Olisko tämmöiseen ketutuksen aiheeseen kohtalontovereita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Äippä taas soitti ja jutteli ensin niitä näitä. Sitten yhtäkkiä (taas vaihteeksi) pamautti että olisko meillä lainata sille kolmeksi kuukaudeksi 600 ?. Kerroin että meillä on nyt todella tiukkaa kun mun tulot on niin paljon tippunut. No äippä sitten siihen että eikö me voitais ottaa sitä rahaa säästöstä??

On kuulemma vuokrarästejä sen verran että jos ei maksa niitä niin saa häädön. Mikäs sitten sen parempi kuin että tytär auttaa jälleen kerran hädässä. Ja mua tosiaan ärsyttää myös tuo kun meidän säästötilillä ei todellakaan mitään ihmeellisiä summia ole ja ne on siellä ensinnäkin vaivalloisesti säästettynä ja toisekseen pahan päivän varalle.

Ja nyt kun kerran ollaan tiukilla niin muutenkin joudutaan sieltä varmaan rahaa ottamaan.

Aina kun käyn kotona,ostan jääkaapin täyteen ruokaa,tarjoan yleensä jotain sapuskaa vaikka grillillä ja joudun todella usei lainaamaan rahaa.

Mikä hiton velvollisuus mun on huolehtia taloudellisesti mun 50-vuotiaasta äidistäni :headwall: :headwall:

No ei ole.
Mutta mutta... auttaisinko, riippuu siitä, mihin ne äidin omat rahat menneet, jos on aina ostanut lapsillensa ensin, ei itsellensä mitään, jos on auttanut opiskelussa ym. ja yrittänyt itsekin tienata, ja silti ei rahaa ole.

Mistä johtuu, että hänellä ei ole rahaa? YLeensä tuon ikäisillä on oma asunto, tai minä en tunne ketään kuin puliukkoja jotka asuu vuokralla jos 50+ ikää.

Mihin ihmeeseen mutsis kuluttaa sitten omat rahansa?
Mä en ainakaan auttaisi, siis jos olisi omakin rahatilanne tiukka. Säästöt on säästöjä, eikä mitään suvun yhteistä virkistyrahastoa /lainarahaa.

Meillä kans miehen vanhemmat soittaa lähes joka kuukausi pyytääkseen isomman tai pienemmän summan rahaa lainaksi.
Tultiin niille sanoneeksi, että meilllä on säästötili johon kerätään rahaa uuden auton ostoa varten niin viime kuussakin miehen äiti soitti, että kun teillä nyt on se rahasto niin voisitteko lainata x summan rahaa.
Itsekin ollaan nyt jouduttu sieltä rahaa ottamaan, kun on tiukempi hetki mutta se on ihan eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ei ole.
Mutta mutta... auttaisinko, riippuu siitä, mihin ne äidin omat rahat menneet, jos on aina ostanut lapsillensa ensin, ei itsellensä mitään, jos on auttanut opiskelussa ym. ja yrittänyt itsekin tienata, ja silti ei rahaa ole.

Mä olen itse aloittanut jakamaan mainoksia 11-vuotiaana jotta pystyin edes jotain itselleni ostamaan ja 16-vuotiaasta asti oon ollut töissä opintojen ohessa jotta pystyin itseni elättämään ja mm. ostamaan koulukirjat. Itse olen aina joutunut kaiken maksamaan ja jo silloin nuorena porukoille rahaa lainaamaan.

Omat vähät rahat (työkkäri ja sossurahat) menee kai enimmäkseen lääkkeisiin (äidillä mm. vakava masennus,sydänvika ja diabetes) ja sitten viinaan ja röökiin).

Kyllä mä haluan äitiä auttaakin, ei siinä mitään, mutta mun mielestä tuo on niin härskiä hyväksikäyttöä. Etenkin kun äiti TIETÄÄ etten oo nyt itsekään rahoissani. Hän ei yhtään tosiaan arvosta säästöjä kun on itse tottunut aina laittamaan kaikki rahat haisemaan. Meille taas on itselle todella korkea kynnys koskea vaivalla säästettyihin rahoihin :(

Mistä johtuu, että hänellä ei ole rahaa? YLeensä tuon ikäisillä on oma asunto, tai minä en tunne ketään kuin puliukkoja jotka asuu vuokralla jos 50+ ikää.

No mun äiti kuuluu tuohon kyseiseen melkeinpä puliukkoryhmään. Ja juu, onhan hänellä omaisuutta, se on vaan miiinusmerkkistä, eli ulosotossa on kyllä hemmetisti rahaa miinuksella :kieh:

Sinä syvällä sisimmässäsi tiedät mitä sinun pitää tehdä, eikö niin? Miä ainakin luulen että tiedät.. Onhan se hankalaa mutta joskus sen on loputtava ja on päästettävä irti.. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mihin ihmeeseen mutsis kuluttaa sitten omat rahansa?
Mä en ainakaan auttaisi, siis jos olisi omakin rahatilanne tiukka. Säästöt on säästöjä, eikä mitään suvun yhteistä virkistyrahastoa /lainarahaa.

Tuolla myöhempänä selvitinkin mihin käyttää, eli lääkkeisiin, viinaan ja röökiin. Siis ne vähät rahat joita saa.

Tuo just on se pointti. Siis meidän säästöt on meidän ja ei ne mitenkään itellään oo sinne tilille kertyneet. Ja kun itsekin käytetään niitä vasta äärimmäisessä hädässä. ¨

Harmittaa....mutta meen äiti myös tietää että mä olen liian kiltti, mua on NIIN helppo käyttää hyväkseen...

Ei tosiaa kaikilla plus 50 ole taloja ja rahaa ku roskaa. Mä tunnen monia, jotka on normaaleja duunareita tai eläkeläisiä, mutta ne tulot on niin pienet, että menee perus elämiseen varsinkin jos elämässä ollut työttömyyttä, lasten elättämistä ja muuta. Mäki oon varmaan tosi huono ihminen kun ei edes kolmekymppisenä varaa ostaa asuntoa kun elätän monta lasta ja palkkakin ihan paska omassa ammatissa.

Miehesi varmasti odottaa sinun sanovan ääneen sen, että teidän perheen rahoja ei anneta lainaksi =lahjaksi. Teillä on velvollisuus huolehtia omista lapsistanne ja itsestänne ja jos haluatte, voitte viedä ruokakasseja ym satunnaisesti.

Mietin tätä aikoinaan paljonkin ja jälkikäteen olin tyytyväinen, että ei annettu rahaa. Välitkin säilyivät ihan hyvinä kun ei ollut raha-asioita niitä hankaloittamassa.

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:

No mun äiti kuuluu tuohon kyseiseen melkeinpä puliukkoryhmään. Ja juu, onhan hänellä omaisuutta, se on vaan miiinusmerkkistä, eli ulosotossa on kyllä hemmetisti rahaa miinuksella :kieh:

Hehheh, niin tuttua. Mulla on vielä "ihanan" äidin lisäksi ulosotto omassa takapuolessa kiinni, mutsin tunaroinnin takia... Äiti on +50 ja vuokralla asuu, että vieras osui ihan oikeaan vaikka tuskin äitiäni tunnetkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä kans:
Meillä kans miehen vanhemmat soittaa lähes joka kuukausi pyytääkseen isomman tai pienemmän summan rahaa lainaksi.
Tultiin niille sanoneeksi, että meilllä on säästötili johon kerätään rahaa uuden auton ostoa varten niin viime kuussakin miehen äiti soitti, että kun teillä nyt on se rahasto niin voisitteko lainata x summan rahaa.
Itsekin ollaan nyt jouduttu sieltä rahaa ottamaan, kun on tiukempi hetki mutta se on ihan eri asia.

Mä myös niin kadun että menin kertomaan säästötilistä :( . Pahimmillaa mulla oli niin että ostin siskolle kaiken sen tarvitsevan, pikkuveli oli vippaamassa koko ajan rahaa ja porukat oli tuhansia velkaa.

Nuo tietää tasan tarkkaan että mua voi käyttää hyväkseen kun en kestä niiden kurjaa elämäntilannetta ja on kova tarve auttaa.

Äh.....tänään on ollut paskapaskapaskapäivä kaiken kaikkiaan :( :(

Alkuperäinen kirjoittaja Kirvash:

Hehheh, niin tuttua. Mulla on vielä "ihanan" äidin lisäksi ulosotto omassa takapuolessa kiinni, mutsin tunaroinnin takia... Äiti on +50 ja vuokralla asuu, että vieras osui ihan oikeaan vaikka tuskin äitiäni tunnetkaan.

Juu äippä se tuhosi munkin luottotiedot ja maksoin sitten sen velat pois ulosotettiin joka pirun palkasta tietty summa :kieh: . Pikkuveljen luottotiedot äippä kusi myös ja pikkusiskonkin yritti. Onneks siskon kohdalla (huostaanotettu) nuorisokodissa tuo huomattiin ja siihen puututtiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Miehesi varmasti odottaa sinun sanovan ääneen sen, että teidän perheen rahoja ei anneta lainaksi =lahjaksi. Teillä on velvollisuus huolehtia omista lapsistanne ja itsestänne ja jos haluatte, voitte viedä ruokakasseja ym satunnaisesti.

Mietin tätä aikoinaan paljonkin ja jälkikäteen olin tyytyväinen, että ei annettu rahaa. Välitkin säilyivät ihan hyvinä kun ei ollut raha-asioita niitä hankaloittamassa.

Joo siis mieshän ei tykkää tilanteesta yhtään ja mä ihan ymmärrän sen. Äiti ei vaan ymmärrä. Yhdessä vaiheessa äidin velat meille paisui ihan älyttömiksi, velkaa oli yhteensä varmaan jotain 2000? yhteensä. Sitten vasta kun äiti sai pienen perinnön (isänsä kuoltua), sai hän velkansa maksetuksi. Ilman tuota perintöä me oltais tuskin koskaan saatu rahoja takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja hempee:
Ei tosiaa kaikilla plus 50 ole taloja ja rahaa ku roskaa. Mä tunnen monia, jotka on normaaleja duunareita tai eläkeläisiä, mutta ne tulot on niin pienet, että menee perus elämiseen varsinkin jos elämässä ollut työttömyyttä, lasten elättämistä ja muuta. Mäki oon varmaan tosi huono ihminen kun ei edes kolmekymppisenä varaa ostaa asuntoa kun elätän monta lasta ja palkkakin ihan paska omassa ammatissa.

Ai? oma äiti yh monelle lapselle ja talon laittoi pienistä palkoista. (minimielarit maksoi kunta, exmies ei halunnut tehdä töitä jotta ei tarvitse elareita maksaa) ennen sai lapsista isot verovähennykset.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirvash:

Juu äippä se tuhosi munkin luottotiedot ja maksoin sitten sen velat pois ulosotettiin joka pirun palkasta tietty summa :kieh: . Pikkuveljen luottotiedot äippä kusi myös ja pikkusiskonkin yritti. Onneks siskon kohdalla (huostaanotettu) nuorisokodissa tuo huomattiin ja siihen puututtiin.

:D Voidaan olla ylpeitä äideistämme. Mutta nyt ihan oikeasti et anna rahaa. Et kellekään. Tarvitset todella itse kaikki rahat kun on vauvakin tuloillaan. Tai sitten sanot että ne tilirahat on loppuneet, että et pystynyt säästämään mitään kun koko ajan on joku kerjäämässä. Sun kannattaa tässä vaiheessa jo miettiä että tahdotko tulevan lapsesi viettävän aikaa äitisi kanssa. Kunpa mäkin olisin miettinyt aiemmin sitä... En kyllä tosissaan anna äitini pilata lastani. Äitisi ei ole millään tavalla vastuullasi vaikka tiedän miten omanikin syyllistää minua ja ahdistaa nurkkaan, kunnes on pakko antaa periksi. Nykyään olen onneksi "kasvattanut pallit" ja pysyn tiukkana jos ongelmia ilmenee. Jos äitisi suuttuu siitä ettei sinulla ole lainata rahaa (siis suomennettuna antaa rahaa), niin antaa suuttua. Se on täysin hänen oma vikansa, ei sinun vaikka hän niin sanoisikin :heart:

Mullekin voi kertoa miten yh saa edes lainaa.. täällä ainakaa myönnä penniäkää jos sanon, että olen yh, 3 lasta ja netto palkka alle 1500 e :D ellei muuta kolmen kans yksiöön mut kyl mä ajattelin ihan 3-4 huonet pitää..

Yhteistyössä