että siivous on helppoa. Mutta juu, ovat kyllä ahkeria siivoamaan..

Meille jos tulisit kylään, voisit myös hämmästyä kuinka siistiä on. Tosin pari tuntia aiemmin on voinut olla täys kaaos päällä, mutta siivoan AINA ennen vieraiden tuloa kodin paraatikuntoon. En edes avaa ovea kutsumattomille vieraille, joten meillä kaikki ystävät ja sukulaiset ovat siinä uskossa, että meillä hohtaa aina paikat puhtauttaan ja että siivoan täällä jatkuvasti...

Mä kerran masennuin ollessani ex tempore naapurissa isompia lapsia vahtaamassa kun synnytys käynnistyi yllättäen ja vauhdilla. Niillä ei todellakaan ollut aikaa siistiä yhtikäs mitään ennen lähtöä, mutta kämppä oli loistavassa järjestyksessä ja siivossa. No, meillä tuolta näyttää silloin, kun on kutsuttu vieraita ja sitä ennen kovasti nähty vaivaa edes hetkellisen järjestyksen eteen.

Jotkut vaan pitää kaiken järjestyksessä ja kaikelle on paikkansa (se on homman a ja o!!). Meillä on pieni asunto ja ollaan järjestetty kaikelle oma paikka ja säilytystila. Asunto on avara ja siisti ja meillä imuroidaan lähes joka päivä. Mieskin on innokas siivoomaan ja putsaa esim. pölyt kaikilta pinnoilta, irrottaa koristetyynyjen päälliset pesuun tietyin väliajoin, samoin koiran pedin päällisen. Jonkinlainen tehtävänjako meillä näyttäisi olevan eli osa on toisen tehtäviä, osa toisen....

Joka päivä on tehtävä jotain eikä seistävä tumput suorassa. Tänään pesen etupihan ikkunat ja pesen ne pellit ikkunoiden alta (ovat tosi pölyiset talven jäljiltä). Naapurissa moista ei ole varmaan vuosikausiin harrastettu kun siinä ikkunalaudalla kasvaa jo jotain jäkälää tai leväkasvustoa :D Koneessa pyörii parhaillaan talvivaatteita, jotka laitetaan puhtaana säilöön kesän ajaksi. Sitten aion viedä viherkasvit suihkuun ja suihkutella lehdistöt puhtaiksi pölyistä.

Just näin! :) Ite oon tosi perfektionisti kodin suhteen ja mä en viihdy, jos on sekasta. Se ahistaa. Mut toisaalta, mun puolesta muut saa elää just silleen ku haluaa, ei kuulu mulle. Mut jossain läävissä sitä kyl vähän tulee kauhisteltuakin.. ;D Mä myös nautin kaikista kotihommista ja teen koko ajan, vaikka lapset on pieniä. En mä edes osaa olla jouten. Ihmiset on erilaisia.

Olisihan se kivaa jos olisi siistiä aina, mutta epäilenpä että tälläkin kolikolla on toinen puoli. Kun paikat on tiptop, onko lapsille tarpeeksi aikaa, saavatko lapset tehdä yhtikäs mitään etteivät vain "sotke"... Jos on kauhea touhutäti ja näkee vain ympäristön lian ja sotkun, osaako huomata ihmisen tunteet ja tarpeet. Miten kaikelle voi olla aikaa ja voimia? Ehkä joku muu on rempalaan jos kämppä on kuin juhlakunnossa koko ajan?

kyllä meilläkin on aina siistiä, en tykkää elää sotkun ja lian keskellä. Tavarat on omilla paikoillaa, tosin lapset lelut levittää, mutta ne myös joka päivä kerätään. Tiskipöytä on aina siisti(tiskit tiskataan heti syömisen/ruoan laiton/leipomisen jälkeen), pyykkikori ei koskaa pursua, pyykkiä pestään jatkuvasti, ja sitä mukaa ne viikataan kaappiin, kun taas uus läjä tulossa kuivaamaan. imuroin monta kertaa viikossa, pölyt pyyhin joka viikko muutaman kerran, lattiat pestään säännöllisin väliajoin. kaikille tavaroille on oma paikka, eli ei makaa nurkissa ylimääräset tavarat. ja helpommalla pääsee, ku siivoaa joka päivä vähän, kun taas jos koko kämppä on ku räjähdyksen jäljiltä, niin ei paljo huvita edes alkaa siivoomaan.

Olisihan se kivaa jos olisi siistiä aina, mutta epäilenpä että tälläkin kolikolla on toinen puoli. Kun paikat on tiptop, onko lapsille tarpeeksi aikaa, saavatko lapset tehdä yhtikäs mitään etteivät vain "sotke"... Jos on kauhea touhutäti ja näkee vain ympäristön lian ja sotkun, osaako huomata ihmisen tunteet ja tarpeet. Miten kaikelle voi olla aikaa ja voimia? Ehkä joku muu on rempalaan jos kämppä on kuin juhlakunnossa koko ajan?

kyllä meillä lapset saa mun aikaa paljon ja saavat sotkea ja leikkiä, mutta itse siivoan aina valmiiksi leikin/sotkemisen jälkeen, lapset kyllä auttavat leluja esim.keräämään. Itselle mulla ei juurikaan aikaa ole, ei kuulu mun päivä ohjelmaan maata sohvalla, sohvalle meen, kun lapset ovat nukkumassa, muuten ei siihen aikaa ole. vaikka toki sitä "omaa"aikaa välillä kaipaakin, mutta lapset ovat ykkössijalla, heille annan aikani ja haluan tarjota heille puhtaan kodin. mun mielestä lasten ei tarvitse elää lian ja sotkun keskelle (mun mielipide),

Meillä on kolme karvaista lemmikkiä ja kaksi pientä lasta. Talo on kaksikerroksinen. Väitän, että meillä on aina perussiistiä. Imuri heiluu enemmän kuin kerran viikossa ja tavarat viedään paikoilleen joka päivä. Lapset siivoavat omat lelunsa ja kaikilla tavaroilla on oma paikkansa. ennen vieraiden tuloa siivoan vielä erityisen paljon. En halua, että kukaan jälkikäteen puhuu selän takana, et siellä oli karvaa, kuraa ja kissanhiekkaa pitkin lattioita. Ja myönnän, et itseäni ällöttää tietyt kyläpaikat, joista lähtiessä saa taas kerran todeta, että sukat on järkyttävän likaiset ja että lapsille ei kannata pukea mitään vaaleaa päälle, koska siellä on niin paskaista.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen alle 5 vuotiaan äiti;23560865:
kyllä meillä lapset saa mun aikaa paljon ja saavat sotkea ja leikkiä, mutta itse siivoan aina valmiiksi leikin/sotkemisen jälkeen, lapset kyllä auttavat leluja esim.keräämään. Itselle mulla ei juurikaan aikaa ole, ei kuulu mun päivä ohjelmaan maata sohvalla, sohvalle meen, kun lapset ovat nukkumassa, muuten ei siihen aikaa ole. vaikka toki sitä "omaa"aikaa välillä kaipaakin, mutta lapset ovat ykkössijalla, heille annan aikani ja haluan tarjota heille puhtaan kodin. mun mielestä lasten ei tarvitse elää lian ja sotkun keskelle (mun mielipide),

Mukavahan se on elää puhtaassa kodissa mutta joskus liika on liikaa. Minulla oli äiti joka piti kodin järjestyksessä, toki lapset autoimmekin mutta äiti oli aina touhuamassa jotakin. Ei ollut aikaa vain olla ja istua, ehkä rupatella mukavia tai jotain sellaista. Äiti oli sillä tavoin etäinen, vaikka myös touhusi kanssamme, mutta kuitenkin oli niin täynnä niitä tekemisiä ettei hän oikeasti ollut usein läsnä. Ja toisaalta, ei hän koskaan oppinut tuntemaan minua ihmisenä.

meillä on melkeen koko ajan sekaista sekaista sekaista. Meillä ei asu ketään, kuka sais kotitöistä mitään inspistä, siivoan lähinnä, jos vieraita tulossa (lastenkin kaverit lasketaan). Mieluummin lueskelen kirjoja tai opiskelen jotain mielenkiintoista (siis surffaan).

[QUOTE="muumimamma";23556737]Meillä 6 henkeä ja kissa joka käy ulkona, ja lähes joka päivä lasten kavereita ja meidänkin kamuja käy kylässä. Meillä on aina siistiä ja puhdasta, ei pykkiä ei tiskejä ei leluja lojumassa ja kolme kerrosta talossa, puulämmityskin vielä. Me ollaan miehen kanssa vaan niin ahkeria! :) Ja inhotaan molemmat epäsiisteyttä..[/QUOTE]

Tässä se niksi ehken piilee: ei siihen ihan yksin pysty. Jos on perhe mukana siisteyttä ylläpitämässä, niin kyllä se silloin sujuu.
Meillä on siistiä vain jouluna ja ristiäisissä.

Meillä 2lasta ja just noin siistiä. Meillä käy siivooja kerran viikossa. Joka on pieni investointi siihen, jotta saan viettää sen ajan lasten kanssa leikkien ja peuhaten. Ei tartte siivoomisesta ottaa stressiä ja mukavampi olla siistissä kodissa.

Meillä käy kans siivooja 2 x kk. Helpottaa huomattavasti. Silti meillä on aika sekaista, koska en jaksa laittaa tavaroita paikoilleen. Mutta ennen siivousta se on aina pakko... Mutta pölyä ei ole, eikä pinttynyttä likaa, peilit ja pesuhanat kiiltää. On sekin kivaa :)

Yhteistyössä