Olisitko huolissasi? 4D ultra ja mahalaukkua ei näkynyt.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv26
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv26

Vieras
Rakenneultrassa ei todettu mitään poikkeavaa. Kävimme 4D ultrassa ja lääkäri ei ensin löytänyt mahalaukkua lainkaan. Katsoi muutamaan otteeseen uudelleen ja vauva oli niellyt lapsivettä ja mahalaukku löytyi. Epäselväksi jäi että oliko mahalaukku löydön jälkeen normaalin kokoinen vai pieni ja se että onko mahalaukku "näkymätön" jos lapsivettä ei ole nielty? Laittoi lapun mukaan jonka käski antaa neuvolaan jotta pääsen loppuraskaudesta tarkistamaan viellä asian.

Jäin nyt miettimään että kun rakenneultrassa kaikki oli hyvin ja nytkin mahalaukku löytyi lopulta, nii huolestunko nyt ihan turhaan. Yritän olla stressaamatta asiasta, mutta tietenkin se painaa mieltäni.

Se on aika yleistä että joko a) mahalaukkua ei aina löydy kun siellä ei ole nieltynä mitään ja b) virtsarakkoa ei näy kun vauva on juuri pissannut. Usein vauvat nielee sitä vettä tutkimushetkellä ja sitä etenee myös rakkoonkin, mutta aika usein täytyy asia eri kerralla tarkastaakin. Eli mitään syytä huoleen ei ole. Mutta nämä ovat niitä rakenneultrien tärkeimpiä tarkastuskohteita, joten ne on hyvä nähdä täysin kunnolla.

Itsekin toisesta lapsesta kävin kontrollissa, virtsarakossa ei ollut ekalla kertaa mitään. Seuraavalla kerralla näki selvemmin että kaikki ok.

Mulla myös käynyt samoin, tai siis sikiön mahalaukkua ei näkynyt ollenkaan. On kuulemma tosi yleistä, eikä siitä tarvitse yleensä huolestua. Mulla oli uusi kontrolli parin viikon päästä (oli muuten hirveän pitkät ja tuskaiset 2 viikkoa) ja silloin mahalaukku näkyi selvästi. :)
Kyllä olisivat varmasti maininneet, jos mahalaukku olisi ollut jotenkin poikkeavan pieni ja muuten epänormaali, joten en usko, että sulla on syytä huoleen.

Kiitos teille vastauksista. Tokihan se aina pistää mietityttämään kun näkee että lääkäri huolestuu. Mulle se kontrolli kuitenkin laitettiin vasta parin kk päähän, että tuskin sitten mistään vakavasta on kyse.

Yhteistyössä