Omahyväinen ja ilkeä 4.v...apuja kaivataan :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neuvoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Neuvoton

Vieras
Meillä on 4.v tyttö jonka käytös on suorastaan ärsyttävää. Hän yrittää määrätä kaikkea ja kaikkia. Naapurin lasten kanssa leikki menee yleensä hyvin, mutta liian monta kertaa riidat johtuvat siitä, että meidän neitokainen mesoaa, kun ei saa juuri sitä tavaraa mikä toisella on tai jos leikki ei mene niinkuin hän haluaa. Ei kysele aikaa eikä paikkaa, kun tämä rinsessa hermostuu. Haukkuu minua tyhmäksi kylässä ja uhkaa lyödä, kun minä yritän häntä "komentaa" leikkimään nätisti.
Huoh ja plaah, tuntuu niin turhauttavalta kun sanominen ei tehoa. Meidän pihaan muutti juuri uusi lapsi niin eiköhän meidän ipana ollut ensimmäisen ilmoittamassa,että sinua ei sit oteta leikkiin mukaan. En ymmärrä miksi se tekee niin. Yritän selittää ettei se tunnu toisesta kivasta eikä tuntuis sinusta itsestäkään, mutta ei se vaan suostu tajuamaan. Onko tämä normaalia ja mistä voisi moinen käytös johtua ja voiko sille mitään tehdä....?

Taitaa johtue iästä... :whistle: Meillä ihan samanlainen meno. Täytyy vaan yrittää pysyä tieukkana ja alkaa rajoittaa kaikesta kivasta, jos ei totella. Meillä esim. lähtee lastenohjelmat muutamaksi päiväksi "arestiin", jos lyö tai jotakin muuta vastaavaa.

Uhmalta ja kunnioituksen puutteeltahan tuo kuullostaa. Luultavasti teillä on ikävät ajat edessä kun kitket tavalla tai toisella tuon huomiohakuisen ja ikävän käytöksen häneltä pois.

Ensimmäiseksi myös sinun on alettava olla ikävä äiti siellä missä tyttö alkaa ilkeäksi. Varoitus, toinen varoitus tarvittaessa ja sen jälkeen kotiin oltiin sitten missä kivassa tahansa.

Onko tyttösi ainoa lapsenne? Oletko jutellut hänen kanssaan käytöksestä ja mitä vastaa? Ettei vain olisi tottunut saamaan aina kaiken haluamansa aikuisten kanssa toimiessaan? Tuli vaan ekana mieleen.

Onko tosiaan ainoa lapsi, tai muuten hemmoteltu iltatähti? Kyllä sun on äitinä pakko ottaa häneltä luulot pois, jos tuo meno jatkuu niin hänestähän tulee koulukiusaaja. Mutta hyvä että olet huomannut asian ja aiot tehdä sille jotain! :)

Meillä on pihapiirissä 5 vuotias tyttö joka omii kaiken,ei anna toisille ja jos toinen sen kuitenkin ottaa alkaa armoton huuto,sitten kiukutellaan ja mennään äitille valittamaan ja yhteiset leikit loppuu siihen.Kun tulee uusia lapsia pihalle hän hylkää vanhat leikkikaverit ja on uusien kanssa,haukkuu sitten nämä vanhat kaverit uusille.Hermohan sillä menee niihin uusiinkin jossain kohtaa. Lapsi on myös ilkeä,todella ilkeä! Kun se luulee ettei kukaan näe niin tönii ja nipistelee muita,myös vanhempia lapsia.Siskoaan,vajaa 2v, se tuuppaa selästä oikein kovin ja toinen on yleensä ihan mustelmilla kun kaatuilee,Pikkusiskolla on nyt samoja "oireita",hän myös nipistelee ja muksii toisia. Molemmat irvistelevät,haukkuvat ja nipistelevät myös aikuisia kun seurassa ei ole ketään muuta,eli yksinään ovat rohkeita ja loukkaavat ja satuttavat mutta eivät toisten nähden.Lasten äitiä ei kiinnosta,ei kuulemma jaksa enää kun on yrittänyt aikansa lapsia saada ruotuun.

Mä väitän että lapset tarvivat VAIN selkeät rajat. Äidin/perheen tarvisi elää rutiininomaisesti ja viettää lasten kanssa aikaa,aidosti huomata ja rakastaa lapsiaan. Pienet kun oireilevat niin herkästi jos jokin on elämässä hiukankin hullusti.

Ei ole ainut lapsi eikä myöskään iltatähti, mutta hemmoteltu voi kyllä olla :). Täytyy varmaan tosissaan alkaa tekemään asialle jotain ettei mene enään pahemmaksi käytökseksi. Mitkähän olisi sopivia rangaistuksia huonosta käytöksestä?

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Ei ole ainut lapsi eikä myöskään iltatähti, mutta hemmoteltu voi kyllä olla :). Täytyy varmaan tosissaan alkaa tekemään asialle jotain ettei mene enään pahemmaksi käytökseksi. Mitkähän olisi sopivia rangaistuksia huonosta käytöksestä?

Leikit seis ja pihalta sisälle illaksi. Tv-ohjelmat jäähylle jne...

Raahaat sen oman muksun niskavilloista sisään heti, jos on tuhma. Ja sitten jos se haukkuu sua ihmisten ilmoilla, lähtekää kotiin ja kaikki kiva loppuu siihen! Korota ääntä ja komenna, älä anna sen hyppiä sun silmille.

On se kyllä jännä juttu kun ennen ei ollut omahyväisiä ja ilkeitä 4-vuotiaita. Ehkä johtuu siitä että ennen sai antaa koivuniemen herrasta jos kakara käyttäytyi kuin kusipää :whistle:

Meillä samanlainen, juuri äsken kiukkusi minulle ja isälleen ja potki ja löi meitä, omaan huoneeseen joutui ja huomiotta jäi, ennen ei ole ollut mitään ongelmaa mutta nyt kesän aikana alkanut tulemaan todellista vaikeaa uhmaa. Rangaistuskeinoja minäkin mietin lisää, käytössä on ollut mm. jäähypenkki joka toiminut tähän asti hyvin.

Meillä ei ole jäähupenkki toiminut vaan se on enemmänkin ollut hauska paikka. Nyt kävin kunnon "keskustelun" ipanan kanssa ja ajattelin toimia seuraavasti. Eli päivässä annan varoituksia ja kolmannesta aresti kutsuu eli loppupäivä ollaan ilman kavereita. Se on vain harmillista, koska pienempi joutuu kärsimään isomman toilailuista, koska en häntä kuitenkaan ilman valvontaa voi uloskaan jättää. Muina rangaistuksina käytän mm. lasten ohjelmat pois, jokin lelu pannaan jne. Toivon kyllä kovasti,että nämä alkaisi tehoamaan, koska kenelläkään ei kyllä ole hauskaa pikku diktaattorin kanssa :(

Sen verran kuitenkin pakko on vielä sanoa, että välillä nämä kilarit voi johtua myös epäoikeuden mukaisesta käytöksestä. Esim. Kerran lähdimme naapureiden kanssa puistoon ja isommat lapset lähtivät pyörillään. Tytöillä meinasi pyöräily karata hanskasta ja sovimme toisen perheen isän kanssa,että menomatkalla heidän tyttö menee edessä ja meidän takana. Ja puolestaan kun tulemme takaisin meidän tyttö ajaa edessä naapurin takana. Meidän ipana oli innoissaan kun lähdettiin kotia kohti, että nyt on hänen vuoro ajaa edessä. Naapurin tyttöpä ei enään sopimuksia muistanut vaan tahalleen kiilasi rinnalle niin,että meidän neitokainen alkoi ääntä korottelemaan että mene perään jne jne. Mutta naapurin isä ei tähän mitenkään puuttunut vaan heidän tyttö meni lopulta eteen meidän tyttö itkun ja huudon kanssa polkee perässä. Tässä tapauksessa minä jouduin kuitenkin alkaa "ojentamaan" meidän lasta mesoamisesta, vaikka naapurin isän oisi pitänyt pitää huoli,että asiat menee niinkuin on sovittu...vaikeita tilaneita....

Mä näkisin tilanteen niin, että lapsi tarvii "empatiaohjausta". Menet mukaan lasten leikkiin ja ohjeistat lasta vaikeissa tilanteissa, selität miksi näin ei toimita, ja mistä toisille lapsille tulee paha mieli. Jos lapsi aina viedään tilanteista pois, eihän se opi niissä käyttäytymäänkään. Pitkää pinnaa ja rauhallista ohjausta tarvitaan mielestäni nyt sinulta.

Meillä ei ole toi jäähypenkki toiminut mutta toimii kun äiti laskee kolmeen eli en odota kolmea eri kertaa että tulee jortain häslinkiä vaan jos on tekemässä jotain mitä ei saisi niin lasken kolmeen ja jos kolmeen asti pääsen niin sitten sisälle ja leikit loppuu siihen. En tiedä mikä on että jos isä yrittää samaa niin lapsi vaan jatkaa numeroiden luettelua kolmesta eteenpäin mutta mä jos lasken niin lapsi tuumaa että "äiti, älä sano kolmea" ja lopettaa hölmöilyt viimeistään kahden kohdalla. Ilm lapsella mennyt vihdoin jakeluun et oli kyse hyvässä tai pahassa niin äiti tekee mitä lupaa eli jos sanon et sisälle miettimään ellei hölmöilyt lopu kun pääsen kolmeen niin sit myös tulee lähtö sisälle. Kyllä mieskin sanansa pitää mutta jostain syystä lapsi ei ota häntä vakavasti.

Alkuperäinen kirjoittaja hg:
Vihaan juuri tuollaisia lapsityranneja.... Äkkiä se kersa ruotuun.

terv. tarhantäti

jeps meidän pihalla samanlainen 4.5v poika, meidän 3.5v poikaa aina syrjii. välillä ollaan niin kaveria ja välillä taas ollaan että niin ilkeetä. ei oteta leikkiin jos on joku isompi leikkitoveri. mutta kyllä sillon kelpaa kaveriksi kun ei oo muita.
tänään toruin sitä poikaa sanoin että jos tuo ei lopu niin loppuu meijän pojankanssa leikit. kun ei niitten vanhemmat välitä yhtään niin pitää sit mun. kysyin viellä että ymmärtääkö mitä tarkoitin, väitti ymmärtävänsä. katotaan. jos jatkuu turha tulla meidän ovelle vinkumaan.

jaksa tommosta kiusaamista enää kun toinen tulee itkien mun luo. :(
tekee sitä vaikka itse olen pihalla lähellä näkemässä. eli tiedän mistä puhun.

kyllä jo 4.5v pitäs tajuta kun jo 3.5v tajuaa. ja varsinkin kun heillä on pienempiä sisaruksia, perheessä niin pitäisi olla selvää että toisia ei kiusata. meillä ainokainen ja ei ole ketään viellä kiusannut. antaa leikkiä leluillaan yms...

Yhteistyössä