Oma on elämäni, mutta neuvoja kiitos.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äidin vaikea valinta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äidin vaikea valinta

Vieras
Kaks lasta, toinen menee eskariin ja toinen nyt 8kk. Taloudellisia vaikeuksia ollut jo 5 vuotta, vielä jatkuu n. parin vuoden ajan. Miehellä työttömyysuhka päällä, minä työtön kotiäiti. Yhteiset tulot pienet.

Olin työhaastattelussa, josta odotan tuloksia. Haastattelu meni hyvin. Työ olis tarkoitus aloittaa elokuussa, jos sen saan.

Plussana:
- huippu työ, josta pitäisin varmasti, vakituinen, kokopäiväinen.

Miinusta:
- Lapsella ei ole vielä hoitopaikkaa, joten saattaa olla, että joutuu päiväkotiin äitiysloman jälkeen heti. Kunnalla ei oo resursseja.
- Esikoinen aloittaa eskarin samaan aikaan, ja tarvitsee mahdollisesti iltapäivähoidon.
- Mies joutuu vaihtaa työpaikkaa (on kyllä vaihtamassakin heti kun mahdollista), sillä työ on osin reissuhommaa. Tämän joutuu tehdä joka tapauksessa, joten on kyllä positiivista ainoastaan.
- Mies Ei uskalla ilmoittaa vielä työntantajalle, että saattaa olla, että tarvitsee isäkuukauden mun töiden vuoksi elokuussa. On sairaslomalla tällä hetkellä keuhkokuumeen vuoks, ja työnantaja ei tykkää asiasta.
- Tuntuu äärimmäisen pahalta viedä toinen lapseni hoitoon yhtä pienenä, kuin esikoiseni joutui. Itkin asiaa jo tänään, ja tunnen itseni voimattomaksi.

Asiat, jotka ovat hankalia:
- Rahahuolet ja pienet tulot.
- Akuutit remontit.
- Pelko siitä, että mies saa lähteä työpaikastaan heti minun työni vuoksi ennen kuin löytää uuden.
- Lapsellani voi olla allergioita.
- Ristiriidat: jaksanko työn haasteita ja omaa epävarmuuttani tästä päätöksestä?
- Voisin jäädä työttömäksi työnhakijaksi, jolloin lasteni ei tarvisi mennä hoitoon ja saisin hakea rauhassa ehkä jotain toista työtä, ehkä. Uhkana kuitenkin karenssit ja kurssit. Mutta tukena mielenrauha siitä, että lapseni saa olla äidin kanssa vielä.

Jos en saa tätä työtä, olen katsmassa muita töitä rauhassa. On kuitenkin muutama asia, jonka vuoksi suhtaudun avoinna olevaan työhön skeptisesti. Eli se ei vastaa ehkä ihan täysin odotuksiani. Mutta haluaisin odottaa, mitä tuleman pitää.

Mitä ihmettä tekisitte tilanteessani? Rakkaus lapsiani kohtaan on suunnaton mutta koen myös ahdistusta siitä, että tilanteemme on vaikea.

Mikä teidän pidemmän tähtäimen suunnitelma on? Onko teillä sellaiset työnäkymät että esim. asumismuotoa kannattaisi miettiä uusiksi? Mietin nyt vain tätä 'suurempaa kokonaisuutta'.

Miten tarkka budjetti teillä kuukausittain on? Onko mitään kuluja joista voi karsia? Mä en usko että pystyisin tuon ikäistä henkilökohtaisesti laittamaan hoitoon. Jos sulla on tiedossa ns. unelmaduuni niin silloin täytyy miettiä onko se juuri se johon haluat tarttua, jolloin pitää tarttua :)

Onko taloustilanne tulevaisuudessa helpottamassa vai onko syytä miettiä pidemmän tähtäimen suunnitelmaa, esim. pyrkiä kouluttautumaan vakaammalle alalle esim. työkkärin kautta? Koskien siis myös miestäsi. Onko remontit akuutteja joita ilman ei pärjää, paljonko niihin pitää budjetoida? Riittääkö työttömyyskorvaus jos et jää hoitovapaalle vaan hyppäät työttömäksi työnhakijaksi?

[QUOTE="vieras";28596885]Eikö työttömyyskorvaus ole aina isompi kuin kotihoidontuki? Monethan ilmottautuvat työttömäksi saadakseen enemmän rahaa ja jos jotain tarjotaan, niin sitten vaihtavat kiiruusti kotihoidontuelle.[/QUOTE]

Meinaan palkkaan verrattuna, onko riittävä vai onko pakko saada heti töitä että selviää. Isompi kuin kotihoidon tuki on, mutta jos kuntalisät ovat merkittävät, voi päästä samoihin.

Työttömyyskorvaus on sen suuruinen, että mun ei ole pakko ottaa työtä heti vastaan. Mutta painetta puskee viimeistään vuoden kuluttua. Tulen saamaan töitä varmasti, en jää tuleen makaamaan. Työpaikan ei tarvitse välttämättä olla maailman parhaimmalla tittelillä, kunhan tullaan toimeen.

Tämä työpaikka kylläkin kiinnostaa ehdottomasti. Työnä. Työn laatuna. Haastattelu meni hyvin, mutta vaisto sanoo, että ehkä ihmistä saatetaan kohdellan jonkin verran koneena tässä yrityksessä, joten voinen uskoa, että kohtelu ei ole ehkä sitä parhainta mahdollista. Jäi jotain, joka aavistuksen mietityttää... mm. se, että toinen haastattelu on mahdollisesti omakustanteisesti toisella puolen Suomea, päivämäärä ilmoitettiin mulle siinä muodossa, että tokihan sä sinne pääset kun kerran olet äitiyslomalla... Tämä haastattelun lopuksi ilman mahdollisuuksia lisäkysymyksiin. Aika kalliiks tulee jatkohaastattelu, jos en töitä saa. Mutta toki varmistan asian. Palkkatoive tarkistettiin laskimella ja yritettiin vetää reilusti alas pyydetyn. Omaan kuitenkin paljon työkokemusta ja olen luonteeltani sellainen, että saatan olla arvokas vara tälle yritykselle, enkä halua myydä itseäni pilkkahintaan. Palkkatoiveeni oli kohtuullinen ja alle toiveen en mene töihin sinne.

Vanha talo, jätettiin jo aiemmin osa talosta remontoimatta ja ajateltiin odottaa, kunnes saadaan taloudellinen tilanne hieman paremmaks. Nyt kuitenkin ns. vanhan talon hajua puskee nurkista, josta jo tiedän aikaisempien kokemusten perusteella, että saa kohta vetää nurkat alas ja uutta tilalle. Unelmakoti, vanha talo... ikuisuusprojekti.

Emme halua vaihtaa tätä taloa monestakaan syystä. Tähän on mennyt jo paljon rahaa, koska ollaan kunnostettu ja jouduttais kuitenkin asua vuokralla pienemmässä talossa samaan hintaan mitä nyt, eli ei mitään vaihtoehtoa siinä suhteessa. Kuitenkin vain muutaman vuoden ongelmat edessä, ei mitään pysyvää. Remontti tehdään siten, kuin vain saadaan parhaiten järjestettyä, ei ole vielä ensimmäinen ongelmistamme.

Suurin ongelma on nyt arvoissani: Mahdollisuus on vielä jäädä kotiin, mutta stressaavaan tilanteeseen. Toisena vaakakupissa painaa työ, joka kiinnostaa. Mutta hinta on kova.

En myöskään halua polttaa siltojani heti sillä, että en otakaan työtä vastaan, jota olen hakenut. Mutta tiedän, että mulla on mahdollisuus kieltäytyä työtarjouksesta.

Vaikea valinta on.

Lapsi on vielä niin pieni, että itse jäisin ehdottomasti kotiin enkä edes katselisi töitä. Minusta tuossa nyt on kyse ihan arvovalinnasta, vaikka toki varmasti puntarissa on myös tuo rahapuoli, mutta silti lapsesi on iässä jossa hän TARVITSEE ensisijaisen hoitajan lähelleen. EI mitään kaaottista hoitolaitosta ja vieraita ihmisiä.
Se jos mikä on korvaamatonta.

Töihin vain :) Molemmat lapseni meni 10 kk hoitoon ja loistavasti ovat pärjänneet. Mielekästä työtä on vaikea saada, itse ottaisin vastaan. Muut käytännön asiat varmasti lutviutuu :)

Miten nuo taloudelliset vaikeudet ovat näin pitkään jatkuneet ja miten mahdollista, jos pieni perhe ja toinen kuintenkin käy työssä ja saat ä-rahaa ja lapsilisätkin kahdesta lapsesta.

Ei toisen puolesta voi asioita päättää. Tilanteet on niin erilaiset ja ihmiset arvostavat eri asioita. Mitä mieltä miehesi on?

Olet kova tyttö huolehtimaan ja huolehdit ihan liikaa. Listasi oli todella synkkä ja jos minä asennoituisin samalla tavoin istuisin komerossa imemässä peukaloani uskaltamatta elää elämääni. Joten mieti vielä kerran, mitkä miinukset ovat juuri nyt todellisia ja sen jälkeen arvioi onko huolesi 100 % mahdollista toteutua vai 20 %.

Rakastat tietenkin perhettäsi,mutta miehesi on käsittääkseni aikamies ja osaa huolehtia itsestään. Mielestäni parisuhteessa on pystyttävä luottamaan toiseen ja jos miehesi on epävarma omasta työtilanteestaan on miehesi homma tukea sinua kaikeasta huolimatta päätöksissäsi, eikä sinun kantaa koko perhettä harteillasi. Joten vähennä huolta miehestäsi.

Talorempat ovat aina haastavia, mutta nyt käsi sydämellesi: millä aikavälillä remppa pitää tehdä? Kahden kuukauden vai kahden vuoden? Älä pakkaa sitä asiaa nyt ensimmäiseksi listallesi. Sinun ei varmaankaan pidä ottaa rempasta vastuuta juuri nyt saati ensi syksylläkään.

Lapset? Noh, kuka on sinulle sanonut etteikö pikkuisesi pärjää? On paljon koteja, joissa niin pieni lapsi menee hoitoon ja pärjää ihan hyvin. Voit varmasti vaikuttaa lapsesi hyvinvointiin, eikä toljottaa passiivisena vieressä kuinka "yhteiskunta hoitaa".

Osaat varmasti laskea, joten arvioi taloudellista tilannettanne ilman palkkaasi ja sen kanssa. Jos ehdot työstäsi ovat liian kireät se on miinus, joka vaikuttaa päätökseesi ottaa työsi. Sinuna keskittyisin nyt seuraamaan sitä ja jos alkaa vaikuttamaan, ettei kannata ottaa työtä panosta diplomaattisuuteen. Huolesta sekava äitihahmo ei kiinnosta ketään työnantajaa, mutta yleensä asialliset perhesyyt ja hoitopaikan järjestelyt käyvät hyvästä selityksestä olla ottamatta työtä. Jätä mieluummin ovi raolleen ja palaa asiaan vuoden päästä.

1990-luvun alun lamassa oli töitä otettava silloin, kun sai, jos ei meinannut ihan työttömäksi jäädä. Minä valmistuin, mies vielä opiskeli. Vaikkei ollut edes asuntolainaa silloin, menin töihin ekalta lapselta tämän ollessa 7 kk ikäinen ja toiselta 8 kk ikäinen. Menivät tosin eka lapsi mummulleen hoitoon ja toisen ollessa kyseessä molemmat samalle perhepäivähoitajalle. Ihan hyviä aikuisia noista on kasvanut, vaikka hoitotaipaleensa varhain aloittivatkin.Sinuna siis menisin töihin!

Sun täytyy itse nyt punnita nämä asiat. Me oltiin tosi solmutilanteessa lapsen ollessa sen 10kk ja vatvottiin asioita suuntaan ja toiseen ja...Päädyin jäämään vielä kotiin, ammattini puolesta en voinut siltikään laittaa hoitoon niin pientä. Joten kuten siitä selvittiin enkä kadu tuota ratkaisua ja elettyä elämää lapseni kanssa ne varhaisvuodet. Vaikka taloudellisesti oli todella rankkaa.

Mun mielestä myös töihin. Tällaisissa tilanteissa vertaan aina muihin länsimaihin, joissa mennään huomattavasti aiemmin töihin kuin Suomessa. Täällä on mahdollista olla pitkään kotona ja siitä on jotenkin tehty se johtopäätös, että se maksimi, eli kolme vuotta, on sitten joka tilanteessa se ainoa oikea ratkaisu. Hienoa, jos se on mahdollista, mutta se ei automattisesti ole katastrofi, jos se pitkä kotihoito ei onnistu. Suomen nykyisessä taloustilanteessa (ja teidän omassa taloustilanteessa) on mielestäni ehdottomasti järkevää ottaa hyvä työ vastaan. Tsemppiä.

Menisin töihin.

Voithan kysellä jo hoitopaikkatilannetta kaupungissasi, vaikka et vielä olekaan varma hoidon tarpeesta. Ota huomioon myös yksityiset perhepäivähoitajat, pph on usein paras ratkaisu ihan pienelle lapselle, kun on vähemmän lapsia ja hoitaja pysyy aina samana.

[QUOTE="vieras";28597452]Onko miehesin palkalla ja sun hakeman työpaikan palkan välillä suuri ero? Jos kerran mies on joka tapauksessa vaihtamassa työpaaikkaa niin mitä jos sinä otat työpaikan vastaan ja mies jää hoitovapaalle.[/QUOTE]

Tai pystyisikö miehesi saamaan alkuun vaikkapa vuorotteluvapaata?

Yhteistyössä