Omakotitalo asumisesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Essi81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pelkällä kiinteistöveroprosentilla ei vielä tee mitään, ellei tiedä kiinteistön verotusarvoa (joka siis ei ole sama asia kuin myyntihinta), jonka mukaan se lasketaan. Välittäjä tietää kyllä aina kiinteistöveron määrän.

Vaikka kaikesta joutuu ok-talossa itse vastaamaan ja huolehtimaan, niin hyvää on se, että maksaa vain ikiomia menojaan. Ei siis tarvitse pulittaa euroja naapurien parvekelaseista tai piha-alueen aidan maalaamisesta omasta mielestä rumalla värillä:) Mikään hallitus ei jyrää yli ja määrää, että nyt rempataan kylppärit, rahat tiskiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Essi81:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä punnitsen niin tätä... ostaakko n.80neliöinen 47vuonna rakennettu pieni idyllinen omakotitalo.... vai samaan ostohintaan 3h+k+sauna kerrostalo asunto.

No kuule, jos sulla on sen jälkeen vielä rahaa remontoida ja tehdä jätevesikaivot tulevan lain vaatimusten mukaisiksi ja hankkia vesi (sauna, vessa, suihku) sinne tupaan niin otappa ja osta vaikka se talo

Kiitos tästä kovin ystävälliseen sävyyn annetusta kommentista.

Eli sulla ei oo rahaa näihin, jätä väliin ja osta se kerrostalohuoneisto.

Mä punnitsen niin tätä... ostaakko n.80neliöinen 47vuonna rakennettu pieni idyllinen omakotitalo.... vai samaan ostohintaan 3h+k+sauna kerrostalo asunto.

No kuule, jos sulla on sen jälkeen vielä rahaa remontoida ja tehdä jätevesikaivot tulevan lain vaatimusten mukaisiksi ja hankkia vesi (sauna, vessa, suihku) sinne tupaan niin otappa ja osta vaikka se talo

Kiitos tästä kovin ystävälliseen sävyyn annetusta kommentista.

Eli sulla ei oo rahaa näihin, jätä väliin ja osta se kerrostalohuoneisto.

Hmm... Remonttikulut on kyllä laskettu jo lainanlyhennyskuluihi näin alkuun. Ja mitä jätevesikaivoihin tulee niin en osaa sanoa tottapuhuakseni mitään. Saunaan vesi tulisi omasta kaivosta jne. Näitä asioita suurimmaksi osaksi tässä juurikin puntaroin parhaani mukaan... verrattuna sinne kerrostalooon. Anteeksi olemassa oloni
:whistle: :whistle:

No koetappa ettiä millaset säännöt eu laittaa jätevesiin oli vissiin vuosi 2013 kun viimestään pitää olla, ei ole halpaa lystiä. Eli koko jätevesisysteemi menee varmasti siinäkin talossa uusiksi niinkuin kaikissa joissa on vain kaksi kaivoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
Leivinuuni olisi keskellä taloa... sekä talossa kaksi semmosta pömpeli takkaa :) Ulkosauna + omakaivo josta vesi saunaan. En osaa ettiä tuolta kunnansivuilta sitä kiinteistöveroa... :ashamed:

Mä voin kyllä sanoa ihan omasta kokemuksesta, että puulämmitys pääasiallisena lämmönlahteenä ei oo niitä kivuttomimpia tapoja lämmittää. Ensinnäkin niitä puita pitää olla10-20 mottia per vuosi, riippuen kylmyydestä ja lämmitysparpeesta. Itse tehden siihen saa hyvinkin kulumaan pari kuukauttaa vuodesta. Ostettuna sekapuu on 35-45 euroa motti, eli ei oo ilmasta sekään, ja tietty sillä pitää olla varasto jossakin. Eikä se yleensä ihan riitä vaan lisäksi menee sitä sähköäkin. Ja työmäärä päivittäin....

Ei kyllä tommosen määrän tekemiseen saa paria kuukautta vuodesta menemään millään....

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
oma rauha,saa vaikka pieraista pihalla ilman että naapuri naurahtaa nurkalla :D

meillä on kiinteistö vero 170e/vuosi
tiemaksut 60e vuosi
jätemaksua en muista tarkkaan mut olisko jotain 50e kuukausi
nuohous,paljon lie :D 2 kertaa vuodessa
sähkö noin 1000e vuodessa

mitähä viel

Monilla pihoilla kun pierasee niin napuri kuulee kun niin vieressä toinen talo, melkein kuin rivitalossa.
Ja rahaa on oltava paljon ja vielä vararahasto jos joku hajoo.

voihan omassa asuminen olla myös halvempaa kuin vuokralla. Lainanlyhennys alle 400e, n 100e kuussa sähköön ja roskalasku muistaakseni n.30e parin kuun välein, vesimaksut on olleet alle 40e, taitavat tulla myös 2-3kk:n välein. Tilaa on n150 neliötä,iso piha ja oma rauha.. asutaan tosin pienellä paikkakunnalla, mutta tyytyväinen tähän.

No minä asun ok-talossa, ja on niin maan mahtavan kallista lystiä lainanlyhennyksineen kaikkineen, ja kun en mikää pihaihme ole, niin rivariin muuttoa olen erittäin vakaasti harkinnut...

Meillä on puulämmitteinen talo, enkä kyllä ole osannut pitää tuota uunin lämmitystä niin kovin rasittavana. Ei se nyt oikeesti montaa minuuttia päivästä vie ja vielä vähemmän se puiden lisäys aina silloin tällöin.

Yhteistyössä