Oma kokemukseni Nexplanon 68mg ehkäisyimplantista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bbq
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

bbq

Uusi jäsen
12.03.2013
2
0
1
Terve!

Kävin viikko sitten Mehiläisessä asennuttamassa vasempaan käsivarteen otsikossa mainitun ehkäisykapselin. Pohdin kapselia jonkin aikaa, ja etsin netistä kokemuksia aiheesta. Niitä löytyi yllätysvähän, joten ajattelin jakaa oman kokemukseni kanssanne, jos se auttaisi jotakuta.

Olen 29-vuotias lapseton nainen, ja söin n.15-vuotiaasta saakka ehkäisypillereitä. Ne oli tarkoitettu minun kohdallani lähinnä kuukautiskipuihin, jotka olivat kovat. Seksielämäni alkoi vasta 18-vuotiaana joten ehkäisytarvetta ei silloin ollut. Aluksi söin Meliane-merkkistä nappulaa, mutta se ei sopinut, sillä sain aivan tolkuttomia raivareita. Vaihdettiin Mercilon-merkkiin ja se oli aivan ookoo, sitä söinkin sitten monta vuotta. Aloin kuitenkin unohtelemaan pillereitä ja hakeuduin tutulle gynelle kysymään neuvoa. Kyselin implanttimahdollisuudesta, ja kävi tuuri, sillä juuri tämä lääkäri sattumalta niitä asentaa. Kävi ilmi, etteivät läheskään kaikki lekurit niitä laita, syynä ilmeisesti niiden hankala poistaminen. Asennus oli kohtuu iisiä.

Ensin gyne määräsi Cerazettea, jota söin n.5 kk. Sivuvaikutuksia ei ollut, joten kipaisin apteekista tuon Nexplanonin, jota muuten ei sitten ihan joka apoteekissa olekaan. Hintaa kapineella oli 189€. Asennus mehiläisessä kustansi 100€ ja se oli kuulemma vielä "alennushinta" kun oli niin helppo laitto. Reseptin saamiseen varattu aika maksoi sen 60 eukkia eli yhteensä tämä kolmen vuoden lysti kustantaa palttiarallaa 350€. No ei se mitään kun käyn työssä, mutta onhan tuo iso siivu kenen tahansa kukkarosta. Tiedä sitten laittaako ne näitä kunnallisessa ollenkaan. Aikaahan sinne täällä isolla kirkolla saa venttailla monta viikkoa joten helpompi näin.

Kapselin asennus meni kutakuinkin näin; kolme kertaa piikittivät (tai siltä se tuntui, en katsonut) räpylään puudutusainetta joka kyllä teki kipeää kun on niin herkkää aluetta tuo käsivarren sisäpinta. Meni ehkä kolmisen minuuttia kun lääkäri tuuppasi kapselin paikalleen ja hoitaja sitoi sen. Mojova mustelma oli viikon verran, nyt alkaa olemaan kohtuu normaalin näköinen. Käsi oli huonona noin kolme päivää, onneksi otin vapaata töistä. Saikkuahan näistä ei varmastikaan kirjoiteta.Nyt sitten venttailen miten tuo kapseli mukautuu. Kädellä jos kokeilee, niin ihon alla tuntuu tulitikun mallinen kapea kohouma. Ei näy kyllä mitenkään.

Ai niin, yli 70kg painoisille näitä ei kuulemma asenneta. Netistä kyllä kattelin että monella tuntui olevan. Itse olen about 168 pitkä ja painan sunnilleen 62.
Toivotaan nyt ettei tulis mitään ylläreitä, kuten 20kg painon nousu. :)

Yhteistyössä