Olinpas positiivisesti yllättynyt Suomalaisen Vauvakirjan (Kaksplus) teksteistä vauvan uneen liittyen (uusittu painos tullut juuri kauppoihin)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iloinen yllätys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

iloinen yllätys

Vieras
Kun Kaksplus lehdessä tossa taannoin oli vain hyvin yksipuolinen näkemys, että vauvan paikka on alusta saakka pinnasängyssä, olikin mieluinen yllätys, mitä juuri ilmestynyt Suomalainen Vauvakirja asiasta sanoo. Kirjassa kerrotaan unirytmistä, sen hakemisesta ja miksi vauvat heräilee eikä tuputeta näkemystä, että vauvan paikka olisi vain ja ainoastaan yksin pinnasängyssä. Perhepedistäkin puhutaan hyvin myönteiseen sävyyn, mikä tosiaan oli yllätys! :)

Lempeä Unikoulu otsikon alla todetaan mm. näin:

"Unikoulussa ei ole kyse siitä, että lapsi jätettäisiin huutamaan yksin sänkyynsä. Aikuinen on lapsen vieressä ja lähellä, mutta ei tarjoa hänelle maitoa tai muutakaan juotavaa eikä ala seurustella hänen kanssaan."

Mutta mieluisinta luettavaa oli otsikon "Missä lapsi nukkuu?" alla, jossa lukee mm. näin:

"Kukaan ulkopuolinen ei voi määritellä, mikä on lapsen paras nukkumapaikka. Jokaisen perheen on itse löydettävä sopiva ratkaisu. Tärkeintä on päämäärä, että kaikki saavat nukuttua."

"Vauvan nukkumapaikasta ei kannata ottaa turhia paineita. Jos jokin ratkaisu toimii nyt, sitä kannattaa jatkaa. Kun homma ei enää miellytä kaikkia osapuolia, järjestelyä voidaan vaihtaa. Vauvaa ei tarvitse pitää kuukauden ikäisenä omassa sängyssään vain siksi, että haluaa hänen nukkuvan siellä kaksivuotiaana."

Mua tosiaan suututti se KaksPlus lehden suuri unikoulunumero oliko se 12/2008, jossa vain toitotettiin sitä omaa sänkyä jo vastasyntyneelle. Tais olla yks rivi perhepedistä, että siinä voidaan nukkua, jos se kaikille sopii.

Tässä kaksplussan toimittamassa kirjajärkäleessä tosiaan on paljon juttua unesta. Ajattelin, että jaahas, onko samaa jyrkkää sävyä "vauva vain omaan sänkyyn", niin eipäs ollutkaan :) Olin tosiaan todella hämmästynyt tästä "linjanvedosta". Ja että perhepedistäkin puhuttiin hyvin myönteiseen sävyyn ja tuotiin esille niitä positiivisia puolia siinä.

Mulla on se kirja tässä kotona, ostin sen äskettäin. On muuten muutekin hyväntuntuinen kirja.

Täällä sanotaan kivasti vauvan parasta ajatellen myös näin:

" Etenkin alkuvaiheessa on tärkeää sekin, että vauva ja vanhemmat tutustuvat toisiinsa. Kun vauva on aina lähellä, myös yöllä, vanhemmat ja imettävä äiti oppivat tunnistamaan hänen erilaiset äänensä.

Vastasyntyneet eivät kestä viivyttelyä. Avun on tultava heti ja maidon ajallaan, tai vauva ehtii velloa itsensä kauhun tilaan, jolloin syömisestä tai nukkumisesta ei enää tule mitään."

Musta kans kuullostaa järkevältä. Mä olen aina ihmetellyt näitä perhepedin/pinnasänky vankkumattomia kannatajia. Jokainen perhe kuitenkin tietää miten heidän perheessä lapset ja aikuiset nukkuu parhaiten. Meillä on lapset nukkunut pinnasängyssä omassa huneessa alusta asti hyvin ja se toimii meillä mut ei todellakaan tarkoita sitä että kaikkien pitäisi toimia samoin vaan perhepeti voi olla toisille paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mua tosiaan suututti se KaksPlus lehden suuri
Vastasyntyneet eivät kestä viivyttelyä. Avun on tultava heti ja maidon ajallaan, tai vauva ehtii velloa itsensä kauhun tilaan, jolloin syömisestä tai nukkumisesta ei enää tule mitään."

Mulla on ainakin aina synnytyksen jälkeen ollut kuulo niin herkillä että ei siellä toisessa huoneessakaan vauva ole ehtinyt tuhista kun "apu" on tullut. Kuullostaa kummalliselta tuo sana valinta " velloa itsensä kauhun tilaan", nukkuuko joku äiti okeesti niin sikeästi että vauva olisi kauhuissaan omassa huoneessaan huutanut minuutti tolkulla...epäilen vähän tota.

Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:

Mulla on ainakin aina synnytyksen jälkeen ollut kuulo niin herkillä että ei siellä toisessa huoneessakaan vauva ole ehtinyt tuhista kun "apu" on tullut. Kuullostaa kummalliselta tuo sana valinta " velloa itsensä kauhun tilaan", nukkuuko joku äiti okeesti niin sikeästi että vauva olisi kauhuissaan omassa huoneessaan huutanut minuutti tolkulla...epäilen vähän tota.

Suurin osa äideistä herkistyy vauvan äänille, mutta olen lukenut sellaisistakin äideistä, jotka pystyy nukkuu sikeesti eikä herää vauvan vienoiseen kitinään

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Suurin osa äideistä herkistyy vauvan äänille, mutta olen lukenut sellaisistakin äideistä, jotka pystyy nukkuu sikeesti eikä herää vauvan vienoiseen kitinään

Sellainen äiti sit varmaan nukuttaa vauvaa samassa huoneessa koska äänet ei häiritse:) Mä en pysty nukkumaan samassa huneessa koska mun kuulo on niin herkistynyt.

Olethan Peuhu tietoinen siitä, että kätkytkuoleman riski on suurempi vauvoilla, jotka nukkuu yksin omassa huoneessa? Nykysuositus on, että vastasyntynyt - noin yksivuotiaaksi vauva nukkuisi samassa huoneessa vanhemman/vanhempien kanssa, koska kätkytkuoleman riski on pienempi.

Että olethan tietoinen tästä kohonneesta riskistä, kun vauvas nukkuu yksin?

Sellainen äiti sit varmaan nukuttaa vauvaa samassa huoneessa koska äänet ei häiritse:) Mä en pysty nukkumaan samassa huneessa koska mun kuulo on niin herkistynyt.

kiva kuulla että on muitakin äitejä joilla vauvat ei nuku samassa huoneessa. meillä oppi tosi nopeesti vauvakin nukkumaan läpi yön.

Alkuperäinen kirjoittaja Peuhulle!!!:
Olethan Peuhu tietoinen siitä, että kätkytkuoleman riski on suurempi vauvoilla, jotka nukkuu yksin omassa huoneessa? Nykysuositus on, että vastasyntynyt - noin yksivuotiaaksi vauva nukkuisi samassa huoneessa vanhemman/vanhempien kanssa, koska kätkytkuoleman riski on pienempi.

Mikä siinä omassa huoneessa lisää kätkytkuoleman riskiä ja kuinka suuri se on?

mut kyllähän jotkut tutkimukset on väittäny et jos vauva syö yöllä tuttia ni on isompi riski kätkykuolemaan.

Niinhän se on että KAIKILLA lapsilla on kätkytkuoleman riski alle kaksi vuotiaana ja on tutkittu että esim. vaahtomuovipatja lisäisi myös riskiä. Onhan näitä tutkimuksia. Mä en voi edelleenkään ymmärtää että omaa tyyliä pidetään ainoana oikeana.

mut kyllähän jotkut tutkimukset on väittäny et jos vauva syö yöllä tuttia ni on isompi riski kätkykuolemaan.

Niinhän se on että KAIKILLA lapsilla on kätkytkuoleman riski alle kaksi vuotiaana ja on tutkittu että esim. vaahtomuovipatja lisäisi myös riskiä. Onhan näitä tutkimuksia. Mä en voi edelleenkään ymmärtää että omaa tyyliä pidetään ainoana oikeana.

toi on kyl totta. Ja kaikkihan nykyään on vaarallista.
Oon vaan monesti huomannut, että täälläkin ne jotka ruikuttaa kun lapset ei nuku kunnolla ni nukkuu aina joko vanhempien sängyssä tai siinä vieressä. sen takii ite laitoin alustaasti vauvan omaan huoneeseen ja 4vko:na nukkus jo 8h putkeen ilman heräämisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Minusta se on toisinpäin, tutti suojaa kätkytkuolemalta.

Voi kamalaa ihme että meidän lapset on sitten pysyneet hengissä näinkin pitkään!! Kumpikaan ei ole syönyt tuttia ja ovat nukkuneet heti kotiin tultuaan omassa huoneessa ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Peuhulle!!!:

Mikä siinä omassa huoneessa lisää kätkytkuoleman riskiä ja kuinka suuri se on?

HUS sairaanhoitopiirin unikoulusivulla:

Lähellä nukkuminen näyttää toisten tutkimusten mukaan myös vähentävän lapsen heräilyä synkronoimalla lapsen ja äidin unirytmejä ja hengitysrytmejä toisiinsa.

On näyttö siitäkin, että yhdessä nukkuminen vähentäisi kätkytkuoleman riskiä, koska lapsen hengityksen säätyminen äidin tahtiin vähentäisi äkillisen, hengityskatkokseen liittyvän hapen puutteen vaaraa.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,82...,6444,6445,7649

Nykyään kätkytkuolemaa pidetään pikemminkin unihäiriönä.

Vauva ei osaa kontrolloida automaattisesti hengitystään unen aikana tai havahtua unesta hengitysvaikeuden seurauksena.

Vauvojen hengityksessä ei ole vielä säännöllistä kaavaa, vaan siinä esiintyy silloin tällöin jopa 10-15 sekunnin katkoksia, jonka jälkeen hengitys taas jatkuu. Näitä katkoksia kutsutaan apneaksi. Joskus katkokset ovat jopa 20 sekunnin mittaisia ja niiden aikana sydämen syke laskee noin 20 prosentilla. Silloin joko automaattinen säätelyjärjestelmä kytkeytyy päälle taikka vauva herää, ja hengitys jatkuu taas.

Onkin arveltu, että kätkytkuoleman uhreilla joko automaattinen säätelyjärjestelmä on synnynnäisesti häiriintynyt tai he eivät jostain syystä herkästi herää hengityskatkokseen.

Vauva on siis neurologisesti ja kehityksellisesti epäkypsä nukkumaan yksin.

McKennan tutkimustulokset tukevat sitä oletusta, äidin lähellä nukkuminen aktivoi vauvaa hengittämään. Kun vauvan hengitys katkeaa, äiti ehkä tiedostamattaan liikahtaa, mikä taas havahduttaa vauvaa sen verran, että hengitys taas jatkuu.

Vauva tuntee patjan välityksellä äidin hengityksen sekä kuulee sen rytmin, mikä auttaa vauvaa rytmittämään omaa hengitystään.

Yksin nukkuvalla vauvalla tätä valvontamekanismia ei ole.

Suoraan näistä tuloksista ei kuitenkaan voi sitä johtopäätöstä vetää, että yhdessä nukkuminen ehkäisisi kätkytkuolemia. Tätä mieltä on kuitenkin lastenlääkäri, lääketieteen tohtori William Sears, 8 lapsen isä ja perhepedin vankkumaton kannattaja. Hän lisää vielä, että nimenomaan rintaruokituilla lapsilla kätkytkuoleman riski on pienempi. Hän perustaa hypoteesinsa puhtaasti henkilökohtaiselle vakaumukselle, jossa kuitenkin on perusteita olla totta. Onhan niin, että nimenomaan rintaruokitut vauvat heräilevät keskimäärin useammin öisin kuin korvikkeella ruokitut, koska rintamaito sulaa nopeammin kuin korvike. Tämä voisi olla yksi luonnon mekanismeista suojata vauvaa liian syvältä ja liian pitkältä unelta, josta vielä kehittymättömät säätelymekanismit eivät saa vauvaa hereille, varsinkaan jos vauva nukkuu yksin omassa sängyssään, mahdollisesti jopa omassa huoneessaan.

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=95&Itemid=139

Yhteistyössä