Oletko tutustunut elämäsi kuntoon -ruokavalioon? Siinä ei lasketa kaloreita, ei vältellä hiilareita ja saa syödä oikeaa ruokaa. Perustuu ruoka-aineiden yhdistämiseen ja aamuhedelmiin. Siitä on kirjoitettu kirja (sen nimi luonnolisesti Elämäsi kuntoon) ja siinä kerrotaan tosi hyvin, mihin se perustuu.
Mulla on omakohtaista kokemusta tästä ja noudattamalla tätä ruokavaliota, mulla lähti 4 kk:ssa 15 kg eikä ole tullut takaisin, vaikken ihan niin tarkasti sitä aina noudatakaan.
Lyhyesti ja pinnallisesti kerrottuna periaatteet olisi sellaiset, että
- aamulla syödään pelkkiä hedelmiä. Saa syödä niin paljon, kuin haluaa.
- puolen päivän jälkeen saa syödä ruokaa. Niksi normaalin ruuan syömisessä on se, että
> yhtä kiinteää ruoka-ainetta saa syödä kerrallaan/ateria
> jos ruoka on yhdistetty oikein, liharuuan jälkeen saa syödä seuraavan kerran 3 tunnin päästä, jos ruoka ei sisältänyt lihaa, 2 tunnin päästä voi syödä uudelleen
Kiinteitä ruokia ovat kaikki muut, paitsi kasvikset ja vihannekset. Peruna on kiinteä ruoka-aine, kun se keitetään, koska se sisältää niin paljon tärkkelystä. Esimerkiksi leipää saa syödä, kunhan ei laita päälle leikkelettä tai juustoa tms. mutta salaattia, tomaattia, kurkkua jne. siihen voi laittaa. Liharuokaa voi syödä ja lihoja voi yhdistää samaan ruokaan (kala, kana, punainen liha), mutta sen kanssa siis ei samaan aikaan leipää, perunaa, pastaa, riisiä tms. Pastaakin voi siis syödä, kunhan se on tyyliin kasvispastaa, koska liha on kiinteää samoin kuin pasta.
Tavallaan siis tosi yksinkertainen ja helppo tapa hallita syömistä ja mun kohdalla tää toimi tosi hyvin. Koska mulla ei toimi se, että joutuisin kieltäytymään täysin jostain. Kirjassa taisi olla, että keskimäärin ensimmäisen kuukauden aikana putoaa paino noin 6 kg, mulla putosi 5 kg.
No mutta siis yksi vaihtoehto ruokavaliomuutokseen olisi tällainen, jos karppaaminen ja hiilarien ja kalorien laskeminen ei innosta.