Oma suuttuminen säikäytti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hullu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hullu

Vieras
Tarvitsen ulkopuolista mielipidettä. En aina viitsi jauhaa parisuhdeongelmistani ystäville, sillä jos pysymme yhdessä, en halua että ystäväni tietää kaikki "huonot puolet" kumppanistani. Mutta minun täytyy saada purkaa ajatukseni johonkin, joten ehkäpä saan jotain näkökulmaa täältä.

Suhteessamme on alusta asti ollut jonkinasteista töksäyttelyä mieheni puolelta. Esimerkkejä "etkö ikinä tuuleta kämpässäsi, haisee tunkkaiselta." , "kyllä yleensä vieraille tarjotaan jotain ruokaa" (mies oli dieetilla, en koskaan tiennyt mitä hän syö/onko hän tulossa luokseni), "Kyllä naiset yleensä haluaa panostaa ulkonäköön ja laittaa meikkiä" ja muuta tämäntyyppistä kuittailua. Tämän lisäksi hän vertailee minua eksäänsä samaan tapaan ja syyllistää minua esimerkiksi ylitöiden tekemisestä (koska naisten kuuluisi tässä iässä jo haluta perhettä). Otin ne aluksi raskaasti ja huomautinkin asiasta useampaan otteeseen, mutta mies vain kuittasi kaiken sillä että olen liian herkkä. Tulin kai jotenkin siihen tulokseen että olen liian herkkä, vaikka rehellisesti sanottuna nämä kommentit satuttavat edelleen. Tätä kuittailua olen kuunnellut koko suhteen ajan enemmän tai vähemmän.

Tämän lisäksi tilanteet on alkaneet kärjistyä riidoiksi yhä useammin. Riitatilanteemme menevät lähes aina saman kaavan mukaan, eli niin, että mieheni sanoo tai tekee jotain mistä minä loukkaannun tai suutun. Sitten kun huomautan asiasta tai "mökötän/kiukuttelen", niin hän sanoo minua lapselliseksi ja nalkuttajaksi, ja onpa usein myös maininnut ettei kanssani voi olla kun olen tälläinen. Sitten äkkipikaisena ihmisenä menen sanomaan yhtä pahoja asioita takaisin (mikä harmittaa niin vietävästi jälkikäteen kun haluaisin pysyä kaiken yläpuolella, mutta en vaan jaksa enää ottaa kaikkea paskaa vastaan) ja loppujen lopuksi tilanne kääntyy siihen,että se olen minä joka joutuu pyytelemään anteeksi.

Yleensä mies ei pysty sopimaan tilanteita vaan lähtee tai sanoo, että pilasin jo koko päivän. Jolloin joudun ihan toden teolla sitten lepyttelemään ja sovittelemaan ja suorastaan anelemaan anteeksiantoa, koska en itse halua jättää asioita sopimatta. Usein tunnen että mieheni on näissä tilanteissa kylmä ja että nämä tilanteet kestää aina liian kauan ja minä joudun aina alistumaan, vaikka kaikki olisi alkanut mieheni tekosista!
Huolestuttavaa on se, että kun mieheni ei tule yhtään vastaan, niin olen nyt muutaman kerran säikäyttänyt jopa itseni sillä kun olen tullut niin vihaiseksi (potkinut ja heitellyt tavaroita). Tällainen käytös ei ole minulle tyypillistä ja sai minut säikähtämään.

En tiedä mitä tehdä! Onko tässä menty jo niin pitkälle ettei mikään korjaa näitä asioita. Itseäni hävettää ja harmittaa oma käytös. Tiedän että olen itse vastuussa omasta käytöksestäni, mutta minusta tuntuu ettei minua arvosteta ja saan aina vain kuulla kuittailua, niin olen jotenkin niin herkillä ja lopputulos on nähtävästi se etten osaa hillitä tunteitani. Itken myös paljon, ihan pienistäkin asioista.

Tätä kirjoittaessani tajuan, että tämä varmasti kuulostaa maailman sairaimmalta suhteelta, mutta suurimmaksi osaksi meillä on ihanaa ja kivaa yhdessä. Ja rakastan häntä jostain ihmeen syystä kuitenkin. En kai tiedä mitä edes haen kirjoittamalla tänne, kai vain sitä ulkopuolista näkökulmaa...

Kuulostaa huolestuttavalta. Oletko yrittänyt ottaa asiaa puheeksi silloin kun ette ole riidoissa? Mikäli mies ei näy käytöksessään mitään väärää tai ole valmis muuttamaan omalta osaltaan kaavaa, niin ennustaisin huonoa tulevaisuutta suhteellenne.

Moi.

Lukiessani tekstiäni en voinut kuin ajatella, seurusteletko kenties exäni kanssa. Hän oli juuri tuollainen ja lopulta itsetuntoni oli ihan murusina ja aloin käyttäytyä itselleni hyvin epätyypillisellä tavalla. Ensimmäistä kertaa elämässäni pelkäsin oikeasti, että tapan hänet vielä jonain päivänä. Hän ajoi minut hulluksi. Olen äärimmäisen onnellinen, että osasin vihdoin lähteä suhteesta, mutta ymmärrän, että omalla hullulla tavallaan tuollainen voi olla koukuttavaa. Itselläni viimeinen pisara oli se, kun aloin oikeasti ymmärtää, miksi perheväkivaltaa yleensäkin on. Itse olen kuitenkin hyvin rauhaarakastava ihminen enkä KOSKAAN turvaudu väkivaltaan. Hän kuitenkin sai minussa jonkin hyvin synkän puolen esille.

Ja niin, kaikkea ei todellakaan tule kestää. Hänkin vertaili minua eksäänsä ja töksäytteli kaikesta enkä koskaan olisi saanut suuttua mistään. Uhkaili erolla aina, jos korotin ääntäni. Ei se ollut mistään kotoisin se suhde. Jos mahdollista, niin suosittelen lähtemään tuollaisesta suhteesta, vaikka tiedän, ettei se eroaminen niin yksinkertaista olekaan. Mutta ei tuollaista tarvitse kestää keneltäkään.

Olet ihan terve, kun pystyt suuttumaan ja vieläpä näyttämään sen. Et ole lainkaan hullu, miehestäsi en ole niinkään varma.....
Muutaman kupin rikkominen tai pöydänjalan potkiminen ei vahingoita ketään. Vasta toiseen ihmiseen kohdistuva väkivalta on sairasta.

Sun ukkos yksinkertaisesti manipuloi sua. Ehkä se on syy, miksi se ylipäätänsä on parisuhteessa. Jotain alkeellista vallantunnetta. Eli meillä on vain yksi elämä, kauanko kulutat aikaasi tämän kanssa, se riippuu ihan susta ittestäs.

Täytyy kyllä myöntää vaikka hävettää, että olen kaksi kertaa kohdistanut vihani myös suoraan mieheeni.. siis en lyönyt/potkinut esim. kasvoihin tai muuta, mutta enemmänkin saanut sellaisen hysteerisen"itkupotkuraivari" -tyyppisen kohtauksen.

Täytyy kyllä myöntää vaikka hävettää, että olen kaksi kertaa kohdistanut vihani myös suoraan mieheeni.. siis en lyönyt/potkinut esim. kasvoihin tai muuta, mutta enemmänkin saanut sellaisen hysteerisen"itkupotkuraivari" -tyyppisen kohtauksen.

Siis oletko potkinut miestäsi esim. nilkkaan tai sääreen? Ei hyvä. kannattaa pitää raja siinä, että ihmiseen ei kosketa. siitä voi syntyä väkivallan kierre. Vanhoja astioita kannatta varata käden ulottuville tai jotain muuta, vaiika nyrkillä hakata pöytää. Käytä mielikuvitusta apuna. Minä olen paitsi rikkonut lautasia, myös kirkunut niin lujaa, että naapurit hälytti poliisin. Siitäkös mies hermostui, kun joutui lähtemään kesken illanvieton omalle asunnolleen. Mitä alkoi mulle vittuilemaan! Kohtauksen mentyä ohi istuin sohvalle ja naureskelin tyytyväisenä: olin saanut voiton henkisestä väkivallasta.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja hyvä tyttö;11529565:
Siis oletko potkinut miestäsi esim. nilkkaan tai sääreen? Ei hyvä. kannattaa pitää raja siinä, että ihmiseen ei kosketa. siitä voi syntyä väkivallan kierre. Vanhoja astioita kannatta varata käden ulottuville tai jotain muuta, vaiika nyrkillä hakata pöytää. Käytä mielikuvitusta apuna. Minä olen paitsi rikkonut lautasia, myös kirkunut niin lujaa, että naapurit hälytti poliisin. Siitäkös mies hermostui, kun joutui lähtemään kesken illanvieton omalle asunnolleen. Mitä alkoi mulle vittuilemaan! Kohtauksen mentyä ohi istuin sohvalle ja naureskelin tyytyväisenä: olin saanut voiton henkisestä väkivallasta.

No siis lähinnä huiskinut/potkinut mihin sattuu osumaan. Toi itkupotkuraivari on ehkä mun mielestä kuvaavin, eli en oo missään nimessä halunnut satuttaa sitä, vaan oikeesti vaan menettänyt kontrollin. Ja siks se huolestuttaakin, kun mietin jälkeenpäin. En mä vaan käyttäydy, enkä halua käyttäytyä noin.
Toi poliisien tulokin kyllä kuulostaa musta aika huolestuttavalta, enkä ehkä kuitenkaan istuisi sen jälkeen tyytyväisenä, vaan nolostuneena ja harmistuneena siitä että kaksi aikuista ihmistä ei saa asioita keskenään selvitettyä. Mut mitenkään sua siis loukkaamatta, voisin ihan melkein nähdä et me oltais samassa tilanteessa. Mut sitä en halua ja siks täällä nyt kirjoittelen ja yritän pohtia omaa osuuttani näihin.

No siis lähinnä huiskinut/potkinut mihin sattuu osumaan. Toi itkupotkuraivari on ehkä mun mielestä kuvaavin, eli en oo missään nimessä halunnut satuttaa sitä, vaan oikeesti vaan menettänyt kontrollin. Ja siks se huolestuttaakin, kun mietin jälkeenpäin. En mä vaan käyttäydy, enkä halua käyttäytyä noin.
Toi poliisien tulokin kyllä kuulostaa musta aika huolestuttavalta, enkä ehkä kuitenkaan istuisi sen jälkeen tyytyväisenä, vaan nolostuneena ja harmistuneena siitä että kaksi aikuista ihmistä ei saa asioita keskenään selvitettyä. Mut mitenkään sua siis loukkaamatta, voisin ihan melkein nähdä et me oltais samassa tilanteessa. Mut sitä en halua ja siks täällä nyt kirjoittelen ja yritän pohtia omaa osuuttani näihin.

Sen ovat psykologitkin sanoneet, että tunteita ei pidä padota sisimpäänsä, se voi jopa sairastuttaa ihmisen. Vihan tunteitakin voi oppia ilmaisemaan kontrolloidusti. Minua se poliisien tulo ei nolottanut eikä harmittanut, olin positiivisesti yllättynyt, että minä pystyin kirkumaan kuin jossain elokuvassa....Konstit on monet kun pitää selvitä alistavasta miehestä.
"Aikuinen ihminen" voi olla täysi-ikäinen, mutta emotionaalisesti pikkupojan asteella.
Ehkä jatkossa pystyt vähän hallitumpaan vihan ilmaisuun. Oletko verbaalisesti taitava? Kunnon riita myös puhdistaa ilmaa. Opettele riitelemään oikein, sekin on hyvä taitö.
Äläkä ikinä suostu vastaanottamaan epäkunnioittavaa käytöstä!

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja hyvä tyttö;11529584:
Sen ovat psykologitkin sanoneet, että tunteita ei pidä padota sisimpäänsä, se voi jopa sairastuttaa ihmisen. Vihan tunteitakin voi oppia ilmaisemaan kontrolloidusti. Minua se poliisien tulo ei nolottanut eikä harmittanut, olin positiivisesti yllättynyt, että minä pystyin kirkumaan kuin jossain elokuvassa....Konstit on monet kun pitää selvitä alistavasta miehestä.
"Aikuinen ihminen" voi olla täysi-ikäinen, mutta emotionaalisesti pikkupojan asteella.
Ehkä jatkossa pystyt vähän hallitumpaan vihan ilmaisuun. Oletko verbaalisesti taitava? Kunnon riita myös puhdistaa ilmaa. Opettele riitelemään oikein, sekin on hyvä taitö.
Äläkä ikinä suostu vastaanottamaan epäkunnioittavaa käytöstä!

Saanko kysyä, mikä sinun ja tämän alistavan miehen tilanne tällä hetkellä on?
Olen kyllä verbaalisesti lahjakas ja hyvä puhumaan asioista. Kotona olen myös oppinut että asiat tulee aina puhua selväksi, joten yritän sitä myös parisuhteessani toteuttaa. Samoin anteeksipyyntö ja antaminen, jotka miehelleni taas tuntuvat ottavan todella koville. Koitan häntä ymmärtää ja opettaa, mutta näköjään minulla on joku raja tullut vastaan kun käytös on karannut käsistä. Kiitos muuten vastauksista!

yllättäisit hänet olemalla suuttumatta, kun nyt tiedät mitä sieltä tulee. Siis et suutu, ja katsot miten miehesi reagoi, jos tilanne rauhoittuu ja muuttuu hyväksi, niin kai sinun on sitten ensiksi katsottava peiliin. Mutta jos riidanhaastaminen jatkuu, niin tiedät ainenkin , että olet syytön riitoihin.

Saanko kysyä, mikä sinun ja tämän alistavan miehen tilanne tällä hetkellä on?
Olen kyllä verbaalisesti lahjakas ja hyvä puhumaan asioista. Kotona olen myös oppinut että asiat tulee aina puhua selväksi, joten yritän sitä myös parisuhteessani toteuttaa. Samoin anteeksipyyntö ja antaminen, jotka miehelleni taas tuntuvat ottavan todella koville. Koitan häntä ymmärtää ja opettaa, mutta näköjään minulla on joku raja tullut vastaan kun käytös on karannut käsistä. Kiitos muuten vastauksista!

Huomenta!
Olemme eronneet jo vuosia sitten, ei siitä mitään tullut, kun hankalaan luonteeseen vielä liittyi alkoholin käyttö. Kerran vaan mies päätti muuttaa pois kauemmas (emme asuneet yhdessä, vaikkakin hyvin lähellä toisiamme), ajattelin että siitä vaan, olen kyllästynyt jatkuviin riitoihin. Päätin etten pidä yhteyttä enää mitenkään. Enkä pitänyt. Olin surullinen pitkään ja kaipasinkin häntä (tai niitä hyviä hetkiä), mutta vuoden kuluttua olin jo kuivilla.
Opin kyllä tästä suhteesta paljon, mm. tuon riitelemisen jalon taidon. Ennen olin hyvin "kiltti", annoin kohdella itseäni epäkunnioittavasti enkä oikein kyennyt pitämään puoliani.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja entä jos;11529596:
yllättäisit hänet olemalla suuttumatta, kun nyt tiedät mitä sieltä tulee. Siis et suutu, ja katsot miten miehesi reagoi, jos tilanne rauhoittuu ja muuttuu hyväksi, niin kai sinun on sitten ensiksi katsottava peiliin. Mutta jos riidanhaastaminen jatkuu, niin tiedät ainenkin , että olet syytön riitoihin.

Joo kiitos tää on tosi hyvä neuvo ja oon myös itse päätynyt siihen, että näin pitäis toimia! Katsotaan kuin käy ens kerralla...

Ap, en ymmärrä miksi suostut tuollaiseen kohteluun. Eihän rakkaussuhteessa pidä olla riitelyä ja alistamista, vaan yhteen hiileen puhaltamista ja toisen kunnioittamista ja kohtelua niin hyvin kuin vaan pystyy. Vaikka sanot, että yhteiselonne on suurimman osan ajasta ihan hyvää, niin kertomasi asiat ovat minusta aivan liikaa. Minä en jatkaisi suhdetta tuollaisen ihmisen kanssa.

Ap, en ymmärrä miksi suostut tuollaiseen kohteluun. Eihän rakkaussuhteessa pidä olla riitelyä ja alistamista, vaan yhteen hiileen puhaltamista ja toisen kunnioittamista ja kohtelua niin hyvin kuin vaan pystyy. Vaikka sanot, että yhteiselonne on suurimman osan ajasta ihan hyvää, niin kertomasi asiat ovat minusta aivan liikaa. Minä en jatkaisi suhdetta tuollaisen ihmisen kanssa.

Niin, eikös tuo ole sellainen klassinen vittumainen äijä. Mutta ehkä se panee hyvin, tai jotain.

Viimeksi muokattu:

Niinpä ja tota mä itsekin kysyisin mutta kai mua pitää tässä ne hyvät jutut ja se että rakastan. Ja huonojakin puolia pystyn ihmisessä sietämään mutta mulla alkaa kiehua yli noi muhun ja mun persoonallisuuteen kohdentuvat kuittailut, jotka pikkuhiljaa nakertaa mun itsetuntoa. Oon yrittänyt tosi paljon ymmärtää mun miestä ja hakea syitä sen käytökseen menneisyydestä ja edellisistä suhteista (jossa sitä on lellitty kuin pikkulasta), mutta kohta mulla loppuu ymmärrys ja siksi varmaan täällä nyt kirjoittelen.
Ja vastauksena vielä tohon viestiin, niin en ihan rehellisesti sanottuna halua tän suhteen päättyvän, vaan muuttuvan, mutta se ei taida mun yrityksistä huolimatta onnistua. Harmittaa.

Viimeksi muokattu:
Sanot, että haluaisit selvittääa siat, kuin kaksi aikuista ihmistä. Se ei ole mahdollista, koska vain sinä haluat selvittää asiat ja mies ei. Et voi muuttaa miestä, hän kohtelee sinua noin tulevaisuudessakin.
Ainoa mitä voit muuttaa on itsesi, joko sallit tuollaisen kohtelun, tai sitten et salli ja lähdet.

Minä sallin tuota samaa kymmenisen vuotta ja nyt vuosia myöhemmin ihmettelen vain että miksi tein niin. Eihän siinä ollut mitään järkeä.

Sanot, että haluaisit selvittääa siat, kuin kaksi aikuista ihmistä. Se ei ole mahdollista, koska vain sinä haluat selvittää asiat ja mies ei. Et voi muuttaa miestä, hän kohtelee sinua noin tulevaisuudessakin.
Ainoa mitä voit muuttaa on itsesi, joko sallit tuollaisen kohtelun, tai sitten et salli ja lähdet.

Minä sallin tuota samaa kymmenisen vuotta ja nyt vuosia myöhemmin ihmettelen vain että miksi tein niin. Eihän siinä ollut mitään järkeä.

"Rakkaus on sokea, mutta avioliitto avaa silmät."

Viimeksi muokattu:
Moi.

Lukiessani tekstiäni en voinut kuin ajatella, seurusteletko kenties exäni kanssa. Hän oli juuri tuollainen ja lopulta itsetuntoni oli ihan murusina ja aloin käyttäytyä itselleni hyvin epätyypillisellä tavalla. Ensimmäistä kertaa elämässäni pelkäsin oikeasti, että tapan hänet vielä jonain päivänä. Hän ajoi minut hulluksi. Olen äärimmäisen onnellinen, että osasin vihdoin lähteä suhteesta, mutta ymmärrän, että omalla hullulla tavallaan tuollainen voi olla koukuttavaa. Itselläni viimeinen pisara oli se, kun aloin oikeasti ymmärtää, miksi perheväkivaltaa yleensäkin on. Itse olen kuitenkin hyvin rauhaarakastava ihminen enkä KOSKAAN turvaudu väkivaltaan. Hän kuitenkin sai minussa jonkin hyvin synkän puolen esille.

Ja niin, kaikkea ei todellakaan tule kestää. Hänkin vertaili minua eksäänsä ja töksäytteli kaikesta enkä koskaan olisi saanut suuttua mistään. Uhkaili erolla aina, jos korotin ääntäni. Ei se ollut mistään kotoisin se suhde. Jos mahdollista, niin suosittelen lähtemään tuollaisesta suhteesta, vaikka tiedän, ettei se eroaminen niin yksinkertaista olekaan. Mutta ei tuollaista tarvitse kestää keneltäkään.

Selvisikö sinulle koskaan, oliko kyseisellä miehellä jotain mielenterveysongelmia? Välillä olen miettinyt, onko oma mieheni narsisti. Olen tullut siihen tulokseen että hänellä on monia narsistisia piirteitä, mutta ei häneltä se empatiakyky kuitenkaan ihan täysin puutu. Aina riitojen jälkeen jos sanon että minulla on paha mieli ja pyydän, että hän tulisi takaisin luokseni, niin hän kyllä tulee kunhan on hetken rauhoittunut. Oma-aloitteista anteeksipyyntöä en kyllä lähes koskaan saa ja hänen mielestään minä olen aina se jonka täytyy ensin pyytää anteeksi.
Selkeästi miehelläni on joku tarve olla "niskan päällä" ja en tiedä muuttuuko se koskaan. Hänellä on kuitenkin jo ikää ja pitkä suhde takana, niin luulisi että tuollaiset normaalit ihmissuhdetaidot olisi jo kehittyneet. Mietin usein, millainen suhde hänellä on oikein eksänsä kanssa ollut joka "kesti" tätä miestä yli 10 vuotta. Olen joskus jotain kysellytkin ja tuli sellainen tunne heidän suhteestaan, että nainen teki ja antoi kaikkensa miehen eteen (kaikki kotityöt, tienasi enemmän, järjesti ohjelmat ja treffit jne.) ja mietin, että onko mieheni päässyt liian helpolla ja odottaa nyt minulta samanlaista "uhrautumista" hänen eteensä.

Viimeksi muokattu: