Olkoon vaan jokamiehenoikeus, mutta pakkoko joka vuosi viedä kanttarellit pihasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onnenkantamoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onnenkantamoinen

Vieras
Yks ja sama tantta vei taas ne kanttarellit tosta, joiden annoin vielä hetken kasvaa ennen keräämistä. Ja pylly pystyssä tossa takapihalla poimimassa mustikoita.

Viime vuonna koira haukkui hulluna ja mummo sanoi vaan: Elä kehtoo haukkuu...

Okei, olen taas pinnallinen ja lapsellinen ja metsä on täynnä sieniä, mutta ärsyttää. Tarttunu varmaan mun äidistä, joka on vuosikymmenet naputtanu samasta ihmisestä.

Eiks se oo joku 250 m kun pitäis olla väliä asutukseen, näköetäisyyden ulkopuolella siis, se raja että on jokamiehen oikeudella pomittavissa? Niin oli ainakin lakankeruuseen liittyvässä uutisoinnissa.

Mikäli paikka josta sienet on poimittu on sinun pihasi, ei ole suotavaa että tullaan jokamiehen oikeuksilla siitä poiminaan. Jokamiehen oikeudet kuuluu metsäpalstoille, eivätkä ne koske ihmistasutusten läheisyyttä

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Eiks se oo joku 250 m kun pitäis olla väliä asutukseen, näköetäisyyden ulkopuolella siis, se raja että on jokamiehen oikeudella pomittavissa? Niin oli ainakin lakankeruuseen liittyvässä uutisoinnissa.
No hyvä tietää, ens kerralla tyhjennän sen helkamasta kumit :kieh: Hän jättää sen tohon roskiskatoksen seinää vasten.

Alkuperäinen kirjoittaja onnenkantamoinen:
Yks ja sama tantta vei taas ne kanttarellit tosta, joiden annoin vielä hetken kasvaa ennen keräämistä. Ja pylly pystyssä tossa takapihalla poimimassa mustikoita.

Okei, olen taas pinnallinen ja lapsellinen ja metsä on täynnä sieniä, mutta ärsyttää. Tarttunu varmaan mun äidistä, joka on vuosikymmenet naputtanu samasta ihmisestä.

pitäs olla selvät säännöt tuohon miten lähelle pihaa yleensäkään saa tulla keräämään. meillä kans kaikki viedään pihasta

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Jos kyse on tosiaan omasta pihasta niin mä päästäisin koirat pihalle. Ei tulis mamma toista kertaa :whistle:

Tää mummo se vaan tulee. On kaiken rotuista räksyttäjää käyny sitä haukkumassa niin tää sanoo vaan niille, että mitäs siinä haukut :/

Alkuperäinen kirjoittaja onnenkantamoinen:

ei toisen pihalle saa tulla jokamiehenoikeudella!!! toisen maalla saa kulkea mutta pihapiiriin tulee olla etäisyyttä sen verran ettei häiritse. ens kerralla kannattaa sanoa ettei toisen pihalle ole asiaa

jokamiehenoikeuksiin tuo ei! Tulosta netistä akalle sivullinen jokamiehenoikeus juttua, eiköhän mee perille. Pudota vaikka sen postilootaan. Tai kyhää pystytaulu A4-kokoa pihaasi ja niittaa ohjeistus siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja Onnenkantamoinen:
Jos kyse on tosiaan omasta pihasta niin mä päästäisin koirat pihalle. Ei tulis mamma toista kertaa :whistle:

Tää mummo se vaan tulee. On kaiken rotuista räksyttäjää käyny sitä haukkumassa niin tää sanoo vaan niille, että mitäs siinä haukut :/

Mun koirat ei hauku ;)

Sanot, että piha-alue ei kuulu jokamiehenoikeuksiin ja käsket häipyä. Ota valokuvia niin, että toinen näkee ja ilmoita, että jos vielä kerran tulee niin viet ne poliisille. Ja jos niin käy niin teet rikosilmoituksen.

Alkuperäinen kirjoittaja Onnenkantamoinen:

Mun koirat ei hauku ;)
Pureeks ne?

:D ;)

Mua otti eilen kanssa päähän kun tuossa meijän pihasta noin 50-100m päässä on avttu puskia...josta ollaan kerätty aina kypsät pois...ja nyt ootettiin että mentäisiin ne keräämänn taas pois kun kypsyisivät.
Ni eiköhän jotku hemohes kerääjät tullu tuohon ja keränny ne pois!!! Lähes meijän pihasta.se smaanen auto täällä seudulla o joka paikassa millo minki päivänä..kenellekköhän lie kerää??!!Hitto ite annetaan marjojen kypsyä että sitten kypsinä kerätään ne pois ni ei Prljkijfhjj...manausta.Joku hemohes kerääjä jolla o jo satoja litroja kaikkee ni kerää pois meijänki vähäset!!! Perse et otti aivoon!! Isännälle manasin justiisa sitä et meen kohta sanomaan et vois pikkase kauemmas mennä keräämää..ja manasin aika kuuluvaan ääneen et saattovat kuulla.hetken ne tuolla keräsvät ja läksvät....Meikin kun pienten lasten kanssa kerätään...ni ei monen kilometrin päähän oikeen nuo pikkuset jaksa vaeltaa vaikka metässä kulkemisesta tykkäävätki.Yks o ihan vaunu ikänenki.

Kyllä sapetti!! Nuo samat kerääjät kerää kaikki seudun marjat...ni voisvat etes tuon meijän pienen länti jättää rauhaan...Meijän maalla kun ovat hyvinkin!! Maata kun on!!

pekjrjhfajjjk-...manausta...ymmärrän mitä tarkotat!!

Alkuperäinen kirjoittaja Aitaa piha:
aitaa piha ja portti kiinni. koirat irti pihalle. jos ämmä vielä yrittää tunkea, soita poliisit..

Porttiin pitää muistaa laittaa koirista varoitus ja kunnon lukitus jota lapsi ei saa auki. Täten säästyy maksumiehenä olemiselta jos koira käy maistamassa mummoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Aitaa piha:
aitaa piha ja portti kiinni. koirat irti pihalle. jos ämmä vielä yrittää tunkea, soita poliisit..
No se oiski huippu, jos tunkis aidastakin sisään
:laugh:

Aika iso tontti tässä on ja tarkoitus aidata osa siitä. Koirien ja lasten vuoksi, ei tän mummon :D

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Sanot, että piha-alue ei kuulu jokamiehenoikeuksiin ja käsket häipyä. Ota valokuvia niin, että toinen näkee ja ilmoita, että jos vielä kerran tulee niin viet ne poliisille. Ja jos niin käy niin teet rikosilmoituksen.

"Lain mukaan kotirauhan rikkomiseen syyllistyy se, joka ilman laillista syytä tunkeutuu kotirauhan suojaamalle alueelle, vaikka asukas vastustaa hänen tunkeutumistaan. Kiellettyä on myös salaa meneminen toisen pihamaalle tai muulle kotirauhan suojaamalle alueelle. Henkilö, joka on päästetty toisen kotirauhan suojaamalle alueelle, on velvollinen kehotuksesta poistumaan sieltä.

Mitkä kaikki alueet sitten kuuluvat kotirauhan piiriin? Ensinnäkin mm. asunnot, kesämökit, loma-asunnot, hotellihuoneet, asuntovaunut ja autot. Luonnollisesti myös veneet ja muut senkaltaiset alukset ovat kotirauhasuojan piirissä. Asukkaiden yksityisalueina pihat ja niihin kuuluvat rakennukset saavat myös kotirauhan suojaa. Kotirauhaa nauttivat kaikki henkilöt, jotka asuvat tällaisissa paikoissa. Asumisen ei tarvitse olla vakituista, vaan pelkkä alueella oleskelu voi riittää kotirauhan suojan saamiseen."

http://www.laki24.fi/aski-asuntoosake-kotirauha.html

Alkuperäinen kirjoittaja Tässä:
sulle linkki http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=287818&lan=FI
Mä ymmärsin, että siitä vaan tänne kaikki keräämään. Kanttarellejä, marjoja, ihan kaikkee löytyy. Tulkaa pyörällä, älkääkä roskatko luontoa. Älkää antako koirien häiritä keräämistänne.
B)

Yhteistyössä