Olisiko liian julma tapa erottaa lapsi yösyötöstä ja tissille nukahtamisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lotta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lotta

Vieras
Tyttö täyttää loppukuusta vuoden ja nukahtaa edelleenkin vain tissille.Herää myöskin yöllä syömään rintaa usein.Aamuyöllä klo 04 tulee rinnalle ja nukkuu tissi suussa aamuun asti kunnes herätään n.klo 08.00.

Mietin,että jos joku viikonloppu lähtisin pois kotoa pariksi yöksi ja antaisin isän hoitaa vierotuksen.Onko huono idea?Tulisin aamulla kyllä heti takaisin.

Entä jos tyttö ei rauhoitu isänsä kanssa vaan huutaa koko yön tms?

Voihan siin niinkin käydä, että menee huutamiseksi.

Mä en itse ole mikään huudattamisen tai minkään muunkaan "heti kaikki kerralla" - systeemin kannattaja. Itse vieroitin pojan yösyötöistä vähän kerrallaan. Eli kun heräs ensmäisen kerran, en antanu maitoa, vaan rauhoittelin sylissä - kun rauhottu, laitoin takasin sänkyyn. Tottakai se meni huutamiseks ja eka kanniskelu kesti sellaset pari tuntia muistaakseni. Seuraavana yönä jo hyvin vähän aikaa. Se yhdestäkin syötöstä eroon pääseminen rauhotti öitä huomattavasti.
Aamusyötöstä (joskus 5 jälkeen) poika vierottu vasta 1v2kk - se oli vika imetys joka meil jäi. Yhtenä aamuna vaan nukku sen hetken yli ja siihen loppu se imetys.

Tuolla tavalla meillä on vieroitettu kolmesti, ja näin tuo neljäskin aikanaan vieroitetaan.
Ja kun aikansa huutaa, niin aikanaan nukahtaa.

Ja miehen ei kannata odottaa lomaa ja hilpeitä hetkiä siltä viikonlopulta.

Julma äiti, julma maailma.

Meillä pian 2 v nukutetaan vielä tissille. Herää yöllä kerran ja jatkaa unia kun saa tissin suuhun (ei yleensä ime niin että heruisi silloin). Minusta vaivaton konsti, eikä minusta pienen 1-2 v tarvitse osata nukkua itsekseen (niin että viedään sänkyyn). Meillä tuttia ja tuttipulloa ei ole syöty ikinä. Isänsä kanssa on kerran yrittänyt nukkua yöllä ja huusi niin että piti pestä patjat yöllä oksennuksesta puutarhaletkulla... Päiväunille nukkuu myös mummun syliin tai autoon tai rattaisiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:

Mä en itse ole mikään huudattamisen tai minkään muunkaan "heti kaikki kerralla" - systeemin kannattaja. Itse vieroitin pojan yösyötöistä vähän kerrallaan. Eli kun heräs ensmäisen kerran, en antanu maitoa, vaan rauhoittelin sylissä - kun rauhottu, laitoin takasin sänkyyn. Tottakai se meni huutamiseks ja eka kanniskelu kesti sellaset pari tuntia muistaakseni. Seuraavana yönä jo hyvin vähän aikaa. Se yhdestäkin syötöstä eroon pääseminen rauhotti öitä huomattavasti.
Aamusyötöstä (joskus 5 jälkeen) poika vierottu vasta 1v2kk - se oli vika imetys joka meil jäi. Yhtenä aamuna vaan nukku sen hetken yli ja siihen loppu se imetys.

mä peesailen tätä.. tai jotenkin toi imetys näyttää teillä olevan (nukkumaan mennessä, aamuyön pitkä syöttö) vielä niin suuressa roolissa, että musta olis julmaa pistää noi kaikki kerralla pois.

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
ton ikänen ei käy rinnalla pelkän maidon vuoksi. se on taaperolle tärkeää läheisyyttä, jota hän sillä hetkellä kaipa nimenomaan äidiltä. myös eroahdistus on jo ton ikäisellä.

mä olen sitä mieltä että kun tulee aamuyön imetyspyyntö, niin jos haluat eroon nimenomaan yöimetyksistä, ota lapsi kainaloon ja halaa häntä kunnes nukahtaa uusiksi.

Aha, eli olet sitä mieltä ettei isä ole riittävän läheinen lapselle?

Kiitos vastauksista.Mä olen itse yrittänyt jo monta kertaa tätä vieroitusta.Ei vaan onnistu.Tyttö huusi yhtenä yönä 5 tuntia.Koko ajan kannoin sylissä,hyräilin,lauloin ja tein kaikkeni.
Tassuttelu saa tytön raivon valtaan ja samoin halailut yms.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:

mä peesailen tätä.. tai jotenkin toi imetys näyttää teillä olevan (nukkumaan mennessä, aamuyön pitkä syöttö) vielä niin suuressa roolissa, että musta olis julmaa pistää noi kaikki kerralla pois.

Tätä mä olen myös miettinyt,että onko liian julmaa lopettaa kaikki heti kerralla.

Alkuperäinen kirjoittaja Lotta:
Kiitos vastauksista.Mä olen itse yrittänyt jo monta kertaa tätä vieroitusta.Ei vaan onnistu.Tyttö huusi yhtenä yönä 5 tuntia.Koko ajan kannoin sylissä,hyräilin,lauloin ja tein kaikkeni.
Tassuttelu saa tytön raivon valtaan ja samoin halailut yms.

Noita meilläkin kokeiltiin joskus 14 vuotta sitten esikoisen kanssa ensin, ja sitten minä pakkasin reppuni ja olin viikonlopun poissa. Isä pärjäsi erinomaisesti, itkua oli ollut yöllä, mutta ei kohtuuttomasti. Mies sanoi, että ihan kuin poika olisi ymmärtänyt, että hänellä ei ole tarjolla kuin se tuttipullo, ja sitten pieni vain nikotellen tyytyi siihen.

Muuten. Isälle on sitten nukutusvuoroja vieroituksenkin jälkeen pari viikkoa, ettei pienelle tule kiusausta kokeilla. Että jos se sittenkin...

Mä lisään vielä edelliseen...
oot siis kokeillu tuota kanniskelua jo ja huusi sen viis tuntia - annoitko lopulta maitoa vai nukahtiko? Ja toistitteko tuon homman seuraavana yönä?
Jos vauva sai sitä maitoa lopulta, niin se oli vähän "hukkaan mennyttä huudattamista".

Mut jos tosiaan ei onnistu sillä konstilla, että kanniskelet, niin sitten jätät lapsen isälle. Vauva kyllä tietää, että isältä sitä maitoa ei tule ja sillon sinä et ole "haisemassa maidolta" siinä lähellä. Mulle olis helpompi kyllä mennä muualle kun olla viereisessä huoneessa. Parempi, että ees toinen vanhemmista nukkuis jonkun verran.

Meillä molemmat vieroitettu rinnassa kerrasta poikki menetelmällä (11kk ja 1v1kk iässä). Yritin vähentää mutta ei kumpikaan ymmärtänyt sitä että nyt saa ja nyt ei joten ainoa keino oli lopettaa kerta laakista imetys. Molemmat huusi ekana yönä jonkin verran mutta ei tuntia kauempaa kerralla, muutamia kertoja herättiin, toisena yönä kitistiin vähän kun herätiin mutta ruvettiin nukkumaan sitten saman tien kun tissiä ei tullut, kolmannesta yöstä eteenpäin on meillä yöt nukuttu. Ja meillä tuon vieroituksen tein minä.

Yhteistyössä