Oliskohan tää reumaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tossuliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tossuliini

Vieras
Monesti olen tota miettinyt kun varpaita ja sormia jomottaa aamusin ja ovat sellaset kankeen oloset ja sitte niitä pistelee ja eikä meinaa saada noita sormia kunnolla suoraksi kun ottaa välillä kipeätä. Mun mutsilla nimittäin oli paha nivelreuma ja mun nuorimmalla tädillä kans on se joten pelko ei ole turhaa että onko mulle puhkeamassa nivelreuma. Multa on otettu joskus reumakoe mutta se ei näyttänyt että olis ollut jotakin ja mun mutsi aikanaan sanoikin että verikoe ei välttämättä näytä että onko reumaa, se pitää todeta muulla tavalla. Mitkä on ne muut tavat millä reuman voi todeta? Mä en haluais ruveta syömään mitään kortisonia koska tiedän että se lihottaa ,olen nähnyt senkin että ihmiset ketkä käyttävät kortisonia niin ovat lihoneet joten ei kiitos kortisonille.

Mulla on kyllä lääkäriin meno perjantaina, pitäisköhän mainita hälle näistä nivelten jäykkyydestä aamusin?

Mainitsepa siitä ja hän saattaa määrätä sinut röntgenkuvauksiin. Sinulta otetaan ns. reumakäsiprojektio eli laitat kädet kuvauslevylle vierekkäin kämmenet alaspäin. Itse käytän projektiosta nimeä "meedioasento". Muista levittää pöydän päässä istuessasi jalkojasi, etteivät ne turhaan saisi säteilyä pöydän alla. Samoin voit kääntää pääsi sivulle, jotta silmäsikin säästyisivät sironneelta säteilyltä. Myös jalkateräsi saatetaan kuvata.

Ei kaikilla tosiaan ole vasta-aineita, ei minullakaan ollut niitä veressä lapsena. Minä söin lapsena aspiriinia, kortisonia pistettiin niveleen ;) Tosin tästä on kulunut ikuisuus ja hoitotavat ovat kehittyneet ja muuttuneet.

Oletko sinä varma, että sinulla ei ole vaan turvotusta aamuisin? Muuten kyllä oireet ovat aika tyypillisiä. Jos nestettä kertyy niveliin, niin sitä kyllä kutsutaan usein reumaksi. Kortisoni tuskin lihottaa erityisesti. Se että sinä syöt normaaliin malliin (tai enemmän telkun ääressä), mutta et vaivojesi takia liiku, se sitä läskiä tuo...

niin ja kyseessä voi olla myöskin pehmytkudos reuma eli fibromyalgia
mä sairastin lapseni lapsuusiän nivelreuman ja nyt tuota toista, aika ajoin labrassa mun reuma arvot ovat koholla mutta aina ovat laskeneet, en tiedä mistä johtuu mutta itse pelkään että sairastun uudestaan

Mä laihdutan parasta aikaa enkä syö koko aikaa sen paremmin telkun kuin tietsikankaan ääressä ja liikun paljon enemmän kuin ennen. Eli olen tehnyt elämantaparemontin jonka avulla olen saanut jo lähes 16 kg pudotettua painosta. Mutta äidilläni oli tablettina ne kortisonit ja lihottivat aika tavalla. Sai myös Heinolassa aikanaan niitä kultapiikkejä joista oli tosi iso hyöty mutsia aatellen. Mikä toi pehmytkudosreuma on? Miten se ilmenee, onko samanlaiset oireet kuin nivelreumassa?

Vinku-Iita: paha kun ei voi nimiä mainita mutta varmaan arvaat tästä kun kerron että on pitkä ja hoikka mieslääkäri ja ajaa polkupyörällä ja vaimonsa on perheneuvolan sos.tätinä, ollut joskus muistaakseni sossussakin töissä tää vaimo. Hän aikanaan otti todesta kun puhuin tosta mun selästä kun tää kuopus syntyi niin pisti röntgeniin. Ja Ketvelniemen alueen lääkäri on kans aivan ihana, tykkäsin kovasti. Mulla vaihtui lääkäri heti kun tähän keskustan alueelle muutettiin. En tiedä miten ottaa asian ja kuinka vakavasti.

Yhteistyössä