Olisikohan meillä nyt sitten sellainen VIRIKEHOITOA TARVITSEVA lapsi...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Muksu täyttää kohta 2v ja sanavarasto on;
ööh
ajajajaja
apapapapa
iihh

Ja nuo kaikki tarkoittavat yhtälailla kaikkea ja ei mitään. Syyskuussa pääsemme puheterapiaan...

Muksulta puuttuu oma-alotteisuus, eikä hän oikein osaa mennä muiden leikkeihin mukaan. Lapsi on hyvin fyysinen, kaipaa kosketusta ja on herkkä, mutta erittäin vilkas ja touhukas. Hän leikkii hyvin yksin, mutta lapsiseurassa haluaisi kovasti mukaan, mutta ei osaa tai uskalla.

Kotona meillä on myös muutaman kuukauden ikäinen vauva, mutta hänestä nyt vielä ei ole leikkikaveria.

Olisikohan nyt järkevää yrittää saada lapsi johonkin puolipäivähoitoon tms? Siis muutamaksi tunniksi, muutamana päivänä viikossa?

Lapsiin erikoistunut psykologi tätä minulle ehdotti, mutta jostain syystä epäröin. :/

Ei kait kaksvuotiaan pidäkään, siis leikkiä vielä kovasti muiden kanssa. Vasta kolmevuotias leikkii vuorovaikutteisesti toisten kanssa. Ja meilläkin vasta kaksivuotiaana on lasten sanavarasto lähtenyt kasvamaan hurjasti, sitä ennen ihan yksittäisiä sanoja. Toiset jo pajattavat siinä vaiheessa kovastikin, eli ei minusta kuulosta epänormaalilta.

Mutta itse tunnet lapsesi parhaiten, ehkä on sen tarpeessa...

Alkuperäinen kirjoittaja Nana:
Ei kait kaksvuotiaan pidäkään, siis leikkiä vielä kovasti muiden kanssa. Vasta kolmevuotias leikkii vuorovaikutteisesti toisten kanssa. Ja meilläkin vasta kaksivuotiaana on lasten sanavarasto lähtenyt kasvamaan hurjasti, sitä ennen ihan yksittäisiä sanoja. Toiset jo pajattavat siinä vaiheessa kovastikin, eli ei minusta kuulosta epänormaalilta.

Mutta itse tunnet lapsesi parhaiten, ehkä on sen tarpeessa...

No siis puheen suhteen on jäljessä. Nuo ei ole sanoja vaan lähinnä jonkinlaista jokellusta. 3kk veljensäkin osaa laajemman kirjon äänteitä.

En tarkoittanut että varsinaisesti pitäisi leikkiä yhdessä, mutta kun ei yhtään osaa mennä touhuun mukaan. Meillä on kaksi tasan samanikäistä lasta lähipiirissä ja kokoonumme usein yhteen, että lapset saavat leikkiä. Nuo kaksi muuta touhuavat yhdesssä ja vierekkäin, meidän lapsi katsoo vain sivusta.

Äidistä varmasti tuntuu kurjalta viedä lapsi hoitoon, jos ei itse haluaisi, mutta jos ammattilaiset ovat suositelleet tätä, niin mitäpä ei äiti tekisi lapsensa parhaaksi. Ja voihan sitä kokeilla esim. puoli vuotta, miltä tuntuu. Se on kuitenkin palvelus lapsellesi.

Kyllä meidän 1v6kk tarvitsisi "virikehoitoa" jos sitä ei hällä nytten olisi.
Kaipaa aina kavereitaan ja yhteisiä leikkejä kertomalla ja näyttämällä sen. Näyttää tympäisevän jos ollaan liian monta päivää vain kotona. Kun mennään ystäväperheiden kanssa, lapsi on tyytyväinen kun on kavereita ja yhteisiä leikkejä. Menee ihan viivana isojenkin lasten perässä :)
Eli mä pidän kyllä tarhapäivistä kiinni kun lapsi on sen selkeästi osoittanut että viihtyy siellä. Ja olisko sekin osa-aikaisen tarhailun ansioita, että tuo puolitoistavuotinen puhuu jo 3-4 sanan lauseita vaikka on meidän esikoinen?

Kyllä mä lapsipsykologiin luottaisin. Mutten suostuisi viemään lasta kokopäivähoitoon viidesti viikossa...omalle muksulle suositeltiin sitä mutta olin kapinallinen ja poika piti arkivapaita & oli puolta päivää joskus. Ihan hyvä siitä silti tuli :D

Mä voisin kuvitella vieväni jo reilun vuoden ikäiseni virikehoitoon kerran pari viikossa esim. 4-6 tunniksi. Lapsi on alkanut vaikuttaa siltä, että kaipaa enemmän jo muidenkin seuraa. Ja kerhoissa ja muissa tuntuu siltä, että pärjäisi siellä vähän aikaa ilman minuakin, äiti ei tunnut kovin paljoa kiinnostavan. En kuitenkaan itse veisi mielellään pari vuotiastakaan joka päivä koko päiväksi, jos mahdollista on hoitaa kotona.

Joku puolippäivähoito pienryhmässä voisi ollakin ihan hyvä. Varsinkin jos ammattilainen suosittelee. Kyllä ton ikäseltä pitäis tulla jonkun verran oikeita sanoja. Varmasti tuntuu pahalta. itse vein isomman lapsen hoitoon ja itkua väänsin silti tarhan nurkan takana..

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
Meill puheviivästymään kiinnitettiin huomiota paremmin vasta kun lapsi oli jotain vajaan 3v. 3vnä alkoi sitten yhteistyö elton kanssa =9

Varmaan vaikuttaa, kun tuo ei ole jokeltanutkaan koskaan... Eli siis suun motoriikassa häikkää... :/

Itse varmaan kyllä ottaisin tuon hoitopaikan (osapäiväisenä ), ihan varmuuden vuoksi.

Oma down-lapseni aloitti kuntouttavassa päivähoidossa 3h/pv 1v10kk iässä jolloin olin itse vielä kotona pikkusiskon kanssa. Alkuun ajatus tuntui vaikealta mutta ratkaisu oli kuitenkin oikea ja jäi tuoss aihan kivatsi sitä perheen yhteistäkin aikaa. =)

Pikkusiskon kohdalla kuuntelin omia vaistojani jo paremmin ja hän aloitti hoidossa 1,5v iässä miehen lähtiessä opiskelemaan koti-isyyden jälkeen. Olisi ollut mahdollista jatkaa kotihoitoa vielä, mutta se joku tunne puhui päivähoidon puolesta. Ja se tunne oli oikassa.