Olisitko ihan paniikissa, jos

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Logotar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Löytyykö sieltä muilta kuin hoitoalalta helposti töitä? Miehen kanssa palloteltiin ajatusta tästä. :) Mä opiskelen sh:ksi parhaillaan, mies asentaja mutta osaa myös hitsata, huoltaa tms. siis ei ole ronkeli työnkuvan suhteen.

Hyödynnetään nyt kunnolla kun on kerrankin joku sieltä langan päässä vastaamassa. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Löytyykö sieltä muilta kuin hoitoalalta helposti töitä? Miehen kanssa palloteltiin ajatusta tästä. :) Mä opiskelen sh:ksi parhaillaan, mies asentaja mutta osaa myös hitsata, huoltaa tms. siis ei ole ronkeli työnkuvan suhteen.

Hyödynnetään nyt kunnolla kun on kerrankin joku sieltä langan päässä vastaamassa. :D

kyllä mä luulen että Norjasta löytyy työtä kuin työtä kun löytyy osaamista ja motivaatiota. Suomalaiset on aika kysyttyä työvoimaa...

Alkuperäinen kirjoittaja :DD:
ei juma ei mun hermoilla pystyis asumaan siällä :D kuis pitkä työmatka sulla on? onko siällä paljon asukaita?

no jos olisin tässä omassa kylässä töissä, ois työmatka n. 300m. Mutta koska olen ahne ja laiska, ajan 70km päähän Norjaan töihin :D

asukkaita koko kunnassa on 1300 (marraskuu 2009)

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
ei juma ei mun hermoilla pystyis asumaan siällä :D kuis pitkä työmatka sulla on? onko siällä paljon asukaita?

no jos olisin tässä omassa kylässä töissä, ois työmatka n. 300m. Mutta koska olen ahne ja laiska, ajan 70km päähän Norjaan töihin :D

Eli toki puhut norjaa? Ilmeisesti sujuvasti?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

joo puhun, ja nykyään sujuvasti. Mutta kun menin viisi vuotta sitten töihin, en osannut sanaakaan norjaa :D

joo puhun, ja nykyään sujuvasti. Mutta kun menin viisi vuotta sitten töihin, en osannut sanaakaan norjaa :D

Mielenkiintoista :). Selvisitkö sitten englannilla tai ruotsilla?

joo aluksi se oli sellasta ruotsi-englanti-suomi-sekamelskaa ja sanakirja ahkerassa käytössä. Heti vaan kun alkaa toistamaan perässä ja tarkistamaan mitä tarkoittaa niin kyllähän sitä oppii. Ja kun selvisi muutama murrejuttu niin alkoi helpottaa huomattavasti, kun alko löytymään ne sanat sanakirjasta :D

Meil on..

- 30km lähimpään kauppaan
- Naapuri 0.5km päässä (lähin lapsiperhe 1km päässä)
- Lääkäri paikkakunnalla virka-aikana 5pv viikossa
- Päivystykseen ja synnärille 100km matkaa
- Lähin poliisi 80km
- Mies maatalousyrittäjä joten kiinni työssään 24/7, kotona oltava aamulla vähintään klo 6-8 ja iltapäivällä klo 16-18
- Yksi auto, joten "joutuu" sovittelemaan matkoja

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Meil on..

- Lähin poliisi 80km
- Mies maatalousyrittäjä joten kiinni työssään 24/7, kotona oltava aamulla vähintään klo 6-8 ja iltapäivällä klo 16-18

no on teilläkin :)

mutta hienosti sitä silti pärjää, eikös :)

joo aluksi se oli sellasta ruotsi-englanti-suomi-sekamelskaa ja sanakirja ahkerassa käytössä. Heti vaan kun alkaa toistamaan perässä ja tarkistamaan mitä tarkoittaa niin kyllähän sitä oppii. Ja kun selvisi muutama murrejuttu niin alkoi helpottaa huomattavasti, kun alko löytymään ne sanat sanakirjasta :D

Ihailen ihmisiä jotka ottavat itseään niskasta kiinni ja tosiaan opettelevat uuden kielen. Itse olen asunut useassa maassa, mutta aina ollut töissä vain englanninkielellä, joten maan kieltä ei ole tullut kunnolla opeteltua.

Käytkö esim. ruokakaupassa siellä Norjan puolella? Varmasti erilainen valikoima.

Alkuperäinen kirjoittaja kaisa:
Meil on..

- Lähin poliisi 80km

no on teilläkin :)

mutta hienosti sitä silti pärjää, eikös :)

TODELLAKI!!

En mitenkään lähtökohtaisesti olisi tietenkään paniikissa ja kuulostaisi minulle oikein sopivalta paikalta, mikäli olen oikein ymmärtänyt missä asut, niillä kulmilla tai ainakin täältä katsoen siellä päin liikuinkin alkukesästä. Pitäisin kyllä asua noin. Mutta jos jotain sattuisi, siis terveysasioissa niin toki huolettaisi enemmän, kuin täällä missä on lyhyt matka hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Kiva kun tämä ketju taas nousi tänne :)

Ajokortti taitaa siellä olla välttämättömyys :whistle: Pitäis varmaan sellainen ajaa ennen kuin voi edes harkita muuttavansa :D

no kieltämättä ilman ajokorttia voi olla hankalaa. Tai oli täällä perhe jossa oli neljä lasta eikä kummallakaan vanhemmista ajokorttia. Kauppareissutkin teki fillarilla, lapset polki mukana ja ruuat peräkärryssä :)

mutta muuten pidemmille matkoille kyllä auto on ihan kätevä...

Ihailen ihmisiä jotka ottavat itseään niskasta kiinni ja tosiaan opettelevat uuden kielen. Itse olen asunut useassa maassa, mutta aina ollut töissä vain englanninkielellä, joten maan kieltä ei ole tullut kunnolla opeteltua.

Käytkö esim. ruokakaupassa siellä Norjan puolella? Varmasti erilainen valikoima.

pakko. Ei tuolla pidemmän päälle pärjää englannilla kun ei nuo vanhat ihmiset sitä osaa. Norja ja saame pääasiassa käytössä tuolla missä oon töissä.

Saamenkielen opiskelua pitäs vähän lisätä, mies kuitenkin on saamelainen ja puhuu kieltä lapsellekin :whistle: ymmärrän melko hyvin mutta tuo puheen tuotto on vähän huonohkoa...

oon mä ollu kerran Sveitsissä 3kk työharjottelussa ja sieltä tullessa puhuin sujuvaa ranskaa :)

Niin ja kaupassa käyn harvakseltaan Norjassa. Kertakäyttövaipat tulee ostettua sieltä, ne on halvempia. Muuten on ruoka yms. kalliimpaa. Valikoimat on toki aika erilaiset. Paljon käy norjalaiset Suomen puolella ostoksilla kun esim. hyla- ja laktoosittomien tuotteiden valikoima on suorastaan surkea Norjassa.

Alkuperäinen kirjoittaja KuutioTasku:
Alkuperäinen kirjoittaja syöksy:
synnyttään en ehtis sairaalaan...

En minäkään mut kyllä mä siellä silti asua voisin :)
Synnyttäisin sit viikkoa ennen käynnistyksellä.

no ei ne ehdi kaikki muutkaan. eikä ne ehdi välttämättä vaikka ois sairaalaan 10 tai 20 km matkaa :)

enkä tiiä lähteekö ne käynnistämään pelkästään sen vuoksi että on matkaa sairaalaan? ja mistä sitä tietää koska se aikoo syntyä.

mulla oli tarkoitus lähteä ensin kaksi viikkoa, sitten viikkoa ennen odottelemaan lähemmäs mutta tyttö päätti syntyä 10 pvää ennen laskettua. Kun alkoi tuntua, kävin lääkärissä joka teki tutkimuksen. Sanoi että mene nyt, tää syntyy tänään tai viikon päästä. Kun pääsimme paikkakunnalle jossa sairaala on, käytiin nukkumaan. Kuutisen tuntia ehdin olla siellä ennen kuin piti sitten lähteä synnärille :)

Lääkäri olisi tavoitettavissa vain virka-aikana, neljänä päivänä viikossa? / Koska tahansa

Päivystykseen tai apteekkiin olisi matkaa 160km / apteekkiin 100m, päivystykseen pari kilometriä

Lähimpään sairaalaan/synnyttämään olisi 460km / 2km, synnyttämään 8km

Lähin poliisi olisi 160km päässä / pari kilometriä

Paikkakunnalla olisi vain yksi ambulanssi / kaupungissa yhteensä herra ties kuinka monta, läheisellä pelastusasemalla kolme

Kauppa olisi auki vain arkisin klo 18 ja lauantaisin klo 15 saakka, sunnuntaisin aina kiinni / Ma-Su yhteentoista, 10km päässä 24/7 kauppa

Lähimmät vaatekauppaketjut olisivat monen sadan kilometrin päässä / kolme kilometriä iiiisoon kauppakeskukseen

Netti ja puhelin toimisivat joskus ja jouluna, paljon katvealueita / 200 megan netti ja 3G-alue tietenkin

Olisin siis paniikissa ja en voisi muuttaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja KuutioTasku:
Alkuperäinen kirjoittaja syöksy:
synnyttään en ehtis sairaalaan...

En minäkään mut kyllä mä siellä silti asua voisin :)
Synnyttäisin sit viikkoa ennen käynnistyksellä.

no ei ne ehdi kaikki muutkaan. eikä ne ehdi välttämättä vaikka ois sairaalaan 10 tai 20 km matkaa :)

enkä tiiä lähteekö ne käynnistämään pelkästään sen vuoksi että on matkaa sairaalaan? ja mistä sitä tietää koska se aikoo syntyä.

mulla oli tarkoitus lähteä ensin kaksi viikkoa, sitten viikkoa ennen odottelemaan lähemmäs mutta tyttö päätti syntyä 10 pvää ennen laskettua. Kun alkoi tuntua, kävin lääkärissä joka teki tutkimuksen. Sanoi että mene nyt, tää syntyy tänään tai viikon päästä. Kun pääsimme paikkakunnalle jossa sairaala on, käytiin nukkumaan. Kuutisen tuntia ehdin olla siellä ennen kuin piti sitten lähteä synnärille :)

Kyllä minulla käynnistettiin laskettuna päivänä nyt ku en olis kerenny sairaalaan. Vaikka ajomatkaa olis ollu vain tunti. Et uskoisin et käynnistäisivät kylä.

Vertailun vuoksi minäkin:

Lääkäri olisi tavoitettavissa vain virka-aikana, neljänä päivänä viikossa?
- Mä en itse asiassa tiiä, onko noilla yksityisillä lääkäriasemilla millä lailla päivystyksiä? No ainakin sairaalat on erittäin lähellä.

Päivystykseen tai apteekkiin olisi matkaa 160km?
- Yliopistollinen sairaala on tien toisella puolella.

Lähimpään sairaalaan/synnyttämään olisi 460km?
- Ks. edellinen.

Lähin poliisi olisi 160km päässä?
- Poliisiasemalle on varmaan n. 2-2,5 km.

Paikkakunnalla olisi vain yksi ambulanssi?
- En tiedä kuinka monta, mutta oletettavasti aika paljon enemmän, kun niitä tosta ohi viuhuu aikas usein :D

Kauppa olisi auki vain arkisin klo 18 ja lauantaisin klo 15 saakka, sunnuntaisin aina kiinni?
- 200 metrin päässä kauppa, joka on auki vuoden jokaisena päivänä klo 7-23. 24 h huoltoasema n. 2-3 km päässä.

Lähimmät vaatekauppaketjut olisivat monen sadan kilometrin päässä?
- Lähin vaateputiikki 30 m päässä, kunnon vaatekaupat 1,5 km päässä.

Netti ja puhelin toimisivat joskus ja jouluna, paljon katvealueita?
- Puhelin toimii aina, nettikin usein ;D

Yhteistyössä