Ollaanko huonoja vanhempia jos siirrämme vauvan -03 vuoden turvaistuimeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja teppis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

teppis

Vieras
Ollut parilla lapsella käytössä ennen meitä. Vuosimalli on 2003 ja merkki akta.

Täältä kun lukee näitä vastauksia niin saa pahan mielen. Tuntuu että kaikki pitäisi olla uutta ja kaikki vanha on käyttökelvotonta. Tietysti turvalaitteiden turvallisuus on uusissa parempi, mutta meillä ei ole varaa ostaa monien satojen turvaistuin hienouksia. Vaikka mieli tekisi.

Onko siis -03 vuoden turvaistuin liian vanha? Tulisi olemaan käytössä silti sinne 4 ikävuoteen saakka. Eli ainakin kolme vuotta vielä.

Alkuperäinen kirjoittaja Kiin:
Meiän poika pitäs sitten varmaan huostaanottaa, kun sen istuin on jostain -90 luvulta :snotty: Kolaroimaton tietenkin.

No tätä mä just tarkotan! Ku täällä on sellanen meno että suurinpiirtein lapsi on heitteillä ellei istu enintään vuoden vanhassa istuimessa.

No tuota tuota... minä en itse laittais noin vanhaan istuimeen vaikka istuin olisikin kolaroimaton. Eihän sitä monien satojen istuimia tarvitse ostaa. Halvimmat maksaa 100? ja sitten on tarjouksessa esim. two way eliteä 199?.
Jos laitatte lapsen tuohon vanhaan istuimeen niin lapsen ollessa 4v. istuin on ollut käytössä liki 10v. En usko että on kauheen turvallinen.

Mutta toki toimitte kuten parhaaksi katsotte ja jos ei ole rahaa niin sillon ei ole rahaa. Minkäpä sille voi.

Itse en käyttäisi lapsellani käytettyä noin "vanhaa" turvaistuinta, vaan halusimme uuden. Säästettiin rahaa sitä varten, esim. veronpalautuksista, koska haluamme että on mahdollisimman turvallinen autoistuin kalleimmalla aarteellamme. Joudutaan käyttämään niin paljon autoa pitkien välimatkojen vuoksi...

Mutta onhan vm- -03 istuin parempi vaihtoehto kuin joku vielä vanhempi, ja oonpa nähny sellaisiakin vanhempia jotka kuskaa lastaan ilman mitään turvaistuinta! Ette tietenkään ole huonoja vanhempia siksi, jos ei yksinkertaisesti mahdollisuutta ostaa uudempaa...

Ja lisään vielä, että viidessä vuodessa turvaistuimissa on tapahtunu paljon kehitystä eteenpäin, ovat turvallisempia huomattavasti nämä uudet. Eli jos vaikka pystytte säästämään ja sitten ostamaan uudemman mallin, itse tekisin varmaan noin.

mä ostin yhdelle lapsistani 2005 kaukalon ja kaksi lasta käytin.. nyt jää jo pois kun tulee 4 vuotta vanhaksi ja taidanpa hankkia taas uuden.. turvaistuimia käytän yleensä vaan yhden lapsen verran, joskus kahden tai 1.5 lasta.. eli sen joku noin 5 v. jos joku haluaa meidän jälkeen niin myyn halvalla pois, toiset ostaa mielellään kun kaikkia ei haittaa muutaman vuoden vanha

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Ja lisään vielä, että viidessä vuodessa turvaistuimissa on tapahtunu paljon kehitystä eteenpäin, ovat turvallisempia huomattavasti nämä uudet. Eli jos vaikka pystytte säästämään ja sitten ostamaan uudemman mallin, itse tekisin varmaan noin.

Totta, mut esim. tuota mun mainitsemaa myydään edelleen, eri kuosilla vain...

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

Ite en huomaa ainakaan silmääräisesti eroa esim 2004-2005 kaukaloon kun vertaa nyt vuotta 2008 .. osa turvaistuimistakin samaa mallia kaupoissa edelleen

Mua taas ihmetyttää se, että ihmiset vetoaa aina tuohon että "kun ei ole varaa uuteen/parempaan".
Onhan se nyt jo kauan ennen istuimen tarvetta tiedossa, että sellainen tarvitaan, niin miksi se on niin vaikeaa säästää se raha etukäteen?
Vaikka kympin kuussa jos säästää esim. raskauden alusta asti, niin ei paljon tarvi panostaa että saa uudemman kaukalon. Sit voi laittaa sen saman kympin jemmaan istuinta varten, kyllä vuodessa jo ihan hyvän alun saa...

En vaan käsitä. Mut ei kai mun tarviikaan.

saa istuimia edullisestikin. halvimmat noin 120 e. keskihinta reilu 200 ja kalleimmat yli 300.. tuvavyöistuimet/korokkeet onkin sitten jo edullisia, meillä maksoi tuo setti vaan 80 e tarjouksesta. kailleimmathan nuo välivaiheen turvaistuimet on

Niin toki riippuu merkistä, että ovatko muuttuneet ja miten. Mutta tarkoitin yleisesti, että viidessä vuodessa kehitys on mennyt paljon eteenpäin, esim. sivutörmäyssuojaa kehitetty yms.
Esim. meidän istuin (turvakaukalon jälkeen vaihdettu 9-18kg) oli 479? ja siinä takana tukijalka jota ei kuulema oltu keksitty ainakaan siinä merkissä monta vuotta sitten.

Ja edelleen kannatan tuota säästämistä...me ei ainakaan haluta tinkiä lapsen turvallisuudesta, kun käytännön syistä joutuu lapsikin paljon tien päällä olee

Ongelma vanhoissa istuimissa on, että muoviosat haurastuu ja sitä ei välttämättä näe päällepäin. Kolaritilanteessa istuin voi hajota pienestäkin kolauksesta. Muovi yksinkertaisesti pettää, ei se ole ikuista. Siksi on olemassa suositus, että 5-6 vuotta vanhempaa istuinta ei pitäisi käyttää. Istuimia säilytetään autossa ympäri vuoden ja lämpötilavaihtelut on suuria. Se haurastuttaa muovia nopeammin. Jokainen tietty itse miettii kuinka tärkeä se oman lapsen turvallisuus ja hengissä pysyminen on. Olen samaa mieltä kun joku tossa edellä, et istuimen hinnan pystyy kyllä säästämään etukäteen, jos vain haluaa. Kun se kuitenkin pitää ostaa, niin säästäminen kannattaa aloitaa ajoissa, jos ei oo muuten rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja turvallisuus ennen kaikkea:
Ongelma vanhoissa istuimissa on, että muoviosat haurastuu ja sitä ei välttämättä näe päällepäin. Kolaritilanteessa istuin voi hajota pienestäkin kolauksesta. Muovi yksinkertaisesti pettää, ei se ole ikuista. Siksi on olemassa suositus, että 5-6 vuotta vanhempaa istuinta ei pitäisi käyttää. Istuimia säilytetään autossa ympäri vuoden ja lämpötilavaihtelut on suuria. Se haurastuttaa muovia nopeammin.

Heh, tää oli kuin ihan suoraan meidän paikallislehdestä muutama viikko sitten :)

Alkuperäinen kirjoittaja heh:
Ongelma vanhoissa istuimissa on, että muoviosat haurastuu ja sitä ei välttämättä näe päällepäin. Kolaritilanteessa istuin voi hajota pienestäkin kolauksesta. Muovi yksinkertaisesti pettää, ei se ole ikuista. Siksi on olemassa suositus, että 5-6 vuotta vanhempaa istuinta ei pitäisi käyttää. Istuimia säilytetään autossa ympäri vuoden ja lämpötilavaihtelut on suuria. Se haurastuttaa muovia nopeammin.

Heh, tää oli kuin ihan suoraan meidän paikallislehdestä muutama viikko sitten :)

Jaa, no mä en kyllä ole mitään lehtijuttuja lukenut pitkään aikaan. Tieto on muualta peräisin. Mutta se, että lehdessä on ollut sama juttu, vanhvistaa vaan sen, että mulla on oikeaa tietoa.

Jokainen tietty itse miettii kuinka tärkeä se oman lapsen turvallisuus ja hengissä pysyminen on.

Mie siis haluan, että miun lapsi kuolee/vammautuu? Seleevä... :whistle:
On maalaisjärkeä ja on hysteeristä vahtaamista....
Turvallinen liikennekäyttöytyminenkin tekee jo paljon, vaikka istuin ei olisi tuliterä. Ei paljoa auta, että lapsen istuin on vm.2008, jos ajaa 120km tunnissa moottoritien turvavalliin, tälleen kärjistettynä.

Yhteistyössä