Olisko musta tukiperheeksi vaikka olenkin yh?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Jonna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Jonna"

Vieras
Teen töitä opetus/sos. alalla, olen perustanut tänne meidän alueelle yksinhuoltajien olohuoneen jonka vetäjä olin, samalla tein töitä erään järjestön vapaaehtoisena. Nykyään opiskelen lapsi- ja nuorisotyötä ja olen taaskin vapaaehtoisena mm lapsiperheen tukihenkilönä ja mm. koulun vanhempainyhdistyksen pj.

Mun omat lapseni ovat kaikki kouluikäisiä ja mulla jää runsaasti aikaa toimia tukiperheenä. Kun en satu olemaan ihminen, joka juoksisi baareissa ja harrastuksissa jne.
Haluaisin viikonloppuihini jotain sisältöä, vaikka sen tukilapsen. En ole sitä mieltä, että lapsia on kuskattava harrastuksiin jne, vaan heille on nimenomaan annettava aikaa pyyteettömästi, lapsen omilla ehdoilla ja siihen ikäkauteen sopimalla tavalla. Sekä pitämällä kiinni ruteeneista, ruoka- ja nukkumaanmeno-ajoista.

Kun mä muutin ensimmäiseen omaan asuntoon 18 vuotiaana (tukiasunto normaalissa kerrostalossa) sain tukiperheen itselleni ja perheessä oli vain äiti ja hänen tyttärensä. Asuivat samassa rapussa kanssani. Eli kyllä yh:tkin voi ryhtyä tukiperheeksi. :)

Juuri äsken juttelin sos.työntekijän kanssa puhelimessa. Oli oikein positiivinen keskustelu. Laitan hakemuksen eteenpäin ja tehdään tarvittavat kotiselvitykset jne ja siitä se etenee :)

Hieno juttu, että aiot tukiperheeksi! Itse olen ollut lastensuojelussa ja erilaisilla sosiaalitahoilla töissä (tällä hetkellä yliopistolla) ja myöskin yh. Heti kun oma lapsi on hieman isompi, aion myös ottaa enemmän selvää tukiperhetoiminnasta, koska sellaisena toimiminen kiinnostaa. Perhe mekin ollaan, vaikka ei sitä miestä samassa taloudessa olekaan. Omalla lapsella on kuitenkin erittäin hyvät ja läheiset välit isänsä kanssa.

Tuo mun haastattelija teki sellaisia kysymyksiä, että " kyllähän sä ymmärrät mitä tää on" jne.
Kyllä ymmärränkin. Moni lapsista on ls-asiakkaita. Nykyinen lastensuojelulaki painottaa ennalta ehkäisevää työtä.
Ja sitä ei saa, ellei ole ls-asiakas. Se vika siinä laissa on! Vanhemmassa ei tartte olla yhtään mitään vikaa, mutta jos on väsynyt ja vaikka käsi kipsissä, voi ainut apu tulla lastensuojelun kautta.
Mä haluaisin hälventää vanhempien pelkoja tästä, ettei lapsia suinkaan oteta huostaan siksi koska itse on "hieman väsynyt"

Yhteistyössä