Itse olen 19-vuotias opiskelija, töissä ja enemmän tai vähemmän omillaan 15-vuotiaasta asti. Tällä hetkellä asun tuon avokin kanssa omistusasunnossa, joten pystyn elättämään itseni pienellä määrällä töitä + opintotuella. Asunmis ja ruokamenot n. 300e/kk.Tämän takia en saa taloudellista avustusta vanhemmiltani. Juttu olisi toki toinen, jos olisi se vuokra 500e/kk + ruoat, siinä tapauksessa pappa voisi astua kuvioihin ja vähän auttaa elämään, eikä siinä mitään. Äidiltäni en ole saanut kuin henkistä tukea, 5 lapsen yh:lla ei aina ole rahaa ollut

En ole missään nimessä katkera, rakastan sitä, että pystyn elättämään itse itseni. Eihän sitä rahaa nyt ylimääräisiin kauheasti kuukaudessa jää, mutta ei tarvitsekkaan. Kuten sanottu, pitää opetella elämään oman tulotason mukaan, ilman että mennää äiskälle ja iskälle kitisemään, kun ei ole varaa siihen autoon tai kalliisiin merkkivaatteisiin.
Lukiosta sain nyt stipendin "itsenäisyydestä ja kypsyydestä" + ihan kivoista arvosanoista

Sanoisin, että tämä ratkaisu vanhemmiltani on ollut erittäin hyvä ja on auttanut minua eteenpäin elämässä. Olen myös ehtinyt paljon pohtimaan, mitä haluan elämältäni, kun olen kituutellut niissä hanttihommissa nuoresta, eikä raha ole tippunut puusta

Syksyllä alkaa kätilön opinnot!!, olemme ostamassa yhteistä asuntoa avomiehen kanssa ja elämä hymyilee muutenkin. Nyt väännän vielä kesän kahvilatöissä, säästän rahaa niin paljon kuin suinkin kykenen ja odotan valoisaa tulevaisuutta =)
Mies tuntuu taas saaneen kaiken suhteellisen helpolla, ja välillä maailmankuva tuntuukin vähän naiivilta. Kyllä se tässä minun kanssa on vähän alkanut ymmärtämään maailmaa myös eri kanteilta

Ikää on 6 vuotta enemmän kuin minulla, mutta ei uskoisi.
Sitten voidaan miettiä, onko se nyt niin tavoiteltavaa se varhainen itsenäistyminen? Itse koen tässä hyviksi puoliksi sen, että en tipu koulumaailmasta välivuosien takia, koska olen ymmärtänyt miettiä näitä asioita paljon, joita useimmat ikäiseni eivät ole tehneet. Odotan ammattiani, mahdollisia lapsia ja muutenkin vakiintunutta elämää! Sehän on periaatteessa ihmiselon tarkoitus...
Eli jokainen vanhempi, joka miettii miten lastaan taloudellisesti tukee, niin tästä perspektiivistä kannattaisin sellaista taloudellista avustusta, että lapsella riittää ruoka, rahat pakollisiin laskuihin ja johonkin pieneen luukkuun. Jokaisen on jossain vaiheessa elämää kuitenkin kokeiltava vähän kivikkoista tietä, jotta henkistä kypsymistä ja itsenäistymistä tapahtuu! Nuoret tekee fiksumpia päätöksiä, mitä enemmän he ovat lukion/amiksen jälkeen perillä omista tulevaisuuden toiveistaan (koulutus, ammatti, perhe). Jotkut pilaavat elämänsä väärillä ja huonoilla valinnoilla, toiset pääsevät niistä keski-ikäisenä eroon ja jotkut tekevät oikeat valintansa heti alkuun. Vanhemmilla on tässä suuri rooli lapsen kasvattajana. Takokaa järkeä pentujenne päähän, ja miettikää tekojenne mahdollisia seurauksia
T. Yks itsenäinen opiskelija, onnellinen sellainen, elämä mallillaan!