olohuoneen remontoinnista kysymys aloittelijalta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nana

Vieras
olohuoneen pintala on suunnilleen jotain 36-40 neliömetriä. tarkoituksena ois repiä vanha muovimatto pois ja sen mukaan, mitä alta löytyy tehdä jompi kumpi seuraavista: joko hioa lautalattia ja maalata se tai sitten asentaa laminaatti. seinät ovat maalatut nyt vaalealla sävyllä, haluan maalata ne toisen värisiksi.

joten, kauanko tuommoisessa hommassa menee aikaa, jos teen sen yksin tai korkeintaan kahden ihmisen avustuksella? saako viikonlopun aikana valmiiksi?

entä noi ikkunanpuitteet, vanhat ikkunat kyseessä ja ne pitäis kai hioa ja maalata uudelleen..? se ei liene iso homma?

Huomaa että et ole remonttia tehnyt. Joo, et tee tuota kaikkea viikonlopussa, vaikka ahkeroisit yötäpäivää. Varsinkin ikkunanpuitteisiin menee aikaa jo aiot kunnolla tehdä. Ja lattiaa et kyllä saa "kotikonstein" hiottua.

Itse kannattaisin lautalattian hiomista. Ajankuluminen riippuu ihan, että teetkö käsin vai koneilla. Ikkunapuitteet hiotaan ja maalataan. Hiominen kannattaa tehdä hyvin perusteellisesti, mutta selviät siitä kyllä hyvin viikonlopun aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Huomaa että et ole remonttia tehnyt. Joo, et tee tuota kaikkea viikonlopussa, vaikka ahkeroisit yötäpäivää. Varsinkin ikkunanpuitteisiin menee aikaa jo aiot kunnolla tehdä. Ja lattiaa et kyllä saa "kotikonstein" hiottua.

Kyllä noista ikkunapuitteista selviää helposti päivässäkin.

Tarkoitatko ikkunanpuitteilla ihan oikeasti puitteita vai jotain listoituksia? Puitteita maalaillessa kannattaa ehtottomasti kitata lasit uusiksi. Pienentää vetoa merkittävästi.

Alkuperäinen kirjoittaja Piimä:
Jos sieltä alta paljastuu se lautalattia, niin hiot sitten laudan suuntaisesti... Olen nähnyt yhden itsetehdyn lattian, joka oli hiottu täysin päin h*****tiä.

Näitä ihanuuksia on nähty monessa vanhassa talossa. Ovat hyvin mielenkiintoisia :D

No maalaamiseen menee varmaan päivä (jos on nopeasti kuivuvaa maalia). Yleensä saa maalata kaksi kertaa päällekkäin. Ikkunan puitteitteista en osaa sanoa.. Lattian hiomiseen+ öljyämiseen/lakkaamiseen menee varmaan päivä pari. Ja laminaattiin suunnilleen päivä (laminaatin leikkaus+ asennus). Enempi varaisin kokonaisen viikon.

Alkuperäinen kirjoittaja Piimä:
Jos sieltä alta paljastuu se lautalattia, niin hiot sitten laudan suuntaisesti... Olen nähnyt yhden itsetehdyn lattian, joka oli hiottu täysin päin h*****tiä.

Minä en lähtisi ilman suurempaa remonttikokemusta lainkaan hiomaan lautalattioita, lopputulos on aina vähän sitä ja tätä. Oman kokemukseni perusteella hommaan kyllä ryhtyisin, mutta en omilla vehkeilläni. Lattiat hiotaan erityisillä lattiahiomakoneilla, siis jos halutaan lopputulos jota ei tarvitse peitellä matoilla yltympäriinsä.

Lattiamiehet ottaa lattian hionnasta ja lakkauksesta/maalauksesta noin 20?/m2 (+/- pari euros vähän lattian koosta, muodosta jne riippuen.)

5707350.t.jpg
[/URL]

tämmöisiä ikkunoita tarkoitan.. vai pitäisikö nuo hioa ja maalata ihan kauttaaltaan, myös ulkopinnat? silloinhan sitä ei voi tehdä ennenkuin kesällä :o

Yhteistyössä