Oma aika

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SydänAlma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

SydänAlma

Jäsen
25.04.2007
155
0
16
Kertokaas mulle mielipiteitä seuraavasta asiasta:

Äiti on kotona hoitamassa paria, kolmea pientä lasta. Ei omia harrastuksia, joskus kaupassa poikkeaa yksikseen. On aika väsynyt, vauva elämöi öisin. Mies käy työssä päivisin. Tulee illansuussa kotiin, niinikään väsyneenä.

Miten oma aika ratkaistaan niin, että olisi tasavertaista? Äidin lähtö heti jonnekin on aika raskas isälle, joka jo päivän työstä on väsynyt. Jos isä lähtee johonkin, venyy äidin työpäivä aina vaan ja hengähdystaukoa ei ole?

Mielipiteitä!

Hmm,mihinkä aikaan se isä kotiutuu töistä? Voisiko se äiti mennä vaikka sitten illemmalla esim kävelylle/lenkille tai muuten saada vaikka 1-2h omaa aikaa,ettei tarvi lapsia hoitaa? Ja mitenkä viikonloput?
Kyllä molemmilla pitää olla omaa aikaa edes tuo yksi tunti jokailta,ja sitten tarvittaessa enemmän,että pääsee vaikka äiti/mies yksin johonkin harrastusten pariin tai mihin nyt haluaakin.
Näin meillä ainakin toimitaan.

edelleen et mä saan sen oman ajan vasta sitten kun lapset nukkuu. Tosin ei mihinkään voi mennä että se on sitten joko telkkarin katteluu tai netissä roikkumista.

Mielestäni oma aika on ylimainostettua, samoin väsymys ja kiire. Tottakai voi olla oma aika joskus tarpeen ja voihan sitä olla väsynyt sekä kiireinen, mutta nykyään näitä asioita jauhetaan jokaa paikassa niin paljon ,että se tarttuu kaikkii eli niihinkin ,jotka eivät välttämättä omaa aikaa tarvisi.

Tuo aika jolloin on koko ajan kiinni perheessä on oikeastaan aika lyhyt (ellei tee lapsia 2v välein sinne asti kun niitä saa). Sitten kun pienin alkaa olla 4v, niin sitä omaa aikaa alkaa jäämään. Sitten on se ongelma että ei tiedä mitä tekisi B) ainakaan mulla. Ei ole harrastusta eli tässä olenkin miettinyt mitä alkais harrastamaan ettei tartte yksin pyöritellä peukaloita kotona kun lapset on ulkona illat leikkimässä.

Kyllä sitä omaa aikaa ehtii saamaan vielä loppuelämän aikana, viimeistään eläkkeellä. Aika aikaansa kutakin :flower:

Kommentoin nyt, vaikka lapsia vain yksi.. "Oman ajan" aloitin, kun lapseni oli vajaa puoli vuotias: kerran viikossa tunnin pallojumppaa kansalaisopiston piirissä. Tämän ajan iskä hoiti vauvaa. Myös MLL kautta sain pari hyvää lapsenvahtia, jotka pystyivät tulemaan katsomaan lasta tunniksi tai kahdeksi, jotta sain hoitaa omia asioitani:parturi, shoppailu tai joku muu meno, jossa lasta olisi ollut hankala kiikuttaa mukana.. Nykyään otan tyttären mukaani omiin harrastukiini, koska sinne on järjestetty lapsenvahti juuri tätä varten. Nyt iskäkin pääsee harrastamaan ja saa omaa aikaa töitten päätyttyä pari kertaa viikossa B)

kolmen lapsen(pian neljän) äitinä voin sanoa että koska minä olen kotona ja hoidan lapset ja mies työssä ja tuo tulon perheelle, ei omaa aikaa jää kuin sitten kun lapset illalla nukkuu. olen asennoitunut asiaan niin että oma aika koittaa sitten kun lapset isompia ja minä palaan työhön.eli asenne-kysymys!vapaaehtoisinahan me äideiksi ollaan ryhdytty!

kolmen lapsen(pian neljän) äitinä voin sanoa että koska minä olen kotona ja hoidan lapset ja mies työssä ja tuo tulon perheelle, ei omaa aikaa jää kuin sitten kun lapset illalla nukkuu. olen asennoitunut asiaan niin että oma aika koittaa sitten kun lapset isompia ja minä palaan työhön.eli asenne-kysymys!vapaaehtoisinahan me äideiksi ollaan ryhdytty!

Kukin taaplaa tyylillään, toiset on luotuja kotiäideiksi ja haluavat tehdä vain ja ainoastaan sitä, koko ajan.
Mulle se ei riitä. Rakastan perhettäni ja lapsiani yli kaiken! Välillä haluan omaakin rauhaa, olla ihan itseni kanssa, kuulla omia ajatuksia ja viettää aikaa ystävien seurassa. Mulla oma aika on akkujen lataamista ja itsestä huolehtimista.

Meillä toimii näin:

Mä menen lasten kanssa käymään viikolla vanhempineni luona, ja mies saa hengähtää kotona yksin. Sitten joinain viikonloppuina mies menee omille vanhemmilleen lasten kanssa, ja voin tehdä opiskelujuttuja (mitäs omaa aikaa se on ;)

Mun miehen mielestä on parempi, että mä menen kaupungille tms. omille menoille hänen vapaapäivänään, eikä viikolla työpäivän jälkeen, mikä on ihan ymmärrettävää.<br><br>

Yhteistyössä