Olisitko jättänyt kutsumatta äidin häihisi, tässä tapauksessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Phoebsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Phoebsi

Aktiivinen jäsen
12.06.2008
28 881
2
38
Kiertoteitä sain kuulla, että äitini on edelleen hyvin katkera siitä, ettei saanut kutsua häihimme. Syy oli se, että hän on pahasti alkoholisoitunut. Kun aloimme järjestää häitä, hän oli jo puoli vuotta ollut juomingeissaan ja soitellut vain kännissä, haukkuakseen. Kutsujen lähettämisen aikaan putkea oli jatkunut yhtä lyhyttä taukoa lukuunottamatta lähes vuoden.

Minä en halunnut häntä tilaisuuteen, jossa oli tarjolla sekä alkoholia että kasa kiusallisia tilanteita. Olisin joutunut jännittämään viimeiseen asti, tuleeko hän humalassa ja alkaako riehua. Myöskään mieheni ei halunnut häntä sinne.

Olisitko itse tehnyt samoin? Enäähän sillä ei ole väliä edes, häistä jo vuosi, mutten ole koskaan tullut kysyneeksi muiden ratkaisuja. En kyllä toisaalta tunne kovin montaa alkoholistin lasta.

vaikea sanoa. oletko puhuinut àitisi kanssa syistà? ymmàrtààkò hàn miksi teit sen?
ja kàvittekò àitisi kanssa myòhemmin vaikkapa lounaalla tai kakkukahveilla?

Tämä on sellainen asia, jonka vain asianosainen itse voi päättää. Kukaan ulkopuolinen ei tunne tilannetta riittävän hyvin. Yleensäkin ihmiset arvostelevat liikaa toisten asioita tietämättä mikä todellisuus on.

Oma äitini on pahasti alkoholisoitunut ja pistin välini poikki häneen. Minua solvataan kylillä kun olen hyljännyt äitini ja kuinka paha ihminen olen. Mutta kuule, ei jaksa kiinnostaa. Tiedän tehneeni oikein. Älä anna toisten sanomisten vaikuttaa. Jos eivät ymmärrä miksi olet toiminut noin, niin anna ihmetellä.

tässäpä osasyy miksi en ole mennyt naimisiin. olisi tuntunut väärälle jättää isä kutsumatta kun mahdollisuus olisi ollut että on "ihmisiksi" ja tietyllä tapaa minulle kovin tärkeä. vaikeaa selittää, mutta tietyllä tapaa saatoin luottaa hänen tukeensa aina, että ei arvostele ratkaisujani vaan auttaa parhaansa mukaan. tosin lompakkoani en hänen ulottuvilleen olisi ilman valvontaa jättänyt. nyt hän on kuollut, kamalaa sanoa, nyt "voisin" mennä naimisiin.

Kyllä, olen yrittänyt sanoa miksi niin, mutta hän ei usko. Olemme kuulemma mieheni kanssa vain liian ylpeitä.

En ole vienyt häntä minnekään enkä käynyt missään häiden jälkeenkään hänen kanssaan - koska hän vain juo.

Jos on tiedossa joku tosi pahansisuinen kännissä riehuja, en kutsuisi, olisi sitten vaikka äiti. Oman äidin riehuminen ja mokailu olisi vielä moninverroin vaikeampaa katsella. Ymmärrän sua. Äitilläs on tainnu jo aivot liueta viinaan, jos se ei ymmärrä, että se itse esti pääsynsä häihin.

Olisin tehnyt samoin. Ja itse asiassa me tehtiinkin niin, miehen enon kohdalla. Se olisi kuitenkin kännipäissään alkanut rähjäämään isänsä kanssa ja meille oli tärkeämpää saada miehen isoisä paikalle kuin se eno.

Äidilläsi alkoholi ja juominen on numero yksi. Silti hän odottaa, että te pitäisitte häntä ensimmäisenä tärkeysjärjestyksessänne. Eli pohjimmiltaan aina vaan minä minä minä ja se viina.

Teit täysin oikein, kun et kutsunut. Alkoholistin on hyvä välillä saada muistutus siitä, että juomisella on seurauksensa. Vaikka äitisi ei ehkä nyt tajua tätä, niin saattaa tuo olla jossain vaiheessa yksi sysäys raitistumista kohti. Ehkä ja toivottavasti.

Kyllä, olen yrittänyt sanoa miksi niin, mutta hän ei usko. Olemme kuulemma mieheni kanssa vain liian ylpeitä.
/QUOTE]
Tietenkään äitisi ei alkoholistina voi myöntää omaa ongelmaansa ja siksi hänen on löydettävä muu syy. Ongelman myöntäminen olisi jo iso askel eteenpäin. Älä vaivaa mieltäsi. Varmasti teit oikein, kun äitisi asennekin on tuo. Meillä on suvussa yksi alkoholi+mielenterveysongelmainen. Hänestä tuli aivan kauhea, kun hänen lapsensa meni naimisiin. Lapsi joutui hakemaan hänelle lähetysmiskiellon. Tämä äiti ei näe itsessään mitään vikaa, vaan ongelma on lapsessa ja hänen puolisossaan.

Olisin tehnyt päätöksen sillä perusteella, että millaista käytös on humalassa... Pelkkä humalatila ei olisi riittänyt eväämään kutsua, mutta jos käytös olisi erittäin huonoa, niin silloin en ehkä olisi kutsua laittanut...

Olisin jättänyt kutsumatta! Ihan oikein teit.

Jos minä pääsen joskus naimisiin niin jätän kutsumatta vanhempani ja myös suuren osan muusta suvusta. Ei kaikkea tarvitse sulattaa vain siksi että että he ovat vanhempia/sukua. Onneksi sentään ystävänsä saa valita itse. :)

Yhteistyössä