Olisiko teidän mielestä tässä tapauksessa pitänyt lähettää ambulanssi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Doves
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Doves

Jäsen
07.03.2013
910
1
16
Veljeltä lähti taju kylpyhuoneessa ja iski kaatuessa päänsä. Tuli jonkun ajan kulttua takaisin tajuihin ja oli yltäpäältä veressä, kylppäri näytti siltä kuin joku olisi teurastettu siellä. Soitti ambulanssin, olihan häneltä lähtenyt yhtä äkkiä taju.
Käskettiin mennä taksilla tikattavaksi terveyskeskukseen.

Mitä helvettiä. Kukaan ei tutkinut miksi terveellä ihmisellä lähtee taju. Oli vaan laitettu tikit päähän ja lähetetty kotiin. Hänellähän olisi voinut olla aivotärähdys ja asuu vielä yksin.
Menikö tämä nyt oikein?

No näin äkkiä voisin veikata, että se taju lähti sen takia, kun löi päänsä? Eihän sitä sen kummemmin jälkeen päin tarvitse tutkia.
Mutta tosiaan, veljesi olisi pitänyt pyytää joku omainen kotiin herättämään hänet parin tunnin välein. Jos tätä eivät päivystyksessä sanoneet, niin siinä tehneet kyllä mokan. Yksin ei kotiin saisi päästää nukkumaan.

• Tykkää
Reactions: Moraalinvartija
[QUOTE="onkohan";28832376]Ei se nyt niin yleistä ole, että suihkussa pyörrytään.[/QUOTE]

Jep, eikä varsinkaan että herää tajuihinsa verilammikon keskeltä. Ehdottomasti vakava asia ja vaatii ambulanssin.

[QUOTE="vieras";28832396]Tosi vastuutonta ja välinpitämätöntä muita autoilijoita ja liikennettä kohtaan, pään vahingot eivät ole pikkujuttu.[/QUOTE]

Lisäsin sinne sanan kyyditettävänä koska tajusin että sen voi ymmärtää väärin.

Ois saanu kyllä hommata itteleen vahtijan yöksi.
Mulle sano, että ei tuntunu pyörtymiseltä siinähän ehtii ennakoida tilanetta ja istuuntua. Näin ainakin minä olen ehtinyt tehdä. Sanoi, että katseli itseään peilistä ja seuraavaksi heräsi verilammikosta.

Ois saanu kyllä hommata itteleen vahtijan yöksi.
Mulle sano, että ei tuntunu pyörtymiseltä siinähän ehtii ennakoida tilanetta ja istuuntua. Näin ainakin minä olen ehtinyt tehdä. Sanoi, että katseli itseään peilistä ja seuraavaksi heräsi verilammikosta.

Itte olen pyörtynyt vain pari kertaa elämäni aikana, enkä todellakaan ole ehtinyt ennakoimaan mitään. Välillä nuoremmalla iällä tuli niitä hetkiä ku päässä pimenee, ja silloin toki ehti mennä kyykkyyn tai ottaa seinästä tukea, mutta en kutsu sitä pyörtymiseksi.

muistan kun olin alaikäinen ja äitini oli yltäpäätä veressä päässä olevan haavan takia, sain hätäkeskukselta tyyliin anella et tulevat hakemaan.. pää vammosita tulee paljon verta ja kai harvemmin vakavia tärähyksiä ovat.

Syytä tajun lähtemiseen tuskin olisi voinut selvittää siellä ambulanssissakaan. Jos hän kuitenkin itse soitti ambulanssin hätäkeskus varmasti arvioi tilanteen ettei tajunnan menetyksestä aiheutunut aivoperäisi jälkioireita esim. sekavuutta tai muistin menettämistä, tarvetta ambulanssi kyydille ei oikeastaan ole. Mielestäni ei pakollista ollut ambulanssia lähettää, toki välttämätöntä ohjata hakeutumaan lääkärille.

Joo, kommootioseurantaa olisi mielestäni tarvinnut, ellei ihan osastolla, niin sitten jonkun läheisen toimesta. Eikö sitä ohjeistettu? Ambulanssillekin näen tarpeen, koska tajunnanmenetys ja haava päässä, mutta onko häkessä arvioitu haastattelun perusteella veljesi tilan ja ymmärryksen olevan niin hyvä, että taksikyyti käy... vaikea sanoa, kun ei ole ollut paikalla.

Äitini asuu yksin.Oli kaatunut ja löi päänsä.Oli tullut syvä haava, ei mennyt lääkäriin.Vuoto tyrehtyi itsestään.Tottakai pää oli kipeä tuon jälkeen.Kaatui toisen kerran pihassa jäätikölle.Tämän jälkeen pää tuli kipeämmäksi, eikä ihme, koska kallonpohja oli murtunut ja oli verenvuotoa.Tarkkailtiin osastolla pitääkö leikata.
Kyllä noissa pääniskuissa saa tarkkana olla. Kyllä tollasissa tapauksissa kun on mennyt tajuttomaksi ja tullut haava päähän, on ambulanssi lähtenyt matkaan. Mutta jos ei ambulanssikyytiä keskuksesta lähetetä, niin kannattaa ainakin lääkärissä käydä vaikka sitten sillä taksilla.

Tähän on hyvä sanoa että ku itsellä on ollut kiire päivystykseen niin taksilla on päässyt nopeammin kun lanssilla. Toki ei pääse automaattisesti jonon ohi jos taksilla tulee mutta jos tosissaan hätä on niin eiköhän ne siellä toimi tilanteen mukaan.

Kyllä ne on haastattelemalla arvioineet veljesi kunnon, niillä on jotkut tietyt kysymykset mitä ne tajunnanmenetyksen kokeneelle tekee, josta voi hyvin päätellä että onko ihminen kunnossa vai ei. Jossain ensiapuohjeissa on opetettu ne kysymykset, en muista niitä, mutta oma nimi piti ainakin tietää ja oliko vuosi vai kuukausi tai päivä, ja jotain muuta vastaavaa.

Ai niin mä oon meinannut muuten pyörtyä suihkussa tai suihkun jälkeen kymmeniä kertoja viimeisen viiden vuoden aikana. Se höyrystynyt ilma on vaan niin raskasta hengittää tai jotain. En oo ikinä lääkärille maininnut mitään.

Yhteistyössä