omaan sänkyyn nukuttaminen tai nukahtamaan jättäminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja motherr
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

motherr

Vieras
Miten toimitte te, joiden lapsi nukahtaa iltaisin tai päiväunille omaan sänkyyn. Jätättekö lapsen nukahtamaan itsekseen, vai vaatiiko sitä että olette huoneessa niin pitkään että hän nukahtaa. Meillä poika (11 kk) on siirtynyt omaan huoneeseen nukkumaan ja vielä olen tehnyt niin, että olen vieressä niin kauan että hän nukahtaa. Mutta en tiedä olisiko järkevämpää alkaa jo tässä vaiheessa opettamaan niin, että hän nukahtaisi itsekseen sänkyynsä. Nyt yöt menee suht hyvin, parilla heräyksellä, mutta nukahtaa pian uudelleen. Mutta jotenkin mulla on sellainen ennakkoaavistus, että tästä "nukuttamisesta" ei kannata tehdä liian pinttynyttä tapaa...

Mä oon alusta asti tehny niin että vien pojan sänkyyn, laitan rättiä kainaloon, tutin suuhun ja totean et nyt on nukkumaanmenoaika, yleensä nukahtaa itekseen 5:ssä minuutissa, jos riskaa, käyn silittämässä poskea ja hyssyttämässä, mutta poistun aina huoneesta sen jälkeen..Pyrin just siihen ettei poika tottuis siihe et äiti on aina vieressä niin kauan et uni tulee, menen jos tarve vaatii, muutoin en..Enkä koskaan puhu sen kummemmin lapselle mitään, jos esim. riskaa..

Lapsi on kohta 2v9kk ja olen aina hänen vieressään nukahtamiseen asti. Minun mielestäni lapsen ei tarvitse osata nukahtaa itse ja minulla on kyllä aikaa saattaa lapseni rauhallisesti unten maille. :) Myös päiväkodissa toimitaan samoin.

Meillä yöunille/päikkäreille meno menee niin että annan tissiä sitten ku on syöny tarpeekseen niin siirrän sänkyynsä. Tässä vaiheessa on vielä hereillä, saattaa pyöriä sängyssä...
Nukahtaa kyllä sitten itsekseen, pupu kainalossaan :)

Sanosin että kannattaa jättää tuo nukuttaminen pois. Kaveri nukuttaa 3v lastansa vieläkin :/
Meillä on myös nukuttu omassa huoneessa 9kk ikäsestä

Meillä saman ikäinen tyttö joka tuossa pari viikkoa sitten siirtyi kanssa omaan huoneeseen nukkumaan. Aikaisemmin kun nukkui meidän kanssa omassa sängyssään niin jo silloin jätettiin itse saamaan unta ja samalla tavalla ollaan menty nytttemminkin. Tyttö hetken riehuu unikaverinsa kanssa tai laulelee, mutta nukahtaa sitten itse. Meillä huoneessa on muuten pimeää, mutta ovi jätetään vähän raolleen ja tähän likka on nyt tottunu. Hän on kyllä nukkunut yöt kokonaan jo 3kuisesta lähtien.

Meillä yöunille/päikkäreille meno menee niin että annan tissiä sitten ku on syöny tarpeekseen niin siirrän sänkyynsä. Tässä vaiheessa on vielä hereillä, saattaa pyöriä sängyssä...
Nukahtaa kyllä sitten itsekseen, pupu kainalossaan :)

Sanosin että kannattaa jättää tuo nukuttaminen pois. Kaveri nukuttaa 3v lastansa vieläkin :/
Meillä on myös nukuttu omassa huoneessa 9kk ikäsestä

öööh.. mitä pahaa tuossa "nukuttamisessa" on? eihän se sitä tarkoita ettei lapsi osaisi nukkua yksin.

Syödäänkö teillä vielä yöllä muuten tissiä?

Mä jätin yösyötöt pois kuukaus sitten, sillon heräili yleensä kahesti...
Nyt yöt edelleen yhtä hulinaa... Viime yönä heräiltiin varmaan viitisen kertaa... :/

[QUOTE="juu";22051127]öööh.. mitä pahaa tuossa "nukuttamisessa" on? eihän se sitä tarkoita ettei lapsi osaisi nukkua yksin.[/QUOTE]

Niin en mä silleen et siinä mitään pahaa olis mut kaveri vaan just harmittelee sitä että ku siihen nukuttamiseen menee joka ilta jotain 1½tuntia... Eri juttu tieten jos lapsi on nopee nukahtamaan

Nyt yöt edelleen yhtä hulinaa... Viime yönä heräiltiin varmaan viitisen kertaa... :/

Ei, yösyötöt on meillä jo loppunu vaikka tuo ihan vauva vielä onkin, miks pitää väkisin lopettaa yösyöttö jos toinen sitä selvästi tarvitsee, eli herää nälkään?Meillä ainakin loppu ihan luonnollisesti vauvan toimesta, en mä ite niihin viittis puuttua..

[QUOTE="juu";22051127]öööh.. mitä pahaa tuossa "nukuttamisessa" on? eihän se sitä tarkoita ettei lapsi osaisi nukkua yksin.[/QUOTE]

lapsilla se nukuttaminen jollon vanhempi, yleensä äiti, on vieressä kunnes nukahtaa ruokkii sitä ettei nukkuminen onnistu ilman läsnäoloa...
Mutta näin ei tietenkään kaikilla ole, sitä en väitä :)

Mutta voiko se nukuttaminen mennä sitten siihen, että jos lapsi herää yöllä, hän säikähtää kun äiti ei enää olekaan vieressä. Tai sitten havahtuu unestaan siihen kun äiti poistuu ja alkaa pelätä nukahtamista? Eilen illalla meillä kävi just niin, että kun olin lähdössä pois huoneesta niin lapsi havahtui ja jouduin vielä palaamaan. Onhan tässä varmaan lapsissa eroja, että mikä sopii kellekkin.

Niin en mä silleen et siinä mitään pahaa olis mut kaveri vaan just harmittelee sitä että ku siihen nukuttamiseen menee joka ilta jotain 1½tuntia... Eri juttu tieten jos lapsi on nopee nukahtamaan

No tuossa on kyllä minun mielestäni jotain muuta häikkää, esim rytmit vinksallaan. Itse olen pitänyt "sääntönä" puolta tuntia ja iltaisin sadun jälkeen nukahtaminen tapahtuu yleensä alle vartissa. En silittele, laulele tms, mutta usein pidän kädestä, se selkeästi auttaa lasta rauhoittumaan ja nukahtamaan nopeammin. Tuntikaupalla en nukuttaisi ikinä.

Sit pitää tarkistaa päiväunien määrää ja ajankohtaa! Meillä nukutetaan vielä 3 vuotiastakin. Aina ollaan nukutettu. Meidän mielestä yksinään nukahtaminen ei ole itseisarvo, emme arvosta sellaista taitoa lainkaan. Lapsen vieressä ollaan, jos lapsi ei muuten nukahda tai itkee. Me emme näe oikeastaan mitään järkeä siinä, että pienen vauvan tai lapsen pitäisi osata nukahtaa ihan yksin.

Mutta voiko se nukuttaminen mennä sitten siihen, että jos lapsi herää yöllä, hän säikähtää kun äiti ei enää olekaan vieressä. Tai sitten havahtuu unestaan siihen kun äiti poistuu ja alkaa pelätä nukahtamista? Eilen illalla meillä kävi just niin, että kun olin lähdössä pois huoneesta niin lapsi havahtui ja jouduin vielä palaamaan. Onhan tässä varmaan lapsissa eroja, että mikä sopii kellekkin.

Jos lapsi nukkuu samass huoneessa, ei tällaisia ongelmia tule.

Ei, yösyötöt on meillä jo loppunu vaikka tuo ihan vauva vielä onkin, miks pitää väkisin lopettaa yösyöttö jos toinen sitä selvästi tarvitsee, eli herää nälkään?Meillä ainakin loppu ihan luonnollisesti vauvan toimesta, en mä ite niihin viittis puuttua..

Niin meinasin tätä kysymystä lähinnä ap:lle. Minkä ikänen vauva sulla sitten on?
Meillä ku tosiaan se yösyöminen on jotain muuta ku nälkäänsä... Oli yhessä välissä syöny vaikka koko ajan tissiä... Oman jaksamisen takiakin pakko vierottaa pois

Meillä on menty aina sen mukaan, mitä lapsi tarvitsee.

Eli yhteen väliin tyttö nukahti aina helposti omaan sänkyynsä. Jätettiin vain sinne, hyvää yötä ja ovi kiinni. Sit tuli vaihe, kun jokin alkoi pelottaa ja tarvitsi sen, että olin siinä vieressä sen aikaa, että nukahti. Ja taas tuli vaihe, että ei tarvinnu jäädä, vaan lähdin heti pois ja hyvin nukahti. Sit tais tulla jopa vaihe, että piti pitää sylissä hetki ennen nukahtamista ja taas seurasi ihan päinvastainen vaihe.

Tällä hetkellä nukahtaa sänkyynsä, kun vaan jättää sinne. Mä en oo ainakaan meidän lapsen kohdalla koskaan nähny tarvetta mihinkään huudatuskouluihin, koska yksikään vaihe ei ole "jäänyt päälle", vaan menee ohi. Ja kaiken kaikkiaan tuo nukahtaa mun mielestä helposti. =)

Juu, lapsissa on varmasti eroja. Olen tiedostanut asian ja vauvasta asti totuttanut siihen, että kesken unien herännyt lapsi osaa nukahtaa omaan sänkyynsä myös ilman äitiä. Pääsääntöinen nukuttaja iltaisin olen minä, mutta päivällä päiväkodissa tietenkin joku. Ei ole meillä niin vahvasti henkilösidonnainen asia ja muuttaisin kyllä asiaa, jos näin olisi.

Meillä mennee illat nyt niin että juopii iltamaidon sylissä yleensä, samalla pittää höpötellä mukavia, vauveliki kertoo omalla kielellään omia juttujansa. Sitte halirutistus ja heijailua hetki, sänkyyn, peittoa päälle ja unikaveri viereen, tutti suuhun ja hyvää yötä. Ovi jätetään raolleen siihen asti että on nukahtanu.

Päiväunet taas mennee niin että neito viiään maitomukin kans sänkyyn, juo maitonsa, muki lentää pitkin lattiaa, kuuluu pari kiukkusta kiljasua, sitte lätinää ja sitte hiljasuus.

9kk on ikkää.

Ainaki esikoisella oli just näin et ku tottu et nukahtaessa äiti oli vieressä niin jos havahtu yöllä niin säikähti ku ei ollukkaan enää

Niin meinasin tätä kysymystä lähinnä ap:lle. Minkä ikänen vauva sulla sitten on?
Meillä ku tosiaan se yösyöminen on jotain muuta ku nälkäänsä... Oli yhessä välissä syöny vaikka koko ajan tissiä... Oman jaksamisen takiakin pakko vierottaa pois

Tietenkin jos tissi on pelkkä huvitutti, vierottaisin minäkin...Mulla on tosissaan ihan vauva, 3,5kk..

Suurimmassa osassa maailmaa lapset nukkuvat yhä äitiensä tai perheidensä kanssa. Länsimaissa alettiin lapsia nukuttaa erillään 1800-luvulla, aluksi ylemmissä sosiaaliluokissa. Kuten monet muutkin asiat, tapa alkoi levitä laajemminkin. Mäkelällä on selkeä mielipide: "Unihäiriöt liittyvät länsimaiseen tapaan jättää liian pienet lapset nukkumaan yksin".

Läheisyys kasvattaa itsenäisyteen

Perhepedissä hyväksytään lapsen tarve olla vanhempansa lähellä niin yöllä kuin päivälläkin. Yhdessä nukkuvat perheet eivät usein pidä esimerkiksi vauvan yöheräämisiä huonona tapana, josta on päästävä eroon, vaan kehitysvaiheena, joita tulee ja menee. Näissä perheissä perustan laskeminen turvallisuuden ja läheisyyden varaan nähdään tärkeämpänä kuin lapsen varhainen itsenäistyminen.

Perhepedin tiukin määritelmä on se, että lapsi tai lapset nukkuvat vanhempien vuoteessa. Väljemmin määriteltynä perhepediksi voidaan lukea myös sivuvaunu, jossa pinnasänky on kiinni vanhempien vuoteessa, laita alas laskettuna tai poistettuna. Myös omassa sängyssään samassa huoneessa vanhempien kanssa nukkuvan lapsen voi sanoa olevan perhepedissä.

"Varhaislapsuudessa maksimaalisesti vanhempiensa lähellä ollut lapsi on kolme-, neljävuotiaana erittäin kyvykäs suuntautumaan ulkomaailmaan", kertoo Jukka Mäkelä kiinnittymistutkimukseen viitaten. Hän kumoaa myös väitteen siitä, etteivät perhepedissä nukkuvat lapset koskaan oppisi nukkumaan yksin: "Lapset siirtyvät omaan sänkyyn ja omaan huoneeseen sitten, kun oman tunnemaailman hallinta on kunnossa. On lapsia, jotka tarvitsevat läheisyyttä pidempään, mutta hekin siirtyvät ajallaan". Kun lapset siirtyvät perhepedistä omiin huoneisiinsa, heillä on positiivinen ja luottavainen käsitys nukkumisesta. He eivät yhdistä nukkumista yksinjäämiseen.

Läsnäolo ja kosketus rauhoittavat
Jukka Mäkelän mukaan vanhempien on syytä miettiä, mihin haluavat lapsensa kasvattaa. Noin 80—85 % lapsista oppii tavalla tai toisella olemaan itkemättä ja nukkumaan. Mäkelä kehottaa vanhempia kysymään itseltään, mitä muuta lapsi oppii siinä samalla: "Mikä on lapsen kokemus, kun hän herää ja kokee, että on hätä? Onko joku läsnä ja tyynnyttää, vai jätetäänkö hänen hätäänsä vastaamatta?"

Jotta vanhemmat voisivat säädellä lapsensa sisäistä tilaa, heidän on oltava fyysisesti läsnä, kosketusetäisyydellä. Pienen vauvan hermojärjestelmä ei vielä ole kehittynyt sille tasolle, että hän pystyisi keskellä yötä havahtuessaan vakuuttumaan itsenäisesti siitä, että kaikki on hyvin. Vasta noin puolitoistavuotias on tähän valmis, jotkut vasta paljon myöhemmin. Lastenpsykiatri Jukka Mäkelä toteaakin: "Perhepeti on ehdottomasti ihmisen psykobiologian kannalta perusmalli."

Meillä kyllä syödään vielä tissiäkin, mutta yösyöttöjä olen lopettelemassa. Sen jälkeen kun siirtyi omaan huoneesen, on heräillyt kahdesti yössä ja toivon todellakin ettei palata enää entiseen (tunnin, parin välein heräilyjä). Oikeastaan vasta kaksi yötä ollaan oltu tissittä ja eka yö oli kamala, mutta viime yö suht hyvä. Itkeskeli vähän, mutta nukahti melko nopeasti uudelleen kun tajusi että sitä tissiä ei vaan tule. Mutta enpä tuudittaudu vielä tähän... pysyvää taitaa olla vain muutos.

Meillä on samat iltarutiinit aina, suihkuttelut ja puurot jne. Illalla vien lapsen sänkyyn, sanon hyvää yötä ja peittelen ja lähden huoneesta. Lapsi nukahtaa nopeasti, joskus saattaa mumista/hymistä vartin verran mutta nukahtaa kuitenkin itsekseen ongelmitta. Nukuttaisin jos olis tarvetta mut tää on ollu alusta asti helpoin tapa molemmille.

Mutta enpä tuudittaudu vielä tähän... pysyvää taitaa olla vain muutos.

Kiteytit asian olennaisen. On normaalia, että 6 kk vauva herää vielä useita kertoja yössä ja kahteen ikävuoteen asti useimmat lapset heräilevät öisin. Lapsen totuttaminen nukkumaan yksin voi olla molemmille osapuolille raskasta ja apu saattaa olla vain lyhytaikainen. Eri kehitysvaiheet näkyvät öisenä levottomuutena, jolloin lapsi tarvitsee vanhemman läheisyyttä.

Yhteistyössä