Olisiko teille ok, että mies syö aina sohvalla eikä muiden kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Gina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

"Gina"

Vieras
Lapsi on nyt vasta 1,5 v eli ei osaa vielä vaatia sitä että saisi syödä sohvalla mutta olen koittanut miehelle sanoa, että olisi kiva jos söisi meidän kanssa ja millä perustelee lapselle ettei hän saa syödä sohvalla vaikka isänsä syö.

Mies siis syö ihan aina tv:tä katsellen tai sitten on samalla läppärillä mutta kuitenkin sina istuu sohvalla kun syö. Kun olen sanonut, että en halua lapsenkin syövän sohvalla (eikä mieskään halua) on hän vain todennut että aikuisilla ja lapsilla on eri säännöt eikä asiaa tarvitse enempää perustella jos lapsi haluaisi alkaa syömään muualla kuin pöydän ääressä.

Olenko jotenkin vanhanaikainen kun mielestäni vanhempien täytyisi näyttää tällaisissa asioissa esimerkkiä?

Meillä aina syökin. Pöydän ääressä on niin ahdasta, eikä siihen lautasten lisäksi sitten paljon muuta mahtuisikaan, kuten maidot ja salaatit ja muut lisukkeet, tai ainakin musta tuntuu ahtaalta:)
Lapset eivät pienempänä kyllä ole tehneet numeroa siitä että joutuvat pöydän ääressä syömään eikä kaikki ole siinä silloin.
Nyt isompana saavat hekin joskus syödä sohvalla tv:tä katsellen, ruoasta riippuen. Mutta ei aina, eikä tuosta ole tarvinnut eitä enempää vääntää. Ihme kyllä, kun ajattelee minkälaista vääntöä monesta muusta asiasta saattaakin olla:)

Mä suuttuisin! Ukkoa päästä kiinni ja repisin sitä puolelta toiselle kun se on sohvalla! Samalla huutaisin suoraa huutoa ja sitten paiskaisin ruuan miehen naamaan!

Mä en suuttuisi. Mies syö aina sohvalla, mä tietsikan ääressä. Tosin meillä ei ole enää lapsia kotona ;) Taisi aikanaan olla, että syötiin pöydän ääressä kun lapset olivat pieniä, Nyt en enää kiinnitä mitään huomiota sellaiseen.

Ei olisi ok. Ruoka syödään pöydässä, ruokailuaikoina siis koko perhe. Aikuinen on esimerkki.

Sääntöihin on olemassa kuitenkin poikkeuksia: Sohvalla voi syödä silloin kun a. lapsi nukkuu b. on kipeänä ja mikään ei maistu (lapselle siis vähän extraa ja myönnytystä kipeänä ollessa)

Ei olisi ok. Meillä tosin mies ahmii ruokansa niin nopeasti, että usein en ole itse saanut edes maistettua siinä vaiheessa, kun ensin avustan lapsia. Sitten mies kiittää ja poistuu pöydästä. Tämä ärsyttää, olenkin sanonut että joskus voisi jäädä seurustelemaan, ja välillä näin tekeekin.

Ei olisi ok. Mun mielestä kuuluu hyviin tapoihin syödä ruokansa muiden seurassa kaikessa rauhassa ruokapöydän ääressä ja ehdottomasti ilman läppäreitä, telkkaa tai kännykkää.

Minusta on kiva ettäruokailu on koko perheen yhteinen rauhoittumis- ja jutteluhetki. Pieni lapsi oppii syömään erilaisia ruokia , pöytätapoja, käyttämään lusikkaa ja haarukkaa ottamalla muista mallia ja siksi olisi tärkeää että pöydässä istutaan kaikki.
Mies voi kyllä olla ilman tuetokonetta sen ruokailun ajan. Ja jossei voi niin sovitte että istuu ruokailun ajan pöydässä ja sitten menee syömään tv:n ääreen kun yhteinen hetki on ohi.

[QUOTE="Veera";29777270]Minusta on kiva ettäruokailu on koko perheen yhteinen rauhoittumis- ja jutteluhetki. Pieni lapsi oppii syömään erilaisia ruokia , pöytätapoja, käyttämään lusikkaa ja haarukkaa ottamalla muista mallia ja siksi olisi tärkeää että pöydässä istutaan kaikki.
Mies voi kyllä olla ilman tuetokonetta sen ruokailun ajan. Ja jossei voi niin sovitte että istuu ruokailun ajan pöydässä ja sitten menee syömään tv:n ääreen kun yhteinen hetki on ohi.[/QUOTE]
siksi varmaan on hyväkin ettei meillä isä istu siinä pöydässä opettamassa nirsoilua, kun on se pahin. Enkä mä tiedä sen antia jutteluhetkiinkään, mutta sujuvastihan tuo sieltä sohvalta parin metrin päästä murahtelee jos on jotain mieltä jostain.

[QUOTE="hanna";29777234]Mä en suuttuisi. Mies syö aina sohvalla, mä tietsikan ääressä. Tosin meillä ei ole enää lapsia kotona ;) Taisi aikanaan olla, että syötiin pöydän ääressä kun lapset olivat pieniä, Nyt en enää kiinnitä mitään huomiota sellaiseen.[/QUOTE]
Joo näillä mennään meidänkin perheessä.

Niitä yhteisiä keskusteluhetkiä lapsen/nuoren kanssa on helpompi järjestää esim. (pitkille) automatkoille kuin ruokapöydän ääreen, joten ainakin lasten ollessa isompia en koe asiaa elämää suuremmaksi taistelunaiheeksi.

Meilläkin mies syö pääasissa sohvalla läppärin kanssa maaten. Olen siitä valitellut ja välillä saan hänet meidän kanssa pöytään. Itselleni olisi tärkeää, että söisimme yhdessä pöydän ääressä keskustellen, mutta en jaksa joka kerta valittaa. Pääasia, että yksi syö lapsen kanssa pöydässä.

Mies syö aina sohvalla ja mä katon puhelinta tai luen samalla. Ei haittaa koska toi on molemmille päivän ainoa lepohetki ennen lasten nukkumaan menoa. Juhlapäivinä syödään sit pitkän kaavan mukaan ruokapöydässä.

syödään pääsääntöisesti pöydän ääressä. Perjantai iltana syödään kaikki yhdessä sohvalla telkkua katsellen herkkuja. Joskus saa aamupala/ iltapala voileipää syödä telkan ääressä.

Meillä on 4- ja 6-vuotiaat lapset ja kerran päivässä syödään yhdessä, eli päivällisellä. Silloin kaikki istuvat pöydän ääressä, eikä samalla tehdä muuta. Eli ei lehtiä, puhelinta, tv:tä, läppäriä ym ruokapöytään. Muina ruoka-aikoina ei olla yhtä tarkkoja..

[QUOTE="Gina";29777193] Olenko jotenkin vanhanaikainen kun mielestäni vanhempien täytyisi näyttää tällaisissa asioissa esimerkkiä?[/QUOTE]

Sohvalla syöminen ei olisi ok, oli kysymys sitten lapsista tai aikuisista. Enkä oikein ymmärrä miksi se olisi sallittua esim. aikuisuuden perusteella tai vaikka perustuen siihen että nainen voi syödä sovalla, mies ei tms.

Sen sijaan on paljon asioita joissa vanhemmilla ja lapsilla voi olla eri sääntöjä eikä se että lapsi noudattaa sääntöjä pidä edellyttää sitä että vanhempi toimii samalla tavalla (toisin sanoen näyttää mallia).

Ei olisi ok. Meillä kaikki syövät pöydässä, niin aikuiset kun lapsetkin (3-8v). Toki, poikkeuksi on, kuten vaikka viikonlopun leffahetki pizzaa syödessä tai iltapala tietsikalla, mutta pääsääntöisesti kuitenkin pöydässä.

Pöydässä syödään ja yhdessä. Ei tulisi kuuloonkaan, että joku söisi jossakin muualla. Ihmeellistä, että joku aikuinen on niin sivistymätön, että ei suostu syömään ruokapöydässä ruoka-aikaan oman perheensä kanssa.

• Tykkää
Reactions: ilaria

Yhteistyössä