"Olisit kiitollinen, että sulla on töitä". Siis miksi ihmeessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huooh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huooh

Vieras
Voi luoja mua risoo tuo lausahdus ja olen niin monesti saanut sen kuulla. Tällä hetkellä opiskelen ja teen viikottain töitä opintojeni ohessa, oman alan hommaa ja muuta hommaa. Pärjäilen ihan mukavasti, kun palkkaa tulee ja lisäksi opintotuki eikä tarvitse elättää ketään muuta.

Välillä väsyttää ja tympii. Tästä jos erehdyn sanomaan, niin kommenttina on monesti tuo otsikossa oleva lausahdus ja sekös sieppaa. Ja nämä kommentit tulevat siis kohtalaisen saamattomien ihmisten suusta, jotka eivät ole edes tosissaan yrittäneet ja valittavat, kun ei ole töitä.

Siis miksi vitussa minun pitäisi polvillani kiittää joka päivä töistä, joiden saamiseksi olen nähnyt vaivaa ja käyttänyt aikaa ja energiaa ja olen hommani näin ollen täysin ansainnut?
Ei ne duunit kenellekään ilmaiseksi tipu ja heti ei pääse parhaisiin hommiin, oma ongelmahan se on, jos ei näe vaivaa asian eteen. Kun satun tietämään, että niitä opiskelijalle sopisiva hommia tässäkin kaupungissa olisi, jos jaksaisi vähän nähdä vaivaa ja nöyrtyä ottamaan aluksi vähän huonommakin paikan, niin minäkin tein!

Raivostuttavaa, että mun kuvitellaan saaneen elintasoni (joka siis opiskelijaksi hyvä) ja työni taivaan lahjana ilman ponnisteluja. Ihan kuin joku kaikkivoipa tuolla yläkerrassa mielivaltaisesti päättäisi, kuka saa ja kuka ei, ilman että itse voisi mitenkään asiaan vaikuttaa.

Luuletko tosiaan että ne laiskimmat jotka ei näe sitä vaivaa niin hokisi tuota lausetta?

Moni menettään nykyään pitkäaikaisen työpaikkansa ja eivät niin vaan saa uusia töitä vaikka miten etsisi. Eli kyllä tänäpäivänä saa olla onnellinen jos on töitä :)

No muakin ärsytti toi lause just niiden saamattomien suusta, jotka ei jaksanut kunnolla hakea/kelpuuttanut kaikkia töitä/jotka oli saanut potkut aikaisemista duuneista.

Pääkaupunkiseudulla nimittäin osa-aikaisen duunin saaminen opiskelujen oheen on todella helppoa.

Ei tuo lause minusa ole mikään laiskojen ihmisten hokema, itse olen kuullut sitä nimenomaan ahkerien työnsä menettäneiden suusta. Ja itsekin välillä mietin, kun asiat ovat jotenkin huonosti, kaikkea sitä hyvää, mitä minulla on. Niihin hyviin asioihin kuuluu myös se työpaikka.

Tuskin sinäkään haluasit töistäsi luopua, eikö niin?

Luuletko tosiaan että ne laiskimmat jotka ei näe sitä vaivaa niin hokisi tuota lausetta?

Moni menettään nykyään pitkäaikaisen työpaikkansa ja eivät niin vaan saa uusia töitä vaikka miten etsisi. Eli kyllä tänäpäivänä saa olla onnellinen jos on töitä :)

Mutta kun nyt puhuttiin opiskelijoista ja niistä duuneista, mitä voi tehdä opintojen ohessa. Ja minä tiedän, että niitä olisi tarjolla, mutta kun ei olla valmiita tulemaan yhtään ulos omalta mukavuusalueelta sen elintason eteen.

EN puhunut pitkäaikaisita töistä, tai edes koulutusta vastaavista hommista.

Itsekin saan kuulla samaa. Jotenkin vaikea ymmärtää, että samalla alalla oleva opiskelija ei saa töitä "vaikka miten kovasti yrittää" samalla kun itse joudun kieltäytymään useista työtarjouksista ja -vuoroista, kun ei aikatauluun mahdu enempää. Teen nyt jo täysiä viikkoja ja harvoin minulla on oikeasti kokonainen päivä vapaata.

[QUOTE="aapee";25882848]En todellakaan meinaa. Mä arvasin, että joku kääntää tämän juuri näin:D Meinasin nyt noita tiettyjä tapauksia, jotka eivät ole asian hyväksi juuri mitään tehneet.[/QUOTE]

Ja nämä kommentit tulevat siis kohtalaisen saamattomien ihmisten suusta, jotka eivät ole edes tosissaan yrittäneet ja valittavat, kun ei ole töitä.

Pahoittelut, multa jäi jostain syystä tuo lause lukematta. Sitten ymmärrän kyllä osin, mutta olisin silti kiitollinen siitä että töitä on. Pelkästään ne huonosti koulutetut duunarit eivät ole vaarassa menettää työnsä vaan hyvin moni korkeasti koulutettukin löytää nykyään itsensä kortistosta...

[QUOTE="poikia3";25882864]
Tuskin sinäkään haluasit töistäsi luopua, eikö niin?[/QUOTE]

No enpä niin. Mutta mä olen vaan tehnyt hiton paljon enemmän saadakseni sitä duunia, joten onko ihmekään, että mulla töitä riittää, kun olen niitä aktiivisetsi hakemut. Tässä kaupungissa kun esim. siivosutyön, kaupan alan duunien ym. saaminen ei ole vaikeaa. Se tosin vaatii sen, että ottaa asiakseen kysellä ja laittaa hakemuksia ja olla valmis käyttäämään sitä omaa aikaa työn tekemiseen.

Mä olen ikoinaan opiskeluaikana myyny kaljaa / pääsylippuja / pullaa / pizzapaloja jne., siivonnu marketteja ja miesten vessoja, pessy ikkunoita (ja niitä oli ainakin se 506 kpl...) ja vaihtanu verhoja, toiminu lihakonsulenttina / matkailuneuvojana / sihteerinä / Muumina / messuesittelijänä ja ties minä muuna. Ja yksikään noista hommista ei kyllä liipannu läheltäkää alaa, jota opiskelin.

Ja samaan aikaan kattelin, kun kaverit nosteli sen sataa eri tukea, maksatti sossulla kaiken mikä vaan vinkumalla irtosi ja levitti ahteriaan sohvalla, kun "ei vaan kiinnosta". Näistä vapaamatkustajista kyllä nousee edelleen karvat pystyyn.

Mutta yhtä lailla olen nähny koko ikänsä tunnollisesti työnsä tehneitä ihmisiä potkittavan kylmästi pellolle pari vuotta ennen eläkeikää, kun firmalla on "tuottavuusongelmia". Ja ei kyllä tulis pieneen mieleenkään mennä ehdottamaan näille tyhjän päälle pudonneille, että "oishan tota vessansiivousta tarjolla" tai että "Muumimaailmassa näkyy olevan taas haku päällä".

Yhteistyössä