Olisiko tässä mitään järkeä? (laihdutuksesta asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "omppupomppu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla oli ylipaino 40 kg, sain 20 kg pois 2 kk. Mulla on kilppari lääkkeet, rasvanpolttajat omega3 pillerit, vihreä tee kiinteyttäjänä. En liikkunu ollenkaan. Tein kotona lihaskunto harjotuksia. Syksyyn mennessä viimestään aion loput 20 kg saada pois.

Mulla oli myös hidaaaas aineenvaihdunta, vatsa toimi n. kerran kolmessa päivässä!

Mutta kun nyt syön salaattia lähes joka aterialla ja juon riittävästi vettä vatsa toimii parhaimmillaan kahdesti päivässä!
Ja tämä muutos on tosiaan tullut vajaassa kuukaudessa!
Toki mukaan on tullut myös liikunta. Lasten kanssa luistelemassa, hiihtämässä, crosstrainerilla kotona ja kahdesti viikossa jumpassa.

Olisiko teillä kotona tilaa kuntolaitteelle? Siinä vois polkasta vaikka kun lapset on mennyt nukkumaan. Oikeesti kyllä sitä jaksaa vaikka kuinka nyt miettii etten kuitenkaan jaksa niin myöhään kuntoilla ;).
Sekin lähtee siitä omasta ajatuksesta..

kokeillu purkkaa..mä heitän purkan suuhun kun tekee mieli napostella.aamulla pilkon hedelmiä ja vihanneksia lautaselle josta helppo napata päivän aikana.ja itse pystyn olla ostamatta kaupasta herkkuja,mutta jos kaapissa niin syön..eli en osta mitään epäterveellistä,syön 1400kaloria 5päivää viikossa ja 2000kaloria 2kertaa viikko,tälläin syön roskaruokaa/karkkeja=)

Nimittäin minä olen saanut painoani alas, sillä, että ruokailuvälit on max 4h, kuten sulla jo onkin.

Aamulla kuppi kahvia (makeutusaineella ja kahvikermalla) 2 ruisleipää, joissa salaattia oivista, kinkkusiivu, juustoa ja välillä paprikaa tmv.

Aamupäivällä, nuudelita ja esim hmp- pussista puolet, tai tonnikalaa, seitä, maitoa.

Iltapäivällä kuppi kahvia (samoilla lisukkeilla) ja pari voikkaria, samoilla päällisillä, ehkä joku hedelmä.

Päivällä ihan samaa ruokaa mitä muutkin ja just sen verran kun on nälkä, toki laitan myös paljon kasviksia, salaattia jne, mutta syön myös ihan kunnolla sitä lämmintä ruokaa. Maitoa juomaksi.

Illalla muki teetä, voikka ja joghurtti.

Kaikki leivät tummaa leipää ja leipäsiivuja tulee päivässä jopa 3-5, vähän riippuu mitä muuta syön lisäksi.

Ulkoiin niin, että kävelin päivittäin n.4,5km lenkin, siinä tein puolet matkasta niin, että joka toisen sählötolpan välin pidin vatsalihaksia tiukalla ja joka toisen lepuutin.

Toki oli 1-2 lepopäivää viikossa.
Välillä kävelin pidemmän lenkin, ja uimahallissa kun töissä 1-2 kertaa viikossa kävin, yritin ainakin yhden kerran uida min. 500m.

Toki jätin karkit pois ja siirryin käyttämäänn sokerin sijasta Canderellia.

Tällä systeemillä mulla putosi 2,5 kk 14,5 kiloa painoa.

Oletko tutustunut elämäsi kuntoon -ruokavalioon? Siinä ei lasketa kaloreita, ei vältellä hiilareita ja saa syödä oikeaa ruokaa. Perustuu ruoka-aineiden yhdistämiseen ja aamuhedelmiin. Siitä on kirjoitettu kirja (sen nimi luonnolisesti Elämäsi kuntoon) ja siinä kerrotaan tosi hyvin, mihin se perustuu.

Mulla on omakohtaista kokemusta tästä ja noudattamalla tätä ruokavaliota, mulla lähti 4 kk:ssa 15 kg eikä ole tullut takaisin, vaikken ihan niin tarkasti sitä aina noudatakaan.

Lyhyesti ja pinnallisesti kerrottuna periaatteet olisi sellaiset, että

- aamulla syödään pelkkiä hedelmiä. Saa syödä niin paljon, kuin haluaa.

- puolen päivän jälkeen saa syödä ruokaa. Niksi normaalin ruuan syömisessä on se, että
> yhtä kiinteää ruoka-ainetta saa syödä kerrallaan/ateria
> jos ruoka on yhdistetty oikein, liharuuan jälkeen saa syödä seuraavan kerran 3 tunnin päästä, jos ruoka ei sisältänyt lihaa, 2 tunnin päästä voi syödä uudelleen

Kiinteitä ruokia ovat kaikki muut, paitsi kasvikset ja vihannekset. Peruna on kiinteä ruoka-aine, kun se keitetään, koska se sisältää niin paljon tärkkelystä. Esimerkiksi leipää saa syödä, kunhan ei laita päälle leikkelettä tai juustoa tms. mutta salaattia, tomaattia, kurkkua jne. siihen voi laittaa. Liharuokaa voi syödä ja lihoja voi yhdistää samaan ruokaan (kala, kana, punainen liha), mutta sen kanssa siis ei samaan aikaan leipää, perunaa, pastaa, riisiä tms. Pastaakin voi siis syödä, kunhan se on tyyliin kasvispastaa, koska liha on kiinteää samoin kuin pasta.

Tavallaan siis tosi yksinkertainen ja helppo tapa hallita syömistä ja mun kohdalla tää toimi tosi hyvin. Koska mulla ei toimi se, että joutuisin kieltäytymään täysin jostain. Kirjassa taisi olla, että keskimäärin ensimmäisen kuukauden aikana putoaa paino noin 6 kg, mulla putosi 5 kg.

No mutta siis yksi vaihtoehto ruokavaliomuutokseen olisi tällainen, jos karppaaminen ja hiilarien ja kalorien laskeminen ei innosta.

Juotko tarpeeksi?
Sun täytyy tehdä se päätös. Sitähän mäkin vielä n. kuukausi sitten ajattelin, etten pysty kontrolloimaan itseäni.
Peruskotiruokalla keveneminen ei vaan yksinkertaisesti onnistu.

Mutta, jos aina ajattelee samalla tavalla niin ei voi koskaan onnistua.

Laita vaikka kännykkään hälytys "syö nyt se ja se" jätä kauppaan ne houkutukset (osta vain silloin kun on lupa ja kohtuullinen määrä niin ettei jämiä jää kaappiin kiusaamaan).

Hyvä että syöt kasviksia, mutta kuinka paljon? Onko kasvikset/salaatti puolet lautasesta (älä laske siihen mukaan niitä mitkä on kastikkeen seassa)
Montako perunaa? paljonko riisiä/pastaa lautasella?
Voisiko niistä vähentää? Kun olet syönyt ensmmäisen annoksen odota 5-10min ja kuulostele onko oikeasti vielä nälkä (yleisemmin ei ole).

Mullakin on ongelmana se, että suu söis enemmänkin (kuin on oikeasti tarve)..

Kukaan muu kuin sinä itse ei voi tehdä valintoja sun puolesta. Sinä itse teet ruoan, tee omat valinnat. Sinä itse lapaat ruan lautaselle, tee omat valinnat.
Sinä itse päätät mitä syöt välipalalla, kahvin kanssa ja miten paljon.

Sinä itse.

Aina täytyy myös muistuttaa itseä siitä, että sinä itse olet aiheuttanut sen tilan missä nyt olet.. (tätä minäkin mietin) Minä itse.. ja vain minä itse voin tehdä sen muutoksen. SE LÄHTEE ENSIMMÄISENÄ OMASTA AJATUKSESTA.

Tämähän se tarkoitus olisikin. Ensin vaan pitäisi pää saada nollatuksi ruoan ajattelusta ja sitten ruveta opettelemaan alusta. Kun olen tosiaan 20 vuotta laihdutellut, nyt olisi aika saada stoppi ja muuttaa ajatusmaailma. Tarvitsen vaan jonkun pysähdyksen ensin. Ja aikaa miettiä ilman että ruoka häiritsee ajatuksia koko ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja elämäsi kuntoon;25526739:
Oletko tutustunut elämäsi kuntoon -ruokavalioon? Siinä ei lasketa kaloreita, ei vältellä hiilareita ja saa syödä oikeaa ruokaa. Perustuu ruoka-aineiden yhdistämiseen ja aamuhedelmiin. Siitä on kirjoitettu kirja (sen nimi luonnolisesti Elämäsi kuntoon) ja siinä kerrotaan tosi hyvin, mihin se perustuu.

Mulla on omakohtaista kokemusta tästä ja noudattamalla tätä ruokavaliota, mulla lähti 4 kk:ssa 15 kg eikä ole tullut takaisin, vaikken ihan niin tarkasti sitä aina noudatakaan.

Lyhyesti ja pinnallisesti kerrottuna periaatteet olisi sellaiset, että

- aamulla syödään pelkkiä hedelmiä. Saa syödä niin paljon, kuin haluaa.

- puolen päivän jälkeen saa syödä ruokaa. Niksi normaalin ruuan syömisessä on se, että
> yhtä kiinteää ruoka-ainetta saa syödä kerrallaan/ateria
> jos ruoka on yhdistetty oikein, liharuuan jälkeen saa syödä seuraavan kerran 3 tunnin päästä, jos ruoka ei sisältänyt lihaa, 2 tunnin päästä voi syödä uudelleen

Kiinteitä ruokia ovat kaikki muut, paitsi kasvikset ja vihannekset. Peruna on kiinteä ruoka-aine, kun se keitetään, koska se sisältää niin paljon tärkkelystä. Esimerkiksi leipää saa syödä, kunhan ei laita päälle leikkelettä tai juustoa tms. mutta salaattia, tomaattia, kurkkua jne. siihen voi laittaa. Liharuokaa voi syödä ja lihoja voi yhdistää samaan ruokaan (kala, kana, punainen liha), mutta sen kanssa siis ei samaan aikaan leipää, perunaa, pastaa, riisiä tms. Pastaakin voi siis syödä, kunhan se on tyyliin kasvispastaa, koska liha on kiinteää samoin kuin pasta.

Tavallaan siis tosi yksinkertainen ja helppo tapa hallita syömistä ja mun kohdalla tää toimi tosi hyvin. Koska mulla ei toimi se, että joutuisin kieltäytymään täysin jostain. Kirjassa taisi olla, että keskimäärin ensimmäisen kuukauden aikana putoaa paino noin 6 kg, mulla putosi 5 kg.

No mutta siis yksi vaihtoehto ruokavaliomuutokseen olisi tällainen, jos karppaaminen ja hiilarien ja kalorien laskeminen ei innosta.

On tämäkin tullut kokeiltua joskus menneisyydessä... Ja kirjakin taitaa olla vielä hyllyssä. Ei toiminut, en muista miksi. En halua tällaisia sääntöjä. Haluan oppia syömään normaaleja määriä normaalia ruokaa, enkä kikkailemaan.
Onnea sinulle onnistumisesta :)

Mieti tulevaisuutta, jos jatkat samaan malliin mikä on olosi 5v - 10v - 15v kuluttua?
Mieti sitä mitä jaksat silloin tehdä lastesi kanssa? Vai oleko jo niin huonossa kunnossa ettet pääse liikkeelle?

Katso noita "mieletön muodonmuutos" ohjlemia missä se yksi jenkki äijä "laihduttaa" asiakkaansa vuodenaikana aivan uusiin mittoihin. Ei sen vuoksi että se olisi tavoitteena vaan sen vuoksi, että se ajatus saattaa lähteä sieltä kun katsoo niitä lihavia ihmisiä ja sitä etteivät ole onnellisia.
Tulevaisuuden ajattelu toimii ainakin mulla aika hyvin.
Mun vanhin lapsi on 7v ja todellakin haluan näyttää hänelle (ja muillekin lapsille) terveellistä elämäntapaa etteivät sitten aikoinaan joudu tappelemaan tämän saman asian kanssa, tai ainakin haluan antaa eväät siihem miten tältä välttyä.

Eikö olekin ärsyttävää kun tietää tasan tarkkaan miten pitää toimia ja miten tuloksia tulisi mutta kun vaan ei ole selkärankaa toteuttaa sitä? Niin tuttua.. mutta nyt.. olen tehnyt päätöksen nämä kilot saa kyytiä nyt.

Yhteistyössä