oma huone ja tv:n katselu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselijä

Vieras
Tässä tulisi pari erillistä kysymystä. Olisipa kiva, jos joku jaksaisi kommentoida. Ekaksi minkä ikäisenä olette laittaneet vauvan nukkumaan omaan huoneeseen? Meidän neitonen on 5 kuukautta vanha ja olen tässä pikkuhiljaa ryhtynyt ajattelemaan, että kaipa sen voisi omaan huoneeseenkin laittaa. Ongelma on lähinnä siinä, että imetän hänet ennekuin herää. Eli herään itse siihen kun lutkuttaa kättä ja tajuan, että nyt tissiä huuleen. Tosin herättelee lutkuttamalla vai kerran ja kaipa hän oppisi sitten ilmaisemaan nälkäänsä kovemmalla äänellä, vai kuinka?

Toinen juttu on sitten tv. Pienoinen tykkää kovasti katsoa tv:tä. Tämä tuntuu jotenkin väärältä ja niinpä meillä ei juurikaan tv:tä enään katsota. Miten olette toimineet tuon asian kanssa? Tuntuu jotenkin pahalta passivoida vauva katsomaan tv:tä, toisaalta kaipa hänestä se on oikeasti vaan tosi hieno. Minkä ikäiselle muuten olette alkaneet näyttämään omia ohjelmia? Eikö teletapit ole tarkoitettu vauvoille?

useista kasvatus oppaista ja kirjoista olen lukenut ettei alle 3-vuotiaan olisi hyvä katsoa televisiota lainkaan. No meillä kyllä lapset parivuotiaana ovat alkaneet katsoa juuri teletappeja ja muumeja. Mutta ei kait haitallistakaan ole jos hetken katselee. Kyllä me aikuiset olemme kuitenkin katsoneet ja ohjanneet lapset sitten omiin leikkeihin, saattaahan ne hetkeksi (pari minuuttia) jäädä katselemaan , mutte ei sen enempää.

Oho.. tuotapa en ole ennen kuulluutkaan! No silti en antaisi oman vauvani hirveästi telkkaria tuijotella, luulen että nuo silmien runsaat virikkeet voi kyllä aiheuttaa muuten levottomuutta.. no jokainen taplaa tyylillään!

Hei!
Neuvolassa kyselin tosta tv:n katselusta. Meidä 4kk vauva katselee mielellään telkkaria. Vaikka hänet laittaisi lattialle niin ettei katse ole tv:seen päin niin silloin hän kääntää niskaansa niin, että näkee tv:n. Neuvolassa sitten sanottiin että jos ei ihan hirveesti katsele niin ei haittaa. Ja jos katselee telkkaria äidin tai isän kanssa niin ei haittaa, mutta jos telkkarista tulee joitain pelottavia ja vihaisia ääniä niin ne ei ole hyväksi koska vauvan mielestä äänet voivat pelottaa vaikkei vauva ymmärräkään puhetta. Ja neuvolatäti oli sitä mieltä, että kun vauva oppii enemmän liikkumaan yms. niin silloin mielenkiinnon kohde muuttuu. Mutta kun lapsi ei itse vielä pääse liikkumaan niin telkkaria on mielenkiinoinen katsella, koska siinä on paljon väriä, ääniä ja liikettä.

Meidän vauva on nukkunut omassa huoneessaan heti sairaalasta tultuaan ja hyvin on mennyt.Ensin ajattelin,että kuulenkohan vauvan itkun meidän makkariin asti,mutta jotenkin sitä on tullut kai herkkäunisemmaksi tuon vauvan myötä.Sillä pienempikin itku kuuluu ihan hyvin ja voin aina käydä katsomassa onko jokin hätänä.
Meidän vauva katselee myöskin paljon TV:tä (3 kk vanha tällä hetkellä)Aina varsinkin arkiaamuisin kun olen syöttänyt hänet niin laitan hänet syötön jälkeen sitteriin ja TV:n eteen niin siinä hän katselee ihmeissään kuvaruutua ihmeissään.Pääsen itse tällä välin esim.suihkuun tai laittamaan vaikka pesukoneen tms.päälle.Tämän jälkeen otan hänet esim.peiton päälle lattialle ja rupeamme jumppaamaan ja muuten vaan seurustelemaan.
Ei kai vauva mitään traumoja saa,jos hän katselee TV:tä kunhan ei kokopäivää pidä häntä TV:n ääressä.Seurustelukin on tosi tärkeää.

meillä kans poika kattoo telkkaria. yleensä aamusyötön jälkeen laitan kuten edellinen sitteriin telkun eteen, ja näin ruoka saa vähän laskeutua ennen kävelytuolia/lattialla oleilua/muuta puuhastelua. enkä pidä ollenkaan pahana tällasta järjestelyä.

No meillä katsellaan mielellään myös tv:tä. etenkin mainokset ovat huippuja!

Mutta akvaario - näytönsäästäjä tietokoneessa on aivan ykkönen. Varsinkin kun isot punaiset kalat uivat näkyville =)

Vaavi istuu lattialla, ja silmä kovana katselee, koska isot kalat näkyy, ja sitten riemuissaan hihkuu ja kädet heiluu ja hämmästyneenä sanoo miltei oooo... (kuinka ovat hienoja=äidin tulkinta vauvan ""puheesta"")

Yhteistyössä